Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
Vandaag om 18:37:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Benelux795
Vandaag om 18:27:07
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 18:24:59
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 18:19:52
Digitaliseren Trix V 120 door Bahn-AG
Vandaag om 18:15:42
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:36:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Forever Rocofan
Vandaag om 17:24:06
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
  

Auteur Topic: voeding  (gelezen 4129 keer)

neonic

  • Gast
voeding
« Gepost op: 31 October 2007, 23:31:52 »
Voor het gebruik van laptops in de auto kan je een trafo kopen die de 12v omzet naar x Volt, afhankelijk van het merk laptop.
Zo heb je dus geen 12v-220v omvormer nodig.

Nou vraag ik me eigen af hoe het zit met die trafo's van treinen ?
Kan je die ook op bv 12v aansluiten ? En wat is er zo speciaal aan die trafo ... kan je er alleen de snelheid mee regelen of zit er nog meer 'techniek' in ?

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: voeding
« Reactie #1 Gepost op: 31 October 2007, 23:49:50 »
Met een wisselstroom trafo kan dat.
Met een gelijkstroom niet.


Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: voeding
« Reactie #2 Gepost op: 01 November 2007, 00:16:22 »
Voor het gebruik van laptops in de auto kan je een trafo kopen die de 12v omzet naar x Volt, afhankelijk van het merk laptop.

Dat kan niet met een trafo, zo'n ding is waarschijnlijk een spanningsstabilisator.

De standaard treintrafo is inderdaad niet veel meer dan een regelbare trafo, met een gelijkrichter er achter. En bij Märklin zit zelfs die gelijkrichter er niet in.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

neonic

  • Gast
Re: voeding
« Reactie #3 Gepost op: 01 November 2007, 17:44:29 »
Heb net gelezen dat gelijkstroombanen (fleischmann, lima, sommige roco) en vaste trafo hebben en je de uitgangsspannig kan regelen ...

Dus als ik het goed begrijp zou je een voeding kunnen nemen (liefst gestabiliseerd lijkt mij) die je op 12 volt aan kan sluiten, met daar op een soort van potmeter of PWM om de snelheid te kunnen regelen ?

ps. Mijn bedoeling is dus om een trein te laten rijden op een accu van 12volt

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: voeding
« Reactie #4 Gepost op: 01 November 2007, 19:21:34 »
ps. Mijn bedoeling is dus om een trein te laten rijden op een accu van 12volt

Aha, zeg dat dan meteen.  :)

Een mogelijkheid is de Weistra regelaar. Schema kun je hier vinden: http://people.zeelandnet.nl/zondervan/regelaar.html

Er zijn ook wel simpeler schakelingen , maar daar kan ik niet zo gauw online een schema van vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3489
    • modulebaan.nl
Re: voeding
« Reactie #5 Gepost op: 01 November 2007, 19:43:28 »
Hoi Peter,

Trix heeft/had een handregelaar in sommige startsets zitten die met 12 of 16  volt ingangspanning werkt. Deze is zo opgezet dat deze zowel op gelijk als wisselspanning werkt. Ik heb vorig jaar zo'n ding inclusief trafo gekocht voor €25,=. Misschien is dat iets? Roco heeft volgens mij ook iets dergelijks gehad. Misschien dat je wel iemand kunt vinden die je alleen de regelaar wil verkopen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: voeding
« Reactie #6 Gepost op: 01 November 2007, 20:36:59 »
Hier ook een simpele regelaar. Bij gebruik van een accu kan je de 4 diodes weglaten.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Koos Kranenburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: voeding
« Reactie #7 Gepost op: 01 November 2007, 21:42:06 »
Aangenomen dat je een autoaccu bedoelt, pas op! Een autoaccu kan kortstondig wel 50 tot 100 A leveren, genoeg om bij kortsluiting een treinbaan in rook te doen opgaan! Dus in ieder geval een zekering toepassen.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: voeding
« Reactie #8 Gepost op: 01 November 2007, 21:52:39 »
Idd let maar op met een accu. Ook kleintjes (uit b.v. scooters) kunnen kortstondig een behoorlijke stroom leveren. Ik zou op z'n minst een goede kortsluit- en overbelasting-beveiliging er tussen plaatsen in zo'n geval.

Tenzij je natuurlijk echte raillassen wilt gaan toepassen.  ;D

Groetjes,
Dave

Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

neonic

  • Gast
Re: voeding
« Reactie #9 Gepost op: 01 November 2007, 21:53:05 »
Aha, zeg dat dan meteen.  :)

was schijnbaar niet helemaal duidelijk voor iedereen, excuse me

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken en de tips / links.
Ik weet nou ook beter waar ik naar moet gaan zoeken. Is ook wel handig met zoeken als je weet hoe het heet  :) en of het uberhaubt wel mogelijk is ...

@ koos ... 't word inderdaad een autoaccu. voor ik het topic startte had ik al het idee om in ieder geval iets van een voeding te nemen die gestabiliseerd is (ivm die spanningsschommelingen enzo, te denken aan starten en weet ik veel wat)
en een zekering komt er zowiezo tussen. veiligheid voor alles é  :) kost niet veel en 't is beter voorkomen dan genezen zeggen ze.
Maar toch erg bedankt voor het meedenken. Zou inderdaar zonde van je spoorbaan zijn wanneer het zou gebeuren. Zeker als je het had kunnen voorkomen door een klein lullig zekeringetje

@ dave ... je was me net voor  :)
kan je me vertellen hoe je zo'n kortsluit / overbelasting iets maakt ? of een linkie ... want zo ver gaat me electronica kennis nog niet echt en ik denk dat er wel iets meer bij komt kijken dan een zekeringetje.
ik gaat van 't weekend op me gemakkie eens verder googlen met al die nieuwe info die ik nou heb.

ps ... ik lees bij dat schema
ingangsspanning ....... 5 - 25 volt
uitgangsspanning ... 1.2 - 25 volt
nou snap ik die voltages wel maar ... als ik een accu van 12 heb, kom ik natuurlijk niet echt aan die 25 volt, toch? lijkt me van niet ...
wat voor invloed heeft dat op je trein ? gaat ie dan gewoon niet zo hard ?
zat zelf aan een stoomtreintje te denken, vind ik wel leuk. dus echt hi-speed hoeft het niet te gaan.


« Laatst bewerkt op: 01 November 2007, 21:56:50 door peter »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: voeding
« Reactie #10 Gepost op: 01 November 2007, 22:23:42 »
Citaat
ps ... ik lees bij dat schema
ingangsspanning ....... 5 - 25 volt
uitgangsspanning ... 1.2 - 25 volt
nou snap ik die voltages wel maar ... als ik een accu van 12 heb, kom ik natuurlijk niet echt aan die 25 volt, toch? lijkt me van niet ...
wat voor invloed heeft dat op je trein ? gaat ie dan gewoon niet zo hard ?

Inderdaad dan rijdt hij met een "snelheid" van 12 Volt, is trouwens al veel te hard voor een stoomloc...

In en uitgangsspanningen hebben de tussenliggende waardes. Als je er 12 volt instopt kan er ook ongeveer 12 volt max. uitkomen. Als je er 6 volt instopt komt er ook max. ongeveer 6 volt uit.
Dit is het Conrad nummer voor een complete spanningsregelaar: Bestnr.: 130312 - 89
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

neonic

  • Gast
Re: voeding
« Reactie #11 Gepost op: 01 November 2007, 22:48:23 »
Inderdaad dan rijdt hij met een "snelheid" van 12 Volt, is trouwens al veel te hard voor een stoomloc...
Het voltage is dus ook geen 'probleem', das dan mooi  :)
Dus als ik het allemaal goed begrijp heb ik alleen zo'n regelaartje nodig ?
Da's dan nog goedkoper en simpeler dan ik dacht, fantastisch.

Nou me nog eventjes verder verdiepen in de 'beveiliging'  van het geheel en effe oefenen met me soldeerbout  :D (printplaatjes maken was vroeger wel eens beetje mislukt haha)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: voeding
« Reactie #12 Gepost op: 02 November 2007, 00:04:03 »
Voor je spoorbaan hoef je niet bang te zijn bij een kortsluiting. Die wordt vanzelf beschermd door de elektronische schakeling, want die laat echt geen 100A door. 8) En bij het schemaatje van Jaap hoef je helemaal niet bang te zijn want de spanningsregelaar die daar wordt gebruikt heeft een ingebouwde stroombegrenzing.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re: voeding
« Reactie #13 Gepost op: 02 November 2007, 00:22:41 »
Zoals Jaap meld zal de trein al aardig rijden op 12V. Voor de zekering kan ik je een zelfresetende versie aanraden. Dat scheelt een halve glasbak mee te nemen.

Mocht je toch hogere spanningen nodig hebben, zoek dan eens naar DC-DC converters. Dit zijn geintergreerde voedingen. Zijn niet bijzonder goedkoop maar zijn een stuk efficienter dan een 12VDC => 220VAC => Treintrafo.

Vriendelijke groet,

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

neonic

  • Gast
Re: voeding
« Reactie #14 Gepost op: 06 November 2007, 20:30:23 »
Ik heb eens zitten denken ...

Op me accu komt ook een M1-ATX voeding, om me computer mee te voeden. Deze is 'speciaal' gemaakt voor computers en levert 5 en 12v.
De voeding zorgt er voor dat je een stabiele spanning heb voor de computer. En er zit een zekering op dus ...

Dan kan ik daar volgens mij zonder problemen bv zo'n Conrad module op aansluiten ?
http://modeltreinbaan.nl/?page_id=323