Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door Duikeend
Vandaag om 00:03:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
06 October 2025, 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
06 October 2025, 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
06 October 2025, 12:27:57
  

Auteur Topic: Moerputtenbrug  (gelezen 8257 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Moerputtenbrug
« Gepost op: 21 October 2007, 20:09:03 »
Laat zocht ik op google maps naar de plek waar de befaamde Moerputtenbrug ligt.
Wat mij toen opviel is dat de Moerputten een vrij langwerpige, ongeveer rechthoekige plas is. De brug loopt daar in de lengterichting midden doorheen. Eigenlijk een hele merkwaardige situatie. Waarom hebben ze die spoorlijn niet langs het water gelegd in plaats van uitgerekend middendoor over de grootste lengte?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

theomeeuwsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: Moerputtenbrug
« Reactie #1 Gepost op: 21 October 2007, 20:10:21 »
heb je coördinaten van de plek, maakt het wat makkelijker zoeken

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: Moerputtenbrug
« Reactie #2 Gepost op: 21 October 2007, 20:10:37 »
misschien was dit goedkoper  ??? :)

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Moerputtenbrug
« Reactie #3 Gepost op: 21 October 2007, 20:14:19 »
MIsshien is het vierkante basin nu een drinkwaterbekken maar vroeger onderdeel van een , inmiddels drooggevallen, groter moeras gebied.
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Moerputtenbrug
« Reactie #4 Gepost op: 21 October 2007, 20:31:09 »
Op www.dwangrail.nl, en dan Moerputten>Projectinfo staat een stukje uitleg over deze brug en het gebied.
Reinier

theomeeuwsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: Moerputtenbrug
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2007, 20:35:34 »
ja en op http://www.deuteren.nl/moerputtenbrug.htm
staat ook een heleboel, ook over de natuur, prachtig ;D

British Rail

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • The Closest Thing to Crazy
    • Fotopunten.nl
Re: Moerputtenbrug
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2007, 20:52:37 »
De reden dat ie recht door de plas gebouwd is mijn ook niet bekend.
Hier de moerputtenbrug Vanuit de lucht.
Dit is de Moerputtenbrug :D ;

Uiteinden van de brug (voor het hek)


De brug in volle lengte (600 meter!)


Detail werk.

De pijlers moeten nog gerestaureerd worden heb ik begrepen maar wanneer weet ik niet?

Mvg,
Martijn vd horst
Werken aan project Goathland in schaal 00

British Rail

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • The Closest Thing to Crazy
    • Fotopunten.nl
Re: Moerputtenbrug
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2007, 21:25:33 »
Laat zocht ik op google maps naar de plek waar de befaamde Moerputtenbrug ligt.
Wat mij toen opviel is dat de Moerputten een vrij langwerpige, ongeveer rechthoekige plas is. De brug loopt daar in de lengterichting midden doorheen. Eigenlijk een hele merkwaardige situatie. Waarom hebben ze die spoorlijn niet langs het water gelegd in plaats van uitgerekend middendoor over de grootste lengte?
Klaas,  De 600 m lange Moerputtenbrug is aangelegd in het laagste (namelijk het ontveende) gedeelte van de omgeving zodat men dit als een 'waterdoorlaatwerk' kon laten fungeren.

Mvg,
Martijn v/d horst
 
Werken aan project Goathland in schaal 00

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Moerputtenbrug
« Reactie #8 Gepost op: 21 October 2007, 22:11:06 »
N.a.w. heeft ook de tracering van het halve zolenlijntje in westelijke richting er ook veel mee te maken. Immers, het tracé volgt in grote lijnen de bebouwingskernen van wat nu bekend staat als de Langstraat. Natuurlijk heeft zich juist langs het lijntje na aanleg ook veel bebouwing ontwikkeld, maar de dorpen/kernen liggen juist daar waar oude rivierduinen en andere ('donken', denk aan Raamsdonk) hogere (=drogere) grond opleverden.

De lage gebieden (Polder Honder Morgen, de Gement, de Ham, Vlijmens Ven en verderop de Baardwijkse Overlaat) eromheen vormden in deze omgeving 'overlaatgebieden' waar de riviertjes als de Dommel, Aa en Dieze bij hoge Maaswaterstanden hun water in konden lozen (hiervoor is ook het Drongelens (afwaterings)kanaal gegraven). Daarnaast waren deze gronden ook veel minder draagkrachtig (slap) zodat een stabiele spoordijk veel meer ingrijpen vergt dan het volgen van de natuurlijke zandopduikingen. Dan is de inspanning van een brug, tevens overlaatwerk te overkomen als dat een beperkte lengte (OK, toch nog altijd ca. 600 m!) betreft en dan de rest van het tracé zoveel mogelijk over het zand gaat.....

