Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 01:56:25
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Marcel112
Vandaag om 01:05:47
Baanplan fabriek met spooraansluiting en kade H0 door Reeks77
Vandaag om 00:44:29
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
Vandaag om 00:00:25
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door Gerke
31 mei 2020, 23:52:27
Projekt 083-338 door 44
31 mei 2020, 23:52:17
NS Modelbaan Amersveld 1999 - heden door Ruben90
31 mei 2020, 23:35:50
FCS, bestaat een Automatisch stop systeem? door GeKatreinen
31 mei 2020, 23:27:35
Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen? door FHJ Seller
31 mei 2020, 23:03:01
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door moonlicht
31 mei 2020, 23:00:43
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door Peter Kleton
31 mei 2020, 22:57:25
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
31 mei 2020, 22:41:17
DR5000 Problemen met Hoge locomotiefadressen door John18
31 mei 2020, 22:35:12
Mislukte DJH/ModelLoco projecten gezocht door NS8714
31 mei 2020, 22:21:56
LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen door mDDM
31 mei 2020, 21:56:57
VERPLAATST: ESU 194, rijdt deze door Fleischmann Profi 6120 bochten? door Bert van Gelder
31 mei 2020, 21:53:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
31 mei 2020, 21:50:45
Even voorstellen: nieuwe baan: Ernum, Marklin H0 analoog 2.70x2.90 U vorm x 2 door MOVisser
31 mei 2020, 21:42:07
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
31 mei 2020, 21:38:38
Rijtuigen op De Meer door mDDM
31 mei 2020, 21:38:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
31 mei 2020, 21:38:06
Autotransporter autoslaaptrein D141 begin jaren ‘60... door mDDM
31 mei 2020, 21:03:47
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door 44
31 mei 2020, 20:44:45
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door NS264
31 mei 2020, 20:36:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bigboynl
31 mei 2020, 20:27:18
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
31 mei 2020, 20:15:27
Trafo na laten kijken? door Patrick Smout
31 mei 2020, 19:55:36
Doornvliet door cor_b
31 mei 2020, 19:20:15
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
31 mei 2020, 19:09:35
Wasbenzine/residu door Overet
31 mei 2020, 19:07:54
  

Auteur Topic: Cranicher Altbahn  (gelezen 36182 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1161
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #105 Gepost op: 01 oktober 2017, 20:23:54 »
Even een kort pauzefilmpje.
Een eerste (nog verre van complete) indruk van het perron en de gemengde goederentrein incl. de wagon met sluitverlichting.

<a href="https://youtube.com/v/eFB0fkp26uo" target="_blank" class="new_win">https://youtube.com/v/eFB0fkp26uo</a>
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2017, 23:08:40 door Arjen52 »

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 882
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #106 Gepost op: 02 oktober 2017, 09:23:11 »
Mooi gedaan die sluitlichten.

Gr Frank.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1161
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #107 Gepost op: 02 oktober 2017, 09:29:52 »
Martijn en Frank: Dank voor de reacties.
Ik merk wel dat ik steeds een beetje vaardiger word. Maar een echte expert ben ik zeker niet.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1161
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #108 Gepost op: 07 oktober 2017, 22:05:25 »
Vandaag in Houten geweest. Vooral de bakken onder de tafels hadden mijn warme belangstelling.
Van één van de Lima/Hema Plan E-rijtuigen was een  draaistel kapot. Bij een kraam vond ik een mooi 'plukexemplaar' met metalen wielen, voor een prima prijsje. Hiermee kon ik het verlichtings- en interieurproject Plan E mooi afronden, overigens mede dankzij een forumlid dat de spulletjes voor het interieur kon leveren.  (y)

Hier zie je, weliswaar niet in topkwaliteit, het resultaat:
<a href="https://youtube.com/v/J2YBvuMLx7M" target="_blank" class="new_win">https://youtube.com/v/J2YBvuMLx7M</a>

