Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Gerrit H
Vandaag om 18:10:52
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
Vandaag om 17:57:42
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 17:55:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 17:49:08
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 17:31:40
Project seaside Germany door Hans GJ
Vandaag om 17:28:19
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Forever Rocofan
Vandaag om 17:23:35
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 17:15:30
ik mis al een poos door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:36:42
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 15:40:32
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Omgeving Frankfurt am Main door Hlv53
Vandaag om 15:24:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:20:14
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:04:26
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 11:10:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 11:05:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 10:57:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:52:46
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:58
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 08:51:09
  

Auteur Topic: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?  (gelezen 24003 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: 'Nederlandse' stoomloc
« Reactie #30 Gepost op: 21 September 2015, 14:20:12 »
Martijn,

Beetje zoeken op dit forum en je vindt de antwoorden.

Floris' statement klopt niet. Voor zover bij mij bekend hebben alle Roco's en alle 1:1 een voorwarmer alleen zijn er verschillende types uitgebracht en die verschillen zijn zichtbaar.

Volgens mij hebben beide VSM 23ers drijfwerk met rollagers, dus dat is geen probleem.

De VSM 23.071 en 23.076 hebben beide een rond dak, dus daar hoef je niets aan aan te passen.

Voor info over de SSN Br 23 zie dit topic:  http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,5479.msg81077.html#msg81077

Verder zoek foto's en vergelijk die met de foto's die Floris laat zien.

Heel veel antwoorden over uitvoering en ombouw vind je in MIBA 11/2000 en het MIBA Speciaalnummer 46 van november 2000.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
Re: 'Nederlandse' stoomloc
« Reactie #31 Gepost op: 21 September 2015, 14:35:10 »
Ivo

Dank. Ik zie je draadje, erg mooi. Nu weet ik iig dat het een hele uitdaging is, hoewel ik niet een dermate purist ben dat het 100 % goed moet zijn. de verschillen die Floris aangeeft mbt de deuren, het huis en de ribben op de tender is ongeveer de mate van detail die IK zie  ;D. Dus daar kan ik zeker wat mee in het opletten naar een juist model.

Maar toch heel erg bedankt, wellicht zie ik in de toekomst genoeg om aan iets dergelijks te beginnen  ;)

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: 'Nederlandse' stoomloc
« Reactie #32 Gepost op: 21 September 2015, 14:47:07 »
Klopt, de VSM-23'ers hebben een ingebouwde voorverwarmer, maar daar zie je dus weinig van, de vroege locs hadden zo'n warmtewisselaar dwars in de bovenkant van de rookkast, die valt nogal op.

guest7823

  • Gast
Re: 'Nederlandse' stoomloc
« Reactie #33 Gepost op: 21 September 2015, 14:53:39 »
Volgens "Deutsche Dampflokomotieven, Dampflok Archiv 1":

23 001- 23 023 / 23 026 - 23 052: glijlagers
23 024 - 23 025 / 23 053 - 23 105: kogellagers

23 001 - 23 023: Kolbenspeisepumpe KT1 und oberflächenvorverwärmer Bauart Knorr
23 024 - 23 025: Misch vorwärmer Henschel MVC
23 026 - 23 052: Kolbenspeisepumpe KT1 und oberflächenvorverwärmer Bauart Knorr
23 053 - 23 092: Heinl Mischvorwärmer
23 092 - 23 105: Mischvorwärmer Bauart 1957



glijlagers, "Wittes Neubaulokomotiven, Alfred Gottwaldt, Eisenbahn Kurier Verlag, ISBN 978-388255-772-5"




kogellagers, "Wittes Neubaulokomotiven, Alfred Gottwaldt, Eisenbahn Kurier Verlag, ISBN 978-388255-772-5"

Kortom, het grote, zichtbare, verschil tussen glij en kogellagers zijn de wat lompere uitvoeringen van de kogellager uitvoering tpv de lagers. Dit om de aanzienlijk grotere (t.o.v. glijlagers) kogellagers een plaats te geven. Glijlagerdrijfwerk oogt wat slanker.
« Laatst bewerkt op: 21 September 2015, 21:27:47 door guest7823. Reden: tekstfouten aangepast »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: 'Nederlandse' stoomloc
« Reactie #34 Gepost op: 21 September 2015, 15:26:46 »
Paul,

Met je foto's laat je (on)bewust ook de andere verschillen zien:

  • de steunen op de tenderopbouw,
  • de ontluchting bovenop het machinistenhuis.
  • de deur gelijk aan het machinistenhuis of in een rechte deur die verdiept ligt,
  • de voorwarmer die als een cylinder bovenin de rookkast dwars ligt of een die onder de rookkast de doorkijk belemmert

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: 'Nederlandse' stoomloc
« Reactie #35 Gepost op: 21 September 2015, 15:36:53 »
In hoeverre ik e.a. (on)bewust doe laat ik blijmoedig in het midden. Maar om nu gelijk m'n inmiddels aardige DB/DR bibliotheek d'r tegenaan te gooien .....

Kniesoor begint steeds meer te weten / waarderen over Zwarte Oren  :P

Zeker de boeken over Wagner en Witte heb ik zeer leerzaam gevonden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: 'Nederlandse' stoomloc
« Reactie #36 Gepost op: 21 September 2015, 17:26:26 »
Glij, in elk geval bij de SSN en of die zou zijn omgebouwd van rol naar glij lijkt me uiterst onwaarschijnlijk.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: 'Nederlandse' stoomloc
« Reactie #37 Gepost op: 21 September 2015, 17:35:44 »
Lijkt mij ook. Ik neem overigens aan dat, daar waar men spreekt over 'kogellagers', rollagers bedoeld worden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
Re: 'Nederlandse' stoomloc
« Reactie #38 Gepost op: 08 October 2015, 14:10:18 »
Hoewel mijn draadje een beetje is gejat, toch nog even door.

Ik heb inmiddels een 65 018 in AC variant gekocht. Moet nog wel nagekeken worden en gedigitaliseerd worden maar dat komt goed.

Navraag gedaan over de K1 rijtuigen levert op dat de SSN varianten er niet meer zijn. Maar op meer recente filmpjes en op de site staan ook Bm rijtuigen gemeld.

Zijn deze ook beschikbaar ? Dit direct de goede denk ik, maar welke gebruikt kunnen worden?

M
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: 'Nederlandse' stoomloc
« Reactie #39 Gepost op: 08 October 2015, 14:29:28 »

Navraag gedaan over de K1 rijtuigen levert op dat de SSN varianten er niet meer zijn. Maar op meer recente filmpjes en op de site staan ook Bm rijtuigen gemeld.

Zijn deze ook beschikbaar ? Dit direct de goede denk ik, maar welke gebruikt kunnen worden?

M
Waren via de SSN verkrijgbaar al bleek dat zeer exclusief, zelfs donateurs werden niet op de hoogte gesteld:

Ik dacht dat die van LSmodels kwamen.
(foto railhobby)
Vr. groeten,
Bob

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: 'Nederlandse' stoomloc
« Reactie #40 Gepost op: 08 October 2015, 16:42:25 »
Inderdaad van LSmodels. Ben donateur én ik heb zo'n rijtuig. Stond dacht ik wel in hun tijdschrift dat je als donateur krijgt.
De K1 SSN rijtuigen zijn meer dan 10 (15 of zoiets) jaar te koop geweest, op het laatst als bouwset. Afgelopen zaterdag nog de ZLSM exemplaren zien liggen bij Olaerts in Houten. Misschien via Marktplaats of Ebay nog wel aan te komen.

Om nog even te kijken:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7058.msg119071.html#msg119071

Deze zijn helaas niet te koop.

Optie is misschien om de K1 rijtuigen met andere opschriften aan te schaffen en over te spuiten en transfers te laten maken en zelf de K1 rijtuigen van de SSN te maken.

Als bouwset en gebouwd in oorspronkelijke SNCB kleuren nog te koop:

http://www.treinshopolaerts.be/catalog/index.php?cPath=26


mvg,
Ivo


mvg,
Ivo

*

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
Re: 'Nederlandse' stoomloc
« Reactie #41 Gepost op: 08 October 2015, 17:36:03 »
@Bob: precies die dus.

@Ivo: Dat ombouwen kan natuurlijk ook. Maar dat heeft geen haast.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
Re: 'Nederlandse' stoomloc
« Reactie #42 Gepost op: 06 August 2018, 13:33:47 »
Even onder het stof vandaan:

Inmiddels de 65, de k1 rijtuigen en het mitropa rijtuig kunnen vinden. Word ik toch nog getriggerd op de 23 en dus de SSN 23 023=> Heeft deze (nog steeds) zilveren ketelringen?

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5625
Re: 'Nederlandse' stoomloc
« Reactie #43 Gepost op: 06 August 2018, 13:59:48 »


Eigen foto uit 1979 te Woerden.  Hoe de loc nu uit de revisie komt, weet ik niet, maar het lijkt mij dat die ketelringen gewoon worden gehandhaafd.
Groet, Frank

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #44 Gepost op: 06 August 2018, 16:37:22 »
Ik had begrepen dat de 7853 van de MBS een beetje afwijkend was van zijn Nederlandse broeders van weleer.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden