Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 172923 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #255 Gepost op: 09 januari 2016, 13:22:58 »
Dat gaat op dezelfde manier :)

Alleen het draaipunt van de bak ligt op een ander punt. De bakken kunnen c.a. 10mm tov elkaar parallel verschuiven. De KK staat dan in 'tegengestelde' hoeken. Dus de ene 'links' de andere rechts. Jierboven staan ze allebei in de 'rechts' stand.

Zal wel een foto plaatsen als e.e.a. zo ver is :)

@floris,

Precies ! zo werkt het ;)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #256 Gepost op: 09 januari 2016, 13:29:47 »
10 mm lijkt me niet ruim. Maar goed, je kunt eventueel de balg verlengen en misschien is er nog wat extra uitslag bij te knagen links en rechts...

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #257 Gepost op: 09 januari 2016, 13:59:59 »
10 mm klinkt niet veel, maar is 1/3 bakbreedte... en dat is best wreed :P ;)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #258 Gepost op: 09 januari 2016, 22:13:52 »
Hoi,

Weer wat plaatjes, alle print-delen voor de Bk-Boo-Bo zitten er onder :)



... oplegging van het Bk kopdraaistel.



... van Bk naar Boo. Oplegging van het Jabobsdraaistel.


Montage:



... elke bak heeft zijn eigen, vast gemonteerd, deel van de koppeling. De Bk en de Bo hebben de vaste lepel, met draaistel, de Boo aan beide zijden de losse lepel met de balgen...



... Bk en Bo op 'de rails'....



en de Boo wordt er zo van bovenaf tussen gedrukt. Even drukje op de balg en het de hele koppeling klikt vast :) ;D 8)


Buigzaamheid: :P


Horizontaal:



... dat gaat 100% zeker de 358mm halen ;) :P



... wisselstraat met scherpe wissels... ;)



... S-bocht uitschuiving.

Verticaal:



... voor de helling omhoog: ca. 1.5 cm op de Bk lengte is 1.5:25 = 6:100 is 6%



... idem de helling omlaag.


Zo, nu 'even' 4 draaistellen bouwen :D :D , dan kan dit riedeltje een rijproef maken  8) 8)


Grtzz,

Karst

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #259 Gepost op: 09 januari 2016, 22:20:08 »
Fraaie constructie Karst. Ik heb geen ervaring met de 3D kunststoffen, ben derhalve benieuwd naar de slijtvastheid en soepelheid van de kortkoppelingsdelen.

Groet,
Rob

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #260 Gepost op: 09 januari 2016, 22:26:31 »
Ik denk dat dat wel goed zit Rob,

Behalve het zwarte 'dye' laagje kun je er met een, scherpe, vijl nagenoeg niets afvijlen :o Het spul 'vezelt' eerder. SHapeways geeft Nylon als basis aan, het bewerken doet me daar ook heel erg aan denken. EN... De gietboompjes die ik er aangetekend had, zijn 2x2mm... dat kun je tot 90' graden buigen zonder te breken en veert daarna tot ca. 15' terug  :o :o :o :o

Erg sterk en erg flexibel dus :D (y)

Grtzz,

Karst

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #261 Gepost op: 09 januari 2016, 22:52:11 »
En nu nog de vraag: hoe gaat het met verf. Houdt dit goed op het materiaal, of is het erg kwetsbaar?

Gr, Bert

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #262 Gepost op: 09 januari 2016, 22:55:20 »
de zwarte 'dye' zit er goed vast op/in.

hoe wit geprinte delen verf vasthouden weer ik niet.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #263 Gepost op: 09 januari 2016, 23:27:26 »
Ziet er goed uit! Je kan deze DE-5 straks door tram bogen persen!  (y)

Nylon is in principe een ideale kunststof voor slijtage gevoelige delen. Het heeft een lage wrijf coëfficiënt waardoor het 'glad ende glibberig' aanvoelt. Het wordt vaak toegepast als 'rails' voor lades en andere delen die langs elkaar wrijven/glijden. verder is het slagvast en elastisch. Dus ideaal voor kortkoppel mechanieken en zelfs as lagers. Vandaar dat ik opperde dat de losse lagerbussen wellicht niet nodig zijn. De stepping van het printprocedé is een hindernis voor aslagers maar wellicht een fractie kleiner printen (het gaatje dan) en opboren met de gewenste diameter is een mogelijkheid mits je een vaste hand hebt of een mini kolom boormachine of zo.

