Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Roco 61450 Wisselstroom naar gelijkstroom ombouwen  (gelezen 13663 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: Roco 61450 Wisselstroom naar gelijkstroom ombouwen
« Reactie #15 Gepost op: 25 december 2015, 13:28:52 »
Ik kan niet specifiek voor de 1200 spreken, maar ik heb meerdere roco's "omgebouwd" en je kunt de decoderinstellingen laten zoals het is. In feite is het even omsolderen sleper verwijderen en de loc is 2-rail klaar.

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Roco 61450 Wisselstroom naar gelijkstroom ombouwen
« Reactie #16 Gepost op: 25 december 2015, 14:22:45 »
Benodigd minimaal:

4x (5X)artikel 137672 DC wielen zonder slipband.
2x (1x) artikel 137674  DC wielen met slipband.
Of 2x 137699 AC wielen zonder slipband.

1x artikel 137671 Draaigestel.
Omdat anders de middelste en achterste as met tandwiel niet past gezien afwijkende deksel. Deksel niet apart te bestellen

Ga er van uit dat in alle AC uitvoeringen de buitenste as is aangedreven in het draaistel met de sleper.
Dan geen extra tandwielen nodig.
Anders de ontbrekende tandwielen meebestellen.

Prijs indicatie kosten ombouw zonder tandwielen.
€ 57.00 bij bestellen onderdelen rechtstreeks bij Roco.

Is het draaigestel niet aangedreven en wil je dit aanpassen komt er in het gunstige geval nog bij:
4 x tandwiel
+/- € 5,00

Ik zou op zoek gaan naar een gelijkstroom set.

Decoder werkt zonder aanpassing.
Rijtuigen dienen te worden voorzien van gelijkstroom wielen. Roco nr 40198 of 40199  6x 5,40

In de AC/DC wielen zit verschil in verband met de afstand tussen de wielen op de as.

Ben echt wel AC loks tegen gekomen van Roco die geen geisoleerde wielen hebben Bv de laatste 16/17/1800 Serie

Mvg
Frans



« Laatst bewerkt op: 31 december 2015, 13:04:14 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Roco 61450 Wisselstroom naar gelijkstroom ombouwen
« Reactie #17 Gepost op: 29 december 2015, 15:53:34 »
De loksound decoderprint is universeel en wordt zowel voor AC en DC gebruikt; ook de wielen zijn identiek, wellicht op de wielafstand na. Om uit de AC een rijvaardige 2-rail loc te maken moet alleen de sleper verwijderd worden en de gecombineerde stroomafname gesplitst worden. De loc is dan op 4 assen aangedreven. Voor een complete aandrijving op 6 assen zijn de benodigde onderdelen bij Roco uit voorraad leverbaar. Voor de rijtuigen zijn assen met geïsoleerde wielen benodigd.

Ieder een gezellige jaarwisseling gewenst.

Silvolde

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Roco 61450 Wisselstroom naar gelijkstroom ombouwen
« Reactie #18 Gepost op: 11 januari 2016, 22:58:06 »
Hierbij nog een afsluitend bericht van de ombouw. Zoals eerder aangegeven kan de 3-rail loc zonder extra kosten op 2-rail omgebouwd worden. De loc heeft hierbij een aandrijving op 4 (3+1) assen. Hierbij moet de bedrading van de draaistellen naar de print aangepast worden en moet vanzelfsprekend ook de flensafstand vergroot worden (van 14.0 mm naar 14.3-14.4 mm). Dit laatste kan eenvoudig met een 'pullytrekker' gerealiseerd worden.

Voor de aanpassing van de bedrading moet de kunststof afdekkap van het wormwiel gelicht worden. Nadat de draden van de print los gesoldeerd zijn kan dit het beste met een scherp hobbymesje of horlogetype schroevendraaier gedaan worden. Als de afdekkap verwijderd is komt het draaistel los en kan de bedrading door de beide openingen in het onderstel geleid worden. Na montage kan de weer aangebracht worden.

Voor een aandrijving op alle assen zijn extra onderdelen nodig. Deze  - 4 tandwielen, 3 assen met tandwiel en een bodemplaat - zijn direct bij de webshop te bestellen. De totale kosten inclusief verzending waren € 43,18. Na betaling werden de onderdelen binnen een week geleverd.

Resumerend. Vanwege de gunstige aanschafprijs van de set - 200 Euro onder de adviesprijs - heeft de ombouw bijzonder geloond. De wielen van de drie rijtuigen kon ik bij een forumlid omruilen. Binnenkort krijgt de set nog uitbreiding in de identieke kleurstelling..

