Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Rocrail gebruikersgroep  (gelezen 27087 keer)

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #90 Gepost op: 10 oktober 2020, 21:10:56 »
Hallo MartinHO,

Bedankt voor het reageren. Gebruik jij ook een Mardec of DccNext? Het rijden met Rocrail dat gaat goed, het gaat mij nu om het kunnen bedienen van een servo.

PeterC

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #91 Gepost op: 10 oktober 2020, 21:24:19 »
Hoi Peter,

Ik gebruik gewoon de Arduino met Mardec firmware en shield dus de 1e generatie.
Voeding naar gebruikers apart, dus niet via de DCC aansluitingen. Ik heb een redelijk aantal FLM profirail wissels met de standaard spoelaandrijving. Die heb ik gevoed via een 18Vdc / 10A schakelende voeding van mijnheer Alie.
Servo's heb ik nog niet geprobeerd maar zal ik in de toekomst wel nodig hebben. Zal de komende weken proberen daar tijd voor te maken een testopstelling op te zetten, te programmeren en te testen. Als ik iets weet zal ik dit weer posten.
Met vriendelijke groet, Martin

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #92 Gepost op: 20 oktober 2020, 10:50:29 »
Inmiddels ben ik zo ver dat ik op mijn baan kan rijden. Een deel is klaar. Per blok het DCC signaal aangesloten, twee wissels met servo en vijf elektrisch. En LED strips aangesloten op het schaduw station.

Hiervoor gebruik ik een Arduino Uno, met powershield, een DCCnext voor de wissel aansturing, en JMRI om de Arduino te besturen. Dat gaat allemaal goed.
Vanmiddag ik eens kijken of de DCCnext de wissels ook omzet als de trein rijdt.

Ik op deze draad terecht omdat ik ook Rocrails heb geprobeerd te gebruiken. Dat zou wat beter ondersteunt worden als JMRI. En de spoorvriend had een negatieve ervaring met JMRI.
Inmiddels ben in zo ver dat de loc met Rorails rijdt. De wissels krijg ik niet geconfigureerd, zdat de DCCnext er iets mee doet.
Op een gegeven moment iets veranderd in de addressering, de spanning weer op de baan en de loc begint als een gek te rijden. Kon nog net op tijd de spanning van de baan halen. De Stop knop in Rocrail deed ook niets meer. Na het terug zetten van de spanning ging de loc er weer als een speer vandoor.
Dacht dat het aan mij lag. De setting weer terug gezet van voor de race. Dat maakte niets uit. Weer op hoge snelheid er vandoor.
ik heb dat al eens eerder meegemaakt. Toen stond de loc op de rollenbank en bleef het gelukkig heel. De DCCnext was toen overigens niet gekoppeld.

Dan JMRI maar weer geprobeerd. En daar reed alles normaal. Echter de wissels en de LED strip was niet meer te bedienen. Op de DCCnext had ik op aangeven op dit forum, ook input pinnen gedefinieerd. Daardoor kon ik testen of de DCCnext het nog deed. En die reageerde gewoon op de input signalen.
Voor de zekerheid de configuratie voor de wissels in JMRI opnieuw gemaakt. Nog steeds niet te bedienen via JMRI.

Volgende stap. DCCnext open gemaakt en gekeken of er iets te zien was. Niet dus. Voor de zekerheid de optocoupler vervangen.
En ja hoor, alles doet het weer. Mijn conclusie is dat de optocoupler stuk is gegaan toen mijn loc er vandoor ging.

Dus ik vertrouw Rocrail niet meer op het moment.
Vanmiddag zal ik zoals gezegd eens testen of de wissels goed te bedienen zijn als de loc rijdt.


AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #93 Gepost op: 20 oktober 2020, 11:41:38 »
Dus ik vertrouw Rocrail niet meer op het moment.

Dat vind ik een vreemde conclusie. Alsof Rocrail je optocoupler stuk gemaakt heeft?
Rocrail doet niets anders dan JMRI. Spanning aan of uit en commando's sturen via de centrale. Locomotief laten rijden en wissels omzetten.
Ik ben wel benieuwd welke instelling je hebt verandert die er voor gezorgd heeft dat je loc er als een speer vandoor is gegaan.

Groeten,
Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #94 Gepost op: 20 oktober 2020, 12:03:12 »

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #95 Gepost op: 20 oktober 2020, 12:09:52 »
Dat vind ik een vreemde conclusie. Alsof Rocrail je optocoupler stuk gemaakt heeft?

Ik ook, wel de enige samenhang die ik zag. En omdat het nu de tweede keer was dat de loc er als een haas vandoor ging.
De eerste keer niet eens was met wissels gedaan. Gewoon op de testbank.
Tweede keer een DCC adres vervangen. En de range van de wissels is veel hoger dan die van de locs.

Ik ga voorlopig even verder met JMRI. Ook niet ideaal trouwens. Ik krijg het wel aan de gang.
Later op een test baan nog eens aan de slag met Rocrail.

Groeten, Ron

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #96 Gepost op: 20 oktober 2020, 12:14:53 »
Rocrail en Mardec.

Hebben jullie hier iets aan?

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75783.msg3221778214#msg3221778214

Nico

Dank je Nico.

Die had ik gezien. Moet het nog proberen.
Is me nog niet helemaal duidelijk welke te nemen.
Ben nu wel een beetje huiverig. Kan het doen zonder loc op de rails.

Groeten, Ron

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #97 Gepost op: 20 oktober 2020, 21:32:28 »
Zoals ik eerder vandaag schreef: "Vanmiddag zal ik zoals gezegd eens testen of de wissels goed te bedienen zijn als de loc rijdt."

Dat heb ik dus vanavond geprobeerd en krijg de wissel lang niet altijd ongezet als ik ze aanstuur met JMRI en de loc rijdt. Wanneer de loc stil staat, werken de wissels direct op het omzetten. Lijkt dus op hetzelfde probleem als met Rocrail hierboven is beschreven.

Het is erger wanneer de loc langzaam rijdt. Dan gaat het meer mis dan goed. Wanneer de loc sneller rijdt, zeg 75% van maximaal ingestelde snelheid, dan gaat het in 80% van de gevallen goed.

Edit/Aanvulling:
Het probleem doet zich niet voor als ik de inputs (gekoppeld aan hetzelfde DCC adres) op de DCCnext gebruik om de wissels om te zetten.
Het lijkt erop dat de DCCnext niet goed het signaal leest of dat het signaal rommelig is. Ik kan dat echter niet meten. Heb daar geen apparatuur voor.
Ik ga het DCC signaal, wat ik eerst van de rails haalde, nu aansluiten op de DCC bus. En als dat niet helpt op de Arduino Powershield.

Aanvulling:
Helaas werkt dat niet.
Ik heb gekeken of het status LED aan gaat zodra er een DCC commando wordt gegeven.
Dat is altijd waar als de loc stil staat en er een DCC commando wordt gegeven.
Zodra de loc rijdt, gaat de status LED vaak niet aan en wordt ook het wissel niet omgezet. Of LED gaat heel kort aan en gebeurt er ook niets met de wissels.

Het lijkt erop dat de loc het signaal verstoord.

Aanvulling:
Ik heb nog een Roco multiMaus met kastje liggen.
Die aangesloten en En met dezelfde loc gereden, zacht/hard, het maakt niet uit, de wissels zijn op de multiMaus te bedienen (zolang je 4 adressen erbij optelt of de DCCnext aanpast voor Roco).

Komt er dus op neer dat de motorshield een niet zo net signaal behoud als de loc rijdt.
Kan het zijn dat de DCC spanning te laag is? Met de motorshield 14,5V en met de multiMaus 16,7V.
De motorshield wordt gevoed door een laptop voeding 16V gelijkspanning, de multiMaus heeft een adapter van 18V gelijkspanning.

Het goede nieuws is dat de DCCnext in orde is. En de bekabeling ook.

Heeft iemand een idee hoe ik het signaal kan verbeteren?

Aanvulling:
Dat was ik dus zelf  ;).
Ik heb een andere voeding voor de motorshield aangesloten. Die geeft 20V af en op de baan staat ongeveer 18V DCC spanning (wisselstroom gemeten met een Fluke multimeter). De wissels zijn nu goed om te zetten terwijl de trein rijdt.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2020, 20:55:33 door ron.kraaijkamp »

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #98 Gepost op: 24 oktober 2020, 20:55:33 »
Hallo Ron,

bedankt voor je p.m. bericht. Jouw laatste opmerking hier betreffende een hogere voeding was voor mij ook de oplossing, de servo reageert nu zoals gewenst, ben er blij mee na heel wat geëxperimenteer. Hoe simpel kan de oplossing zijn.  :)
Ik had je eerste bericht wel gelezen maar je aanvullingen niet.
Nogmaals mijn grote dank.

PeterC

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #99 Gepost op: 24 oktober 2020, 21:46:33 »
Graag gedaan. Daar zijn we voor op het forum.
Elkaar helpen en wijzer maken.

Ik ga toch Rocrail nog een keer proberen. Eens kijken of ik de wissels aan de gang kan krijgen. Vandaag alle 10 de wissels aangesloten op twee DCCnext decoders.
In JMRI kan ik ze allemaal bedienen en zelfs een route definieren. Echter Ik krijg JMRI niet zo ver dat die al mijn panels opstart.

Uit een filmpje van de DCC Guy heb ik begrepen dat wanneer je in je decoder aangeeft dat die ook op een analoge baan moet reageren, en er is een spike op het DC signaal, dat de DCC decoder het ziet als een 100% vooruit signaal. Dat had hij twee maal gehad. Net als ik. Dus ik heb die functie nu uit gezet in de decoder.
Eens zien of het nu beter gaat.

Mvg, Ron

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #100 Gepost op: 25 oktober 2020, 12:09:00 »
Om de adressen van NMRA naar Rocrail te vertalen, heb ik een kleine spreadsheet (in Libre Office Calc en werkt ook in Excel) gemaakt.
Ik kan het bestand hier niet uploaden, want ik zie daar geen mogelijkheid voor.

Daarom beschikbaar gemaakt op mijn eigen website (zie ook onder dit bericht):
http://2rsweb.nl/media/Modelspoor/NMRA-Rocrail%20vv%20address%20calculator.xlsx

Het bestand zal meteen gedownload worden wanneer je de link klikt.

Ik vindt het gemakkelijk. En hoop dat anderen er ook wat aan hebben.

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #101 Gepost op: 25 oktober 2020, 14:47:52 »
Ik ben onlangs bij forumlid Meino langs geweest met de Mardec en daar bleek deze wel op 12V goed te werken. Hij wees mij daar gisteren nog even op, had daar niet bij stil gestaan. Ik heb de multimeter maar even erbij aangesloten bij een werkende Mardec. Daarna heb ik het voltage terug gebracht naar 12V en nu blijft de servo goed werken. Ben er natuurlijk wel tevreden over maar helaas weet ik nu nog de oorzaak niet. We kunnen in ieder geval weer verder.

PeterC

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #102 Gepost op: 25 oktober 2020, 20:42:51 »
Peter,

heb je het over de voedingsspanning voor de Mardec (DCCnext of Shield), of over de DCC spanning op je baan.
Ik gebuik een Arduino Uno met motorshield en DCCnext voor het aansturen van wissels.
De voedingsspanning voor de DCCnext is een 5V voeding voor de een en een 12V voeding voor de ander. Ze zijn dus verschillend aangesloten omdat het zo makkelijk uit kwam.

Ron

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #103 Gepost op: 25 oktober 2020, 20:46:27 »
Inmiddels een stuk verder met Rocrail (niets meer wat op hol slaat).
Track plan gemaakt, de wissels en mijn LED strip in het shaduwstation zijn te bedienen.

Nu verder met blokken en stroomdetectie.


AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #104 Gepost op: 25 oktober 2020, 21:31:27 »
Hoi Ron,
Je kunt een blok alleen horizontaal of verticaal plaatsen. Diagonaal gaat niet.
Houd je baanplan zo simpel mogelijk. Het is een schematische weergave, het hoeft niet tot op de centimeter te kloppen met hoe je rails ligt.

Succes.
Groeten,
Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker