Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:03:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: NS Bd's van Kleinspoor  (gelezen 8284 keer)

BDS2006

  • Gast
NS Bd's van Kleinspoor
« Gepost op: 22 July 2006, 10:59:28 »
ik wil graag mijn icr wagons uitbreiden met een ns bd's , maar ik heb daar verschillende verhalen over gehoord dat de kleinspoor BD's niet zou passen bij de marklin icr's.

wil graag weten of dit nog steeds klopt of dat de bd's zo is aangepast dat hij wel past bij de marklin icr's

en daarnaast had ik gelezen dat de kleinspoor Bd's voor gelijkstroom is, maar ik rijd Marklin digitaal, wat moet er dan nog veranderd worden om de rijverlichting te doen werken?

Arjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: NS Bd's van Kleinspoor
« Reactie #1 Gepost op: 22 July 2006, 13:54:30 »

wil graag weten of dit nog steeds klopt of dat de bd's zo is aangepast dat hij wel past bij de marklin icr's


Het is nog steeds hetzelfde.

en daarnaast had ik gelezen dat de kleinspoor Bd's voor gelijkstroom is, maar ik rijd Marklin digitaal, wat moet er dan nog veranderd worden om de rijverlichting te doen werken?

Dat kan je zelf ook wel bedenken, functiedecoder,slepertje, soldeerbout en hoppa...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: NS Bd's van Kleinspoor
« Reactie #2 Gepost op: 22 July 2006, 14:51:56 »
<zeur>

Kleine opmerking: het ding heet officieel BDs, waarbij 'B' voor tweede klasse staat, 'D' voor bagageafdeling en 's' voor stuurstand. De 's' is dus niet voor een meervoud.

</zeur>

Het ding is eigenlijk niet anders dan een rijtuig met front- en sluitverlichting, dus inderdaad heb je nodig wat Arjan opsomt. Tenzij je altijd met dezelfde stam rijdt, dan zou je kunnen overwegen om alles electrisch door te verbinden. Maar de oplossing met de functiedecoder zal simpeler zijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Wilson CS

  • Gast
Re: NS Bd's van Kleinspoor
« Reactie #3 Gepost op: 22 July 2006, 15:07:44 »
Hallo BDS2006? (hoe heet je eigenlijk?)

Ik heb net de BDs van kleinspoor gekocht.
175 euro voor de standaard uitvoering en 207 euro voor de digitale.
Wat je krijgt is een naar Lima formaat stuurstand die netjes geschildert is, wel hier en daar een plekje heeft, voorzien van wisselbare verlichting.
Het dak is qua uitvoering hetzelfde als Marklin.
Maar net iets lager.
De analoge uitvoering kan je zelf voorzien van een functiedecoder (de LEDs zitten er al in).
De voorste assen zijn netjes voorzien van stroomafname op beide assen.
De marklin gebruikers moeten wel de gelijkstroomassen vervangen en dan kan je meteen de bedrading aanpassen om daar massa van te halen.
dmv een sleper op het achterste stel kan je de + afnemen.
Of.. je neemt stroomdoorvoerende koppelingen en sluit deze aan de loc.
Kan je zelfs via de PC de verlichting beinvloeden.
Als je nog even geduld hebt dan komt Marklin binnenkort uit met stroomdoorvoerende koppelingen die het mogelijk maakt om los te koppelen en dus in ieder gewenste samenstelling te rijden.
Op dit moment kan de stroomdoorvoerende koppeling van Marklin dit niet.
Scheelt je weer een functie decoder.

Samengevat: Het is een mooi rijtuig, best wel uniek te noemen die eigenlijk niet mag ontbreken in een echte NL verzameling.
De ramen kloppen precies.
Hij mag wat strakker worden gemaakt.
En is een tikkeltje aan de prijs.

Maar zeker de moeite waard.
Voor fotos moet je me maar mailen.

mvgr
Robert

BDS2006

  • Gast
Re: NS Bd's van Kleinspoor
« Reactie #4 Gepost op: 22 July 2006, 18:46:20 »
dus dat betekend dat je als je gelijk aan marklin icr wilt hebben, de bd's zelf maken? ik hou niet van afwijkingen, moet perfect zijn of bijna perfect, maar lager, dus dat word zelf een BKD ombouwen naar bd's

of er moet mensen hebben met andere sugesties, zijn er mensen die een bd's voor marklin icr hebben staan?

