Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:42:50
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36

Auteur Topic: Eurospoor 2015  (gelezen 185849 keer)

Frans

• Offline Offline
Re: Eurospoor 2015
« Reactie #540 Gepost op: 11 November 2015, 00:32:43 »
"helder te krijgen hoe de opgaande lijn weer gevonden kan worden."

Veel en veel grotere naamsbekendheid.
Als je op een middelbare school hebt over Piko, Auhagen, Noch, Fleischmann, Arnold, Minitrix, Trix en ga zo maar door
dan weten ze totaal niet waar het over gaat. Märklin is misschien een uitzondering.

Dus wat moet er gebeuren? Veel en veel reclame in de media vooral op de tv.

En dan niet over oudere mannen met hun speelgoedtreintjes zoals laatst weer eens in de Telegraaf stond.

De teneur bij de bedrijven is dat er bijna geen geld meer is voor reclame en dan krijg je een leuke neergaande spiraal.

mvg Frans

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #541 Gepost op: 11 November 2015, 09:04:34 »
"helder te krijgen hoe de opgaande lijn weer gevonden kan worden."

De teneur bij de bedrijven is dat er bijna geen geld meer is voor reclame en dan krijg je een leuke neergaande spiraal.

1/ Opgaande lijn is een item voor het grote geheel.  In Duitsland heb je daar verbanden voor, tussen winkels, tussen bedrijven (producenten, importeurs) en tussen clubs en andere IG's (Interesse Gemeinschaft). (PS in Duitsland is een gezamenlijke folder uitgebracht van:  Auhagen, Faller, Noch, Kibri, Viessmann en ....
Hoezo concurrenten ? Slim !)
In Nederland:  helemaal niets, alles afgeschaft of onwerkzaam.  Ieder voor zich en God hebben we afgeschaft.

2/ Samen met de tweede opmerking, maar dan voor Eurospoor:
ga serieus na waarom bedrijven wegblijven.  Als de tweede opmerking hout snijdt, dan zou je kunnen overwegen de prijzen voor de stands van importeurs/fabrikanten/distributeurs, dus het "officiële" deel, drastisch te verlagen.  Onder condities uiteraard, dat je er ook wat voor terug krijgt (presentatie).
De verlaging aan inkomsten kan dan goedgemaakt worden door het marktkraamgedeelte beduidend meer te laten betalen.  Daar wordt geld verdiend, althans omzet gegenereerd.
Komen er daardoor minder marktkraamhouders is het probleem opgelost:  heb je nog maar 1 hal nodig, waarbij de vraag is of dat dan nog in de Jaarbeurs zou moeten.

Kortom:  gefundeerd brainstormen lijkt me zinniger dan navelstaren.  Het grote onderliggende probleem kan ook Eurospoor niet oplossen..

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 11 November 2015, 09:07:30 door maarten van der burgt »

Paulus

• Offline Offline
  • La vie est belle...
« Reactie #542 Gepost op: 11 November 2015, 10:58:33 »
Goed punt Maarten. Ik geloof dat als we krachten bundelen en we als doel hebben de modelspoorhobby te promoten dan moet dat lukken. Ben graag bereid om mee te (brain)stormen!

grtz Paul  (y)
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

Frans

• Offline Offline
« Reactie #543 Gepost op: 11 November 2015, 11:30:29 »
doel hebben de modelspoorhobby te promoten dan moet dat lukken.

Hoe willen jullie promoten zonder een stevige reclamecampagne?
Het modelspoor zal toch onder de aandacht van het 'grote' publiek moeten worden gebracht.
Preken voor eigen parochie heeft weinig zin in deze.

Mvg Frans

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #544 Gepost op: 11 November 2015, 11:36:27 »
Goed punt Maarten. Ik geloof dat als we krachten bundelen en we als doel hebben de modelspoorhobby te promoten dan moet dat lukken. Ben graag bereid om mee te (brain)stormen!

Helaas (en dat betreur ik oprecht) komt Maarten zelf op geen enkele grote tentoonstelling meer in Nederland en doet dus niet meer aan promotie.... een gemiste kans vind ik ondanks zijn mening over de diverse TT's. Waar maken jullie je dan druk over?

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #545 Gepost op: 11 November 2015, 12:28:19 »
Een brainstorm over een pva over hoe modelspoor weer onder de aandacht te brengen kan nooit kwaad. Alleen zijn daar meer partijen voor nodig dan alleen eurospoor, bnls en een paar verdwaalde importeurs. Dat zal breder gedragen moeten worden. Dan zul je ook vakwinkeliers, fabrikanten, media etc erbij moeten betrekken. Maar ook andere winkeliers als Intertoys en Bart Smit. En bij die laatste groep ligt wellicht het grootste probleem. Dit is niet iets dat je even op een regenachtige zondagmiddag bespreekt. Hier gaat veel tijd in zitten.
« Laatst bewerkt op: 11 November 2015, 12:46:45 door Edsko Hekman »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #546 Gepost op: 11 November 2015, 12:36:21 »
Precies, en daarom zijn de shows zoals ze er nu zijn gewoon een noodzaak. Een ieder doet dat op eigen wijze en met overtuiging. Ik hoop dat Leo gewoon doorgaat met Eurospoor, dat is goed voor de hobby en goed voor hem en zijn gezin.

Dus, geef ons de data voor 2016  ;)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #547 Gepost op: 11 November 2015, 12:36:35 »
 :-*.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #548 Gepost op: 11 November 2015, 13:32:49 »
Het "vergrijzen" van de hobby speelt natuurlijk niet alleen in modelspoorland.

Tot op zekere hoogte geldt dat ook voor liefhebbers van grootspoor.

Toch dromt pakweg tienduizend man/vrouw en heel veel kind samen bij Terug naar Toen van de VSM. Het kan dus wel.

Wat doet de VSM zo goed? Is het de draaimolen? De lekkere hamburgers? De betaalbare ijsjes? De mooie miniatuurtreinen waarop kinderen mee kunnen rijden?

Ook andere vergrijzende clubs weten met jeugdevenementen wel wat te bereiken. Ik denk aan wielrennen en dammen - enorm vergrijzende ledenbestanden, en toch weet men activiteiten voor de jeugd te organiseren, en dan juist voor niet-leden.

Daarvan kan de modelspoorhobby wel wat leren.

Als ik aan Eurospoor denk: er wordt best wat voor kinderen gedaan, maar het wordt niet echt als compleet pakket gepresenteerd. Waarom niet aan het kinderkaartje koppelen:
- Huisje bouwen;
- Een ijsje;
- Meerijden op een echte kolengestookte miniatuurtrein (buiten);
- Rangeerdiploma halen;
- Meedoen aan een spoorquiz;
- Puzzeltocht (eventueel via handelaren zodat het met vader bezoeken van de markt minder saai wordt)
- Een prijsvraag 
- Wellicht voor de wat oudere jeugd, iets in elkaar solderen?

Zomaar wat ideeën.

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #549 Gepost op: 11 November 2015, 13:49:18 »

Beste Simon, bedankt voor het meedenken. Veel van de door jou genoemde punten zijn al op Eurospoor, maar inderdaad niet gekoppeld. Is daar echt een noodzaak voor? Als een kind tien keer achter elkaar in de trein wil rondrijden en de andere activiteiten niet wil doen, kan dat gewoon. Speurtocht over de beurs gaat de NMF zich warm voor maken. Groet,
leo
« Laatst bewerkt op: 12 November 2015, 02:29:08 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

EuroFan

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #550 Gepost op: 11 November 2015, 14:59:25 »
Beste Maarten

Ik citeer:
"De verlaging aan inkomsten kan dan goedgemaakt worden door het marktkraamgedeelte beduidend meer te laten betalen.  Daar wordt geld verdiend, althans omzet gegenereerd".

Omzet genereren en geld verdienen gaat lang niet altijd samen. Omzet genereren kan ook betekenen verlies pakken.
Dat hoef ik jou niet uit te leggen.
Dat het aantal standhouders in het marktkraamgedeelte steeds minder wordt kan te maken hebben met de hoge kosten en dan wordt er niets verdiend of moet er zelfs geld worden bijgelegd
Commerciële standhouders hebben het al veel eerder laten afweten en zullen daar hun redenen voor hebben gehad.
Naar verluid heeft Leo H. kortingen tot 50% of meer gegeven aan standhouders op het marktkraamgedeelte om maar kraamvulling te krijgen en nog stonden er lege kramen. Trek je conclusie.
Hobbyïsten die quitte spelen hebben toch een paar leuke dagen gehad.

Ik begrijp dat het probleem complex is en een oplossing vinden om het iedereen financieel naar de zin te maken lijkt niet makkelijk.

De insteek van modelspoorclubs
Door het organiseren van een beurs of kleinschalig evenement hebben gepassioneerde clubleden vaak direct contact met de bezoeker en kunnen wellicht hun enthousiasme en nodige kennis overbrengen
Financieel gewin staat hier nier voorop.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #551 Gepost op: 11 November 2015, 15:04:42 »
Was ik net bij de supermarkt voor een fles azijn, Uitverkocht!!!!!!!! Eerst snapte ik het niet, maar na het lezen van dit draadje snap ik het maar al te goed..... :-\
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #552 Gepost op: 11 November 2015, 15:38:31 »
@Eurofan,

wat is/wie zijn je bron(nen) van je verhaal? Je roept nu iets en poneert dat als een feit. Daarmee kun je iemand al dan niet bewust beschadigen. De toonzetting van je berichtgeving in combinatie met het feit dat je alleen in dit daadje reageert, doet mij vermoeden dat het een bewuste keuze is. Het is binnen dit mooie forum een goed gebruik om je bron(nen) ook kenbaar te maken.
Ik wil je dan ook vriendelijk, doch dringend verzoeken om je verhaal te staven met bronnen. Wil of kun je dat niet, dan lijkt het me niet dat je hier nog moet posten. We treden elkaar op dit forum met open vizier tegemoet, terwijl jij je achter anonimiteit verschuilt. De Eurospoor organisatie stelt zich hier open, kwetsbaar en benaderbaar op. Ik verwacht van jouw hetzelfde gedrag.

Met vriendelijke groet,

Edsko Hekman
Bestuur Beneluxspoor.net

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #553 Gepost op: 11 November 2015, 16:13:26 »
.....en nog stonden er lege kramen.
Die heb ik niet gezien. Waar stonden die dan?
Ik heb wel een (gevulde) kraam gezien die niet op de plattegrond was aangegeven. Een late aanmelding waarschijnlijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #554 Gepost op: 11 November 2015, 16:28:55 »
Tja, organiseren is niet altijd even leuk. Je kan het niet iedereen naar de zin maken. In de loop der jaren is er van alles voorgevallen. Een paar deelnemers hebben wij daarom deelname ontzegd. Wij willen ze (ook tegen betaling) niet meer op het evenement hebben omdat ze zich niet aan onze regels wensten te houden of kapotte spullen verkopen. Euro(spoor?)Fan zou best 1 van die ongenode gasten kunnen zijn die hier op het forum zijn kans schoon ziet. De afgelopen beurs is er best goed verkocht en als je dat dan ter ore komt en weet dat je niet mee kan doen, dan doet dat pijn en ga je hier op het forum schoppen.

Klaas:
Er stonden idd 3 aansluitende kramen leeg (van de 240) door een ziekmelding. Het gebeurde op de dag zelf en we konden er niets meer mee. Het was midden in een rij en dan kan je die kramen ook niet weghalen omdat de achterburen dan geen "rugdekking" meer hebben. We hebben er posterkalenders op gelegd en alles zo gelaten. Big deal. Er is een heel karree (van 8 kramen) bijgekomen die niet op de plattegrond stond. Idd. een late aanmelding.
« Laatst bewerkt op: 11 November 2015, 16:35:34 door Leo_H »