Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Huup
Vandaag
om 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Vislijn
Vandaag
om 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:57:32
Minder wissels
door
Quinzeedied
Vandaag
om 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Silvolde
Vandaag
om 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
Vandaag
om 21:22:15
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
Vandaag
om 21:17:03
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
jdk
Vandaag
om 21:01:14
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union)
door
Edwin2121992
Vandaag
om 19:21:33
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet.
door
Voske
Vandaag
om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
door
Huup
Vandaag
om 17:50:50
NS 6100 van GM&S
door
Gerke
Vandaag
om 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Peter J K
Vandaag
om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 11:47:03
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 00:06:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwverslag
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwverslag (gelezen 4513 keer)
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1848
Discussie is gezond
Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwverslag
«
Gepost op:
24 December 2015, 21:50:04 »
Avond vrienden,
Terwijl de meeste va jullie waarschijnlijk nog aan het uitbuiken zijn van een geslaagde kerstavond heb ik een mooi ombouwverslag en eerste indruk voor jullie geschreven van de nieuwe Arnold HN2332 ofwel de BR 186 002 van de NS. Een veelbesproken loc vanwege zijn gewaagde uiterlijk wat een heel duidelijke scheidslijn geeft tussen mooi en lelijk. Of je vindt hem mooi, of totaal niet.
Persoonlijk vind ik hem erg mooi en toen ik gisteren van H@NS een berichtje kreeg of ik met spoed een partij van deze Arnold locs om wilden bouwen was ik direct enthousiast. Zogezegd, zo stond vandaag al DHL op de stoep en natuurlijk wilde ik vandaag al aan de slag. Zoë had een kerstetentje op het kinderdagverblijf en Levy had een middagdutje te doen en nam moeders daarin mee. Hoog tijd dus voor mij om de levering eens goed te bekijken.
Eerste indruk
In eerste instantie vond ik het geheel wat rommelig overkomen, een beetje over gedetailleerd. Pas na een paar keer goed kijken begon ik het model echt wel mooi te vinden. Maar waarom werd me pas duidelijk toen Ellen tegen mij zei: het lijkt wel of de details erop geschilderd zijn. Kortom ik vond de afwerking nog niet helemaal super, maar toch oogt het geheel erg mooi.
Bij nadere bestudering zie je dat Arnold meer hun best heeft gedaan om details weer te geven dan Fleischmann en Minitrix. Die zijn net even wat beter in de kunst van het weglaten. Je ziet dat de overgang tussen blauw en geel niet consequent strak is en ook de grepen zijn grover dan die van de concurrenten. Maar hé het blijft natuurlijk Arnold
Ter vergelijk heb ik twee locs ernaast gezet uit dezelfde reeks:
Fleischmann BR 145, Minitrix BR 185 en de Arnold BR 186
Duidelijk is te zien dat Minitrix en Fleischmann strakkere detaillering hebben, de kunst van het weglaten.
Maar ergens vergeef je het Arnold, het model oogt gewoon super goed. Echt zonder gekheid ik had hem nog niet besteld maar toen ik hem vandaag in mijn handen had heb ik Hans meteen medegedeeld dat er eentje minder meer terug gaat naar Lochem. Het is een juweel om te zien. Kwestie van een goede indruk.
De techniek
Arnold heeft gelukkig gekozen voor de traditionele massa-chassis in plaats van een gesplitst chassis zoals Hobbytrain en Starttrain. Voordeel is elektrisch gezien groter in mijn ogen. De front- en sluitverlichting branden subtiel en erg mooi op de juiste posities.
Analoog rijdt de loc ook stil en mooi, maar met de huidige techniek moet dat gewoon een standaard zijn. Inwendig is de loc voorzien van een mooie printplaat en twee lichtprinten. De NEM-stekker is gepositioneerd boven de motor en dat geeft veel ruimte voor een dikke decoder zoals de N25. Welke prima geschikt is voor de taak.
