Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: 3D/RM: NS Sik 200/300 locomotor in schaal N 1:160  (gelezen 42107 keer)

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 locomotor in schaal N 1:160
« Reactie #135 Gepost op: 07 juli 2017, 09:22:28 »
Helaas, ook ik kreeg vanochtend de gevreesde "email from hell" van Photobucket:

"WE NOTICED THAT YOU HAVE BEEN USING
PHOTOBUCKET FOR 3RD PARTY HOSTING*

PLEASE UPGRADE TO A PLUS 500 PLAN.

Our Terms of Service does not allow 3rd party hosting with your current account level.

UPGRADE NOW"


Dit plus500 plan kost ~40U$ per maand!!   :o >:(

Dit betekent dat al mijn voorgaande plaatjes in dit draadje en andere draadjes hier op het forum niet meer zichtbaar zullen zijn en ik voor toekomstige plaatjes een goed (en betaalbaar) onderkomen zal moeten vinden... exit Photobucket

Helaas...

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 locomotor in schaal N 1:160
« Reactie #136 Gepost op: 07 april 2018, 09:47:01 »
In Nummer 3 - 2018 van "De ModelBouwer" van de NVM staat deze maand een artikel over 4 pagina's van mijn Sik met een zelf ontworpen 3D geprinte messing aandrijving  (y)


0_SIK_600x480 on Flickr

Ik heb voor mijn Sik een betaalbare werkende 12V aandrijving ontwikkeld op basis van een 3D-print in messing.  Door de keuze voor een 12V motor is deze aandrijving ook gewoon analoog te gebruiken. Mijn uitgangspunten voor het aangepaste ontwerp waren als volgt:
  • De kap wordt 3D-geprint in Black High Definition Acrylate (BHDA) van Shapeways.
  • De buffers zijn van metaal en worden separaat ingezet.
  • De kap wordt met kleine magneetjes op het chassis geklikt. Dus géén klikverbindingen die kunnen breken of schroefverbindingen die kunnen doldraaien.
  • Het chassis wordt 3D-geprint in messing vanwege het extra gewicht en lagering van de assen.
  • Je kunt zelf kiezen of je één, twee of geen koppelingshaken (á la Arnold Köf) monteert.
  • Stroomafname op alle vier de wielen.
  • Aandrijving met een standaard 12 Volt motor, zodat je hem ook analoog kunt bedrijven.
  • Aandrijving op beide assen, zodat een goede tractie verzekerd is.
  • Voldoende ruimte voor een digitale DCC decoder in de kap.
De moeite waard! (en nee, ik krijg geen commissie per verkocht tijdschrift  ;))

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor met coreless motor en energiebuffer
« Reactie #137 Gepost op: 22 september 2020, 10:25:15 »
Na heel lang hier niets gepost te hebben wil ik jullie de laatste ontwikkeling niet onthouden! Een aandrijving voor een SIK in N zal altijd een uitdaging blijven qua trekkracht en stroomafname. Vandaar dat ik geïnteresseerd was wat de nieuwe generatie coreless motortjes konden betekenen voor mijn SIK.

Al snel bleek in 3D dat alleen het kleinste motortje van de Tramfabriek goed in de SIK past. Omdat dat motortje maar 1 uitgaande as heeft was de uitdaging om daar toch een aandrijving op 2 assen mee gerealiseerd te krijgen. Er is dan een extra tandwieloverbrenging nodig die dan natuurlijk ook nog eens netjes in de toch-al-niet-zo-ruime SIK moet passen. Het voordeel daarvan is dan wel weer dat hij door die extra vertraging nog langzamer kan rijden.

Omdat ik ook al wat geëxperimenteerd heb met energiebuffers wilde ik de aandrijving ook uitrusten met een DCC decoder en een energiebuffer. Martin Domburg heeft me geattendeerd op de D&H PD05A decoder waar ik een zelfgeknutselde 6x100uF buffer op heb aangesloten.

Het chassis wat je in het onderstaande filmpje ziet is 3D geprint in messing bij shapeways (en zelf chemisch gezwart). De aandrijving rijdt echt heerlijk langzaam en die Engelse wissel neemt hij zonder problemen.  ;D

<a href="https://www.youtube.com/v/g6HXf1OffpU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/g6HXf1OffpU</a>

Ik ben errug tevreden met dit resultaat, nu nog een SIK kapje bestellen op SW!

Fred
 
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 locomotor in schaal N 1:160
« Reactie #138 Gepost op: 22 september 2020, 10:34:29 »
Schitterend! Er is veel veranderd sinds ik in 1988 een N-Sikken maakte van de toen net nieuwe Ibertren KöF's en die er van grote afstand min of meer op leken... ;D

Het was flink vijlen en het huis zaagde ik uit messingplaat, etswerk deed ik nog niet aan 8)
« Laatst bewerkt op: 22 september 2020, 10:49:17 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 locomotor in schaal N 1:160
« Reactie #139 Gepost op: 22 september 2020, 11:27:08 »
Knap gemaakt Fred!  (y)

Grtz! Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 locomotor in schaal N 1:160
« Reactie #140 Gepost op: 27 februari 2021, 11:37:00 »
Ik ga eind maart beginnen met het bestellen van de verschillende onderdelen voor een nieuwe ronde SIK CDIY (Completely-Do-It-Yourself) bouwpakketten. Het verschil met de vorige rondes zit hem voornamelijk in de vernieuwde aandrijving met een coreless motor. Als je als N-riider en/of SIK enthousiasteling belangstelling hebt kun je me een PBtje of een email sturen.


SIK4front by 3Dbuildr, on Flickr


SIK4back by 3Dbuildr, on Flickr

De kenmerken van deze bouwkit zijn:
  • De kap wordt 3D geprint in Smoothest Fine Detail Plastic (FXD) van Shapeways.
  • De buffers en handgrepen zijn van metaal en worden separaat in- en opgezet.
  • De kap wordt met magneetjes op het chassis geklikt. Dus géén klikverbindingen die kunnen breken of schroefverbindingen die kunnen doldraaien.
  • Het chassis wordt 3D geprint in messing van Shapeways vanwege het gewicht en lagering van de assen.
  • Je kunt zelf kiezen of je één, twee of géén koppelingshaken (á la Arnold Köf) monteert.
  • Stroomafname vindt plaats met fosforbrons stroomafnemers op alle vier de wielen.
  • De aandrijving gebeurt met een 12 Volt coreless motor die je ofwel analoog ofwel digitaal kunt bedrijven. Er is voldoende ruimte voor een digitale DCC decoder én een energiebuffer in de kap.
  • Aandrijving vindt plaats op beide assen, zodat een goede tractie verzekerd is.

De CDIY kit van dit model wordt geleverd inclusief alle benodigde onderdelen: 3D print messing chassis, coreless motor, wormwielen, tandwielen, wielsets, fosforbrons, bedrading, printplaat, magneten, 3D print FXD kap, 0,3 mm messingdraad voor de handrelingen, metalen buffers, beglazing, naar keuze decals voor een geel-grijze uitvoering of decals + messing schildjes voor een groene uitvoering, etc. (Exclusief decoder, energiebuffer, zwaailicht)

Een filmpje van de vernieuwde aandrijving met de coreless motor heb ik hier al eens laten zien:
<a href="https://www.youtube.com/v/g6HXf1OffpU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/g6HXf1OffpU</a>

Ik werk bij deze kitjes ook weer samen met Rob Bisschop van Bisschop Modelbouw. Op wens kan deze SIK kit door Bisschop Modelbouw worden gebouwd, geverfd en eventueel worden voorzien van een decoder.

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube