Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:42:50
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36

Auteur Topic: Eurospoor 2015  (gelezen 185822 keer)

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Eurospoor 2015
« Reactie #495 Gepost op: 10 November 2015, 10:36:50 »
Citaat
Dat zelfde geldt overigens ook voor OnTraxs, toen ik hoorde dat er reguliere handel (geen ramsj) zou gaan plaatsvinden.

Waar heb je die wijsheid vandaan Maarten ?

henk

• Offline Offline
« Reactie #496 Gepost op: 10 November 2015, 10:47:18 »
Was de laatste edities toch al zo Martin? De afgelopen twee jaar waren een paar grote algemene winkels uitgenodigd om hun waren te verkopen op Ontraxs. Waarom dat een probleem zou zijn voor een fabrikant om op een beurs te verschijnen begrijp ik ook niet helemaal, maar er is tegenwoordig meer dan klein-maar-fijn handel op Ontraxs.

Modelspoortentoonstellingen/beurzen zonder handel bestaan sowieso nauwelijks meer in Europa. Toch verschijnen in Duitsland nog gewoon de grote merken. Kennelijk is Nederland de moeite niet meer waard. Maar iets principieels lijkt er voor de meeste fabrikanten niet achter te zitten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

EuroFan

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #497 Gepost op: 10 November 2015, 11:33:05 »
Maarten van der Burgt: u legt de vinger precies op de zere plek.
Leo H. wil met Eurospoor aan iedereen veel geld verdienen onder de vlag van: modelspoorhobby stimuleren. Onlangs vernomen dat het op Eurospoor zelfs verboden is producten voor derden of activiteiten zoals andere modelspoorbeurzen te promoten.
In Houten en op veel grote buitenlandse beurzen staan tafels waar men allerlei folders en reclamemateriaal mag leggen
Het publiek breed informeren, ook van andere beurzen, wordt daar niets in de weg gelegd. Men stimuleert elkaar.
De hoofdprijs betalen voor deelname aan Eurospoor blijkt niet meer nodig, gewoon wachten dan komen de “ramsj” aanbiedingen vanzelf, of vooraf stevig onderhandelen. Succes.

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #498 Gepost op: 10 November 2015, 11:44:40 »
Was de laatste edities toch al zo Martin? De afgelopen twee jaar waren een paar grote algemene winkels uitgenodigd om hun waren te verkopen op Ontraxs. Waarom dat een probleem zou zijn voor een fabrikant om op een beurs te verschijnen begrijp ik ook niet helemaal, maar er is tegenwoordig meer dan klein-maar-fijn handel op Ontraxs.

Modelspoortentoonstellingen/beurzen zonder handel bestaan sowieso nauwelijks meer in Europa. Toch verschijnen in Duitsland nog gewoon de grote merken. Kennelijk is Nederland de moeite niet meer waard. Maar iets principieels lijkt er voor de meeste fabrikanten niet achter te zitten.

Volgens mij zit de pijn met name bij het punt dat winkels in de marktkraampjes volledig nieuwe spullen verramsjen. Op de Duitse beurzen is de verkoop toch wel vaak een groot deel 2e hand Wahre dan wel rommel. Logisch aangezien de handelaren daar betere zaken kunnen doen "In der Bucht"

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #499 Gepost op: 10 November 2015, 11:54:11 »
Floris: wat maakt het uit of nieuwe spullen vanuit een marktkraam of vanuit een stand wordt verkocht? Heel wat deelnemers die in Dortmund treinspul vanuit een stand verkopen, doen dat op Eurospoor vanaf een marktkraam.

Eurofan: Foldermateriaal mag alleen op de eigen tafel liggen en niet neergekwakt bij de ingang (kwestie van goede manieren), waarna wij de troep mogen opruimen. Lijkt me logisch en staat ook in de deelnemersvoorwaarden. Eurospoor is niet duurder dan andere beurzen. Als een grote beurs veel geld verdienen betekent zou ik zeggen: verdien veel geld en organiseer eens een hele grote beurs! Wij willen dan graag bij jou inschrijven met een stand om Eurospoor te promoten, maar ja waar moet ik me melden?

Maarten: Promoot je product (zonder verkoop) in Nederland en vraag aan jouw fabrikanten om een bijdrage in de kosten! Of vraag aan de fabrikant een grotere marge zodat je daaruit de promotie kan betalen. Door op een beurs te gaan staan promoot je niet alleen je eigen product, maar ook modelspoor in het algemeen. En dat laatste is ook voor jouw product superbelangrijk! Het is denken op de iets langere termijn en dat reikt iets verder dan ‘wat heb ik de afgelopen drie dagen omgezet?’’

En waarom staat Auhagen wel in Dortmund (Halle 4, Stand A08), Leipzig, München, Nürnberg en Dresden op beurzen zichzelf te promoten en niet in Nederland?
http://auhagen.de/de/Aktuelles_1151.html?sid=yG0XtZ3tMc37JKKcKKZVi1QeWbM0lbcq

Voor wie ook facebook heeft;
https://www.facebook.com/auhagen.modellbahnzubehoer/posts/971832429496507
(Bekijk de foto’s: staan ze daar nou te verkopen?)
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Zo moet het (volgens ons) werken:

-   Fabrikanten/vertegenwoordigers promoten hun product
-   Bezoekers laten zich informeren en kopen hun producten bij de verkopers (winkeliers/handelaren).
-   Winkeliers bestellen naderhand weer (hopelijk meer) producten bij de fabrikanten.
-   Bonus; 50 modelbanen waarvan 16000 bezoekers genieten en de praktijk zien van modelspoor in de meest uiteenlopende vormen. Een grote promotie voor modelspoor in het algemeen.
-   Bonus: we hebben een eigen blad (Eurospoor Express) waarmee je dat kan begeleiden, bezoekersinfo kan geven, productinfo kan geven. Welk evenement heeft dat?

En dat gebeurt allemaal in een internationaal tentoonstellingsgebouw in het centrum van het land dat van alle gemakken voorzien is en makkelijk bereikbaar is. Het geeft de hobby de status die het verdient.

Wij vinden sowieso dat modelspoor landelijk te weinig aan bod komt. Kijk straks maar zo tegen Sinterklaas en Kerst in de speelgoedfolders die bij je in de bus rollen, dan zie je waar de belangstelling naar uitgaat. Zondagmorgen als papa en mama nog in bed liggen zijn de kinderen al op en zitten televisie te kijken. Ze zien Lego, Knex en noem maar op voorbijkomen, maar geen modelspoor. Afijn, dat zagen jullie tijdens Eurospoor wel. De Jaarbeurs was behangen met Lego en de bewegwijzering voor Eurospoor was wat bescheidener. Maar ja met 80.000 bezoekers voor Lego heb je dan ook iets meer te vertellen! En is er meer mogelijk, neem het ze eens kwalijk.

Modelspoor wordt een niche, niet meer de populaire hobby van vroeger. Daar kan je als individuele lezer natuurlijk niet zo veel aan veranderen, maar wij als Eurospoor dragen wel degelijk het een en ander bij. Het is keihard werken om het evenement op poten te houden en dat is gewoon loodzwaar, maar we doen het met plezier, daar klagen we echt niet over.

Het wordt wel kritisch als de deelnemersbelangstelling dreigt af te nemen, grote merken niet deelnemen (behalve PIKO)  en Eurospoor alom als een vanzelfsprekendheid wordt gezien dat zelfvoorzienend schijnt te zijn. Dan gaan wij ons achter de oren krabben en vragen ons af of de Jaarbeurs inmiddels misschien een stap te groot is voor deze afglijdende hobby (in Nederland). We hopen daar de komende weken antwoord op te krijgen. We gaan dat hier in dit draadje zeker ook bekendmaken.
« Laatst bewerkt op: 10 November 2015, 12:17:30 door Leo_H »

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #500 Gepost op: 10 November 2015, 12:16:43 »
Maarten van der Burgt: u legt de vinger precies op de zere plek.
Leo H. wil met Eurospoor aan iedereen veel geld verdienen onder de vlag van: modelspoorhobby stimuleren. Onlangs vernomen dat het op Eurospoor zelfs verboden is producten voor derden of activiteiten zoals andere modelspoorbeurzen te promoten.
In Houten en op veel grote buitenlandse beurzen staan tafels waar men allerlei folders en reclamemateriaal mag leggen
Het publiek breed informeren, ook van andere beurzen, wordt daar niets in de weg gelegd. Men stimuleert elkaar.
De hoofdprijs betalen voor deelname aan Eurospoor blijkt niet meer nodig, gewoon wachten dan komen de “ramsj” aanbiedingen vanzelf, of vooraf stevig onderhandelen. Succes.

De toonzetting in je reacties vind ik persoonlijk ongepast. Beschuldigend, opmerkingen uit het luchtledige en beweringen/vermoedens als feit brengen.
Zijn pas 3 hele postings op dit forum en dan nog anoniem ook. De eerste kon ik nog wel om lachen maar nu wordt het vervelend.

Is het niet eens tijd om uit de anonimiteit te komen en je mogelijke frustrerende ervaring bloot te leggen? 

Overigens is het simpelweg onjuist dat de bewuste tafel op Houten gebruikt mag worden voor het aanprijzen van andere modelspoorbeurzen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #501 Gepost op: 10 November 2015, 12:28:09 »

Weggebleven handelaren komen dan misschien weer terug, de concurrentie groter en de prijzen omlaag.
Kan de hobby weer betaalbaar worden.

Zal je even van dat idee af helpen, deze handel staat al zo onder druk met steeds kleiner wordende marges voor de handelaren dat een beursstand c.q. winkel al niet meer te betalen is. Ga er dus maar niet vanuit dat er weer gezonde concurrentie ontstaat..

Was de laatste edities toch al zo Martin? De afgelopen twee jaar waren een paar grote algemene winkels uitgenodigd om hun waren te verkopen op Ontraxs.

