Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 23:15:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:12:16
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
Vandaag om 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
Vandaag om 22:31:32
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 22:29:04
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:06:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:38:37
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:28:38
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:25:42
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
Vandaag om 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
Vandaag om 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
Vandaag om 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52

Auteur Topic: Productnieuws Rail Magazine  (gelezen 14678 keer)

Mike 1961

• Offline Offline
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Productnieuws Rail Magazine
« Reactie #15 Gepost op: 01 February 2016, 10:51:26 »
RM met teveel grootspoor info. Dat is voor mij ook de reden geweest om na jaren het abonnement op te zeggen.
Aan de andere kant vraag ik mezelf ook af of wij "ervaren"  ::) modelspoorders niet te verwend zijn geraakt waardoor de artikelen in de gevestigde bladen ons niet meer zo boeien.
Hetzelfde geldt ook voor het tentoongestelde op diverse tentoonstellingen en beurzen.
Met vriendelijke groeten,
Mike

henk

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 01 February 2016, 11:01:58 »
Railmagazine moet verschillende doelgroepen bedienen. Het is ook een product van de samenvoeging van een grootspoorblad met een modelspoorblad. Kennelijk konden die 20 jaar geleden de broek apart al niet ophouden.
Aanvankelijk was de verhouding ook ongeveer 50/50. Sindsdien is het aantal pagina's per nummer toegenomen en die extra ruimte is vooral ingevuld met grootspoorrubrieken. Vandaar de huidige verhouding 70/30 of zoiets.

Ik vind persoonlijk de combinatie wel leuk. Vooral als grootspoorartikelen en modelspoorartikelen worden gekoppeld, zoals de laatste jaren wel gebeurd.
Vindt verder ook dat de kwaliteit van de grootspoorrubrieken nogal wisselend is. De extra ruimte is vooral gevuld met kritiekloos overgenomen persberichten en dergelijke. Dergelijk bedrijfsgetoeter levert volgens mij ook de grootspoorenthousiast weinig zinnige informatie op.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #17 Gepost op: 01 February 2016, 11:03:30 »
Kritiekloos overnemen van persberichten is van alle media, helaas.

Luit

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 01 February 2016, 11:06:56 »
Ik vindt dat grootspoor nu altijd de kers op mijn taartje. Ben wel geinteresseerd hoe en waar bepaalde spoor activiteiten plaatsvinden of gedaan zijn. Modelbouwen is hier veel gemakkelijker met meer plaatjes en soms extra uitleg. En productnieuws sla ik veelal over want amper tot geen N . En ja met treintjes spelen vraagt soms om plaatjes die helaas op het net soms zomaar verdwijnen en een goed stuk tekst van haar verduidelijkheid beroven. Dan is een hardcopy soms wel zo veilig.

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #19 Gepost op: 01 February 2016, 11:34:22 »
Wat dat betreft is er hier in Frankrijk toch een duidelijke scheiding. Aparte Grootspoor tijdschriften (o.a Le train).
Daarnaast veel modelspoor, o.a. Loco revue (met een scheutje grootspoor als dat nodig is) voor de gevorderde bouwer en Clés pour le train miniature voor de beginnende bouwer.
Clés verschijnt 6 keer per jaar met ca. 38 bladzijden en kost dan 3,60 Euro per exemplaar.
Waarom ben ik daar op geabonneerd? Wel, gewoon om mijn Frans te oefenen.
En daarnaast leuke ideeen op te doen.
Loco revue is er in twee uitvoeringen, het maandblad met allerlei modelbaannieus, zoals de voortgang bij Mini World Lyon.
Daarnaast heb je Loco-Revue Hors séries welke de inhoud vult met diverse onderwerpen maar vaak gebaseerd op een aantal gebouwde banen.
Voorop staat in Frankrijk dat er heel veel zelf gedaan wordt met karton en ander materiaal.
Mochten jullie eens in Frankrijk zijn loop eens binnen bij een grote supermarkt zoals bijv. Eleclerqc en snuffel eens op de bladen afdeling.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2016, 11:36:04 door Henk Boshuyzen »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #20 Gepost op: 01 February 2016, 11:36:25 »
Maar een land als Frankrijk heeft ook een beduidend grotere markt dan Nederland natuurlijk.