Ik ben nog niet verder gekomen dan wat spelerij met mijn exemplaren. Voordat ik ga hakken en zagen wacht ik even af wat Karst nog meer voor truukjes heeft :) daar het aangedreven draaistel en het loopdraaistel een andere hoogte hebben kan ik het niet zomaar even inbouwen in een MK DE-3. Als Karst ideeën heeft dan hoor ik het graag maar ik heb geduld tot hij klaar is met toveren voor de DE-5.

Er zijn zat anderen die hele kappen gespoten hebben van dit materiaal, dis ik ben er niet heel bang voor. Er was iets met indruppelen met secondelijm om de poriën dicht te plempen geloof ik

Mvg,

Robert

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #264 Gepost op: 10 januari 2016, 10:29:10 »
Verticaal:

... voor de helling omhoog: ca. 1.5 cm op de Bk lengte is 1.5:25 = 6:100 is 6%
En hoe gaat dat als de bakken erop zitten? De daken komen dan aan de bovenkant ook dichter naar elkaar toe.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

ArjanM

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #265 Gepost op: 10 januari 2016, 10:34:02 »
Verf houdt redelijk goed op dit materiaal (strong & flexible).
Ik heb net een trap in dit materiaal gemaakt en geverfd. Eerst met primer gespoten. Voornamelijk om de porien wat dicht te maken, want het spul zuigt alle verf gulzig op. Daarna heb ik denk ik nog wel 3 of 4 lagen verf aangebracht. Omdat het in dit geval een beton constructie is, past de structuur van het spul er goed bij. De  verf houdt prima.

Het ultra detail acryl, wat ook in het assortiment zit, is wat verf betreft kwetsbaarder.

Karst, ik lees de hele tijd mee, maar had tot nu toe niets te melden. Complimenten. Mooi te zien hoe jullie nieuwe technieken toepassen en modellen weer naar een hoger niveau tillen  (y)

Groeten,
Arjan
Gr.
Arjan

Roco-line en Tillig, Intellibox, Loconet, TrainController 8

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #266 Gepost op: 10 januari 2016, 11:18:28 »
En hoe gaat dat als de bakken erop zitten? De daken komen dan aan de bovenkant ook dichter naar elkaar toe.

De balgen (gedeeltelijk aan de bovenkant) van zwart tochtband maken?

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #267 Gepost op: 10 januari 2016, 12:49:51 »
Citaat van: Biesje
Ziet er goed uit! Je kan deze DE-5 straks door tram bogen persen!  (y)

... en je DE-3 dus ook, als je tenminste de kopdraaistellen goed krijgt ;)


Citaat van: Biesje
Nylon is in principe een ideale kunststof voor slijtage gevoelige delen. Het heeft een lage wrijf coëfficiënt waardoor het 'glad ende glibberig' aanvoelt. Het wordt vaak toegepast als 'rails' voor lades en andere delen die langs elkaar wrijven/glijden. verder is het slagvast en elastisch.

Yep, al jaren bekend in de industrie :)


Citaat van: Biesje
Dus ideaal voor kortkoppel mechanieken en zelfs as lagers. Vandaar dat ik opperde dat de losse lagerbussen wellicht niet nodig zijn. De stepping van het printprocedé is een hindernis voor aslagers maar wellicht een fractie kleiner printen (het gaatje dan) en opboren met de gewenste diameter


Alle 'kritische' boringen zijn al 0.1mm kleiner geprint, zodat dit perfect zal gaan :)


Citaat van: Biesje
...Als Karst ideeën heeft dan hoor ik het graag maar ik heb geduld tot hij klaar is met toveren voor de DE-5.

Bakje van styreen maken, binnenmaten: 29mm breed, 4.5mm hoog. Onderkant bakje is onderkant bakwand. --> MK bodems affrezen op bovenkant schorten, zodat het bakje er op past,
dan een sleuf ter breedte van de Bull-Ant in de vaste lepel frezen. ( als je tenminste de bullant wil behouden. Ik kan heel eenvoudig het DE-5 draaistel op de maat van de DE-3 brengen ;) :P )

Citaat van: dh3201
En hoe gaat dat als de bakken erop zitten? De daken komen dan aan de bovenkant ook dichter naar elkaar toe.

Daarvoor zijn twee maatregelen getroffen 1) De koppeling heeft 'onderin' een speling van 0.7mm, 2) De balgen hebben een 0.5mm diepe cirkelvormige uitholling ( op foto's niet goed te zien ;) waar de bakwand in kan vallen. Samen dus ca. 1.2mm speling over een hoogte van 25mm --> 1.2:25 = 4.8:100 is 4.8% om een helling op te komen. Moet voldoende zijn volgens mij ;)

Citaat van: ATB
De balgen (gedeeltelijk aan de bovenkant) van zwart tochtband maken?

Is lelijk, niet maatvast en moeilijk te maken ;)  Hoeft dus gelukkig niet :P


Grtzz,

Karst

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #268 Gepost op: 10 januari 2016, 13:39:33 »
...

Bakje van styreen maken, binnenmaten: 29mm breed, 4.5mm hoog. Onderkant bakje is onderkant bakwand. --> MK bodems affrezen op bovenkant schorten, zodat het bakje er op past,
dan een sleuf ter breedte van de Bull-Ant in de vaste lepel frezen. ( als je tenminste de bullant wil behouden. Ik kan heel eenvoudig het DE-5 draaistel op de maat van de DE-3 brengen ;) :P )

...

De bull ant heeft nooit goed gelopen hier, ik had een maandagmorgen model schijnt het. De radstand van de assen klopte niet en er zit een zwaar punt in de aandrijving waardoor hij 'hikt' en ik krijg het niet weg. Mocht je tijd en zin hebben dan wacht ik wel op een Karst-O-Tech aandrijving.

Ik heb zelfs overwogen een van de kopdraaistellen te motoriseren maar dan heb ik weer een extra loopdraaistel nodig onder een balg.

Overigens, als ik een sleuf wegfrees uit een vork lepel dan ben ik ook het pinnetje wat in de zwaluwstaart moet vallen kwijt? Of begrijp ik het niet goed?

Mvg,

Robert

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #269 Gepost op: 10 januari 2016, 22:57:48 »
Hoi,

Nog wat foto's van het draaistellenwerk vanmiddag ;) :P



... eerst de puntlagertjes er in



... zijkanten omgebogen en gesoldeerd met loodvrij tin, 375' Da's nodig voor... ( en ja, mij lukt het ook wel eens een bewogen foto te maken ;) )



... het vastsolderen van de printplaat met 145' soldeer.  Hemoet namelijk tissen messing en het koper trekken, dus best wamgestookt met de bout op 300. Alles prima verlopen.
... de dikke 'klodders' soldeer waren nodig omdat de etsing niet helemaal gelukkig was. slechts een klein brugje in het midden... bij de serie productie moet dat anders ;)



... montage onder de Jacobskoppeling met 2 x M1.6 . Voor de productie maak ik nog een kleine aanpassing aan de print, zodat ook de gaatjes voor deze schroefjes er al vast in zitten.
... tevens de banen weggefreesd, zo hebben we twee geisoleerde draaistel helften  8) 8) en stroomafname via de lagers :P



... en hetzelfde voor het kopdraaistel. Het 4mm gat past perfect rond de draaitap. En kan heel fraai bewegen in alle richtingen ;) Al vast als proef een zijkantje er tegen geplakt.



... op eigen benen.... (y) Al even op de testbaan gezet en het rolt voortreffelijk, mooi lichtlopend en de draaistellen doen het ook perfect, zelfs over de beruchte Piko Engelsman.



... van de bovenkant van de zijkanten moet nog een halve mm af om het lekker te kunnen laten draaien



... ook het Jacobsdraaistel heeft voldoende vrije ruimte :)


Overigens, dit zijn nog 11.5mm NEM wielen. De bakken zakken dus nog 0.5mm. Uiteindelijk komen er 10.4mm RP25 voor mij, 10.4 AC voor Jeroen en ?? voor Chris onder.

Grtzz,

Karst