Nee, dat zie je verkeerd. De producten die deze winkels verkopen zijn zo specifiek dat je niet over algemene handel kunt spreken. Er staan geen notoire dozenschuivers.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #502 Gepost op: 10 November 2015, 12:34:37 »
Citaat
Voor wie ook facebook heeft;
https://www.facebook.com/auhagen.modellbahnzubehoer/posts/971832429496507
(Bekijk de foto’s: staan ze daar nou te verkopen?)

Ja, want anders staan er geen stellingen en rekken vol met zooi die ze maken...

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #503 Gepost op: 10 November 2015, 13:02:11 »
En waarom staat Auhagen wel in Dortmund (Halle 4, Stand A08), Leipzig, München, Nürnberg en Dresden op beurzen zichzelf te promoten
Ik ben geen Auhagen, moet je ze zelf vragen.
en niet in Nederland?
Is niet juist:   op OnTraxs staan ze reeds jaren.

Maarten.

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #504 Gepost op: 10 November 2015, 13:12:31 »
Ik ben geen Auhagen, moet je ze zelf vragen.Is niet juist:   op OnTraxs staan ze reeds jaren.

Maarten.
Ik meende dat jij beweerde dat je rechtsproblemen krijgt als je als handelaar op een buitenlandse beurs gaat verkopen. En dit terwijl Auhagen als fabrikant zelf op nagenoeg alle Duitse beurzen staat te verkopen. Als je weet dat er ook veel Nederlanders op Duitse beurzen komen kopen, maaien ze toch jou het gras voor de voeten weg?

EuroFan

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #505 Gepost op: 10 November 2015, 13:18:11 »
Beste Leo H.
U geeft aan dat modelspoor een “niche” wordt. Niet meer de populaire hobby van vroeger. Hoe negatief wilt u het hebben. Heeft u er nog wel zin in?
Dat Eurospoor hierdoor afglijdt en misschien dreigt te verdwijnen is aan u.
Fabrikanten, importeurs en diverse standhouders vinden Eurospoor kennelijk niet meer interessant. Zij zullen daar hun redenen voor hebben. Wellicht het resultaat van kosten/baten analyses en marketingresultaten.
In landen om ons heen zijn grote evenementen nog steeds populair, worden goed bezocht en hebben een breed scala aan standhouders, ook fabrikanten.

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #506 Gepost op: 10 November 2015, 13:21:00 »
Beste Eurofan,
Heeft u weer iets nieuws gevonden om dit draadje anoniem te vervuilen? Er is u al verschillende malen gevraagd om zich bekend te maken en zolang dat niet gebeurt reageer ik er niet meer op.
Leo Hendriksen
« Laatst bewerkt op: 10 November 2015, 13:23:13 door Leo_H »

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #507 Gepost op: 10 November 2015, 13:27:51 »
Ik meende dat jij beweerde dat je rechtsproblemen krijgt als je als handelaar op een buitenlandse beurs gaat verkopen.
Onjuist. Ik zeg dat ik dat risico loop.  Ooit van inbreuk op contracten of afspraken gehoord?
En dit terwijl Auhagen als fabrikant zelf op nagenoeg alle Duitse beurzen staat te verkopen. Als je weet dat er ook veel Nederlanders op Duitse beurzen komen kopen, maaien ze toch jou het gras voor de voeten weg?
Nogmaals, ik ben Auhagen niet.  Ik ben importeur voor Nederland en daar houd ik het bij.  Wat een Duitse firma op de Duitse markt met Duitse inzichten doet, moet die firma zelf weten en zal ze ook vast wel goed weten. Als de firma in Nederland hetzelfde zou doen, zou ik dat als inbreuk op een contract beschouwen en die firma een advocaat op hun dak sturen.

Maarten.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #508 Gepost op: 10 November 2015, 13:33:31 »
Beste Eurofan,
Heeft u weer iets nieuws gevonden om dit draadje anoniem te vervuilen? Er is u al verschillende malen gevraagd om zich bekend te maken en zolang dat niet gebeurt reageer ik er niet meer op.
Leo Hendriksen

Ik protesteer met klem tegen het woord "vervuilen".  Als een mening jou niet zint, ongeacht de inhoud van de mening, blijf dan zelf weg van dit forum.  Ook al wil de persoon anoniem blijven, dat is hier gebruikelijk en zijn goed recht, zolang de regels in acht genomen worden. Dat jij jezelf, net zoals ik, wel bekend maakt, is jouw eigen zaak.  Een ander kan daar anders over denken.

Reageer dus aub maar niet meer.

Maarten.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #509 Gepost op: 10 November 2015, 13:35:45 »
Fabrikanten, importeurs en diverse standhouders vinden Eurospoor kennelijk niet meer interessant. Zij zullen daar hun redenen voor hebben. Wellicht het resultaat van kosten/baten analyses en marketingresultaten.
In landen om ons heen zijn grote evenementen nog steeds populair, worden goed bezocht en hebben een breed scala aan standhouders, ook fabrikanten.

Beter kun je het niet samenvatten (y)

Maarten.