Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
08 September 2025, 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
08 September 2025, 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
  

Auteur Topic: ESU Pullman sneltreinrijtuigen in H0  (gelezen 7811 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
ESU Pullman sneltreinrijtuigen in H0
« Gepost op: 15 February 2016, 20:45:34 »
Een paar maanden geleden al weer kwam ESU onder de naam Pullman met de eerste serie zogenaamde Eilzugwagen Gruppe 37 in de uitvoeringen van DRG, DR en DB. Prachtige rijtuigen van kleinserie-kwaliteit met in verhouding aangename prijzen. In deze bijdrage een kleine voorstelling van dit fraaie H0-materieel.

Het voorbeeld
Na een proefserie in 1928 kwamen deze stalen gelaste rijtuigen vanaf 1930 bij de Deutsche Reichsbahn op de baan. Goede loopeigenschappen door de Görlitz-III-leicht draaistellen en grote vensters met een comfortabel interieur kenmerkten deze Eilzugwagen. Voor een goede doorstroming van reizigers waren de toenmalige derde klassers met dubbele vleugeldeuren uitgerust. De rijtuigen konden zowel met stoom als elektrisch worden verwarmd en konden dus achter alle trekkrachten worden ingezet. 1061 C-rijtuigen en 145 AB-rijtuigen kwamen op de baan.  Na WO2 waarin de rijtuigen door heel Europa uitzwermden, begon de DB in de jaren '50 de open rijtuigovergang te voorzien van vouwbalgen. De houten derde klas banken werden in 1956 tweede klasse en voorzien van een kunstlederen bekleding.
In die jaren werden ook verschillende rijtuigen omgebouwd, ze kregen een restauratiegedeelte of een bagageruimte.
De solide rijtuigen verdwenen bij de DB pas halverwege de jaren '80 en gelukkig zijn er verschillende museaal bewaard.


Het model
Zonder meer fraai materieel ook in model. We noemen de verende kunststof vouwbalgen die voor een aaneengesloten trein zorgen, vrijstaande handgrepen, treden uit geëtst metaal waarbij je door de roosters heen kunt kijken en een wrijvingsloze stroomafname via de aspotten. Met een apart verkrijgbare sleper zijn de rijtuigen eenvoudig om te bouwen voor het drierailsysteem.
De draaistellen zijn fraai vormgegeven en hebben een verschoven draaipunt. Hierdoor kunnen de treden zonder concessie worden gemonteerd en kunnen de rijtuigen door bogen met een minimale radius van 36 mm. Het is mogelijk als kleinste boog Tillig R31 te gebruiken. Voorwaarde is wel dat de baan er perfect in ligt. Door de RP25 kleine flenzen en de weinig speling die de draaistellen ook in de hoogte hebben ontstaat anders ontsporingsgevaar.
Binnenverlichting is eenvoudig aan te brengen. Er zitten al aansluitlipjes onder het dak waaraan je de draden van een LED-strip kunt solderen. Of wordt gekozen voor de dure ESU-binnenverlichting of wodt gekozen voor LED-strips van de rol is aan de koper.

De eerste (inmiddels al snel uitverkochte) batch in DB-uitvoering betrof rijtuigen van depot Hamburg in de chroomoxide lichtgroene kleurstelling van tijdperk 3b. Aan de revisieopschriften blijkt dat het voorbeeld van rond 1962 is gekozen door de ontwerpers uit Ulm. Aan detailrijkdom wordt niets afgedaan aan het grote voorbeeld, echt alles zit er op of er aan.
De draden naar de draaisteldynamo, de doorbroken luchtinlaten op de daken, de remverstellers, echt alles is in model minutieus weergegeven.  Mits je baan is voorzien van niet te krappe bogen en goed is aangelegd, zijn deze rijtuigen van ESU Pullman een aanwinst!


de instappartij met de dubbele deuren van het tweede klasrijtuig. Alles oogt net als de werkelijkheid en de opschriften zijn in verschillende kleuren weergegeven. Vanaf het perron is het via de fraaie treden comfortabel instappen.


De niet-rokerszijde van een tweedeklasser. Blijkbaar wordt deze trein met stoom verwarmd, wamt de verwarmingskabel hangt in het stopcontact op de kop. DE ramen zijn voorzien van gegraveerde handgrepen en in het interieur zijn de hoofdsteunen van de banken en zelfs bagagerekken zichtbaar. De verende vouwbalgen zorgen voor een aaneengesloten trein. Opschriften en rijtuignummers zijn haarfijn door middel van tampondruk opgebracht.


Luchtinlaten en fijne lasnaden op het dak. De coupés in de eerste klasse zijn zelfs voorzien van houten schuifdeuren met handgrepen. De dames zitten uiterst comfortabel in hun ruime afdelingen.


Een buitenbeentje is het voormalige tweede klasrijtuig, wat door de DB werd omgebouwd tot AD, een deel 1e klasse en een bagageruimte met zijgang. De ramen van het bagagedeel werden vergroot en voorzien van traliewerk. Allemaal perfect weergegeven door ESU.


Die bijzondere AD in z'n geheel.



Het AB-rijtuig, waarvan er 145 zijn gebouwd in werkelijkheid. Uitgelicht valt pas het fraaie interieur op. Onder de bak de kleurig weergegeven remversteller, verwarmingsschakelaar en batterijkast.


Erg fraai is ook de kopwand met de rijtuigovergang en de verende vouwbalg. Ook de balg-ophanging is nagemaakt. Als laatste rijtuig kan een ingeklapte balg worden gemonteerd. Stoere buffers kunnen tegen een stootje. Op deze foto valt ook de fijne handgreep tussen de deuren op.



Dubbele bagagerekken (hoedenplank en bagagerek) boven de banken en onder het rijtuig de fraaie draaistellen. Goed is te zien hoe een fijne flenzen deze wielen hebben.



Strak in de zijdematte lak, duidelijke opschriften en ramen in verschillende maten.


Depotopschriften van Hamburg-Altona. Onder de bak van links naar rechts: noodremtrekker (staaldraad), remversteller (geel), batterijkast. Vanaf het draaistel zijn de gebogen kabels tussen dynamo en batterijkast zichtbaar. Ondanks alle frutsels rijden de rijtuigen uitstekend.


Komt er een trein met zulke fraaie rijtuigen binnenrijden, dan zou je gelijk wel willen instappen. Dikke pluim aan de ontwerpers van ESU.


Met dit verhaaltje en foto's hoop ik u een indruk van deze stalen rijtuigen in model te hebben gegeven. Welke versie (weer) leverbaar is kunt u vinden op de site van ESU en natuurlijk bij uw modelspoorwinkelier.
grtz,
Wim













« Laatst bewerkt op: 15 February 2016, 20:51:09 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re: ESU Pullman sneltreinrijtuigen in H0
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2016, 20:52:45 »
 (y) Mooie reportage, bijzonder mooie rijtuigen (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8842
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: ESU Pullman sneltreinrijtuigen in H0
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2016, 20:54:50 »
Wat een mooie set foto's en een mooie rapportage  (y) Dit zijn wel hele mooie rijtuigen als ik ze zo bekijk. Wat een mooie set!  (y)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: ESU Pullman sneltreinrijtuigen in H0
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2016, 21:27:20 »
't Is altijd weer genieten van je informatierijke besprekingen (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re: ESU Pullman sneltreinrijtuigen in H0
« Reactie #4 Gepost op: 15 February 2016, 21:53:15 »
Ik heb de oude roco varianten nog in een doos, maar krijg zo wel zin in een setje van deze op de
lijst te zetten. Op DSO lees ik wat klachten (het zal niet daaro) over breekbare dingetjes, de veren
van de balgen bv, heb jij door ook last van?

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: ESU Pullman sneltreinrijtuigen in H0
« Reactie #5 Gepost op: 15 February 2016, 22:29:17 »
Nee, geen last van afgebroken delen gelukkig. Nou ja, een buffertje had wat ruimte en viel uit de huls. Druppie lijm en klaar. Voor een productie uit het Verre Oosten gaat het best goed dus  ;D

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

jurrie-burrie

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: ESU Pullman sneltreinrijtuigen in H0
« Reactie #6 Gepost op: 16 February 2016, 15:27:28 »
hallo

weet iemand een winkel waar ik ze kan bestellen, ik kan ze maar moeilijk vinden.

groet jurgen

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re: ESU Pullman sneltreinrijtuigen in H0
« Reactie #7 Gepost op: 16 February 2016, 21:47:42 »
Jurgen,

zoals Wim al schrijft is de eerste produktieserie uitverkocht (ik heb ze ook niet >:(), volgens de ESU website
zijn ze in Q2 weer leverbaar in de IIIb uitvoering.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: ESU Pullman sneltreinrijtuigen in H0
« Reactie #8 Gepost op: 17 February 2016, 12:03:12 »
Jurgen,

Bij het oude station in Sliedrecht, Kerkbuurt 28, tel 0184-422022 zijn ze te bestellen.
Pullman 36110 is daar nog op voorraad.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: ESU Pullman sneltreinrijtuigen in H0
« Reactie #9 Gepost op: 17 February 2016, 22:31:58 »
inderdaad gewoon even goed zoeken op de sites van modelspoorzaken in binnen- en buitenland. Overigens is zoals gezegd de eerste batch af fabriek uitverkocht, maar er komen dit jaar nieuwe oplagen met andere opschriften van depotstations als Köln, Frankfurt (M) en anderen.


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1573
Re: ESU Pullman sneltreinrijtuigen in H0
« Reactie #10 Gepost op: 18 February 2016, 13:15:45 »
Ook hier zijn er nog een aantal voorradig.

http://www.mbs-sebnitz.de

Silvolde

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 591
Re: ESU Pullman sneltreinrijtuigen in H0
« Reactie #11 Gepost op: 18 February 2016, 13:20:42 »
In Eisenbahn magazin staat ook een artikel over deze rijtuigen.

jurrie-burrie

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: ESU Pullman sneltreinrijtuigen in H0
« Reactie #12 Gepost op: 18 February 2016, 18:34:32 »
Hallo.

Sorry voor de late reactie maar ik heb iemand gevonden.
Die ze kan bestellen voor mij. Dus heb er 5 besteld.

Groet jurgen

Pauw Gauwes

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: ESU Pullman sneltreinrijtuigen in H0
« Reactie #13 Gepost op: 22 February 2016, 14:54:18 »
Jurgen,

Bij het oude station in Sliedrecht, Kerkbuurt 28, tel 0184-422022 zijn ze te bestellen.
Pullman 36110 is daar nog op voorraad.

Gr, Arie

Arie,

Zijn inderdaad schitterende wagens maar volgens mij hebben ze die wagens niet in Sliedrecht er staat niets op de website of webshop, maar misschien is die niet compleet, ziet er niet echt overzichtelijk uit, dat is natuurlijk jammer.

Groet,

Pauw

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: ESU Pullman sneltreinrijtuigen in H0
« Reactie #14 Gepost op: 22 February 2016, 15:01:05 »
Pauw,

Idd staan ze niet op de website.
Daarom schreef ik ook, 36110 is nog op voorraad de rest niet, maar zijn wel te bestellen, alleen niet via de website.
Even een belletje, en de zaak wordt geregeld, ik bestel zelf ook gewoon met de telefoon via hun.

M.vr.gr,

Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.