Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 09:24:13
ACME 2025 door virmfan
Vandaag om 09:21:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 09:21:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 09:16:53
Piko 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 08:57:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:00:09
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
27 June 2025, 23:52:42
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door gdh
27 June 2025, 23:22:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ferdinand Bogman
27 June 2025, 23:02:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
27 June 2025, 21:47:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door cor_b
27 June 2025, 21:36:17
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
27 June 2025, 20:56:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
27 June 2025, 19:28:37
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
27 June 2025, 18:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 June 2025, 18:18:31
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rob Ellerman
27 June 2025, 18:16:23
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
27 June 2025, 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
27 June 2025, 16:11:27
Een nieuw begin door bask185
27 June 2025, 15:57:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
27 June 2025, 13:18:20
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
27 June 2025, 13:02:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
27 June 2025, 11:58:32
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
27 June 2025, 10:27:05
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
27 June 2025, 08:50:38
Raadplaatje door Dpc Fo
27 June 2025, 08:22:52
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
27 June 2025, 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
  

Auteur Topic: De bouw van een Leidse stadstram A300  (gelezen 42316 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8313
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #30 Gepost op: 22 September 2015, 21:31:18 »
Weet je al hoe dik het messing is?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #31 Gepost op: 22 September 2015, 21:32:29 »
In stille bewondering en wat neid volg ik dit draadtje. Helaas is de kit uitverkocht.. :'(
Mfg Joke

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: De bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #32 Gepost op: 22 September 2015, 21:58:12 »
Sven ik meet 0,4 mm. Het is best wel stevig.  De aandrijving is zo'n Australisch blokje die Piet Peetoom importeert. Zal morgen even een foto plaatsen,

@Joke je hoeft niet nijdig te zijn. Ik had de laatste. Heb er stad en land voor afgezocht.
Kuijpers' in Utrecht heeft wel kits in kunststof. Deze zijn ook een stuk aantrekkelijker geprijsd.

Vr. Groet,
Wiebe

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8313
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #33 Gepost op: 22 September 2015, 22:03:58 »
Dat is inderdaad stevig. Ik had op 0.3 mm ingezet. Maar ik begrijp het ook wel, een groot deel van de zijwand is de helft van de dikte.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: De bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #34 Gepost op: 22 September 2015, 22:09:45 »
Sven ,
Wat bedoel je hiermee ? Ik begrijp die dikte van de zijwand niet

vr. Groet,
Wiebe

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8313
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #35 Gepost op: 22 September 2015, 22:17:06 »
Overal waar er relief zit, zoals aan de zijkant, is half geëtst. De hoog liggende randjes zijn de volledige dikte van de etsplaat, 0,4 mm, van de lager liggende wandplaten is de helft van de etsplaat weggeëtst om het relief te kunnen krijgen. Dat resulteert in een 0,2 mm dikte.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: De bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #36 Gepost op: 22 September 2015, 22:49:50 »
OK, dank voor je uitleg.

Wiebe

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: De bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #37 Gepost op: 23 September 2015, 14:17:02 »
Zoals beloofd hieronder de foto van de aandrijving.



vanavond volgt nog wat meer.

vr. groet,
Wiebe

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: De bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #38 Gepost op: 23 September 2015, 14:32:46 »
(...)  de vanger die rondom het chassis loopt aan de onderzijde van de tram ( tramspecialisten : hoe noem je dit onderdeel ?)(...)

Voorzover ik weet: baanschuiver.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8313
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #39 Gepost op: 23 September 2015, 14:54:03 »
Schorten?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: De bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #40 Gepost op: 23 September 2015, 18:29:35 »
Herstel. Baanruimer.
Zie bijschrift bij foto van de Haagse 118 halverwege deze pagina:
http://www.hovm.nl/nieuw/hovm_nieuwsflits/nummer31.php.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: De bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #41 Gepost op: 23 September 2015, 18:41:19 »
zoals eerder aangegeven volgt hier een update.

De iele pennetjes waar de vanger op moest worden gemonteerd heb ik dus verwijderd en vervangen door rond messing 0,6 mm. dit ging goed. Het is nu een stevig geheel geworden. ik toon wat foto's achter elkaar van de voortgang van de bouw. Hier kun je zien dat de vanger compleet is gemonteerd, de koppelingen, de koppelingen vangers etc. Hier is niet veel moeilijks aan. Wel kunnen solderen en geduld hebben. Je kunt zien dat het vloeimiddel behoorlijk heeft ingevreten hier en daar ondanks telkens zorgvuldig spoelen. Het chassis lijkt er niet uit te zien doch ligt nu te badderen in heet water met een blok afwasmiddel voor een vaatwasser. Daarna nog navijlen en hier en daar het glasvezelpotlood hanteren.
Dan nog in een bad met water en azijn , spoelen, drogen en dan direct in de grondverf. Hiervoor gebruik ik de motip spuitlak. Deze heeft een heel fijn pigment en spuit erg dun.





vr. groet,
Wiebe

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: De bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #42 Gepost op: 23 September 2015, 18:42:40 »
@Rob,  dank.
Ik sprak zojuist nog over vanger. De volgende keer wordt het baanruimer.

vr. groet,
Wiebe

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6315
  • ***
Re: De bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #43 Gepost op: 23 September 2015, 19:22:01 »
@Wiebe:, waarom na het vaatwasmiddel naspoelen met azijnwater? De soldeerflux is fosforzuur als ik het goed heb. Dat neutraliseer je met een vaatwastablet en vervolgens weer in een zuur???
Ik weet dat de flux die zilver en goudsmeden en ik zelf als ik dikke messinghoek met zilver soldeer, gebruik maken van borax. Al dan niet in water opgelost. Na het solderen gaat het boeltje in de vitriool tot het schoon is. Wordt afgespoelt en gaat dan in een pirexschaal met water en een scheut groene dreft afwasmiddel op een warmhoud plaat. Na een tijdje even met een oude tandenborstel na schrobben. Daarna afspoelen met water en klaar.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: De bouw van een Leidse stadstram A300
« Reactie #44 Gepost op: 23 September 2015, 20:24:29 »
Dag Ruud,

Met dank voor je commentaar. Ik zal daar dan van afzien en na de vaat de boel goed spoelen en dan in de primer jassen.

Ik ben nu twee uur bezig om te proberen de panto in elkaar te zetten. Nou ben ik bepaald niet onhandig al zeg ik het zelf, maar dit is een mijl op zeven en ik ben toe aan tranquilizers.
Overweeg om er maar een kant en klaar model op te zetten. Heeft iemand een suggestie voor mij ?

[/url

vr. groet,
Wiebe