Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 09:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:30:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 08:24:43
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster  (gelezen 6734 keer)

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #15 Gepost op: 31 December 2015, 13:56:37 »
Daarom heb ik de term "misbruiken" ook genoemd want je behoort
hem in het Marklin Delta systeem te gebruiken.
Andere trafo's dan de voorgeschreven Marklin trafo leveren meer of
minder stroom en wellicht ook een andere spanning.
Je kunt je daarom de vraag stellen of de beveiliging wel datgene doet
wat je wilt dat het doet, immers je gebruikt hem buiten zijn specificaties.

Omdat ik hem open heb liggen zag ik de eindtrap: Tip140/145.
Deze kunnen wel 3,5A cont. hebben, mits beter gekoeld dan wat er standaard
in de 6604 zit. Bedenk dat ze op 50% werken, dus moet lukken.
Op zich is dat natuurlijk wel heel fraai van de 6604 dat die power-torren er in zitten.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #16 Gepost op: 31 December 2015, 14:25:17 »
En zolang het misbruik in het ontwerp wordt gestopt en niet in het eindgebruik zal het an sich allemaal nog wel meevallen. Ik heb deze aanpassingen gedaan om goedkoop wat ervaringen op te doen met digitaal rijden (in combinatie met MR-Direct op een laptop) en bij mij pendelt er welgeteld 1 lokje (met faulhabermotor) heen en weer. Dat zal hem de das niet om doen...
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #17 Gepost op: 31 December 2015, 16:13:04 »
Er is sowieso geen sprake van misbruik, staat gewoon in het Marklin Handboek 0308
http://www.modellbahnwelt.de/2009/08/delta-control-als-booster-fuer-das-maerklin-ir-steuergeraet.html

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #18 Gepost op: 02 January 2016, 18:03:14 »
Op mijn baan gebruik in totaal 7x Delta 6604 als boosters die gevoed worden door een 4 tal behoorlijke ringkern trafo's. Als kortsluitbeveiliging gebruik ik het truckje van de 21W autogloeilamp. Hierdoor beperk je de stroom bij kortsluiting tot ca 2 ampere en kan er eigenlijk geen serieuze schade ontstaan. Als extra heb ik over de lamp een klein schakelingetje gemaakt met een zenerdiode en een optocoupler. De zenerdiode registreert de spanningval van 12V bij kortsluiting en stuurt via de optopcoupler een signaal naar de kortsluitingang van MRdirect.
Dit werkt subliem.

Toen ik ooit begon met mijn bouwproject dacht ik dat ik ooit die simpele Delta Controls zou gaan vervangen voor echte boosters. Inmiddels 4 jaar verder zie ik geen enkele reden meer om dit alsnog te doen.

Groeten,

Henk

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52760.15.html


Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #19 Gepost op: 02 January 2016, 19:27:06 »
Dank je Henk!

Groet,
Collin

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #20 Gepost op: 02 January 2016, 21:56:50 »
De Delta beveiliging is inderdaad niet zo geavanceerd. Het bi-metaal is traag en gaat er echt van uit dat de aangesloten trafo de boel (als in, het binnenwerk van de Delta vooral) niet kan slopen omdat de spanning inkakt (/niet genoeg stroom mogelijk maakt). En dat is ook het geval met de standaard Marklin trafo's. Wil je sneller is de makkelijkste optie de zener terugmeding gebruiken die Marco omschrijft. Hierdoor zet MRdirect de(/alle) booster(s) uit.

Tevens zal er een instelbare vertraging op de detector
moeten komen zodat niet bij elk wissel de beveiliging
ingrijpt.
Beetje vertraging is inderdaad wel slim. Maar voor wissels... Als het even kan zou ik voor decoders gaan waar je een losse trafo op aan sluit. Veel minder gedoe. Enige is natuurlijk als je al decoders hebt liggen die dit niet ondersteunen. Maar dan zou ik of een losse booster voor deze wissels gebruiken (dus alleen voor de wissels, niet aan het spoor) of kijken of de decoders te verbouwen zijn.

Maar al met al als je al zelf aan de slag gaat kan je denk ik bijna beter zelf een booster bouwen. Okay, het is iets meer werk maar dan kan je wel gelijk lekker gaan voor een booster met geregelde spanning. Iets wat de Delta mist en bij sommige voor irritante problemen heeft gezorgd. Zeker als je verschillende types trafo's gebruikt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox