Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Esu Loksound - NS Wadloper? door Sven
Vandaag om 01:06:26
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 00:41:44
MiWuLa door Zandmannetje390
Vandaag om 00:11:47
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
20 August 2025, 23:28:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
20 August 2025, 23:24:49
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
20 August 2025, 23:21:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
20 August 2025, 23:18:32
23 augustus modelspoorbeurs Houten door MichielB
20 August 2025, 23:14:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
20 August 2025, 23:12:04
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
20 August 2025, 23:07:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Eric B
20 August 2025, 20:38:09
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
20 August 2025, 20:35:48
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
20 August 2025, 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
20 August 2025, 20:07:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
20 August 2025, 19:30:54
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
20 August 2025, 19:26:33
RhB H0m, Albulisch door Joz
20 August 2025, 18:22:06
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
20 August 2025, 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
20 August 2025, 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
20 August 2025, 16:10:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
20 August 2025, 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 August 2025, 14:28:36
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
20 August 2025, 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
20 August 2025, 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
20 August 2025, 12:58:18

Auteur Topic: Probleem met hartstuk vastekruis.  (gelezen 10548 keer)

johan george

• Offline Offline
  • this een hobby
Probleem met hartstuk vastekruis.
« Gepost op: 08 December 2015, 21:34:43 »

Goede avond,

Ik heb een probleem en die luid als volgt.
Rij digitaal met koploper in het model van een honden bot.
Met als gevolg wanneer ik automatisch rijd ,en kom aanrijden op dit kruis en de melding krijg dat ik moeten stoppen omdat een ander trein voorrang krijgt.
Vervolgens weer mag rijden maar mijn snelheid dusdanig laag is zodat mijn trein stopt op het hartpunt die stroomloos is.
Nu had ik het idee om op dit hartstuk een plus te zetten die dan vervolgens sluiting geef door trein uit te tegenoverliggende spoor.
Hoe dit op te lossen?
Heb een keerlus module van Rosoft versie 1.0, kan dit en zo ja hoe deze dan aan te sluiten.

Mvg Johan.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
« Reactie #1 Gepost op: 08 December 2015, 21:39:24 »
Met een relais aansluiten en mee schakelen met het wissel dat er voor zorgt dat je de kruising kan berijden. Zelfde principe als een puntstuk polarisatie.

Groeten Ronald
« Laatst bewerkt op: 08 December 2015, 21:52:17 door Ronald Koerts. Reden: Typo »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #2 Gepost op: 08 December 2015, 21:47:56 »
Johan, deze vraag heb je een tijdje geleden toch ook al eens gesteld?

johan george

• Offline Offline
  • this een hobby
« Reactie #3 Gepost op: 08 December 2015, 21:55:50 »
Klopt maar kom er niet uit.
 Relais oke maar wat moet ik hebben ?
En hoe doe/maak  ik dit,  heb van deze materie de balle verstand van.
Had misschien het idee dat het makkelijker zou zijn met een een keerlus module en deze vervolgens aan te sluiten volgens een handleiding.

Vandaar

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #4 Gepost op: 08 December 2015, 22:53:11 »
Als je de balle verstand hebt, kun je beter 3-rail gaan rijden.
Doet het hele probleem zich niet voor.

In het analoge tijdperk was het makkelijk: je draaide gewoon de polariteit om.
In het digitale tijdperk zweert iedereen bij een keerlus, maar met een bistabiel relais en een printplaatje kan het wel (b.v. met een hongfa HFD2). De keerlus-module is ietsjes duurdere aanpak (in dit geval een kanon op een mug afvuren).

Traditioneel los je het keerlusprobleem op in de keerlus zelf. Maar bij een hondebot-baan heb je een uitgestelde keerlus, uitgesteld tot op het moment dat de parallel lopende sporen onderling verbonden worden (met overloop-wissels), elkaar kruisen zoals hier, of eindigen in een kopstation.

Als je er op googlet vind je van alles, ook op Rosoft + keerlus.
Dus ja, als je ook de balle begrijpt van die Rosoft handleiding, dan wordt het tijd om een punt te zetten achter deze 2-rail hobby. Tweerail is mooier dan 3-rail, maar vergt wel beter werkende grijze cellen.

Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 08 December 2015, 23:41:05 »

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 December 2015, 23:43:42 »
Voor het puntstuk moet ik je gelijk geven, dat heb je bij 3-rail niet. Maar verder is het technisch niet anders ofzo. En tja, sommige hebben nu eenmaal meer met de minder (elektro) technische kant van de hobby. Iedereen zijn ding. Voor de rest ging er volgens mij al een draadje over 2-rail vs 3-rail   :-X :-X :-X :-X

En volgens mij is het hele probleem niet het feit dat er een keerlus is, dat is volgens mij al lang opgelost (corrigeer me maar als ik het fout heb Johan). Het probleem wat hier bedoelt wordt is het stil vallen op het puntstuk als langzaam gereden wordt. En dit komt omdat deze spanningsloos is. Deze kan je inderdaad voeden maar dan moet je hem wel meeschakelen met de wissel. Hoe schakel je de wissel Johan? Gewoon met wisselspoelen? Dan kan je inderdaad een simpel relais gebruiken, of als je echt niet wilt solderen, een Viessmann relais. Deze laat je dan tussen de twee railstaven schakelen. Hoe precies moet je maar aangeven of je wil solderen of niet. Wim heeft in ieder geval al aangeven hoe het moet. Of misschien is er iemand bij jou in de buurt die je er mee kunt helpen. Maar aangezien je ook Koploper aan de praat hebt gekregen is denk ik het solderen van wat draadjes aan een relais ook goed te doen  (y)

Om nu een keerlusmodule te gebruiken voor een puntstuk heb ik nog nooit iemand zien doen... Overigens wel mogelijk  ;D Maar wel een kanon op een mug..

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 09 December 2015, 07:51:58 »
Het probleem is hier niet een keerlus. Je moet de puntstukken van de kruising zien te polariseren en die moeten altijd tegengesteld gepolariseerd zijn. In het schema van Wim wordt daarvoor de polarisatieschakelaar van W1 gebruikt. Dat werkt, maar je moet de twee mogelijke rijwegen over de kruising in Koploper dan zo instellen dat W1 altijd meeschakelt. Moet de kruising diagonaal (op de tekening) worden bereden, dan moet W1 krom staan. Moet de kruising recht worden bereden (via W2), dan moet W1 recht staan, hoewel de stand van W1 voor de feitelijke treinenloop dan niet relevant is. Een apart relais voor de kruising is in deze situatie ook een oplossing. Je sluit het relais aan op een decoder en in Koploper moet je het schakelen van dat relais dan onderdeel van de rijweginstellingen maken.

Nu ik eraan denk, zou een keerlusmodule op basis van kortsluitdetectie misschien wel kunnen werken. Je laat de puntstukken door het relais in de module polariseren. Staat dat verkeerd, dan detecteert de module bij het bereiken van een puntstuk een sluiting en schakelt om. Maar gewoon meeschakelen met de wisselpolarisatie is wel zo praktisch.  ;D
« Laatst bewerkt op: 09 December 2015, 09:44:23 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 09 December 2015, 09:54:41 »
Moet de kruising recht worden bereden (via W2), dan moet W1 recht staan, hoewel de stand van W1 voor de feitelijke treinenloop dan niet relevant is.
Voor de treinenloop niet, maar voor de veiligheid wel. In het grootbedrijf dan. Om te voorkomen dat er twee conflicterende rijwegen over de kruising worden ingesteld zouden W1 en W2 altijd gelijk moeten schakelen. In dit geval allebei rechtuit, of allebei afbuigend.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 09 December 2015, 09:57:52 »
Ik kan me vergissen Klaas, maar ik heb vaak genoeg bij de kruiswissels op Utrecht CS staan kijken en daar ging volgens mij een wissel alleen om als dat voor de treinenloop noodzakelijk was. Maar goed, of het nu volgens het grote voorbeeld is of niet, in deze schakeling moet W1 altijd meeschakelen.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 09 December 2015, 10:02:49 »
Om nu een keerlusmodule te gebruiken voor een puntstuk heb ik nog nooit iemand zien doen...
Dan wordt het wel een heel exclusieve, heel dure baan  :o  Slaat nergens op.

Dus nergens voor nodig in dit geval, gewoon met een extra relais bedienen zoals aangegeven.
Maarten.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 09 December 2015, 11:20:09 »
@Henk, dan is jouw waarneming anders dan de mijne. Het overkomt me zelden dat een wissel omloopt terwijl ik er naar sta te kijken. Maar ik kijk wel vaak naar de stand van de wissels. En bij kruiswissels zie ik dan dat er altijd maar 1 route over de kruising staat ingesteld. Het andere wisselpaar staat dan rechtuit.

Dit doortrekkend naar de situatie van Johan George zou ik dan W1 en W2 altijd gelijk schakelen. Zelf zou ik in de modelsituatie zover gaan om de wissels mechanisch te koppelen op 1 aandrijfmotor. Met een meeschakelende contactset om alle puntstukken te polariseren. Ik heb alleen geen idee of een besturingsprogramma daarmee kan omgaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 09 December 2015, 12:40:27 »
Op Utrecht CS werden de toen aanwezige kruiswissels halverwege de perrons intensief gebruikt Klaas. Je kon erop wachten als de stoptrein zus en zo binnenkwam die naar het a-deel van een spoor moest, terwijl het b-deel was bezet. In mijn herinnering ging er dan gerust een enkel wissel om. Ik zie ook niet hoe de situatie wezenlijk veiliger wordt als bij een kruisend ingestelde rijweg de andere twee wissels recht staan. Alleen als alle wissels recht staan is de kans op een conflict afwezig. Dat is nu permanent zo omdat die kruiswissels allemaal zijn verdwenen of in ieder geval vastgezet.  ;D

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #13 Gepost op: 09 December 2015, 12:55:11 »
Heren wat maakt het nu uit hoe het op Utrecht CS werkt, toch helemaal geen bal.

Het relais van het kruis wordt door een wisseldecoder bediend welke op adres 1 reageert in dit geval.
Als deze rechtdoor staat te samen met W1 servo heb je de polarisatie zoals getekend.
Zet je w1 afbuigend dan gaat het relais om te samen met in dit geval de servo, puntstuk polariteit verandert en de trein kan vanaf het bovenste spoor over de kruising.
Als je in koploper het kruis als 2 wissels tekent en benoemd als een overloop wissels kun je de stand ervan in de rijweg meenemen en bepalen. En bij rechtdoor kun je aangeven welk wissel er actief is en dus gereserveerd is. Simpel en doeltreffend.

Overigens is nu de railspanning verkeerd aangesloten, het is nu van boven naar onder ROOD, ZWART,ZWART,ROOD, dan is de analoge manier gedachte voor het aansluiten. Het moet zijn ROOD,ZWART, ROOD, ZWART.

Dan kun je het relais aansluiten en gebruiken zoals in het plaatje.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 09 December 2015, 14:26:29 door Wim Ros. Reden: bedrading »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 09 December 2015, 15:51:17 »
Overigens is nu de railspanning verkeerd aangesloten, het is nu van boven naar onder ROOD, ZWART,ZWART,ROOD, dan is de analoge manier gedachte voor het aansluiten. Het moet zijn ROOD,ZWART, ROOD, ZWART.
Niet met je eens Wim.  In de vraagstelling staat dat het een ontwerp is als Hondebot.    Dus: ROOD  ZWART  ZWART  ROOD.
Maarten
« Laatst bewerkt op: 09 December 2015, 15:54:03 door maarten van der burgt »