Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mara Harbor door Martin Welberg
Vandaag om 17:39:45
De Wadlander, een eilandbaan. door tijgernootje
Vandaag om 17:35:35
Alternatieve fietscomputer voor Fleischmann 5555 door ivanzon
Vandaag om 17:21:30
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 17:20:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door janw
Vandaag om 17:16:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 17:12:12
S88 splitter of lange netwerkkabels bij uitbreiding baan door bellejt
Vandaag om 16:49:56
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 16:43:00
Projekt 083-338 door jerrytrein
Vandaag om 16:29:02
Dienstregeling gastmaterial zlsm komend weekend door Rob quaedvlieg
Vandaag om 16:28:26
Leek met vragen.. Arduino.. door bask185
Vandaag om 16:06:52
Nieuwbouw container overslag terminal door pallie
Vandaag om 15:41:55
NS modelbaan Hoekdam H0 door edwin1974
Vandaag om 15:36:54
"De rondreizende goederenwagen" wil weer op bezoek! door Hendrik Jan
Vandaag om 15:32:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door H0eGenaamd
Vandaag om 15:06:19
DR 4018 niet te programmeren door Timo
Vandaag om 14:45:48
Een Roco 2418 omnummeren: passend alternatief nummer gezocht door spock
Vandaag om 14:14:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:09:31
Stopsectie Conrad werkt niet door Calimero
Vandaag om 13:48:41
Brand simulatie door bask185
Vandaag om 13:41:58
Ombouw/moderniseren Lima koploper door ruudns
Vandaag om 13:36:19
3D SLT in 1/87 H0. door AdLoc
Vandaag om 12:54:31
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:42:10
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door 1795
Vandaag om 12:00:48
Viessmann 5214, pendelautomaat. Vertaling/uitleg aansluiting gevraagd. door Hans Gvz
Vandaag om 11:52:41
Heen, En en Weer: de tram. door DE-II
Vandaag om 11:51:30
De spoorhaven van Zuidbarge. door Ronald Halma
Vandaag om 11:37:49
Railad ombouwen door Falcon10
Vandaag om 11:36:39
MB-module: "Leekerweg" door St00mboy
Vandaag om 11:33:57
  

Auteur Topic: Hofpleinbaan; de Hofpleinlijn op modules  (gelezen 5524 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • Bruggen-IG:
Hofpleinbaan; de Hofpleinlijn op modules
« Gepost op: 20 november 2015, 13:23:59 »
Dit is een vervolg op het project om een ZHESM-treinstel te bouwen op basis van 3D-geprinte kappen, zoals hier te zien:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39950.0.html

Aan het eind van dat draadje gaat het over de modulebaan van de HMC; over die baan gaat het hier verder.

Het begin van dit project was een model van de halte met viaduct bij Wassenaar, op twee modules (gebouwd door Robert, Ger, Ralph en Jan). Vervolgens werd een al eerder door Jan gemaakt model van het Rotterdamse viaduct (het origineel nu buiten gebruik, en als monument bekend onder de naam Hofbogen) ook op een module gezet. Een uitbreiding daarvan, dus nog een stuk Hofbogen met het Bergwegstation en de fraaie boog in het spoor werd het derde onderdeel van deze baan, weer op twee modules en gebouwd door Coen en Leo. Het vierde en meest recente stuk is een model van station Berkel en Rodenrijs op twee modules, gebouwd door Ronald en Jeroen.

Op 29 augustus dit jaar stonden we voor het eerst met de Hofplein-modulebaan op een publieke locatie, dwz Het Langste Podium in de Hofbogen zelf in Rotterdam. De modules stonden voor het eerst aan elkaar we waren zelf (positief) verbaasd over het resultaat. Daarvan zijn onderstaande foto's. Berkel en Rodenrijs was hier nog niet opgesteld.



algeheel overzicht ((3 foto's digitaal gecombineerd): van links naar rechts halte Wassenaar, Rotterdam Vijverhofstraat (Jan), Rotterdam Vijverhofstraat/Bergweg (Coen en Leo)




meer in detail







De aansturing als heen-en-weertje gebeurt met een Arduino; na lang puzzelen inderdaad aan de praat gekregen, en het moet gezegd, dat was niet eenvoudig (en was zonder hulp van deskundige Alfred niet gelukt), maar als het eenmaal werkt is het wel geweldig. De eindpunt zijn bepaald door twee infraroodmelders, die waar-ook-maar langs het spoor gezet kunnen worden. De ene zit hier op een houten paaltje dat los naast het viaduct staat, de andere is provisorisch met schilderstape aan het Wassenaarse viaduct geplakt. Verder is er aan de baan niets; geen onderbrekingen, reedcontacten of wat dan ook. En de kosten zijn gering.
 


Filmpjes:





Op onze vorige open dag zat Berkel en Rodenrijs erbij:







Zoals hier duidelijk is, alle modules zijn nog in aanbouw. SInds bovenstaande foto's zijn we alweer een eindje verder Komend weekend hebben we weer een open dag en zal de baan weer te zien zijn.

Zaterdag 21 november   van 11:00 – 17:00
Zondag 22 november   van 11:00 – 17:00
Tarwekamp 3 (Mariahoeve oude gebouw van de Engelse School)

DE TOEGANG IS GRATIS

Voor meer info; tjalling.boonstra@gmail.com of 06 4638 5912
« Laatst bewerkt op: 26 november 2015, 16:06:43 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • Bruggen-IG:
Re: Hofpleinbaan; de Hofpleinlijn op modules
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2015, 13:38:25 »
Nou, bijna het hele weekend met de Hofpleinbaan op de open dag gestaan. Veel leuke reacties gehad; de baan begint er nu uiterlijk echt op te lijken. Het heen-en-weertje op basis van de Arduino werkte weer netjes. De nieuwe module Berkel en Rodenrijs van Ronald V. en Jeroen R.  wordt een plaatje. Wassenaar heeft een landschap gekregen en maakte veel reacties los bij mensen uit de omgeving. Zoveel mensen die er hun eigen persoonlijke herinnering aan hebben en die krijgen we allemaal te horen!

eerst driemaal Berkel en Rodenrijs:






(die bomen zijn tijdelijk en staan niet vast)

Dan driemaal Wassenaar:






« Laatst bewerkt op: 26 november 2015, 13:39:58 door janw »

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: Hofpleinbaan; de Hofpleinlijn op modules
« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2015, 15:40:59 »
Hallo,

Een leuk onderwerp die Hofpleintrein. En dan te denken dat na de 2e WO die spoorbaan bijna verdwenen was. Waarom? Er zaten voorbij Leidschendam-Voorburg nogal veel kleine bruggetjes in het drassige traject naar Hofplein en om die goed te onderhouden moest veel geld worden uitgegeven. Maar waarom is de lijn Den Haag HS naar Scheveningen dan afgebroken? Een "wijze" adviseur had opgemerkt dat de koperen bovenleiding nabij de kust zo snel sleet vanwege het zoutgehalte in de lucht.

Met "de kennis van nu" is dat laatste wel een van de domste besluiten die de NS heeft genomen. Een railinfrastructuur vanaf het achterland naar het strand heeft in de geïndustrialiseerde dichte bevolkingsconcentratie Randstad alle reden van bestaan. Dan gelden niet alleen commerciële maar ook maatschappelijke overwegingen. Nu loopt er over het tracé een tweebaans autoweg, maar niet tot aan Scheveningen. En dan te denken dat zelfs de grote baas de Heer van de Berg van het latere Unilever (vanden Berg en Jurgens) vanuit zijn residentie nabij het Witte Viadukt (vlakbij het stationnetje Wassenaar) via de driehoek bij Het Loo jarenlang met relatief hoge snelheid rechtstreeks naar zijn werkplek in Rotterdam kon reizen. Niet voor niets woonden langs het gehele Hofpleintraject talloze werknemers die in Rotterdam aangesteld waren. Die waren in een vloek en een zucht in het centrum van de Maasstad. Enfin dat laatste kan nu weer en zelfs beter dankzij Randstadrail die een groot gedeelte van het Hofpleintracé heeft ingenomen.

Overigens: ik zie op een van de fototjes een stel "Blokkendozen" Die zijn op een bepaald moment op de Hofpleinlijn ingezet toen - naar ik me wel herinner vanwege een wijziging van het voltage van de bovenleiding naar 1500V~   - het  Hofpleinmaterieel aan die nieuwe bovenleidngspanning technisch moest worden aangepast.

Ook is interessant dat bepaald getrokken Hofpleinmaterieel een stuurstand had zodat daarmee tweedelige trek/duwtreinstellen konden worden gevormd. Met name tussen Den Haag HS en Scheveningen als ik me niet vergis.

Ik hoop later nog veel te zien van de vorderingen aan de baan.

Gegroet,

Rob van Kooy

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Hofpleinbaan; de Hofpleinlijn op modules
« Reactie #3 Gepost op: 26 november 2015, 15:52:58 »
Dat ziet er erg mooi uit heren! :o

Komt er ook bovenleiding naar het voorbeeld?

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • Bruggen-IG:
Re: Hofpleinbaan; de Hofpleinlijn op modules
« Reactie #4 Gepost op: 26 november 2015, 16:47:02 »
@ Rob: Klopt allemaal, Rob. In 36 minuten van centrum Rotterdam naar het Kurhaus; kom daar nu eens om. En zonder uit je krant op te kijken. Met de huidige herwaardering van het light rail-idee zullen de bestuurders in de regio wel spijt hebben dat dat trace toen is opgegeven.

in 1926 werd van de oorspronkelijke 10.000V wisselstroom overgeschakeld naar 1500V gelijkstroom. De omschakeling van het net vond in één keer plaats; Blokkendozen namen de dienst over tot het Hofpleinmaterieel verbouwd was. Die verbouwing van alle treinstellen was natuurlijk niet in een keer klaar, dus ik vermoed dat tijdens de geleidelijke terugkeer van het oude materieel er gemend bedrijf was samen met Blokkendozen, als op onze modelfoto. Grootbedrijffoto's daarvan heb ik echter nooit gezien. Maar hoe dan ook, in 1926 reden er Blokkendozen in deze kleurstelling op de Hofpleinlijn. Over de exacte details van die Blkkendozen, zie een bekend draadje van IvotB.

@MTV zeker; Sterker nog, hij staat er al. Kijk maar eens goed. OF bedoel je de rijdraden? Aangezien dit een demontabele mobiele baan is, is ons huidige inzicht om geen rijdraden op te hangen, dan storen ze ook niet als ze krom worden.
« Laatst bewerkt op: 26 november 2015, 17:55:42 door janw »

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Hofpleinbaan; de Hofpleinlijn op modules
« Reactie #5 Gepost op: 26 november 2015, 17:39:47 »
Ah, niet goed genoeg geformuleerd: ik heb zeker de bovenleidingmasten gezien! (y)
Ik vind het wel jammer dat er geen draad boven komt, dan mis je toch een stukje van de Hofpleinlijn...

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • Bruggen-IG:
Re: Hofpleinbaan; de Hofpleinlijn op modules
« Reactie #6 Gepost op: 09 september 2016, 19:37:54 »
Deze baan (met vorderingen) is morgen weer te zien: en wel in het Hofpleinstation zelf, in het kader van de Open Monumentendag in Rotterdam. Hofpleinstation, Katshoek 31. Alleen zaterdag.