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
Re: NS BDs van Kleinspoor
« Reactie #5 Gepost op: 22 July 2006, 18:49:32 »
Gewoon die M* rommel de deur uit doen volgend jaar de ICRm-rijtuigen in een fatsoenlijke lengteschaal kopen.

Wat je wil kan sowiezo al niet. Een BDs hoort nou eenmaal niet bij een hele stam ICR, maar bij ICRm.

Leer BDs eens goed spellen... ::)

BDS2006

  • Gast
Re: NS Bd's van Kleinspoor
« Reactie #6 Gepost op: 22 July 2006, 18:54:52 »
Heb me altijd afgevraagt wat nou ICRm was, en wanneer komen deze wagons dan uit? en welk merk? en komt dan ook een Bds uit?

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: NS Bd's van Kleinspoor
« Reactie #7 Gepost op: 22 July 2006, 21:24:48 »
Grootspoor-verhaal:

ICR staat voor InterCityRijtuig en is in meerdere series gebouwd vanaf 1980 tot 1987. We onderscheiden officieel verschillende deelseries, namelijk ICR-1 (A, B en BKD voor buurlandverkeer), ICR-2 (A en B voor binnenlands verkeer), ICR-3 (A, AB, B, BKD en Bs voor Benelux) en ICR-4 (A, B en BKD ter uitbreiding van zowel normale dienst als Benelux), maar deze indeling wordt naar mijn idee niet veel gebruikt. Meestal sprak men gewoon over A, AB, B, BKD en Bs voor buurland, binnenland of Benelux.

Rond 1995 begon men na te denken over de aanstaande grote revisie van ICR (de eerste rijtuigen waren toen toch al 15 jaar oud). Dit resulteerde in het IC+ testproject, waarbij 12 bakken ICR werden verbouwd tot IC+; verschillende interieuropstellingen en -varianten konden zo worden getest in de dagelijkse dienst. Tussen 1995 en 1998 liep het officiële project en werden er ervaringen opgedaan met het nieuwe interieur. De rijtuigen reden daarna nog wel enige tijd rond, de laatste (A 004) tot in 2002 meen ik, maar dit werd in het spoorboekje niet meer vermeld en in 1999 verdwenen de eerste rijtuigen ook naar de werkplaats Haarlem voor ombouw.

Alle ervaringen die waren opgedaan met de IC+ werden meegenomen in het uiteindelijke revisieprogramma, dat voor bijna het gehele ICR-park zou gaan gelden - alleen de Benelux-stuurstanden Bs zijn niet aangepakt, omdat die met het opheffen van de treinserie 600 zoals het er nu naar uitziet niet meer bruikbaar zijn, omdat ze alleen kunnen functioneren in combinatie met de Belgische eloc 11.8.

In 1998 of 1999 begon men met de ombouw van de eerste rijtuigen, die na ombouw ter onderscheid als ICRm werden aangeduid. Bij de renovatie verdween het van oorsprong alleen in de Benelux ingezette (maar later ook op de IJssellijn en op het laatst ook in de serie 8/900 gebruikte) rijtuigtype AB alsook het type BKD* en ontstonden de typen BDs, BD en Bf. Het renovatieprogramma is bijna afgerond, de laatste rijtuigen (stuk of 3) zijn nog in Haarlem aanwezig. Aansluitend aan dit project zullen een aantal al gerenoveerde rijtuigen worden omgebouwd tot extra stuurstanden BDs. ICRm is uiterlijk direct herkenbaar aan het feit dat er bijna geen te openen ramen meer voorhanden zijn.

In het begin werd er wel gereden met combinaties van ICR en ICRm, echter waren lang niet alle ICR'en geschikt voor bedrijf met de ICRm-BDs - daarvoor moesten speciale kabels geplaatst worden -, dus gevallen met stuurstand achter de loc kwamen geregeld voor. Nu is dat ook nog wel zo overigens, maar dat komt omdat de BDs'en nog altijd storingsgevoelig blijken te zijn, niet omdat de rijtuigen niet geschikt zijn voor rijden met de stuurstand voorop.

Op het gebied van de inzet valt nog te melden dat dat de ICRm'en vorig jaar, op de in de Benelux gebruikte exemplaren na, zijn geformeerd tot vaste stammen (d.w.z. sets rijtuigen die bij onderhoud en inzet langere tijd bijeen blijven). Welke typen daar worden onderscheiden is te zien op http://www.somda.nl/www/files/dgrinfo/NSR_ICR.pdf

*De BKD's die geen BDs zouden worden, werden eerst omgebouwd tot BD, wat inhield dat de keuken (K) eruit verdween. Later besloot men de nog resterende rijtuigen tot Bf (f van fietsenafdeling) te verbouwen.

Modelspoor-verhaal:

De firma LSM (LS Models) zal in de loop van dit jaar de ICR'en in originele uitvoering uitbrengen in schaal 1:87. Het ligt voor de hand dat de gerenoveerde uitvoering ICRm later ook zal gaan volgen en dan twijfel ik er niet aan dat er ook een BDs zal uitkomen.

Groet,
Julius

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: NS Bd's van Kleinspoor
« Reactie #8 Gepost op: 23 July 2006, 11:50:39 »
IK wacht wel op die van LSmodels  ;),
Die van kleinspoor is erg mooi maar iets aan de dure kant
Ik wacht het rustig af :)

Swaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: NS Bd's van Kleinspoor
« Reactie #9 Gepost op: 23 July 2006, 12:07:46 »
dus dat betekend dat je als je gelijk aan marklin icr wilt hebben, de bd's zelf maken? ik hou niet van afwijkingen, moet perfect zijn of bijna perfect, maar lager, dus dat word zelf een BKD ombouwen naar bd's

of er moet mensen hebben met andere sugesties, zijn er mensen die een bd's voor marklin icr hebben staan?

Uuumh, als ze in het echt een BKD ombouwen betekend het niet dat je dat in model ook moet doen...in model kom je een raam tekort en kan je beter een gewone ICR pakken.

http://members.home.nl/y.tsang/IMG_0269.JPG

P.s. Dit is een Benelux Bs en geen BDs. ;)
« Laatst bewerkt op: 23 July 2006, 12:10:14 door Chi-Kit »

BDS2006

  • Gast
Re: NS Bd's van Kleinspoor
« Reactie #10 Gepost op: 23 July 2006, 12:09:17 »
op LS models kan je jaren wachten, in iedergeval de Bds betreft

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
Re: NS Bd's van Kleinspoor
« Reactie #11 Gepost op: 23 July 2006, 12:18:25 »
op LS models kan je jaren wachten, in iedergeval de Bds betreft

Waar baseer je dat op? Uit bovenstaande berichten blijkt dat je nog nooit van LSM hebt gehoord. En ja, geduld is een schone zaak. Eerst staat nog veel ander leuk NS-mat in de planning... Die BDs komt vroeg of laat wel.
Bcvmh zal wel begin september uitkomen, ICR ergens in december/begin volgend jaar (en tussendoor nog het Buffetrijtuig en de nieuwe K4) en wat ik zo inschat komt ICRm begin/midden 2008 uit. Heb je nog lekker tijd om door te sparen, want bij zo'n BDs hoort natuurlijk toch wel een flinke stam rijtuigen.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: NS Bd's van Kleinspoor
« Reactie #12 Gepost op: 23 July 2006, 12:58:09 »
Drie A en zeven B (inclusief BD en/of Bf) en een BDs? Samen met een 1700/1800?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Swaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: NS Bd's van Kleinspoor
« Reactie #13 Gepost op: 23 July 2006, 13:08:20 »
BDs, Bf, BD (Bf), B-A-B, B-A-B, B-A-B, 1700.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: NS Bd's van Kleinspoor
« Reactie #14 Gepost op: 23 July 2006, 13:32:37 »
Kan er dan geen 1800 voor (of achter) een stam ICRm?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40