Groet, Rob
 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Roco 61450 Wisselstroom naar gelijkstroom ombouwen
« Reactie #19 Gepost op: 11 januari 2016, 23:45:04 »
....moet vanzelfsprekend ook de flensafstand vergroot worden (van 14.0 mm naar 14.3-14.4 mm).
Volgens NEM 310 14.4 - 14.6 mm

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Roco 61450 Wisselstroom naar gelijkstroom ombouwen
« Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2016, 09:54:37 »
Klaas, dank je voor de info. De door Roco geleverde DC wielen zijn 14.3 mm. Op mijn railmateriaal (Ade, Rowa) geeft dit geen problemen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Roco 61450 Wisselstroom naar gelijkstroom ombouwen
« Reactie #21 Gepost op: 12 januari 2016, 11:52:03 »
Inderdaad. Roco zet zijn wielen altijd op 14.3 mm. Maar indien nodig en mogelijk gaan ze bij mij in de wielenpers om er 0.2 bij te doen. Anders gaan ze niet door mijn zelfgebouwde wissels die voldoen aan de NEM.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Roco 61450 Wisselstroom naar gelijkstroom ombouwen
« Reactie #22 Gepost op: 12 januari 2016, 12:19:12 »
Goedemiddag,

Ook ik heb een wisselstroom set weten te bemachtigen voor een zeer mooie prijs.(€350,- nieuw)
Ook ik moet deze ombouwen naar gelijkstroom.

Assen heb ik besteld in de vorm van 5x zonder slipband met tandwiel en 1x met slipband en tandwiel.

Echter lees ik nu iets over bodemplaat.
Is dit het zwarte afdekplaatje aan het onderkant van  het draaistel?
Zo nee welk dan en zo ja moet deze vervangen worden?

Bedankt

Groeten Chris (y)
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Roco 61450 Wisselstroom naar gelijkstroom ombouwen
« Reactie #23 Gepost op: 12 januari 2016, 12:48:07 »
Chris,

De AC versie heeft twee verschillende bodemplaten. Het draaistel met de sleper heeft er één van kunststof waarbij het niet mogelijk is om assen met tandwielen en de vier tussen tandwielen te plaatsen. De benodigde bodemplaat wordt niet los maar compleet als draaistel (zonder tandwielen e.d.) geleverd. Het artikelnummer is 137671.
De tussen tandwielen zijn onder artikelnummer 86418 te bestellen.

Rob

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Roco 61450 Wisselstroom naar gelijkstroom ombouwen
« Reactie #24 Gepost op: 12 januari 2016, 12:54:54 »
Draaistel compleet zonder (tandwielen en wielen) Het artikelnummer is 137671
4x tandwiel (rood) 86418.
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Roco 61450 Wisselstroom naar gelijkstroom ombouwen
« Reactie #25 Gepost op: 12 januari 2016, 13:03:50 »
Bedankt.

Gelijk nog maar even bestellen.
De rode tandwielen zitten daar de bevestigingspennen bij of moeten deze ook nog los besteld worden.
Bedoel hoe de tandwielen worden bevestigd of ligge deze los?

Groeten Chris (y)
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Roco 61450 Wisselstroom naar gelijkstroom ombouwen
« Reactie #26 Gepost op: 12 januari 2016, 13:16:46 »
Chris, het draaistel heeft al (meegegoten) assen. Stuur even een PN als je de loc gaat demonteren.

Rob

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Roco 61450 Wisselstroom naar gelijkstroom ombouwen
« Reactie #27 Gepost op: 12 januari 2016, 13:43:55 »
Dag silvolde,

Zal ik doen.

Stuur je tegen de tijd ff een pb tje.

Bedankt
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Roco 61450 Wisselstroom naar gelijkstroom ombouwen
« Reactie #28 Gepost op: 16 februari 2016, 22:53:55 »
Dag silvolde,

Bedankt voor de ombouw van deze set naar gelijkstroom vandaag.
Ben er erg blij mee.

Groeten Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Roco 61450 Wisselstroom naar gelijkstroom ombouwen
« Reactie #29 Gepost op: 25 augustus 2018, 19:16:04 »
Al weer tijd geleden dat in dit draadje werd gepost maar lijkt me beste hier aan te sluiten.
Zelf nu een MTE 1200 (die al deels naar DC was omgebouwd) van aandrijving op alle assen aan het voorzien.

Op basis sparepartlist bij de loc aanwezig het nodige draaistel-frame (137671), wielen en tandwielen besteld. Bleken grijze versies te zijn maar komt wel goed met kwastje of spuit.
Rob (Silvolde) heeft me al geholpen en aangegeven aan dat met fijne schroevendraaier gewerkt kan worden en tandenstokers.   Maar ik zit nu al paar dagen te knoeien om de kap van het wormwiel te krijgen. Het lijkt er ook op dat het metalen kapjes zijn ipv kunstsof kap zoals ik hier lees.

Iemand concrete ervaring hoe de kap van het wormwiel te halen? Onder door het draaistel heen benaderen of toch van bovenaf?
Via onderzijde beschadig ik makkelijk stroomafnamecontacten en is er maar weinig ruimte. Uitschieten gaat (te) gemakkelijk. Het kunststof draaisteldeel met stroomafnemers lijkt ook alleen los te komen van het metalen draaistelframe na afnemen kap wormwiel en kan ik dus niet vooraf verwijderen.
Met meer kracht en van bovenaf ben ik bang dat kap en wormwiel ook aan vervanging toe komen..
Dus op zoek naar ervaringsdeskundige(n).

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

MVG
Marten
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2018, 19:26:59 door Spoortief »
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !