Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Rocrail gebruikersgroep  (gelezen 27085 keer)

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #105 Gepost op: 25 oktober 2020, 22:15:05 »
Ron, ik heb het over de voedingsspanning van het shield, de DCC spanning kan ik niet wijzigen, die komt rechtstreeks uit de z21

PeterC

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #106 Gepost op: 26 oktober 2020, 15:26:44 »
Ik ben onlangs bij forumlid Meino langs geweest met de Mardec en daar bleek deze wel op 12V goed te werken. Hij wees mij daar gisteren nog even op, had daar niet bij stil gestaan. Ik heb de multimeter maar even erbij aangesloten bij een werkende Mardec. Daarna heb ik het voltage terug gebracht naar 12V en nu blijft de servo goed werken. Ben er natuurlijk wel tevreden over maar helaas weet ik nu nog de oorzaak niet. We kunnen in ieder geval weer verder.

PeterC

Daarom vond ik het al vreemd als het verhogen van de voedingspanning voor de Mardec het probleem zou verhelpen. Het probleem wordt veroorzaakt door het niet goed herkennen van het DCC signaal. Maar de voeding voor de optocoupler is intern 5V en dat veranderd niet door een andere voedingspanning, de regulator zal binnen de marges voor de voedingspanning, alles terug regelen naar 5V. Iets anders is echter de spanning van het DCC signaal, dat stuurt direct de led in de optocoupler aan, en ik kan me voorstellen dat die ook marges heeft om goed te werken en dat als de DCC spanning te laag is dat dan de werking van de optocoupler niet meer betrouwbaar is. Het zou kunnen dat door een andere keus van de weerstand en/of diode de werking van de optocoupler beter wordt bij lagere DCC spanningen. Maar dat is iets wat ik graag aan de electronica gurus op dit forum overlaat.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #107 Gepost op: 26 oktober 2020, 21:10:08 »
Dan hebben we lekker langs elkaar heen gepraat  ;)

Ik had het over de voedingsspanning die ik in de motorshield aanbied. Die heeft ook invloed op de DCC spanning op de baan en de DCCnext/Mardec.
Ik heb er geen z21 of Z21 tussen zitten. De motorshield verzorgt rechtsreeks de spanning op de baan en daardoor ook op de DCC ingang van de DCCnext.

Ik vermoed dat het niet de hoogte van de spanning is die hier roet in het eten gooit, meer de kwaliteit/stabiliteit van de gebruikt voeding voor de motorshield.

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #108 Gepost op: 27 oktober 2020, 08:44:02 »
Hoi Ron,
Je kunt een blok alleen horizontaal of verticaal plaatsen. Diagonaal gaat niet.
Houd je baanplan zo simpel mogelijk. Het is een schematische weergave, het hoeft niet tot op de centimeter te kloppen met hoe je rails ligt.

Succes.
Groeten,
Albert.

Hallo Albert,

Dat realiseer ik me. En dat is in dit schema ook mogelijk.
Gisterenavond de blokken toegevoegd. Net als de rijrichting. Ik kreeg het nog niet zo ver dat ik mijn loc, virtueel, van blok naar blok kon laten "rijden".
Ik zal nog eens een van je eerdere video's terug kijken.

Mvg, Ron

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #109 Gepost op: 27 oktober 2020, 15:34:13 »
Hoi Ron,
Om virtueel te kunnen rijden heb je naast blokken ook melders met een adres en rijwegen nodig.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #110 Gepost op: 28 oktober 2020, 11:22:52 »
Hoi Ron,
Om virtueel te kunnen rijden heb je naast blokken ook melders met een adres en rijwegen nodig.

Hi Albert,

die heb ik inmiddels toegevoegd.
Rijwegen laten genereren en die zien er goed en logisch uit wanneer je te tabel bekijkt.
De loc wilde een blok wel in"rijden". Daarna geen beweging in te krijgen. Ik dacht aan een opmerking in je video dat je er voor meote zorgen dat het traject ge-elektrificeerd is, wanneer je met een eloc wil rijden.
Van de eloc een diesel gemaakt in de eigenschappen. Helaas hielp dat niet. Ik kan op het moment vanaf mijn werk niet bij de PC met Rocrail. Dus vanavond kijk ik verder.

Bedankt voor je video's. Ik wordt steeds enthousiaster van de mogelijkheden die je bespreekt.

Mvg, Ron

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #111 Gepost op: 28 oktober 2020, 11:42:42 »
Hi Ron,
Weer een stapje verder. Mooi dat je nog steeds enthousiast bent.
Succes, en als je er niet uitkomt zoeken we verder.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #112 Gepost op: 29 oktober 2020, 13:22:04 »
Hi Albert,

Gisterenavond het baanplan wat schematischer opgezet, zoals je al gesuggereerd had.
Melders, blokken en routes gedefinieerd.
Helaas kreeg ik het nog niet aan het rijden.

Dus vandaag Rocrail maar eens op mijn werk laptop geinstalleerd. Voor wanneer er stille uurtjes zouden zijn.
Die waren er en ik ben stap voor stap deel 5 gaan volgen. Uiteraard eerst een simple plan opgezet met twee wissels en een rondje. Naar jou voorbeeld. Ik dacht het te weten, helaas ging de trein niet rijden.

Dus nog eens gekeken en stap voor stap meegedaan met je handelingen.
Ik denk dat ik weet waar ik iets vergeten ben in mijn eigen baanplan. In Rocrail eigenschappen vink je "Verbind melders met Blokken" aan. En die had ik steeds gemist.
En ja hoor, de trein rijdt een rondje. Eerst nog even in verwarring doordat in de blokken de wachttijd willekeurig stond. Klik je dan al op een volgende sensor dan krijg je een spook trein/loc medling in het volgende blok. Ik kan niet goed zien hoe dat ingesteld staat als je sec naar het blok kijkt. Het zou leuk zijn als daar een countdown teller bij staat bijvoorbeeld.

Ik ben zo blij met rocrail dat ik betaald heb voor de support en een lic.dat bestand heb ontvangen.

Vanavond eens kijken of het vinkje mijn enige fout was.

Verderop in de video handleiding zie ik teksten dicht naast je wissels staan. En ben benieuwd hoe je dit gedaan hebt.

Mvg, Ron

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #113 Gepost op: 29 oktober 2020, 14:00:44 »
Ik ben zo blij met rocrail dat ik betaald heb voor de support en een lic.dat bestand heb ontvangen.
Het leuke is dat je daarmee de mogelijkheid krijgt om volledig virtueel te rijden! Dan hoef je de melders niet meer apart aan te klikken, kun je meerdere treinen laten rijden en zie je in een vroeg stadium waar eventueel een flessenhals in je baanplan zit.

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #114 Gepost op: 29 oktober 2020, 14:09:31 »
Het leuke is dat je daarmee de mogelijkheid krijgt om volledig virtueel te rijden! Dan hoef je de melders niet meer apart aan te klikken, kun je meerdere treinen laten rijden en zie je in een vroeg stadium waar eventueel een flessenhals in je baanplan zit.

Inderdaad nog een reden om het te steunen.

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #115 Gepost op: 29 oktober 2020, 17:52:27 »
Hi Ron,

Ik denk dat ik weet waar ik iets vergeten ben in mijn eigen baanplan. In Rocrail eigenschappen vink je "Verbind melders met Blokken" aan. En die had ik steeds gemist.

Mooi dat je er zelf uitgekomen bent  (y)

En ja hoor, de trein rijdt een rondje. Eerst nog even in verwarring doordat in de blokken de wachttijd willekeurig stond. Klik je dan al op een volgende sensor dan krijg je een spook trein/loc medling in het volgende blok. Ik kan niet goed zien hoe dat ingesteld staat als je sec naar het blok kijkt.

Als een blok gereserveerd is dan wordt deze geel van kleur. Dan kun je op de Enter melder klikken, dan wordt het blok paars en kun je op de In melder klikken en wordt het blok rood.
De wachttijd wordt in je loc-venster in seconden weergegeven in de kolom mode. Er staat dan bijvoorbeeld Wait (5) voor 5 seconden wachten.

Verderop in de video handleiding zie ik teksten dicht naast je wissels staan. En ben benieuwd hoe je dit gedaan hebt.

In het menu 'Beeld' kun je de optie Toon ID's  aanzetten.


Succes met je baanplan en laat hier vooral weten hoe het verder gaat. Ook als het niet lukt.

Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #116 Gepost op: 29 oktober 2020, 19:22:24 »
Hallo Albert,

Dank voor de twee tips over de wachttijd en ID's.

Thuis hetzelfde ovaal met twee wissels opgezet.
De loc reserveert het volgende blok (wordt geel). Wanneer ik dan op de enter sensor klik, gebeurt er niets meer.
Het traject (wissel wordt goed gezet) en het volgende blok blijven gereserveerd.

Ik heb de routes, sensors en blokken gecontroleerd en nog wil het niet.
De loc als diesel ingesteld. Zou dus overal moeten kunnen rijden.

Ik mis nog wat.

Mvg, Ron

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #117 Gepost op: 29 oktober 2020, 19:37:20 »
Hi Ron,
Je kunt eventueel het bestand plan.xml van je werklaptop naar je eigen PC kopiëren.
Uitzoeken waarom het nu nog niet werkt kan natuurlijk ook leerzaam zijn.

Kom je er niet uit, laat het dan weten.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #118 Gepost op: 29 oktober 2020, 20:29:39 »
Hi Albert,

Ik heb het plan.xml bestand van de werk laptop naar de prive laptop gekopieerd.
Dan werkt het wel.
Dus de twee XML bestanden vergeleken. Ze verschillen hier en daar nogal. Wat het verschil echt is weet ik niet goed. Eer staat zo veel informatie in.

Dit is wat ik gemaakt heb:

De loc staat in blok 2 of in blok 3. Automaat en voeding ingeschakeld. Loc gestart.
De rijweg en het volgende blok (1) zijn gereserveerd. En worden geel. Wanneer je dan op de enter melder klik gebeurt er niets. Je zou verwachten dat die paars wordt.

Wanneer de loc in blok 1 zet en start, en op de enter melder van blok 2 klik, wordt de rijweg gereserveerd en blok 2 wordt paars.



Klik ik op de in melder van blok2 dat is de loc in blok 2 gearriveerd en is deze rood.



Na drei seconden, de ingestelde wachttijd voor blok 2, wordt de rijweg en blok 1 geel.
En zijn we weer terug bij het eerste plaatje en gebeurt er niets.

Waar nu het verschil zit met de versie op mijn werklaptop, ik weet het (nog) niet.
Ik zie een verschil. Op mijn werklaptop is de tekst BR184 normaal gedrukt en op mijn eigen laptop dik gedrukt. Weet niet meer waar ik dat verander.

Mvg, Ron

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #119 Gepost op: 29 oktober 2020, 21:00:40 »
OK, nu werkt het.
Ik heb met de server mee gekeken en zag dat er melder bij een blok ontbraken toen ik een uitgebreide test liet doen.

Nog een keer Rocrail afgesloten.

Nu rijdt de loc zijn rondje en wisselt steeds tussen blok 2 en 3.
Als daar 3 seconden gestopt is, gaat de loc weer verder.

Ik zie overigens niet de snelheidsregelaar verspringen, die blijft op nul staan.

Mvg, Ron