Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen  (gelezen 3734 keer)

WillemNS

  • Gast
Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
« Gepost op: 29 October 2007, 16:33:57 »
Hallo,

Voor mijn nivo-1 ben ik opzoek naar een kopstation voor 2 of 3 sporen.
Ik had al gekeken naar Zetten-Andelst, dat is een serieuze optie.
Echter heeft RailZ ook een kopstation, weliswaar met meer sporen, maar ik weet niet welk station dat is, ik heb er ook geen foto van gemaakt toen ik er was.
Weet iemand misschien een station, of heeft iemand meer info/ een foto van het station dat bij RailZ staat?

Willem

Dirk Baas

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • De mooiste initialen!
    • Locofilia
Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
« Reactie #1 Gepost op: 29 October 2007, 16:51:03 »
Het kopstation van Zandvoort.
Het is ooit beschreven door H.F. Enter in Miniatuurbanen en bewerkt voor H0.
Laat eventueel het rangeer/opstelgedeelte weg en je hebt een leuke kopper.
Zvt heeft twee sporen met een omloopspoor voor het station.

Gr

DB
Met vriendelijke groet,
Dirk Baas
(Ik ben een DCC volgeling, Tijdperk III, midden Duitsland, lokaalbaan en een MultiMauser)

WillemNS

  • Gast
Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
« Reactie #2 Gepost op: 29 October 2007, 16:54:51 »
Klinkt goed, heb je misschien een jaargang en nummer waar het staat beschreven?

Willem

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
« Reactie #3 Gepost op: 29 October 2007, 17:04:37 »
 Hallo,
 Ook in De Railhobby heeft een beschrijving gestaan  van Zandvoort , evenals in het Modelbouwboek (De  juiste titel weet ik nu even niet ).
 Groeten,Peter.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

WillemNS

  • Gast
Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
« Reactie #4 Gepost op: 29 October 2007, 17:14:55 »
Oke, ik daar zou ik graag wat meer info over willen..
Welke jaargang en welke maand?

Willem

Dirk Baas

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • De mooiste initialen!
    • Locofilia
Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
« Reactie #5 Gepost op: 29 October 2007, 17:33:08 »
Kuch, kuch, ik heb even de archieven betreden enhier wat info:

Miniatuurbanen nr 7 jaargang 1977 blz 230 e.v. Onderwerp Zvt
idem                  nr 9                1982 blz 266 e.v. Basisopzet
idem                  nr 10              1982 blz 304 e.v. idem
Modelkroniek     nr 13              1991 blz 14 e.v. Onderwerp Den Helder, kopstation en stukje haven.

Verder op het Goede spoor van HFE en Spoortje Spelen, eveneens van HFE.

Ik hoop je hiermee op (ijzeren) weg te hebben gezet.


Gr

DB
Met vriendelijke groet,
Dirk Baas
(Ik ben een DCC volgeling, Tijdperk III, midden Duitsland, lokaalbaan en een MultiMauser)

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
« Reactie #6 Gepost op: 29 October 2007, 17:37:13 »
Hoi Willem,

Ik heb nog een optie voor je , Station Genk in Belgie.
Kijk je op google earth,voor het sporenverloop.

Groeten van Alexander

WillemNS

  • Gast
Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
« Reactie #7 Gepost op: 29 October 2007, 22:23:29 »
Ik heb een mooie tekening gemaakt.
Dit is nivo -1 dus het achterste is niet zo goed te zien, daarom gebruik ik Profi rails, die ik wel ga ballasten en verfraaien, zo ongeveer de manier van Kees-Jan (schilderen en ballasten)


https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan1aaa.jpg

Hieronder de uitleg:

De 2 lijnen onder zijn paradesporen/hoofdlijnen.
De bovenste van de 2 is onder het station rood gestippeld, dit komt dat als ik wil, ik een lang treinstel (ICE compleet, TGV, Thalys, 1700 met stel ICR's) ook op het station kan plaatsen.
Ik kan vanaf elk spoor omlopen, heb ik aan gedacht, lees het laatste stukje voor een voorbeeld
Waar de 4 sporen samenkomen, ligt een engelse wissel.

Verklaring:

Het Bruin met Groene is een perron, het stationsgebouw zelf komt of boven aan de tekening, of aan de kant van de stootblokken rechts.
Het Rode zijn dus perronsporen.
Het Roze zijn opstelsporen om een loc op te stellen, die daarna een trein mee kan nemen.
De sporen worden plus minus 1,50 lang.
Dit is toch maar een onderstation, en dan kan er een Koploper 3tje een Koploper 4tje kwijt, een gekoppelde V, een T, een U van Karst :P en nog wat van dat soort materieel.


Dat is de belangrijkse info..
Even een voorbeeld van omlopen:

Een 1700 met 3 ICR/ICK's komt het station binnen op het bovenste spoor.
Dan staat de loc bij de stootblokken, en de laatste wagons het dichts bij de engelse wissels. Dan komt er een 1800, die op de opstelsporen staat, in actie. Hij koppelt zichzelf aan de trein, en rijd weg, richting onderste spoor.
Als de 1700 voorbij de opstelsporen is, koppelt hij zich los en rijdt, na eerst nog het 2de stationsspoor opgestoken te zijn, de opstelsporen op en neemt de plek van de 1800 over die er daarvoor stond.
Zo kun je dus realistisch rangeren.
Snappen jullie het nog?
Zoniet, onthoud dan alleen het bovenste en vergeet het laatste stukje van rangeren :P

Willem

ReesCees

  • Gast
Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
« Reactie #8 Gepost op: 29 October 2007, 22:52:41 »
Okay Willem, als jij de ballast koopt kom ik een keer langs om te helpen met ballasten.

Kees-Jan

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
« Reactie #9 Gepost op: 29 October 2007, 22:56:45 »
Misschien kan je wat inspiratie opdoen uit v.m. station Aalsmeer. Vanuit dit kopstation kon je drie kanten op, Uithoorn, Amstelveen en Hoofddorp.

Bij het kopstation was een spoorhaven en verder een losplaats en uiteraard perronsporen.

Ik heb hier niet zo 123 een sporenplan ter beschikking, maar die zijn vast wel ergens te vinden met wat speurwerk.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
« Reactie #10 Gepost op: 29 October 2007, 23:16:15 »
Voorbeelden van kleine kopstations hebben we opzich genoeg:
Enkhuizen
Den Helder
Hoek van Holland Strand
Zandvoort
Kampen
Vlissingen

Zomaar ff wat stations die als inspiratie kunnen dienen voor een kopstation.

Er zijn ook nog kleinere stations:
Harlingen Haven
Stavoren
Rhenen

Ook in Duitsland heb je wel leuke kleintjes die redelijk in de buurt zijn:
Kleve( vroeger doorgaand)
Bochelt( vroeger doorgaand)
Xanten( vroeger doorgaand)
Iserloh( vroeger doorgaand)
Hattingen Mitte( tunnel station)

Verder zijn er ook nog stations die geen direct kopstation zijn omdat de lijn wel verder gaat maar waar geen (reizigers) treinen meer rijden.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
« Reactie #11 Gepost op: 29 October 2007, 23:50:26 »
In dit draadje staat een plattegrond en enkele andere info over Zandvoort. Ben zelf ook van plan dit station na te bouwen. Succes!

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4472.msg64938#msg64938

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
« Reactie #12 Gepost op: 30 October 2007, 09:45:34 »
Je zou ook bv Hoek van Holland Haven kunnen gebruiken als kopstation, dan kan je de sporen richting Maassluis/Rotterdam gebruiken als je normale traject en van het spoor wat richting Hoek van Holland Strand gaat kan je bv een keerlus maken met schaduwdstation.

mvg,

Matthijs

WillemNS

  • Gast
Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
« Reactie #13 Gepost op: 30 October 2007, 14:01:20 »
Ik ga het nu even opmeten, zodadelijk weet ik hoe ik het station ga plaatsen.
Dan weet ik ook welke maat het maximaal mag hebben.

Willem

WillemNS

  • Gast
Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
« Reactie #14 Gepost op: 30 October 2007, 21:59:10 »
Het station mag maximaal 25cm (30 zou ook nog net kunnen) cm lang zijn.
Breedte maakt niet uit, hoogte ook niet hoger dan 25 cm.

Willem