Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Hofpleinbaan; de Hofpleinlijn op modules  (gelezen 11261 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Hofpleinbaan; de Hofpleinlijn op modules
« Gepost op: 20 november 2015, 13:23:59 »
Dit is een vervolg op het project om een ZHESM-treinstel te bouwen op basis van 3D-geprinte kappen, zoals hier te zien:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39950.0.html

Aan het eind van dat draadje gaat het over de modulebaan van de HMC; over die baan gaat het hier verder.

Het begin van dit project was een model van de halte met viaduct bij Wassenaar, op twee modules (gebouwd door Robert, Ger, Ralph en Jan). Vervolgens werd een al eerder door Jan gemaakt model van het Rotterdamse viaduct (het origineel nu buiten gebruik, en als monument bekend onder de naam Hofbogen) ook op een module gezet. Een uitbreiding daarvan, dus nog een stuk Hofbogen met het Bergwegstation en de fraaie boog in het spoor werd het derde onderdeel van deze baan, weer op twee modules en gebouwd door Coen en Leo. Het vierde en meest recente stuk is een model van station Berkel en Rodenrijs op twee modules, gebouwd door Ronald en Jeroen.

Op 29 augustus dit jaar stonden we voor het eerst met de Hofplein-modulebaan op een publieke locatie, dwz Het Langste Podium in de Hofbogen zelf in Rotterdam. De modules stonden voor het eerst aan elkaar we waren zelf (positief) verbaasd over het resultaat. Daarvan zijn onderstaande foto's. Berkel en Rodenrijs was hier nog niet opgesteld.



algeheel overzicht ((3 foto's digitaal gecombineerd): van links naar rechts halte Wassenaar, Rotterdam Vijverhofstraat (Jan), Rotterdam Vijverhofstraat/Bergweg (Coen en Leo)




meer in detail







De aansturing als heen-en-weertje gebeurt met een Arduino; na lang puzzelen inderdaad aan de praat gekregen, en het moet gezegd, dat was niet eenvoudig (en was zonder hulp van deskundige Alfred niet gelukt), maar als het eenmaal werkt is het wel geweldig. De eindpunt zijn bepaald door twee infraroodmelders, die waar-ook-maar langs het spoor gezet kunnen worden. De ene zit hier op een houten paaltje dat los naast het viaduct staat, de andere is provisorisch met schilderstape aan het Wassenaarse viaduct geplakt. Verder is er aan de baan niets; geen onderbrekingen, reedcontacten of wat dan ook. En de kosten zijn gering.
 


Filmpjes:





Op onze vorige open dag zat Berkel en Rodenrijs erbij:







Zoals hier duidelijk is, alle modules zijn nog in aanbouw. SInds bovenstaande foto's zijn we alweer een eindje verder Komend weekend hebben we weer een open dag en zal de baan weer te zien zijn.

Zaterdag 21 november   van 11:00 – 17:00
Zondag 22 november   van 11:00 – 17:00
Tarwekamp 3 (Mariahoeve oude gebouw van de Engelse School)

DE TOEGANG IS GRATIS

Voor meer info; tjalling.boonstra@gmail.com of 06 4638 5912
« Laatst bewerkt op: 26 november 2015, 16:06:43 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Hofpleinbaan; de Hofpleinlijn op modules
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2015, 13:38:25 »
Nou, bijna het hele weekend met de Hofpleinbaan op de open dag gestaan. Veel leuke reacties gehad; de baan begint er nu uiterlijk echt op te lijken. Het heen-en-weertje op basis van de Arduino werkte weer netjes. De nieuwe module Berkel en Rodenrijs van Ronald V. en Jeroen R.  wordt een plaatje. Wassenaar heeft een landschap gekregen en maakte veel reacties los bij mensen uit de omgeving. Zoveel mensen die er hun eigen persoonlijke herinnering aan hebben en die krijgen we allemaal te horen!

eerst driemaal Berkel en Rodenrijs:






(die bomen zijn tijdelijk en staan niet vast)

Dan driemaal Wassenaar:






« Laatst bewerkt op: 26 november 2015, 13:39:58 door janw »

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Hofpleinbaan; de Hofpleinlijn op modules
« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2015, 15:40:59 »
Hallo,

Een leuk onderwerp die Hofpleintrein. En dan te denken dat na de 2e WO die spoorbaan bijna verdwenen was. Waarom? Er zaten voorbij Leidschendam-Voorburg nogal veel kleine bruggetjes in het drassige traject naar Hofplein en om die goed te onderhouden moest veel geld worden uitgegeven. Maar waarom is de lijn Den Haag HS naar Scheveningen dan afgebroken? Een "wijze" adviseur had opgemerkt dat de koperen bovenleiding nabij de kust zo snel sleet vanwege het zoutgehalte in de lucht.

Met "de kennis van nu" is dat laatste wel een van de domste besluiten die de NS heeft genomen. Een railinfrastructuur vanaf het achterland naar het strand heeft in de geïndustrialiseerde dichte bevolkingsconcentratie Randstad alle reden van bestaan. Dan gelden niet alleen commerciële maar ook maatschappelijke overwegingen. Nu loopt er over het tracé een tweebaans autoweg, maar niet tot aan Scheveningen. En dan te denken dat zelfs de grote baas de Heer van de Berg van het latere Unilever (vanden Berg en Jurgens) vanuit zijn residentie nabij het Witte Viadukt (vlakbij het stationnetje Wassenaar) via de driehoek bij Het Loo jarenlang met relatief hoge snelheid rechtstreeks naar zijn werkplek in Rotterdam kon reizen. Niet voor niets woonden langs het gehele Hofpleintraject talloze werknemers die in Rotterdam aangesteld waren. Die waren in een vloek en een zucht in het centrum van de Maasstad. Enfin dat laatste kan nu weer en zelfs beter dankzij Randstadrail die een groot gedeelte van het Hofpleintracé heeft ingenomen.

Overigens: ik zie op een van de fototjes een stel "Blokkendozen" Die zijn op een bepaald moment op de Hofpleinlijn ingezet toen - naar ik me wel herinner vanwege een wijziging van het voltage van de bovenleiding naar 1500V~   - het  Hofpleinmaterieel aan die nieuwe bovenleidngspanning technisch moest worden aangepast.

Ook is interessant dat bepaald getrokken Hofpleinmaterieel een stuurstand had zodat daarmee tweedelige trek/duwtreinstellen konden worden gevormd. Met name tussen Den Haag HS en Scheveningen als ik me niet vergis.

Ik hoop later nog veel te zien van de vorderingen aan de baan.

Gegroet,

Rob van Kooy

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Hofpleinbaan; de Hofpleinlijn op modules
« Reactie #3 Gepost op: 26 november 2015, 15:52:58 »
Dat ziet er erg mooi uit heren! :o

Komt er ook bovenleiding naar het voorbeeld?

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Hofpleinbaan; de Hofpleinlijn op modules
« Reactie #4 Gepost op: 26 november 2015, 16:47:02 »
@ Rob: Klopt allemaal, Rob. In 36 minuten van centrum Rotterdam naar het Kurhaus; kom daar nu eens om. En zonder uit je krant op te kijken. Met de huidige herwaardering van het light rail-idee zullen de bestuurders in de regio wel spijt hebben dat dat trace toen is opgegeven.

in 1926 werd van de oorspronkelijke 10.000V wisselstroom overgeschakeld naar 1500V gelijkstroom. De omschakeling van het net vond in één keer plaats; Blokkendozen namen de dienst over tot het Hofpleinmaterieel verbouwd was. Die verbouwing van alle treinstellen was natuurlijk niet in een keer klaar, dus ik vermoed dat tijdens de geleidelijke terugkeer van het oude materieel er gemend bedrijf was samen met Blokkendozen, als op onze modelfoto. Grootbedrijffoto's daarvan heb ik echter nooit gezien. Maar hoe dan ook, in 1926 reden er Blokkendozen in deze kleurstelling op de Hofpleinlijn. Over de exacte details van die Blkkendozen, zie een bekend draadje van IvotB.

@MTV zeker; Sterker nog, hij staat er al. Kijk maar eens goed. OF bedoel je de rijdraden? Aangezien dit een demontabele mobiele baan is, is ons huidige inzicht om geen rijdraden op te hangen, dan storen ze ook niet als ze krom worden.
« Laatst bewerkt op: 26 november 2015, 17:55:42 door janw »

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Hofpleinbaan; de Hofpleinlijn op modules
« Reactie #5 Gepost op: 26 november 2015, 17:39:47 »
Ah, niet goed genoeg geformuleerd: ik heb zeker de bovenleidingmasten gezien! (y)
Ik vind het wel jammer dat er geen draad boven komt, dan mis je toch een stukje van de Hofpleinlijn...

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Hofpleinbaan; de Hofpleinlijn op modules
« Reactie #6 Gepost op: 09 september 2016, 19:37:54 »
Deze baan (met vorderingen) is morgen weer te zien: en wel in het Hofpleinstation zelf, in het kader van de Open Monumentendag in Rotterdam. Hofpleinstation, Katshoek 31. Alleen zaterdag.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Hofpleinbaan; de Hofpleinlijn op modules
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2019, 02:46:17 »
Het werk aan deze Hofplein baan is de afgelopen maanden weer flink aangepakt. Het gaat daarbij om drie uitbreidingen

- achter Wassenaar wordt komt een uitbreiding die het traject naar Scheveningen en dat station gaat verbeelden.
- de baan wordt digitaal gemaakt
- aan de Rotterdamse kant komt in de toekomst ook een echte eindmodule met een weergave van het station Hofplein.

Deze baan zal in januari op de Nederlandse Modelspoordagen in Rijswijk weer te zien zijn.

Binnenkort wat meer foto's van deze werkzaamheden.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Hofpleinbaan; de Hofpleinlijn op modules
« Reactie #8 Gepost op: 28 december 2019, 12:17:49 »
Ik zie dat hierboven wat beelden weg zijn, dus ik plaats alvast wat oude beelden terug van de baan in eerdere fases van opbouw















« Laatst bewerkt op: 28 december 2019, 12:27:35 door janw »

Tijdperk||

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: Hofpleinbaan; de Hofpleinlijn op modules
« Reactie #9 Gepost op: 28 december 2019, 13:31:16 »
Geweldig dit draadje.
Als oud Rotterdammer fietste ik elke dag langs Heliport via de oude groentje markt .
Heliport die mis ik jammer genoeg.
Prachtig de winkels in de bogen ,knap stukje werk.  👍👍👍👍.

Grt.Wim.