Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: BrauWelt, fantasiebaan in H0  (gelezen 18393 keer)

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #15 Gepost op: 06 maart 2016, 21:03:13 »
De afgelopen periode is de onderbouw herstelt. Al het zaagwerk in het frame weer opgevuld met plankjes. En nieuwe platen als onderlaag.

Eerste een deel slopen


Dan de basis neerleggen


Het schaduwstation is gereed. Niet super uitgebreid, maar dat is voor mij ook niet nodig.


De baan is gelijk ook van stroom voorzien en ik dus nu beginnen met de verder opbouw, terwijl ik het schaduwstation als testbaan gebruik.

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #16 Gepost op: 06 maart 2016, 21:07:01 »
Ik heb namelijk ook vorige week een z21 gekocht. Het nu gebouwde deel kan ik dus goed gebruiken om vanalles uit te proberen, want ik ben helemaal nieuwe op het digitale gebied. Met al die CV waardes e.d. is het best complex als je het voor het eerst leest.

En gelijk daarmee begonnen met het ombouwen van analoge locs. Als eerste is een Roco NS2200 aan de beurt. Hier vond ik uitgebreide beschrijvingen van, dus leek het me een goede eerste stap.



De eerste aansluiting zijn gelukt en ik heb de eerste testrondjes al gereden. ;D Dat viel me niet tegen. De volgende stap is een lichtsetje van Digikeijs inbouwen.

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #17 Gepost op: 27 maart 2016, 22:51:47 »
Er is wat tijd verstreken en door drukte op het werk wat minder snel gebouwd dan ik zou willen.

Ik ben ondertussen aan het bouwen aan de hellingbanen van het schaduwstation naar het niveau 0. Ergens eens gelezen voor een oplossing met draadeinden en dat werkt heel prettig moet ik zeggen.




De hellingbanen zijn ook al voorzien van voeding. Dus dat biedt gelijk de mogelijkheid om het e.e.a. te testen.
Het volgende is nu niveau 0 gaan opzetten.



Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #18 Gepost op: 27 maart 2016, 23:14:58 »
Dit is nu het huidige idee van het zichtbare deel van de baan.


Paarse en oranje sporen zijn de aansluiting van de hellingbanen naar het schaduwstation.
Lichtgroen is het hoofdstation.
Donker groen zijn goederensporen waar ook zelflossers geladen kunnen worden via een transportband (Faller)
Geel en grijs is om te zorgen om zelfslossers boven de transportband te kunnen lossen.

Het open gebied rechts wordt industrie. Het open gebied links wordt een overgangsgebied van industrie naar woningen en het stationsgebouw. Hoe ik dat precies ga invullen weet ik nog niet, maar ik heb nog tijd zat tot ik daar knopen over door moet hakken.

Rien

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #19 Gepost op: 03 april 2016, 18:42:33 »
Dit weekend de ondersteuning voor niveau 0 gereed gekregen. Hiervoor heb ik de steunen hergebruikt die eerder in gebruik waren om de baan onder de tafel te op te hangen. Dit gecombineerd met draadeind maakt een stevige ondersteuning, maar wel voldoende open ruimte om erbij te kunnen bij ontsporingen of het trekken van draden.



De volgende stap is de hellingbanen doortrekken en aansluiten op niveau 0. Dan kan ik ook weer verder met het leggen van rails. Het doel is om voordat het te warm wordt op zolder een rijdende trein te kunnen hebben op de baan, maar dat moet denk ik wel lukken.

Rien

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #20 Gepost op: 16 april 2016, 22:58:37 »
De bouw gaat gestaag door. Het spoor ligt weer rond dus ik kan nu ook af en toe weer een trein laten rijden om het een en ander uit te testen. Op een aantal plaatsen moet ik nog wat aansluitingen op de ringleiding realiseren, maar ik heb in ieder geval mijn persoonlijk doel gehaald: een baan rond klaar voor de zomer.

Hieronder nog wat bouwfoto`s.




Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #21 Gepost op: 17 april 2016, 01:11:56 »
Citaat
mijn persoonlijk doel gehaald

... en dat is best belangrijk. Een modelbaan is een lange-termijn project. Zoiets heb je niet een twee weken af. Dus een beetje planning is wel van belang. En uitsmeren over maanden/jaren. En dus: tussentijdse doelen. Dus: gefeliciteerd dat het gelukt is :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #22 Gepost op: 17 april 2016, 09:22:55 »
Verwacht hier toch wel veel bierwagentjes op de baan  ;D

Groet, Sicco Jan

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #23 Gepost op: 17 april 2016, 14:04:09 »
Reinout:
Dank je. Het nieuwe doel is om voordat het de te warm wordt zoveel mogelijk spoor te leggen. Aan het einde van het jaar wil ik zover zijn dat ik langzaam wat aan de aankleding kan gaan doen. Al is alles wel afhankelijk van de beschikbare tijd en de temperatuur op zolder.  ;D Werk of andere verplichtingen kan altijd roet in het eten gooien.

Sicco Jan
Dat wordt wel de bedoeling ja. Inclusief brouwerij, kroegen, etc, etc. Het thema begint in mijn hoofd langzaam wat vorm te krijgen.

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #24 Gepost op: 21 mei 2016, 18:09:11 »
Zo even een kleine update.

In de afgelopen weken met name draden aan het trekken geweest (dus ook niet echt spannend om foto`s te delen). Al het spoor wat er ligt is nu voorzien van stroomaansluitingen. Tussendoor wat aan het spelen geweest met een wisseldecoder en de z21. Ik begin er langzaam m`n weg in te vinden.

Nu ik in Houten weer wat meters flexrail heb gekocht, kan ik weer verder met spoor leggen. Hopelijk is het de komende weken niet te warm, zodat ik nog wat kan doen. Zo niet dan ga ik over na het ombouwen van analoge locs. Daar hoef ik niet voor op zolder te zitten en er liggen er nog stuk of 4 op ombouwen te wachten.

Rien

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #25 Gepost op: 16 juni 2016, 23:00:51 »
Eigenlijk weinig kunnen bouwen de afgelopen tijd  :'(. Of het was te warm op zolder of werk liep in de weg. Toch weer wat klein vordering kunnen maken.
Ik had oorspronkelijk de rails op kurk liggen. Echter hier heb ik niet genoeg van liggen, dus ben ik ook voor het zichtbare deel overgegaan naar de blauwe ondervloer platen. Die zijn iets minder dik (4mm kurk t.o.v. 3mm onderplaat), maar met wat schuurwerk is daar wel een overgangstukje van te maken.


En langzaam begint het einde van het sporen leggen een beetje in zicht te komen.



Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #26 Gepost op: 19 februari 2017, 16:35:38 »
Lang niets gepost, maar druk door werk en prive is er ook weinig gebeurd aan de baan.

Eigenlijk hoofdzakelijk bedrading en het uitproberen van de Z21 i.c.m. wisseldecoders.

Maar ik ga nu af en toe wat aan wat landschap werken. Vorige week wat mallen gekocht van Langmesser en vandaag eens uitgeprobeerd:



Het gips had ik iets te dik gemaakt dus het eerste resultaat is veel luchtbellen. Niet helemaal wat ik voor ogen had, dus volgende keer wat dunner.

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #27 Gepost op: 29 september 2017, 18:35:07 »
Pfff een eeuwigheid sinds ik wat voortgang heb gemaakt met de baan.

Sinds februari is het erg druk geweest met werk en vooral het opzetten van mijn eigen (micro)brouwerij. Ik kom nu langzaam in wat routine en daardoor heb ik ook weer eens wat tijd af en toe om te bouwen aan de baan. Tussen door al eens wat tijd gehad om alvast wat wissels aan te sluiten en te testen, maar in de afgelopen weken ook langzaam weer eens wat landschap kunnen aanleggen.

Ik ben uit nieuwsgierigheid Shapersheet van Woodland Scenics gaan gebruiken. En dat bevalt me opvallend goed. Vooral omdat je voor niet al te grote overspanning geen ondersteuning nodig hebt. Dit heeft vooral voor bereikbaarheid weer voordelen en daarnaast hoeft er maar een dun laagje gips op voor de stevigheid.


Verder ben ik namelijk bezig geweest met gipsgieten. Ik heb nu een aardig voorraadje aangelegd, dus ik hoop binnenkort wat meer voortgang te kunnen laten zien.


Ooit moet het afkomen.  ;D

Rien

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22193
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #28 Gepost op: 31 december 2017, 16:33:15 »
Mooie gipsmallen Rien !!
Met gips en gipsmallen werken is super gaaf en heel realistisch  (y)

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #29 Gepost op: 01 januari 2018, 20:07:39 »
Dank je Wim. Ik vind het ook erg prettig werken. Ik ben nu bezig met het passen en meten voor een 2-spoors overspanning. Net te breed voor een dubbelspoor portaal en te smal voor 2x een enkelspoorsportaal. Dan maar zelf proberen in elkaar te zetten. Ik zal binnenkort weer eens wat foto`s posten.
Ik maak niet veel voortgang, maar wel wat.  ;D

Rien.