Digitaliseren
Hierin is het even wat zoeken als je het voor de eerste keer doet. De handleiding is niet helemaal duidelijk in de beste manier om de kap eraf te krijgen. Want zoals het blijkt zit de kap erg strak om het chassis heen, en met enkel tandenstokers of visitekaartjes kom je er niet. Vanuit de fabriek kan het ook gebeuren dat de kap nog vastgeplakt zit aan het chassis. 6 van de 10 locs hadden dit euvel.
Wees niet bang er breekt niks af en met een beetje kracht is de kap snel los van het chassis. Maar wat is nu de truc:
Onder de treeplank aan de voor en achterzijde kan je met een platte schroevendraaien de kap omhoog wippen. Maar eerst doe je de 4 nokjes aan de onderzijde het chassis loslaten. Ik trek dan met de nagels de kap iets los van het chassis en tik met mijn knokkels op de tafel waardoor het chassis iets zakt en de nokjes vrij zijn. Hierdoor ontstaat er onder de treeplank aan de kopse kanten een spleet. Hierna wip ik beurtelings voor en achter met een schroevendraaier voorzichtig de kap iets omhoog totdat deze loslaat. Let op de schroevendraaier gaat er schuin naar boven in!
Daarna is het een kwestie van de decoders uitwisselen en testen op het programmeerspoor. Zit de decoder goed, dan kan de kap weer dicht. Maar let op de pijl:
De pijl wijst naar de zijde van cabine 1. De kap past er maar op 1 manier goed op!! even flink aandrukken is wel vereist hoor want ook erop gaat hij best strak.
Na de ombouw natuurlijk even testen:
Klik hier voor het filmpje
Ik ben in ieder geval zeer te spreken over het model, ook de rijeigenschappen zijn ronduit super!! Wat mijn betreft mist nu alleen nog een set met 4 NS-Highspeed wagons type ICR en dan is de set compleet.
Met vriendelijke groet
Martin Domburg
«
Laatst bewerkt op: 24 December 2015, 22:31:58 door martindomburg
»
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
hielke1501
Offline
Berichten: 343
Re: Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwverslag
«
Reactie #1 Gepost op:
25 December 2015, 15:33:44 »
Hoi Martin,
Mooie rapportage. Misschien met de hoop op inderdaad een mooi ICRm stammetje toch maar aanschaffen.
Dank voor je info.
MVG, hielke1501
Gelogd
Focus2
n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
Offline
Berichten: 353
goederentransport in 1:160
Re: Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwverslag
«
Reactie #2 Gepost op:
29 January 2016, 09:17:08 »
@ hielke
zouden de Minitrix ICR 15914-15-en 16 hieraan niet kunnen voldoen?
Gelogd
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwverslag
«
Reactie #3 Gepost op:
29 January 2016, 09:40:59 »
Aan de decoder te zien heeft de lok dus geen onafhankelijke front- en sluitverlichting? M.a.w. je kunt de sluitverlichting niet uitzetten als wagons achter hangen, of de front verlichting uit igv duw?
Ook lijkt op het filmpje het bovenste frontlicht een stuk feller dan de rest, en lekt het door in de cabine?
«
Laatst bewerkt op: 29 January 2016, 10:04:42 door jowi
»
Gelogd
Ad_M
Offline
Berichten: 62
N-Spoor
Re: Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwverslag
«
Reactie #4 Gepost op:
29 January 2016, 10:05:57 »
Dat is een correcte aanname Jowi qua sluitverlichting
@Focus2, Er is niets anders binnen het N gamma wat je standaard kan kopen en er aan kan hangen, echter zijn dit zijn ICR rijtuigen, dus niet gereviseerd (ICRm)
Maar mij belet het niet om een leuk stammetje te maken zo
Mvg,
Ad
Gelogd
Als je het niet meer trekt..., dan moet je duwen!
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwverslag