Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door MOVisser
Vandaag om 10:07:36
Museumdepot Beekbergen in H0 door spoorzeven
Vandaag om 10:06:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 09:15:59
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 09:00:38
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 08:57:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Ronald doet de Fork Challenge! door Ben
Vandaag om 08:38:41
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 08:25:05
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40

Auteur Topic: Piko Hondekop niet via Z21 te programmeren  (gelezen 12322 keer)

muzikareltje

• Offline Offline
Re: Piko hondekop niet op Z21 in te programmeren
« Reactie #45 Gepost op: 30 October 2015, 13:59:05 »
De dummy steker zit er niet in, het was dus geen kwestie van dummy-steker erin, decoder erin en gaan met die banaan. We hebben de trein al ingepakt en verzendklaar gemaakt. Ik kan dus helaas geen foto maken.
De verzendkosten krijgen we vergoed van Scaletrading. Ik snap ook niet waarom de trein van Keuterman afkomt, volgens mij heeft **** er een smoes van gemaakt en is die trein helemaal niet weggeraakt bij de fabriek. Maar ons is een ding duidelijk: er klopt iets niet met die trein. *** heeft nog steeds niets laten horen. Ik vraag me alleen af wat ze willen bereiken door zo vaag te doen en vervolgens de klant in de kou laten staan. Dat nodigt niet bepaalt uit tot nog eens een trein te kopen daar. Wij gaan dat in ieder geval zeker nooit meer doen.
« Laatst bewerkt op: 31 October 2015, 02:51:14 door Bert van Gelder. Reden: Winkeliersbespreking niet toegestaan! »

henk

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 30 October 2015, 16:02:35 »
Wat een getob.  :)
Die dummystekker moet er niet in, die moet eruit. De dummystekker is nodig bij analoog rijden en zit bij aflevering ingestoken. Voor digitaal rijden vervang je de dummy door een decoder. Handige leer voor de volgende keer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

P.Kramer

• Offline Offline
    • Digitaalservice
« Reactie #47 Gepost op: 30 October 2015, 21:02:47 »

Ik ben zeer benieuwd naar de afloop maar dat laat je ons vast weten.
Een verhaal met veel misverstanden denk ik.
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 31 October 2015, 02:53:45 »
Beste allemaal,

Waarschijnlijk is het vast iedereen ontgaan, maar winkeliersbespreking is op dit forum NIET toegestaan. Ik heb inmiddels 8x hetzelfde bericht moeten schrappen...

Het is niet toegestaan omdat:
- De winkelier zich hier niet kan verdedigen.
- We niet zitten te wachten op een aanklacht van smaad!

Bovendien heb ik sterk de indruk dat de koper ook niet helemaal weet wat hij/zij moet doen of heeft gedaan.

Gr, Bert
Team moderatoren.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Piko Hondekop niet via Z21 te programmeren
« Reactie #49 Gepost op: 31 October 2015, 14:09:34 »
Misschien toch eens een shop review beginnen? Op Tweakers werkt dat erg goed. Want helaas heeft niet elke winkel de klant even hoog in het vaandel staan.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 31 October 2015, 14:39:02 »
We hebben deze discussie eerder gehad, dus ik wil er hierna niet verder op doorgaan. Het is de keuze van bestuur (waar ik overigens persoonlijk achter sta), om dat niet te willen.

We hebben geen zin in rechtszaken vanwege smaad, of ordinaire scheldpartijen, of... Vaak is het eenrichtingsverkeer: een klant heeft hier de mogelijkheid eens lekker af te geven omdat het een keer niet liep zoals hij zou willen. Maar misschien was het niet de schuld van de winkelier...

We hebben dit jaar al de rechtsbijstand moeten inschakelen omdat een gebruiker het niet eens was met onze regels.... En zoiets zou, als het negatief zou uitpakken, persoonlijke problemen voor bestuur, en einde forum kunnen betekenen.

Dus even bot gezegd, nee. Daar gaan we niet aan beginnen

Gr, Bert
PS: graag deze discussie hier niet verder voeren!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #51 Gepost op: 31 October 2015, 14:55:07 »
Zoals ik al in de eerste reactie aangegeven had:

Ik zou niet direct deze conclusie trekken zonder te weten wat het probleem is.... een dcc decoder is een dcc decoder, merk maakt daarbij niet uit. Om dan de winkelier maar direct te beschuldigen is niet gepast denk ik.

Waarvan akte ;)

P.Kramer

• Offline Offline
    • Digitaalservice
« Reactie #52 Gepost op: 05 November 2015, 21:08:50 »

@ muzikareltje.

Probleem inmiddels opgelost?
Ik ben benieuwd wat het was.
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

muzikareltje

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 07 November 2015, 15:10:39 »
Hoi Peter,

Ja, het probleem is opgelost, via de importeur van Piko die het zonder verdere kosten netjes in orde heeft gemaakt en netjes de dummy-stekker in het doosje heeft bijgeleverd. Ik moet de trein alleen nog in z21 inprogrammeren maar hij heeft het adres van de trein opgeschreven voor ons dus dat gaat het probleem niet worden. Wij zijn de importeur van Piko heel dankbaar. Al met al waren we de trein maar een paar dagen kwijt.
Intussen hebben we hier ook veel opgestoken en hebben we nog extra uitleg gekregen, het forum en de uitleg van de importeur was voor ons heel erg nuttig.
Bedankt mensen van het forum. Fijn weekend allemaal.

Caroline en Christian

« Laatst bewerkt op: 08 November 2015, 05:22:25 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

muzikareltje

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 08 November 2015, 13:43:14 »
Wij willen jullie even laten weten dat onze gele hondenkop nu rijdt via z21. Ik heb hem daarnet ingeprogrammeerd en het gaat prima. Mijn man en ik zijn erg blij. Dankzij Scaletrading is het allemaal prima in orde gekomen met onze gele hondenkop.
Fijne zondag allemaal en bedankt voor alle tips. (y)

Groetjes,
Christian en Caroline

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 08 November 2015, 15:23:28 »
Sorry, dat ik na het lezen van dit "draadje" het niet kan nalaten om mijn wenkbrauwen érg hoog op te trekken, zodat je de vraagtekens in mijn ogen héél duidelijk kunt zien.

Vier(!) pagina's discussie waarbij ondanks redelijke antwoorden op gestelde vragen om een Piko-treinstelletje aan het rijden ( o nee, aan het stoppen) te krijgen de ondertoon van de discussie er een is van  "weg met die boel". Waar zijn die mensen in hemelsnaam aan begonnen? Alleen al de beschuldigende toon of het allemaal aan anderen ligt terwijl de eigenaren van het Piko-treinstel nadrukkelijk laten merken zelfs de allereerste beginselen van digitaliseren niet in de vingers te hebben.

Als je in een winkel een gemotoriseerd treinmodel wilt kopen "dat het thuis moet doen" dan laat je dat toch altijd eerst door de verkoper op een proefbaantje aantonen? Of neem je zo'n Piko treinstel na betaling ongezien mee alsof het een snelkoker van een tientje is? Ja, dat kan, maar dan moet je wel weten wat te doen als het "speeltje" het thuis "niet doet'' zoals je verwacht. Dat vereist theoretische basiskennis van zaken en zeker het lezen van handleidingen (ook al staan ze alleen in het Duits of het Engels geschreven). Ja, ik weet dat velen ook uitgaan van het systeem trial and error maar die zoeken het zélf maar uit. Met name de jeugd heeft daar veel aanleg voor.

Let wel: ook ik koop op beurzen regelmatig ongezien goedkope aanbiedingen "waar nog van alles aan moet gebeuren" (veelal aangeduid als "voor de knutselaar"). Nou, die gaan helemaal uit elkaar om tot op de laatste schroef nagekeken te worden, maar dat vereist wel enige kennis van zaken, maar geen geklaag op een forum. Natuurlijk ageert de moderator dan.

Gegroet,

Rob van Kooy

Luit

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 08 November 2015, 19:52:22 »
Ik begrijp je niet Rob. Ook ik kocht ongezien wel een s een loc bij een winkel waarbij ik vroeg er een decoder in te zetten.  Ook deze mensen hebben in een winkel iets gezien en gekocht. Als het dan thuis niet doet hebben ze een probleem en helaas gaf dus de handel niet thuis. Het is dat je bij je garage een nieuwe chip koopt en ben je dan op het circuit blijkt het niet te werken zoals afgesproken, dan baal je en vraagt bescheid bij de garagist. En dat moet ik als minpunt zien , deze handelaar laat niets van zich horen. Een foutje kan dat heb ik ook wel eens gehad maar een mailtje later is het geregeld.
Het moet toch nog steeds zo zijn dat men een startset koopt en kan rijden zonder boekwerken vol te hebben doorgelezen.

Luit

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #57 Gepost op: 08 November 2015, 20:51:04 »
Je kent maar een kant van het verhaal. En dat alleen die zijde van de klager. Niet van de winkelier.  Er kan iets heel anders aan de hand zijn geweest.  Dat zal altijd een vraag blijven nu de importeur een extra service heeft verleend.

Over de startset: Als je iets koopt en er zit een handleiding bij dan dien je gewoon de handleiding door te lezen. Niet dom doen, maar gewoon lezen. Dat is heel vaak een probleem, het niet willen lezen en begrijpen van de handleiding.

Groeten Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #58 Gepost op: 09 November 2015, 00:31:47 »
@Rob, het probleem is opgelost en topicstarter zal zeker een en ander opgestoken hebben. Of de bewandelde weg de juiste is; daarover zijn de meningen verdeeld. Belangrijkste is dat deze mensen verder kunnen met hun treintjes en ook wat geleerd hebben van de (voor hen) nieuwe materie, mede dankzij de hulp en tips via dit forum. Wat exact het beginsel-principe is van dit forum.

En idd; het lezen van handleidingen blijft een pre als je nieuwe spullen koopt. Al geef ik direct toe dat zelf eigenlijk nooit te doen  ;D ;)

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 09 November 2015, 13:04:00 »
Dag Ronald,

Mijn antwoord aan jou is niet overgekomen op het forum. Ik begin dus maar opnieuw!

Een van de wezenskenmerken van dit forum is dat als iemand iets niet begrijpt en hulp zoekt hij die hulp krijgt. Althans dat is mijn opvatting. Zeker wie veel ervaring heeft met het aanleggen van een spoorbaan en ook weet hoe het materieel wat op die baan rijdt te "conditioneren" kan anderen daarmee veelal goed helpen. Wel is het zo, dat die antwoorden dan gericht moeten zijn op hetgeen de vragensteller aan materieel en spoorbaan voorhanden heeft. Adviezen als "je moet de hele boel digitaliseren" als de vragensteller een analoge baan heeft hebben weinig zin, net zoals een drie-railer te adviseren de boel maar te verkopen en over te stappen naar 2-rail systeem.

In onderhavig geval was sprake van een Piko-model dat klaarblijkelijk geen adequate decoder bevatte. Nou daar zijn een paar zinnige adviezen op gevolgd, maar uiteindelijk werd het probleem door Scalectrix opgelost en niet door de eigenaren zélf van het model. Dan blijkt dat de moeite die anderen hadden gedaan om iets aan hen uit te leggen eigenlijk voor niets te zijn geweest. En dan zet ik mijn vraagtekens.

Gegroet,

Rob