Nu nog wachten op de passagiers. Maar die zitten nog in een vliegtuig uit het Verre Oosten.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2017, 22:32:23 door Arjen52 »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1161
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #109 Gepost op: 16 oktober 2017, 11:04:24 »
De afgelopen dagen heb ik, tussen alle andere werkzaamheden door, de verlichting aangebracht in mijn drie rode Franse expressrijtuigen van Lima. Een rijtuig heeft ook sluitverlichting gekregen.
Toen alles gemonteerd was, ben ik gaan proefrijden en toen bleek dat ik een denkfout gemaakt had.
Zoals bekend rijd ik analoog en heb ik voor de seinen een stukje rails dat stroomloos geschakeld wordt bij een onveilig sein.
Daartoe is een rail op twee plaatsen onderbroken.
Nu bleek dat ik de wielassen verkeerd om in de draaistellen gemonteerd had. Bij een onveilig sein maakte het eerste draaistel een kortsluiting over de railisolatie. Gevolg was dat de loc met een schok een beetje verder reed en dat de verlichting van de wagon (langzaam) doofde. (Zie in de tekening bij A.)
Door het omkeren van de assen is dit probleem opgelost. (In de tekening bij B.)




De stroomafname in het draaistel
Deze foto is eerder getoond bij de ombouw van de Plan E-rijtuigen, maar is bij de Franse wagons hetzelfde.


De binnenverlichting


De sluitverlichting
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2017, 21:47:06 door Arjen52 »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1161
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #110 Gepost op: 26 november 2017, 15:32:55 »
Na een drukke periode met tuinwerkzaamheden en een korte vakantie weer aan het werk met de Cranicher Altbahn.
Tijdens de vakantie zijn 100 zittende reizigers eindelijk aangekomen uit China. Deze zijn schaal 1:100, maar dat is geen probleem. Ook zijn ze kwalitatief niet te vergelijken met echte Preisers; daar is de prijs ook wel naar.
Zij vormen de inzittenden van de vijf personenrijtuigen.
Het ziet er gelijk 'gevulder' uit.


Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #111 Gepost op: 26 november 2017, 16:04:33 »
Hoi Arjen,

Zien er prima uit, je nieuwe reizigers. Maare, hebben ze meteen maar rijst op de vloerbedekking gestrooid?
Tschüss Genossen,

Hans

Je bent heer en meester van je treinenbaan,
maar als je vrouw je roept
moet je het toch maar laten gaan.

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1161
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #112 Gepost op: 26 november 2017, 16:15:53 »
Bij jou een discotrein, bij mij een Reis(e)zug.  :D

Maar zonder gekkigheid: de Limarijtuigen waren zonder interieur en verlichting. Ik heb ze 'aangekleed' en de vloer van plakfolie voorzien.
Dat maakt het licht ook iets warmer van kleur en het reflecteert een beetje.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1161
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #113 Gepost op: 08 december 2017, 17:33:43 »
Het heeft wat moeite (en onwelvoeglijke woorden) gekost, maar het is gelukt: de frontverlichting en knipperlicht bij de rangeerloc.
De beide koplampen zijn SMD-ledjes 0805 warmwit. Het knipperlicht is een rode 2mm knipperled. Met behulp van een gelijkrichter en een elco plus twee voorschakelweerstanden van 1k Ohm is het geheel werkend.
Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar de eerste test ziet er goed uit.

<a href="https://www.youtube.com/v/k1N-qrybdSw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/k1N-qrybdSw</a>
« Laatst bewerkt op: 08 december 2017, 17:37:51 door Arjen52 »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1161
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #114 Gepost op: 12 januari 2018, 20:01:43 »
In een ander draadje heb ik een vraag gesteld over de frontverlichting van rangeerlocs.
De antwoorden waren tweeledig: zowel 1 lamp aan beide zijden als A-verlichting aan beide zijden schijnt voor te komen.
Voor mij een reden om in eerste instantie mijn oude O&K-loc te voorzien van de éénlamp-versie met een rood knipperlicht. (Zie een eerder bericht in dit draadje.)
Via eBay kon ik echter voor een paar euro nog zo'n O&K-loc op de kop tikken. Dit was een nieuwere versie met vaste ballastblokken.
En deze heb ik nu voorzien van A-verlichting aan beide zijden. Deze rangeerloc mag dus in de toekomst ook op de 'grote baan' komen.
Zo heb ik toch een Salomonsoordeel kunnen vellen.

