Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
Vandaag om 21:12:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
  

Auteur Topic: Het "altijd wat" treinstel.  (gelezen 3812 keer)

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Het "altijd wat" treinstel.
« Gepost op: 31 December 2015, 11:53:12 »
En we hebben weer nieuws van het Bemo 624 front.



Na sucsesvol in het driedelige Br 624 treinstel symoba kortkoppelingsschachten ingebouwd te hebben is er alweer een volgende uitdaging naar boven gekomen.
Dwz al voor de ombouw begon het treinstel het bekende Bemo jojo effect te vertonen tijdens het rijden.
Het probleem is bekend bij de RS1 regioshuttle, maar niet bij de 624.
Het gaat om een schuddende beweging in de langsrichting tijdens het rijden in beide richtingen.
Tijdens dit schudden maakt het kleine mashima motortje synchroon aan de bewegingen een zacht zagend geluid.

Met dit treinstel blijf je altijd maar bezig.
15 minuten rijden staat garant voor 2 uur reparatie.. Zucht...


Waar gaat het om?

3 delige H0 gelijkstroom DCC Bemo Br 624 met een nieuwe lokpilot 4

In eerste instantie heb ik geprobeerd wat mogelijke oorzaken uit te sluiten.

Digitaal probleem?     Nee analoog doet ie het ook. (ook met de oude LoPi 3)
Motorisch probleem? Nee losgekoppeld draait de motor mooi rond. Aangesloten op het draaistel, maakt de motor een zagend geluid.
Tandwielprobleem?    Misschien, de tandwielen vertonen geen tandslijtage, maar wel ruime en duidelijke speling op de asjes.
                                  De tandwielen verschuiven duidelijk in de lengterichting op hun asjes.
Weerstand probleem?  Misschien, na de stroomafname aan alle assen licht ingesmeerd te hebben met transmissieolie is het
                                   bijkomende krijs geluid en het schudden iets vermindert.

Wie kan mij helpen en kent dit euvel?
Heb dus al wel een paar mogelijke oorzaken kunnen uitsluiten.

Ik ben blij dat ik er toendertijd 2e hands een acceptabel bedrag voor heb neergelegd, anders was hij allang retour fabrikant/winkel gegaan.

Afwachtend

Fred
« Laatst bewerkt op: 31 December 2015, 12:18:53 door Fred Peters »
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

rietdijk tt

  • Offline Offline
  • Berichten: 292
Re: Het "altijd wat" treinstel.
« Reactie #1 Gepost op: 31 December 2015, 12:51:57 »
Halo fred.

Denk toch dat je het in de tand wielen moet zoeken , daar je speling duidelijk naar je zegt op de assen heb .
Geen slijtage op de tanden , maar wel in de lengte richting , dus ik vermoed dat de lagerpunten waar de assen in zitten ,
teveel ruimte hebben axiaal en radiaal oftewel op en neer en in de lengte van de assen .
Dus de assen bewegen niet alleen mooi rond draaiend maar ook op en neer en kunnen dus ook opzij worden gedrukt , vandaar het geluid v d motor die word steeds anders belast en ook daarom het schudden van je treinstel.
Je kan eens proberen om je as lagers te vullen met heel erg dik boorvet , ik weet niet of dat zo maar eenvoudig kan bij jouw treinstel .
Als dat lukt zal je het verschil zien , maar dat is niet een blijvende oplossing , het zou al een heel verschil maken als je de axiale speling kan oplossen zodat de tandwielen op de zelfde plaats blijven tov elkaar , dat zal het geluid verminderen en ook het waggelen .
Ik zelf bouw en repareer mijn eigen loc"s in schaal 1/120 TT dus kleiner dan Ho  maar ja Ho eis ook klein en vooral smaller wat de tandwiel kasten betreft .
Ik heb geen idee of de assen er zo uit gelicht kunnen worden dmv een dekplaat te verwijderen of dat je echt moet gaan demonteren , als je ze er zo uit kan halen word alles een stuk eenvoudiger .
Naar mijn inziens is het grootste probleem dus dat de assen verchuiven .

grt rene :-[
groet rene

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re: Het "altijd wat" treinstel.
« Reactie #2 Gepost op: 31 December 2015, 13:28:20 »
Daar ging mijn vermoeden ook al naar uit.

Heb even een willekeurig plaatje van het www gehaald om duidelijk te maken wat ik bedoel..
Is van een totaal aander type lok/treinstel, maar toch.
De pijlen geven weer hoe de tandwielen zich bewegen buitenom hun rotatie.
En de buitenste 2 tandwielen geven om hun beurt hun speling weer door aan de wielstellen.



Teveel speling.

Fred
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Het "altijd wat" treinstel.
« Reactie #3 Gepost op: 31 December 2015, 15:39:06 »
Kijk ook ens goed naar de cardan koppeling tussen motor en draaistel. Bij mij gaven de Roco trams een "knorrend" geluid en liep schokkend, na vervangen uiteindelijk door een stukje slng was het probleem over. De cardan kan zelfs gehinderd worden doordat de meenemer niet geheel vast meer op de as klemt.
Succes.

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re: Het "altijd wat" treinstel.
« Reactie #4 Gepost op: 31 December 2015, 19:34:32 »
Cardanashouder heb ik ook eerder last van gehad bij oudere roco loks, meestal met een drupje secondenlijn zo opgelost.
Ik heb de cardanas bij een gedemonteerde toestand al gecontroleerd, zat gelukkig muurvast.

Fred
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re: Het "altijd wat" treinstel.
« Reactie #5 Gepost op: 13 May 2016, 11:09:53 »
Eindelijk heb ik het euvel gevonden!
Het zat me toch niet lekker dat ik de oorzaak niet kon vinden van het slechte rijgedrag.
Dus ben ik er vanmorgen nog eens rustig voor gaan zitten.
Motor gecontroleerd, mooie ronde loop.
Draaistel met tandwielen, soepele rondgang maar wat speling op de tandwielen.

Maar bij demontage van de wielstellen viel mij op dat een wiel los op een as zat...
Later bleek de metalen wielband met antislipband los op de kunststof kern te zitten.
Beetje secondelijm erop en weer in het draaistel geplaatst.
Bij de testronde erna is het schudden in lengte richting weg.

De secondelijm zal nooit lang houden, dus zal ik maar een paar wielstellen bij bemo bestellen.
Allicht goedkoper dan eventueel een motor of compleet draaistel.

Fred

DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC