Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 18:16:11
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:58:21
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
  

Auteur Topic: Wat is precies een Reko locomotief  (gelezen 5527 keer)

frank1979

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Wat is precies een Reko locomotief
« Gepost op: 25 September 2015, 23:44:01 »
Ik lees telkens bij diverse locomotieven dat de loc in kwestie een reko locomotief is. Wat wil dit nou precies zeggen? Ik lees het vooral veel bij BR 50 en 52.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #1 Gepost op: 25 September 2015, 23:56:34 »
Www.Wikipedia.de
En zoek op REKOLOK
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #2 Gepost op: 26 September 2015, 07:50:53 »
Oost-Duitse modernisering programma. Meestal herkenbaar aan de IfS voorverwarmer voor de schoorsteen.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #3 Gepost op: 26 September 2015, 08:48:29 »
Reko staat voor "Rekonstruktion". Na WO2 en de splitsing van de DRG in DB (West-Duitsland) en DR (Oost-Duitsland) was er vooral bij die laatste onvoldoende middelen voor de wederopbouw. Op basis van (ver)oud(erd) materieel werd een vernieuwings-, oftewel reconstructieprogramma gestart. Zo werden oude stoomlocs vernieuwd door o.a. nieuwe ketels. Hierbij werden de grotere series ook meer gestandaardiseerd. Kleinere series werden vanwege hun te grote verschillen en daardoor kostbaar onderhoud geleidelijk buiten dienst gesteld.
Er zijn ook "Neubau-loks", m.a.w. op basis van bestaande ontwerpen werden nieuwe locs gebouwd. Dit was vooral bij de smalspoorbedrijven het geval.

Maar ook op basis van onderstellen van oude rijtuigen werden nieuwe rijtuigen gereconstrueerd, de zgn. "Reko-wagen". De DB deed dit trouwens ook met oude rijtuigen, dit werden de zgn. "Umbauwagens".
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

frank1979

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #4 Gepost op: 26 September 2015, 09:22:24 »
Dank voor de uitgebreide reactie! Zijn alle type locomotieven zowel in Oost als in West Duitsland na de Oorlog gebleven? Of was een type vooral Oost en het andere in West te vinden?

Wat mij opvalt is dat uit de voorverwarmers continu rook komt, waarom?

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #5 Gepost op: 26 September 2015, 09:42:14 »
Dank voor de uitgebreide reactie! Zijn alle type locomotieven zowel in Oost als in West Duitsland na de Oorlog gebleven? Of was een type vooral Oost en het andere in West te vinden?

Ik denk niet dat alle types zowel in oost als west Duitsland zijn gebleven. De Br 23, 65 en 66 zijn na de oorlog gebouwd, dus alleen bij de DB te zien.

Bij de DB, DR en DRG hadden ze zeker 240 verschillende types stoomlocomotieven, vele waren al voor de oorlog denk al uitgestorven. (bron : Taschenbuchbuch Deutsche Dampflokomotiven)

Groete Jeroen
« Laatst bewerkt op: 26 September 2015, 11:39:39 door Jeroen1975 »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #6 Gepost op: 26 September 2015, 09:45:11 »
Het REKO programma ging in somige gevallen (o.a smalspoorlok 99 4511) zover dat eigenlijk alleen de nummerplaten zijn hergebruikt......



Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #7 Gepost op: 26 September 2015, 12:00:17 »
Hallo

Ook de DR hadden een br 23 en een br 65. Genummerd  als 23.10 en 65.10. echte neubau loc's
Op wiki kun je de specifieke kenmerken van deze twee loc typen wel vinden.
Ze hadden in ieder geval beiden dezelfde asindeling als de DB 23 en 65.
De DR baureihe 23.10 is later nog tot Baureihe  35 omgenummerd

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 26 September 2015, 12:06:02 door v140 »
Gr. Ron

rjz222

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
    • Treinenwereld.eu
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #8 Gepost op: 26 September 2015, 12:11:55 »
Dank voor de uitgebreide reactie! Zijn alle type locomotieven zowel in Oost als in West Duitsland na de Oorlog gebleven? Of was een type vooral Oost en het andere in West te vinden?

Sommige locomotieftypen kwamen aan beide kanten van het gordijn ongeveer evenveel voor, maar andere typen, zoals het type 0110 werd slechts in het westen of in het oosten aangetroffen. Het type 0110 werd alleen in de BRD aangetroffen, en die serie kwam dus in zijn geheel bij de DB terecht.
***** ****

guest7823

  • Gast
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #9 Gepost op: 26 September 2015, 12:38:18 »
Wat mij opvalt is dat uit de voorverwarmers continu rook komt, waarom?

Heb je een plaatje om je vraag wat te verduidelijken?

frank1979

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #10 Gepost op: 26 September 2015, 13:56:31 »
Neem bijvoorbeeld de oude Vennbahn loc: 50 3666. Je ziet bij deze Loc uit die voorverwarmer continu witte rook komen.

https://c2.staticflickr.com/6/5527/11692416643_4122e692cd.jpg

http://train-photos.com.s3.amazonaws.com/11208.jpg

Is dit plaatje een beetje duidelijk?

Nog een vraag van mijn kant. Ik heb het idee dat er ook over verschillende series BR01 wordt gesproken. Klopt dat? Ik denk dan bijvoorbeeld direct aan de 01 1075 van de SSN. Maar volgens mij kun je onder 01 ook nog een ander type verstaan...

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12466
    • sleutelspoor
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #11 Gepost op: 26 September 2015, 14:02:37 »
Dat is geen rook, maar stoom
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #12 Gepost op: 26 September 2015, 14:04:50 »
Hallo

Er zijn in basis twee typen 01
De oorspronkelijke 01 is een tweecilinder loc.
Na de oorlog heeft de DB daaruit een ombouw versie gemaakt. ( br 01.180 van Eisenbahnmuseum Nördlingen die weer rijvaardig is)
De DR heeft de machine ook vergaand omgebouwd een deze loc de naam 01.5 gegeven.
Van deze loc's heeft een aantal oliestook gekregen. (01.509 die bewaard is gebleven bij de pressnitztahlbahn)
De 01.10 , waar de 01.1075 deel van uitmaakt is een driecilinder loc die oorspronkelijk gestroomlijnd was.
Na de oorlog zijn alle loc's van 01.10 bij de DB terecht gekomen.
Deze loc's zijn "uitgekleed"en hebben een nieuwbouwketel gekregen.
Een aantal is omgebouwd met oliestook, zoals bv de 01.1066 van de Ulmer Eisenbahn Freunden.

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 26 September 2015, 14:11:49 door v140 »
Gr. Ron

frank1979

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #13 Gepost op: 26 September 2015, 14:19:09 »
Hoi V140,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Weer wat geleerd. Als we het over een 01 hebben, hebben we het niet standaard over het type van de SSN. Ik zie trouwens dat de SSN haar locplaat heeft aangepast? Waarom?

Ik lees ook je opmerking over oliestook. Waarom zijn diverse machines op oliestook overgegaan. Lijkt mij duurder (althans zeker in onze tijd ;)). Is er ergens ook een filmpje waarop je kunt zien hoe oliestook precies werkt?

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #14 Gepost op: 26 September 2015, 15:03:18 »
Frank,

De 01.10 werden na het invoeren van het computernummer verdeeld in de serie 011 (kolenstokers) en de serie 012 voor de oliestokers. Het eerste cijfer van het serienummer verviel..

Technisch is het correct zoals de 011 075-x nu rijdt. Het is tenslotte weer een kolenstoker. Historisch is het echter onjuist. Bij de DB was de 01 1075 namelijk een oliestoker en heeft dus het nummer 012 075-x gekregen..

Olistook is, bij goedkope olie en continu rijden, veel voordeliger en lichter voor het personeel als kolenstook... Alleen het opstoken vanaf koud van zo'n olielok is wat gecompiceerder. Je hebt namelijk een andere stoomlok nodig om de olie vloeibaar te krijgen en om de branders te laten werken.... Dus als museumlok is het heel begrijpelijk dat de SSN de lok toen heeft laten terugbouwen op kolenstook..


Michael
« Laatst bewerkt op: 26 September 2015, 15:06:38 door draisinenl »
Michael is op 6 juli 2017 overleden