Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 14:50:16
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:48:25
Zelf gebogen brug maken door Hasenwald
Vandaag om 14:41:55
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
Vandaag om 14:11:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Programmeren cv door Robert vh Prutsert
Vandaag om 13:59:07
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:41:53
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22

Auteur Topic: Pulsbreedtemodulatie  (gelezen 3347 keer)

Charly

• Offline Offline
Pulsbreedtemodulatie
« Gepost op: 19 August 2015, 08:44:02 »
Beste lezers,

Ik heb een Conrad toerentalregelaar, artikel nr; 190219, aangeschaft om de snelheid van mijn treinen te regelen. Nu is mij niet duidelijk of alle locomotieven geschikt zijn om met pulsbreedtemodulatie te rijden. Ik heb begrepen dat dit met klokankermotoren problemen kan geven. Maar hoe weet ik of een locomotief een klokankermotor heeft?
Verder is er bij mij onduidelijkheid over de te gebruiken frequentie. Ik zie grote verschillen bij de diverse fabrikanten. Tillig gebruikt in de TFI 2 een frequentie van 123 Hz, door deze lage frequentie zou deze ook geschikt zijn voor klokankermotoren. Piko echter werkt in de decoder 56122 met een frequentie van 18,75 kHz en deze zou ook geschikt zijn voor klokankermotoren. De Viessmann decoder 5246 kan weer met 120 Hz en 16 kHz werken. Voor mijn gevoel zijn dit enorme verschillen! De Conrad regelaar is een HTronic. Ze geven geen informatie over de frequentie, maar andere HTronic-regelaars werken met 20 kHz. Loop ik het gevaar dat ik mijn locjes beschadig?
Kan iemand mij wat meer duidelijkheid over deze materie geven?

Met vriendelijke groeten,
Charly

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
Re: Pulsbreedtemodulatie
« Reactie #1 Gepost op: 19 August 2015, 10:14:17 »
De Conrad regelaar is een HTronic. Ze geven geen informatie over de frequentie,
Heb je de handleiding wel gelezen? Daar staat in dat hij op 1 kHz werkt.
Voor een regelaar voor analoog bedrijf vind ik dat wat aan de hoge kant. Zelf werk ik met de Weistra regelaar, daarvan variëert de frequentie van 30 tot 100 Hz. Dat geeft een uitstekend regelgedrag, ook op klokankermotoren.
Naar frequenties in decoders moet je niet te veel kijken. Die zijn vaak veel hoger omdat ze werken met lastregeling.

Hoe je een klokankermotor herkent? Loc open maken en naar fabrikantnaam en typenummer zoeken. Een klokankermotor is altijd rond. Heb je een vierkante motor, of een motor met afgeplatte kanten, dan is het in ieder geval geen klokanker.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Charly

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 September 2015, 16:42:03 »
Bedankt voor je informatie! Ik heb over de vermelding van de frequentie heen gelezen. Heb de printplaat van de Weistra regelaar besteld, ga hem bouwen.

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 September 2015, 19:31:59 »

Charly, vanwege de geringe massatraagheid (= inertia) kunnen klokankermotoren slecht tegen pulssturingen met een snelle pulsstijgtijd. Door een inductie van enkele mH in de motoraansturing op te nemen kun je de regelaar probleemloos met dit soort motoren toepassen.

Vanwege de hoge kosten worden klokankermotoren niet vaak standaard in groot serie modellen toegepast. Waar wel dan zal dit 'met hoofdletters'op de verpakking c.q. in de beschrijving zijn opgenomen. Zelf heb ik uitstekende ervaringen met klokankermotoren.

Groet, Rob
« Laatst bewerkt op: 07 September 2015, 19:53:20 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 07 September 2015, 20:49:16 »
Vanwege de hoge kosten worden klokankermotoren niet vaak standaard in groot serie modellen toegepast.
Aan welke orde van grootte denk je bij hoge kosten? Klokankermotoren zijn jarenlang tamelijk duur geweest, omdat Faulhaber als uitvinder het patent had. Maar dat patent is al 20 jaar verlopen, en nu zijn er meerdere fabrikanten die zich hierop hebben gestort. Met als gevolg dat de prijzen alleszins redelijk zijn. Ik denk dat de inkoopprijs voor een treintjesfabrikant enkele euro's hoger is dan voor een klassieke motor. Dus eigenlijk geen goede reden om geen klokankers toe te passen.

Wat de technische kant betreft, de lage inertia van een klokanker heeft er volgens mij weinig mee te maken. Het is de lage zelfinductie die tot een snelle stijging van de stroom leidt. En dat zou tot problemen kunnen leiden.
« Laatst bewerkt op: 07 September 2015, 20:52:31 door Klaas Zondervan. Reden: toevoeging »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 11 September 2015, 16:56:18 »
Aan welke orde van grootte denk je bij hoge kosten? Klokankermotoren zijn jarenlang tamelijk duur geweest, omdat Faulhaber als uitvinder het patent had. Maar dat patent is al 20 jaar verlopen, en nu zijn er meerdere fabrikanten die zich hierop hebben gestort. Met als gevolg dat de prijzen alleszins redelijk zijn. Ik denk dat de inkoopprijs voor een treintjesfabrikant enkele euro's hoger is dan voor een klassieke motor. Dus eigenlijk geen goede reden om geen klokankers toe te passen.

Wat de technische kant betreft, de lage inertia van een klokanker heeft er volgens mij weinig mee te maken. Het is de lage zelfinductie die tot een snelle stijging van de stroom leidt. En dat zou tot problemen kunnen leiden.

Weet je Klaas, deze discussie wordt - zeker in de fora bij onze oosterburen - al jaren gevoerd. Ik werk nu al ruim 30 jaar met klokankermotoren van zowel Faulhaber/Minimotor als Canon/Maxon, Portescap en Namiki. samen met Verbeck was Bogusch één van de eerste firma's die een ombouwset met Faulhabermotor voor de Röwa T3 aanbood. Deze ombouwset op basis van de 1219 motor kostte destijds 85 DM (42 Euro). De prijs voor een losse 1219 motor (12 Volt, 1 as eind) was in 1983 47 DM (23 Euro). Met deze ombouwset leerde de Röwa T3 eindelijk lopen...Overigens zijn alle daarna door Röwa uitgebrachte modellen (V216, E60, E91, ET420) met uitgebalanceerde 5-polige Marx motoren uitgerust welke na zoveel jaar nog probleemloos functioneren.

Verbeck en later SB Modellbau hebben in de afgelopen jaren ombouwsets voor diverse grootserie modellen uitgebracht welke zo hun prijs hebben.
Het probleem ligt mijns inziens in het feit dat modelspoorders niet bereid zijn om een hogere prijs te betalen voor een standaard model en dat de kwaliteit van de motor bij de fabricage  de afgelopen jaren in China er niet op vooruit is gegaan...Met de huidige decoders kunnen slechte aandrijvingen enigermate gecompenseerd c.q. verbloemd worden. De klachten over de slechte rijeigenschappen van nieuwe Brawa BR212 (V100) dieselloc worden op het zusterforum breed uitgemeten. Een ombouwset kost 90 Euro.

Liliput (Wien) heeft in zijn hoogtijdagen een versie van de BR 05 stoomloc (en wellicht ook van de BR 45) loc met een Maxon motor uitgebracht. Gezien het feit dat dit eenmalig was vermoed ik dat het geen succes heeft gebracht.
Voor een groot aantal Roco modellen heeft Verbeck destijds (1983) een 1331 Faulhabermotor met vliegwiel in een messinghuis uitgebracht die zonder freeswerk ingebouwd kon worden. De kosten hiervan lagen op 90 DM (45 Euro). Voor Nederlandse modelbouwers die dit te duur vonden werd door een detaillist een 'kloon' met een op zich goede Mashima motor op de markt gebracht.

Gezien de veel kleinere series geloof ik niet dat er klokankermotoren (A-kwaliteit) voor een substantieel lagere prijs ingekocht kunnen worden. Kleinseriefabrikant Weinert past voor het merendeel van zijn modellen klokankermotoren toe; de meerprijs ten opzichte van een Mabuchimotor is 50-60 Euro. 
De huidige prijs voor een klokankermotor is gezien de geldontwaarding in vergelijking met 30 jaar geleden goedkoper geworden; echter de kostprijs van een 'klassieke' motor uit China ligt aanzienlijk lager dan destijds; de kwaliteit echter ook...

Het schijnt dat bij de productie van klokankermotoren de spreiding vrij hoog is en er derhalve een redelijk aanbod B-kwaliteit is. Dit hoeft voor onze toepassing geen probleem te zijn. Belangrijk is dat een vliegwiel goed uitgebalanceerd is anders wordt het paard achter de wagen gespannen.

Overigens is de lage inertia wel degelijk het probleem met een pulserende spanning. In feite wil een klokankermotor het liefst met een gelijkspanning gevoed worden.   
Rob

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 September 2015, 18:33:03 »
Rob,

Wil je er even op letten dat je op de REAGEER-knop drukt als je een bericht wil plaatsen. Je kopieert zeer regelmatig het direct bovenstaande bericht. Zo komt alles dubbel te staan.

Gr, Bert
Team moderatoren.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 11 September 2015, 19:23:20 »
Rob, met een groot deel van je verhaal kan ik wel instemmen. Maar de bezorgdheid om de inertia deel ik niet. Die motoren worden altijd met een vliegwiel gebruikt, dat brengt de massatraagheid vanzelf terug. Klokankermotoren waren overigens opzettelijk ontworpen met die lage traagheid, voor toepassingen waar ze snel moesten kunnen starten en stoppen.

De lage zelfinductie heb ik wel als een probleem gemerkt. Voor mijn HF verlichtingssysteem (Permaloog) moest ik bij klokankermotoren een smoorspoeltje in serie zetten, omdat de motor zoveel HF stroom trok dat hij blaartrekkend heet werd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 11 September 2015, 21:49:34 »
Klaas, juist om die reden zijn in de modelbouw waar mogelijk vliegwielen met klokankermotoren gekoppeld. De rotor heeft vrijwel geen massa. Bij jouw toepassing met HF verlichting heb je de specifieke verschillen tussen klokanker motoren en de klassieke varianten kunnen ervaren en aanpassingen kunnen maken.

Rob