Zie ook "Lijnen door het Brabantse land", Waanders uitgevers Zwolle, ISBN 90 400 9926 1 en "'s-Hertogenbosch Waterstad", Adr. Heijnen, 's-Hertogenbosch, ISBN 90 70706 17 2
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Willem van den Broek

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • Ja dit ben ik (2006)
Re: Moerputtenbrug
« Reactie #9 Gepost op: 22 October 2007, 08:09:13 »
Mooi stukje natuur als ik zo vrij mag wezen.  ;)

Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Moerputtenbrug
« Reactie #10 Gepost op: 22 October 2007, 09:48:00 »
Als je de aangereikte verhalen leest worst het wel duidelijk. De controle over het water was toen nog niet zo goed als nu. Het verschil in laag en hoog water was toen veel groter. Door de invloed van de maas? Door dijken en inpoldering is het water beter in toom gehouden.

De dijk van de spoorlijn was een grote belemmering voor de doorvoer van het water, vandaar dat er een "gat" in de dijk moest worden gemaakt. Wat je nu nog ziet is dus een klein gedeelte van hoe het gebied er honderd jaar geleden uitzag.

Ik zag nog even de verklaring voor de naam "zolenlijn". en omdat hij enkel sporig was dus "halve zolenlijn". Je kunt dus goed zien dat de lijn oorspronkelijk dubbelsporig is geplanned.

Groet,

Erik
« Laatst bewerkt op: 22 October 2007, 09:49:38 door KroKo »

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re: Moerputtenbrug
« Reactie #11 Gepost op: 22 October 2007, 10:09:24 »
Ligt deze brug er nu nog? Wat een mooie brug trouwens.
Mvgr Jan Wiebrand

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Re: Moerputtenbrug
« Reactie #12 Gepost op: 22 October 2007, 10:50:12 »
Jahoor, anders had hij ook niet in Google maps gestaan... (behalve als de brug kort geleden gesloopt was).

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Moerputtenbrug
« Reactie #13 Gepost op: 22 October 2007, 10:50:21 »
Yep, en in betere staat dan 10 jaar geleden (ik heb hem meermalen verkend toen het terrein nog 'afgesloten' was).

Op bijgaande foto kan je mooi zien dat de pijlers en landhoofden al voorbereid waren op dubbelsporigheid:

(bron: Marcel Maas digitale fotografie)

En de naam zolen (halve zolen)lijn slaat op de bediening van de vele schoen- en lederwarenfabrieken langs de Langstraat.

Erik,

ik weet niet of de controle over het water nu 'beter' is. Ook in die jaren wist met al uitstekend hoe goede dijken te maken en sluis- en stuwwerken. Het vakmanschap was zeker geen belemmering en de techniek ook niet. Juist vandaag de dag merken we de nadelen van de vele dijken en gekanaliseerde rivierlopen. Bij hoog water komt de hoogwatergolf veel te snel en in één keer op ons af....

Overigens, nog onvermeld in de voorgaande berichten is dat de brug tevens moest zorgen dat het Bossche inundatiegebied (onderdeel van de stadsverdedigingswerken) niet geblokkerd werd. Op  de site van Marcel Maas, zie hierboven staat daar meer over te lezen.

Wat wel speelde was het (besef van) een gering maatschappelijk belang van deze waterstaatkundige werken. Vergeet niet dat deze gebieden toentertijd veel dunner bevolkt waren dan tegenwoordig. Ook de aard van de aanwezige bedrijvigheid was veel kleinschaliger en minder kapitaalsintensief. Kortom, bij hoog water was er veel minder schade te verwachten en minder slachtoffers. Ook was er minder investeringskapitaal beschikbaar, waardoor de geldstromen veel eerder richting de ontwikkeling van meer geindustrialiseerde bedrijven en vervoerssystemen gingen.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Moerputtenbrug
« Reactie #14 Gepost op: 29 October 2007, 13:03:39 »
wat ziet ie er nu tuttig uit zeg... maar wel goed dat ie zo behouden blijft. K ben er nog wel overheen gebanjerd toen het nog een onbetrouwbaar roestig ding was waar hier en daar de loopplaten tussen de rails ontbraken. Had ook wel wat.