« Laatst bewerkt op: 12 januari 2018, 21:18:02 door Arjen52. Reden: Link toegevoegd »

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #115 Gepost op: 12 januari 2018, 20:29:57 »
Mooi die verlichting in de O&K lok. Dat zal wel lastig zijn geweest. Heb je de loden gewichtjes moeten vijlen?
Tschüss Genossen,

Hans

Je bent heer en meester van je treinenbaan,
maar als je vrouw je roept
moet je het toch maar laten gaan.

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #116 Gepost op: 12 januari 2018, 20:51:09 »
Hallo Arjen:

Gebruik je 3 LEDs aan elke zijde, of 1 LED met een lichtgeleider?

Ik heb vroeger namelijk in zo´n lok een enkel gloeilampje ingebouwd, met een plexiglas lichtgeleider. Inderdaad moest er een stuk lood af. Nu zit ik te denken hoe ik dat met LEDs ga doen.

Als je een foto van het binnenwerk kunt nemen, houd ik me aanbevolen.

Groeten,

Joost
Gansch het raderwerk staat stil, als een kortsluiting dat wil...

Materieel restauratie en testbaantje in Colombia

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1161
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #117 Gepost op: 12 januari 2018, 21:05:02 »
Het oude lokje had loden ballastgewichten die uitneembaar waren. Van die blokjes heb ik een klein hoekje afgezaagd.
Bij het nieuwere (eBay) lokje zijn de gewichten geïntegreerd in het frame. Daar heb ik niets aan gedaan.
Voor de verlichting heb ik, na veel getob, uiteindelijk aan iedere zijde 3 SMD-ledjes 0603 met dunne koperdraadjes gebruikt. Deze draadjes kon ik om de ballastgewichten leiden.

Overigens zijn er nog meer verschillen tussen beide versies. De jongere versie heeft steekbuffers i.p.v. schroefbuffers.
De railgeleiders zijn ook vast aan het motorframe en de zwartgele hekjes zijn helemaal vlak, waardoor zij niet fungeren als klem tussen het frame en de plastic ombouw. Alles bij elkaar is de nieuwe versie, volgens mij, minder degelijk.

@Joost: Ik ben blij dat alles nu dicht is en functioneert. Dat was namelijk een hele bevalling.
Ik heb aan beide zijden 3 ledjes in serie geplaatst  en deze 2 series gezamenlijk via een 1K-weerstand, een elco en gelijkrichter verbonden met de motor.
De componenten heb ik weggewerkt in de ruimte tussen een ballastgewicht en de motor. Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2018, 21:12:08 door Arjen52 »

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #118 Gepost op: 12 januari 2018, 21:27:43 »
Arjen: Bedankt voor de uitleg  (y)

Joost
Gansch het raderwerk staat stil, als een kortsluiting dat wil...

Materieel restauratie en testbaantje in Colombia

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1161
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #119 Gepost op: 14 april 2018, 13:03:52 »
De afgelopen maanden had ik weinig lust om aan mijn baan te werken, maar na ontvangst van spulletjes uit China ben ik toch weer begonnen.
Deze keer heb ik een relaisschakeling gemaakt bij station Cranich CS. Het idee is dat een vertrekkende trein het inrijwissel in de juiste stand zet en bij aankomst het uitrijwissel omzet. De wachtende trein kan dan (eventueel met een wachttijd) vertrekken.
Hiervoor heb ik een vierkanaals monostabiel relais gebruikt die aangestuurd wordt door vier reedcontacten. De voeding komt van de 14V AC-uitgang van de FLM-trafo. Deze spanning wordt gelijkgericht met een bruggelijkrichter en daarna met een spanningsregelaar teruggebracht tot 5V DC. Om de juiste ingangsspanning te meten heb ik een kleine digitale voltmeter in de schakeling opgenomen.

Bijgaand een filmpje.
<a href="https://www.youtube.com/v/csXrSY5qLGE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/csXrSY5qLGE</a>