Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 17:08:48
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 11:51:46
  

Auteur Topic: Digitaliseren Br 05 Arnold (N)  (gelezen 3528 keer)

guest7823

  • Gast
Digitaliseren Br 05 Arnold (N)
« Gepost op: 06 September 2015, 21:41:09 »
Hmmmmm, soms zitten zaken net even wat ingewikkelder dan je dacht.

De Br 05 van Arnold is er zo eentje. Hoewel e.a. leek te lopen, na de initiële decoder inbouw, was het allemaal wat brak. Wat Googlen leverde deze op:

Br 05:
http://mtkb.de/Umbau/Ar_br05.htm

Algemeen:
http://mtkb.de/

Hoewel ik het plaatje in eerste instantie niet helemaal begreep, bleek dat de stroomafname van de locwielen gebeurd met stroomafnemers die aan de ketel bevestigd zijn. Hiertoe moet je de ketel zo goed als geheel in losse onderdelen uit elkaar halen.

Inmiddels heb ik het zwaarste deel gehad (de uit elkaar halen van de stroomafnemer print) en heb ik e.a. weer voorzichtig in elkaar gezet



Het venijn zit in het printje wat boven het frame zit. Nu even bijkomen van de schrik en eens kijken of ik de moed kan verzamelen om later nog even wat foto's te maken van hoe e.a. er uit ziet als je het gedemonteerd heb.


Waarom al dit gedoe: deze loc heb ik ooit gekocht van mijn eerst verdiende salaris in de jaren '80. Prijs van de loc toentertijd: Hfl 335,--. Dus ik ben d'r gewoon aan gehecht. Vermoedelijk had domweg een nieuwere, wel op DCC voorbereide loc, simpeler geweest


guest7823

  • Gast
Re: Digitaliseren Br 05 Arnold (N)
« Reactie #1 Gepost op: 09 September 2015, 17:23:25 »
Een van de problemen waar ik bij de duitse beschrijving tegen aanliep was hoe de onderkant van de ketel te demonteren.

Hierbij even wat detailfoto's van hoe e.a. in elkaar zit. Voor de volledigheid: deze foto's zijn genomen nadat ik de smoorspoelen al verwijderd had en het zaakje een paar dagen terug alweer in elkaar had gezet. In deze plaatjes ontbreekt het loden ballast blok, maar dat schuift zo uit de ketel nadat de onderkant is losgehaald



De onderkant van de loc en de beide delen losjes op elkaar gelegd.




De twee onderdelen uit elkaar




hier een detailfoto van de (rood omcirkelde) nokjes (zitten dus aan beide zijden) die zorgen dat de ketelonderkant vast zit in de ketel. Op deze plaats moet de ketel dus voorzichtig open gehaald worden om de onderzijde los te krijgen. Tevens zijn de twee draadjes groen omcirkeld van de stroomgeleiding. Op enig moment is het handig om deze even los te solderen




Het keteldeel met het printje van de stroomafnemers van boven af




En met het printje verwijderd.




En het binnenwerk




En een detailfoto van het binnenwerk. De twee draadjes die de stroom geleiden zitten in een gleufje en het is nauwelijks doenbaar die na demontage goed terug te krijgen. Vandaar dat het handiger is om de draden op enig moment even te desolderen zodat je eerst de draden weer in hun respectievelijke gleuven kan doen voordat je e.a. weer in elkaar zet.


Op zich zou ik nu kunnen beginnen met de herassemblage, ware het niet dat ik eigenlijk ook de flenzen naar een lager profiel wil hebben en daar moet ik nog even over doordenken hoe ik dat ga doen.  :P

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8603
  • Nooit uitgeklust....
Re: Digitaliseren Br 05 Arnold (N)
« Reactie #2 Gepost op: 09 September 2015, 19:32:43 »
En dit moet voor Eurospoor klaar????

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Digitaliseren Br 05 Arnold (N)
« Reactie #3 Gepost op: 09 September 2015, 20:13:54 »
Hoi Paul,

Als ik je foto's goed bekijk en je tekst goed begrijp wil je de decoder een plaatsje geven in de ketel. Op zich geen slecht idee maar is het misschien mogelijk om de decoder een plaatsje te geven in de tender? Bij een aantal stoomloks hier heeft de decoder een plaatsje gekregen in de tender boven de motor.

Ik ken de lok niet, dus neem me niet kwalijk als dat in dit geval niet mogelijk is.

MVG, hielke1501

guest7823

  • Gast
Re: Digitaliseren Br 05 Arnold (N)
« Reactie #4 Gepost op: 09 September 2015, 22:25:20 »
En dit moet voor Eurospoor klaar????

Gelukkig niet  ;D

Maar, wielen afdraaien is dan weer wel een leuk klusje voor op Eurospoor  :D

guest7823

  • Gast
Re: Digitaliseren Br 05 Arnold (N)
« Reactie #5 Gepost op: 09 September 2015, 22:33:00 »
Als ik je foto's goed bekijk en je tekst goed begrijp wil je de decoder een plaatsje geven in de ketel. Op zich geen slecht idee maar is het misschien mogelijk om de decoder een plaatsje te geven in de tender? Bij een aantal stoomloks hier heeft de decoder een plaatsje gekregen in de tender boven de motor.

Ik ken de lok niet, dus neem me niet kwalijk als dat in dit geval niet mogelijk is.

If you assume you make an ass out of you and me  :o

Maar die geldt dus ook voor mijzelf  ;)

De decoder komt gewoon in de tender, maar bij de DR 05 003 zit de stroomafname net iets anders dan (door mij, vandaar die "assumption")gedacht. Een deel van de stroomafname komt vanaf de tender, maar een deel komt vanaf de drijfwielen. Dit nu net gepubliceerde stukje ombouw zorgt er voor dat de stroomafname van de drijfwielen ook naar het centrale punt op de tender kan.

Ik zal z.s.m. plaatjes daarvan uploaden. Alleen zijn die dus zonder decoder omdat ik die inmiddels tijdelijk weer verwijderd heb. Dat ging dus niet goed omdat de stroomafname in mijn oorspronkelijk vorm enkel vanaf de tender kwam omdat ik de motor van het frame geïsoleerd had (zoals dat moet bij DCC), maar daarmee was ik dus de stroomafname van de drijfwielen kwijt geraakt.

Ik ontdekte e.a. omdat de loc verlichting niet conform hoe het moest werkte. Dit omdat de frontverlichting aan een kant via het frame loopt en die via, via, via dus aan eenkant aan de drijfwielen hingen.