Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
PB Models, ICR-rijtuigen door 4020 281-4
Vandaag om 10:13:41
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
Oude metalen trafo's gebruiken....... door hervé
Vandaag om 10:11:58
De Hondsrugbaan door Wim Vink
Vandaag om 10:06:26
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:26:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 09:07:55
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
Baanplan Bührtal VI door nachbar
Vandaag om 08:23:15
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
  

Auteur Topic: Wat algemene vragen over beurzen/tentoonstellingen  (gelezen 2374 keer)

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
    • Spoorwereld
Wat algemene vragen over beurzen/tentoonstellingen
« Gepost op: 28 oktober 2007, 19:34:15 »
Hallo!

Gister ben ik bij Eurospoor geweest, absoluut mooi, maar viel wat tegen. Vooral het aantal banen in verhouding met de entreeprijs vind ik niet helemaal kloppen. Maar goed, het blijft mooi.

Ik verlang een beetje naar de tijd dat er ook nog mooie duitse banen waren met bovenleiding, zwitserze banen. Nu weet ik dat er bijvoorbeeld in Duitsland Intermodellbau is en een beurs in Keulen. Weet iemand hoe dat is in verhouding met Rail of Eurospoor?

Waar kan ik de data zien van beurzen in Europa?

Bedankt en groeten Hans

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Wat algemene vragen over beurzen/tentoonstellingen
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2007, 19:54:32 »
Je hebt o.a.:

Faszination Modellbau

Intermodellbau

die Eurospoor helemaal in de schaduw zetten qua modelbouw aanbod (dus niet alleen treinen) en modelbanen

Faszination Modelbau Bremen kost bijv. 9 euro


googlen mag jezelf
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Wat algemene vragen over beurzen/tentoonstellingen
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2007, 20:05:09 »
Keulen vind ik persoonlijk de top. Is maar één keer in de twee jaar. Volgend jaar weer van 6-9 november. Staat al in mijn nieuwe agenda.  :D
Ik vermaak me overigens prima op Eurospoor. Een stuk of 5 zeer fraaie banen en de spoor 0 baan in opbouw vind ik de entree al waard.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2007, 20:06:52 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Wat algemene vragen over beurzen/tentoonstellingen
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2007, 20:25:11 »
Hoi,

Kijkend naar vandaag en wat ik afgelopen april in Dortmund heb gezien was eurospoor idd een beetje bedroevend. Weinig banen en goed aan de prijs idd. Rail was de laatste keer niet veel anders dan eurospoor.

Ik ga ieder jaar naar Dortmund en om het jaar naar Keulen (laatste omdat de beurs om het jaar wordt georganiseerd) en de opzet is veel grootser. Vrijwel alle grote fabrikanten staan op deze beurzen, grote stands met allerhande noviteiten in de vitrines. Je struikeld over de handelaren in Dortmund (keulen minder).

Wat banen betreft zit het goed al hoewel ze niet allemaal bovenleiding hebben ;). Zo heb ik de afgelopen jaren een BLS Nord en Sudrampe, een ÖBB baan (Trisanna?), Wiesen incl. het bijbehorende viaduct (zie foto) en nog heel veel andere mooie banen gezien.


Ik kijk al weer uit naar de volgende beurs die ik ga bezoeken in duitsland en die staat heel erg in het teken van spoor N (Stuttgart, aankomende maand, 500 m N-modules en dat voor een entree van € 7,-).

Robert

p.s. muv keulen zijn het allemaal modelbouwbeursen dus scheepjes, vliegtuigen, auto's, vrachtwagens en treinen, keulen is een modelspoorbeurs
Fan van Zwitsers spoor N(m)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Wat algemene vragen over beurzen/tentoonstellingen
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2007, 20:30:06 »
Er is een draadje over de Keulse beurs in 2006. Geeft een hele goede indruk van wat je daar kunt verwachten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

POLDERMODEL

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
  • POLDERMODEL
Re: Wat algemene vragen over beurzen/tentoonstellingen
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2007, 20:48:30 »
Je kunt Nederland niet vergelijken met Duitsland, het inwoners aantal daar ligt vele malen hoger dan bij ons, tevens is de Intermodellbau in Dortmund een beurs voor de gehele modelbouw hobby, niet alleen treinen, maar ook auto's, boten en vliegtuigen. Ook daar is de kwaliteit in aanbod van modelbanen de afgelopen jaren er niet beter op geworden.
In Stuttgart en Hamburg bijvoorbeeld, heeft men de formulie - familiebeurzen - een combinatie van recratie - vakantie aanbod, crea beurs en zoals in Keulen een kerstmarkkt. Dat trekt ook veel bezoekers, die niet speciaal voor de modelbouw komen, maar met hetzelfde kaartje over alle verschillende tentoonstellingen kunnen lopen en kijken. Een nieuwe markt misschien voor ons land?

Eurospoor en Rail vervullen een taak voor een speciale doelgroep en is voor 80% op de Nederlandse markt gericht, er komen wel bezoekers uit de omringende landen, maar het speerpunt is de treinenliefhebber uit ons land, ook de jeugd wordt hier zeker niet vergeten, daar ligt de toekomst voor onze hobby.

Alleen al het aanwezig zijn in Duitsland van de grote fabrikanten en de kleinere producenten van allerlei materiaal en gereedschappen. Hiervoor is voor is Nederland waarschijnlijk te klein en zijn de kosten misschien te hoog in verhouden met de afzet.

Laten we blij zijn met het gebodene en er maar volop van genieten en misschien hopen op een wat hogere kwaliteit modelbanen, maar die zijn ook niet dik gezaaid.

Filip

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
    • Spoorwereld
Re: Wat algemene vragen over beurzen/tentoonstellingen
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2007, 21:22:44 »
Hallo!

Bedankt voor de antwoorden! En inderdaad mogen we blij zijn dat er van die mooie evenementen zijn in Nederland.

Weet iemand waar een agenda is wat betreft beurzen/tentoonstellingen voor 2007/2008?

Gr Hans

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Wat algemene vragen over beurzen/tentoonstellingen
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2007, 21:25:28 »
Hoi

Ik zou zeggen doe even een klik dan heb je in ieder geval een lijstje met beurzen in duitsland.

Robert

Fan van Zwitsers spoor N(m)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Wat algemene vragen over beurzen/tentoonstellingen
« Reactie #8 Gepost op: 03 november 2007, 01:04:57 »
Je kunt Nederland niet vergelijken met Duitsland, het inwoners aantal daar ligt vele malen hoger dan bij ons, [...]

Maar gaat iemand uit München even een eindje rijden om naar een modelbouwbeurs in Hamburg te gaan kijken? Volgens mij is bevolkingsdichtheid van groter belang en daar wint Nederland het toch vrij dik van Duitsland.

Naar mijn idee wordt de modelspoor (en -bouw) hobby in Duitsland serieuzer genomen dan in Nederland. Misschien heeft het groter aantal Duitssprekenden (100m) dan het aantal Nederlandssprekenden (20m) er iets mee te maken en dat schaalvergroting tot lagere kosten leidt, maar toen ik laatst in Düsseldorf Hbf was, stond ik versteld van het grote aantal en de grote verscheidenheid in alle uitgaven die met modelspoor te maken hebben. In het Nederlandse taalgebied heb je er precies vier (twee Nederlandse en twee Vlaamse) die normaal bij de tijdschriftenhandel verkrijgbaar zijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Wat algemene vragen over beurzen/tentoonstellingen
« Reactie #9 Gepost op: 03 november 2007, 10:38:49 »
In het Nederlandse taalgebied heb je er precies vier (twee Nederlandse en twee Vlaamse) die normaal bij de tijdschriftenhandel verkrijgbaar zijn.


En daarmee zijn we - met dank aan de Vlamingen - toch al behoorlijk verwend in vergelijking met 'vroegah' - we hebben het tot eind jaren '70 toen in het Duitse taalgebied al een rijk medialandschap op het gebied van (model)spoorwegen bestond doen met de Miniatuurbanen en dat was waarachtig geen rijkdom...