Uit dit topic blijkt in elk geval wel dat RM en BNLS een prima aanvulling op elkaar kunnen zijn. Wat men mist aan modelspoor in RM, kan men vinden op BNLS  (y)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #21 Gepost op: 01 February 2016, 13:25:58 »
Met treinen "spelen" is ook niet erg macho in Nederland of welk ander land dan ook in de wereld. 8)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #22 Gepost op: 01 February 2016, 13:28:10 »
Precies. Treinen sowieso niet. Nu ik zoekende ben naar een nieuwe levenspartner is dat ook niet iets dat ik uitgebreid in de schijnwerpers zet. Dat komt wel als de prooi binnen is  ;D

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #23 Gepost op: 01 February 2016, 14:32:43 »
Railmagazine moet verschillende doelgroepen bedienen.

Ohjaaah?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #24 Gepost op: 01 February 2016, 14:54:59 »
Ja Albert,

Maar juist op die vragen over welke trein/wagen etc in de 60er, 70er jaren wil ik graag veel meer informatie en dan graag nu en niet over 30 jaar................
Maar dat staat juist beschreven in de bladen van die tijd, over 40 jaar raadplegen we de RM van nu voor de samenstellingen.

Verder vind ik al dat modelspoor in de RM maar zo zo, ik lees dat hier (niet). De materieel- en goederenontwikkelingen volg ik altijd wel, de trams en museumtreinen sla ik al over. De verhalen van machinisten uit de praktijk zijn ook altijd wel interessant om te lezen. Ik zou juist wat meer grootspoor artikelen willen, maar dan wel iets uitgebreider dan een bezoek aan de Bombardier dat op 2 pagina's staat en vooral bestaat uit foto's.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 01 February 2016, 16:27:32 »
Vriendelijk verzoek: dit is het draadje over Rail Magazine. Gaarne besprekingen van Franse winkels en dergelijke in een apart draadje voeren.

Gr, Bert

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 01 February 2016, 17:02:45 »
Ja, je hebt wel gelijk Bert.

Gegroet,

Rob

kar

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 01 February 2016, 19:46:05 »
Ik vindt dat grootspoor nu altijd de kers op mijn taartje. Ben wel geinteresseerd hoe en waar bepaalde spoor activiteiten plaatsvinden of gedaan zijn. Modelbouwen is hier veel gemakkelijker met meer plaatjes en soms extra uitleg. En productnieuws sla ik veelal over want amper tot geen N . En ja met treintjes spelen vraagt soms om plaatjes die helaas op het net soms zomaar verdwijnen en een goed stuk tekst van haar verduidelijkheid beroven. Dan is een hardcopy soms wel zo veilig.
Ik kan mij hier volledig in vinden. Juist vanuit het grootspoor kom je regelmatig op leuke ideeën voor modelspoor, dus ik vind het van grote toegevoegde waarde dat hier de afgelopen jaren extra bladzijden voor beschikbaar zijn gekomen. Daarnaast verbaas ik mij ieder jaar opnieuw dat met relatief weinig mensen -waarvan ook nog eens veel vrijwilligers- een visueel aantrekkelijk en inhoudelijk leuk en interessant blad gemaakt kan worden met een bijna maandelijkse frequentie tegen redelijke kosten (ik heb geen aandelen RM/ben niet bij RM betrokken). Wat mij betreft zou er nog vaker een artikel van het kaliber Frank Oude Elferink mogen verschijnen: de optimale mix tussen grootspoor en modelbouw!
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

rhberk

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 02 February 2016, 10:40:58 »
Jullie hebben mijn artikel kennelijk niet goed gelezen: ik bepleit juist grootspoor maar dan meer op historische basis. En mee eens, de artikelen van Frank Oude Elferink zijn heel erg interessant!

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #29 Gepost op: 02 February 2016, 12:51:04 »
Dat lees ik, maar ik heb graag ook actueel grootspoor voor de samenstellingen, ontwikkelingen en het nazoeken in de toekomst. De jaarboeken waren daarbij ook erg handig maar helaas zijn die gestopt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.