Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 23:09:55
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 22:59:14
Deutsche Humoooor, mit Modellzuuuug.. door Huup
Vandaag om 22:50:49
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Albert de Heer
Vandaag om 22:28:25
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:23:15
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
Vandaag om 21:58:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:45:40
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 21:26:52
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 20:48:02
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 20:45:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door jjg koopmans
Vandaag om 20:41:31
Liliput verpakking en motor door hervé
Vandaag om 20:33:24
PB Models, ICR-rijtuigen door zweistein
Vandaag om 20:31:18
NS-1000 in spoor-1 door Edsko Hekman
Vandaag om 20:26:53
Kleur van het dak,van een geelbander. door Noud
Vandaag om 20:23:54
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:14:02
C12c rijtuig door martijnhaman
Vandaag om 19:39:57
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:32:01
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door maartenvdb
Vandaag om 19:29:23
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 18:50:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 18:44:45
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 17:28:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:03:15
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:27:24
Roco wagon openen door Stieven76
Vandaag om 16:18:15
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:13:47
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door ex-DR V100
Vandaag om 14:30:43
Line-up foto's van modellen door eemstede
Vandaag om 13:39:32

Auteur Topic: voeding  (gelezen 5355 keer)

fisherman

• Offline Offline
voeding
« Gepost op: 05 August 2015, 15:50:56 »
hallo
zou ik deze goed kunne gebruiken voor de verlichting of zou ik een andere nemen!

grt.theo

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: voeding
« Reactie #1 Gepost op: 05 August 2015, 16:03:51 »
Hangt er vanaf wat voor soort verlichting, en hoeveel.
Hoe ben je op dit ding terecht gekomen?
Verder kan je jezelf een paar vragen stellen: heb je 12V nodig? Heb je die 60VA nodig? Heb je gelijkspanning nodig?
Er is verder niks mis met deze voeding, ik zag dat ze niet eens zo duur zijn. Maar ik vraag me af waarom je de vraag stelt. Je weet zelf toch wel wat je nodig hebt?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 05 August 2015, 16:58:22 »
Het voordeel van een schakelende voeding (als deze), ze zijn goedkoop en hebben een redelijk rendement.
Het nadeel is vaak de levensduur. De elco's zijn relatief snel "gaar" (lees: op en versleten). Wil je 20 jaar met
je voeding doen ben je met een conventionele trafo en dito gelijkrichting en afvlakking beter af. Dat blijft min
of meer ook nog wel werken met gare elco's al zal mogelijk de rimpelspanning (lees: brom) wat toe nemen.
Die brom ga je bij verlichting niet gelijk veel last van hebben.

Ik heb net de afgelopen weken de elco's in mijn PVR's moeten vervangen in zowel de Humax als de Samsung
die beide ± 2 jaar oud zijn. Nu staan die voedingen ook vaak op hun tenen te werken maar dan nog .....
Groet, Ronald.

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 05 August 2015, 19:09:06 »
Ronald, het is hier inderdaad 'alle waar naar zijn geld'. Een relatief lage kostprijs, geringe afmetingen en een - ook bij een gemiddelde belasting - hoog rendement zijn zeer attractief (zelf heb ik mij o.a. ook aan een 12Vdc/30A module 'bezondigd'..) Vanzelfsprekend worden in dit soort power supplies geen low ESR, 105°C elco's van een A-merk toegepast. Voor de voeding van verlichtingsartikelen (gloeilampjes, leds e.d.) en andere attributen zijn dit soort voedingen een goed(koop) alternatief.  Geven ze de geest, dan gaat de voeding richting milieustation omdat er in de meeste gevallen geen schema meegeleverd wordt en het vaak om niet alledaags verkrijgbare onderdelen gaat; kortom een voorbeeld van onze wegwerpmaatschappij.
Alhoewel de getoonde power supply een afscherming heeft is inbouw in een geschikte behuizing met voldoende ventilatie zeer aan te bevelen. 

Zelf ben ik (ondanks de bovengenoemde zijsprongen) een groot voorstander van de conventionele, lineaire techniek. Deze techniek is niet alleen begrijpelijk maar gaat in feite ook vrijwel een hobby-leven lang mee. Bovendien is het concept minder gevoelig voor inductiepulsen door onweer op het lichtnet. Ondanks de eenvoud echter heeft niet iedere hobbyist de mogelijkheid om op basis van een trafo, brugcel en 'long-life' elco's een degelijke en veilige voeding te bouwen.

Rob

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 05 August 2015, 19:23:56 »
Rob,

Ook ik ben meer van de oude simpele technieken (gebruik voor audio nog graag buizen) die langer probleemloos werken.
Dat het rendement dan mogelijk iets minder is neem ik graag op de koop toe.
Mijn PVR's heb ik natuurlijk wèl Panasonic FC low ESR 105° in gezet, de meest veilige keus zo ver mij bekend.
De reden dat de elco's in een schakelende voeding het sneller begeven is natuurlijk de relatief hoge frequentie waarmee
zo'n voeding werkt. De reden hiervoor is dat de trafo (die er even zo goed in zit natuurlijk) veel kleiner kan en dat scheelt
enorm in de productie kosten met de huidige koperprijs.

Hoe dan ook, geen van beide is ideaal/optimaal dus het blijft een keuze. Maar het helpt als je die wel overwogen kunt maken.
Groet, Ronald.

Kcid

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 05 August 2015, 19:32:11 »
Ik gebruik computervoedingen voor verlichting van de modelbaan , al meer dan 20 jaar heb er nog nooit problemen mee gehad en nog nooit 1 vervangen, heb er een 7 tal onder de tafel hangen , totaal aantal lampjes ongeveer 600

fisherman

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 05 August 2015, 19:39:26 »
he een idee had ik nog niet aan gedacht die heb ik nog een paar liggen computervoeding!
Kcid je brengt me op een idee top
bedankt allemaal voor de inlichting

grt.theo

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 05 August 2015, 19:50:20 »
En een PC voeding heeft dan nog als voordeel dat je ook 5V hebt, kan best eens handig zijn.
Je weet hoe je een ATX voeding aan de babbel krijgt zonder PC ? (groene draad met een zwarte verbinden).
Groet, Ronald.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 05 August 2015, 20:47:17 »
Maar weer eens waarschuwen voor de verschrikkelijk grote stromen die een pc voeding kan uit braken ;). Effe zoeken met de zoek functie, daar zijn al de nodige draadjes over. Dan is het verder niet nodig dat we dit met z'n alle in deze warmte nog eens dunnetjes gaan over doen en de gemoederen weer hoog gaan oplopen ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #9 Gepost op: 05 August 2015, 21:30:13 »
Het voordeel van een schakelende voeding (als deze), ze zijn goedkoop en hebben een redelijk rendement.
Het nadeel is vaak de levensduur. De elco's zijn relatief snel "gaar" (lees: op en versleten).
Als je, en velen hier, voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en een namaak-Meanwell koopt, wel ja. Koop je zo'n Meanwell honingraat uit de medische lijn (die zijn amper duurder dan de types die niet in de medische lijn zitten) dan kun je er zeker van zijn dat er gewoon kwaliteitscomponenten in zitten.
Ik heb net de afgelopen weken de elco's in mijn PVR's moeten vervangen in zowel de Humax als de Samsung die beide ± 2 jaar oud zijn. Nu staan die voedingen ook vaak op hun tenen te werken maar dan nog .....
De elco's in die dingen zijn vaak gewoon ondergedimensioneerd en van belabberde kwaliteit en ze zitten vaak op plekken waar het veel te heet wordt.
Ook daarvoor gaat op dat betere elco's, maar eigenlijk: een betere voeding, het ontwerp is vaak gewoon brak, gewoon prima lang meegaan.

Een PC-voeding raad ik ook af... Wil je het toch proberen, sluit 'm dan wel gecontroleerd kort om te kijken wat er gebeurt: lang niet elke computervoeding is ertegen beveiligd!
Daarnaast is de bedrading uit de voeding op 1 zo'n connector absoluut niet berekend op de volle stroom, dus beveiligen is sowieso een goed idee.

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 05 August 2015, 21:43:50 »
Ruud, ik zie niet dat er voor grote stromen gewaarschuwd wordt, derhalve hier geen oplopende gemoederen; wellicht heb je last van de zon gekregen..
Bij mij is het nu 22°C maar ik bevind me dan ook in Nederland.
Groet, Rob

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 05 August 2015, 21:54:56 »
Ach ja, die computervoedingen, daar hebben we het al zo vaak over gehad. Dan denk ik: laat iemand die daarmee aan de slag gaat zelf maar ontdekken wat er gebeurt als je een kortsluiting maakt. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 05 August 2015, 22:05:37 »
Mocht je een PC voeding willen gebruiken, de enige stekkers die veel vermogen kunnen hebben zijn de cpu voedings kabels (ongeveer 100w maximum op de hele bos draad van een EATX) en de stroom voorziening voor de videokaart (250 watt per stekker voor de 8 pin variant)
De grote EATX stekker haalt rond de 150w over alle kabels samen.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 05 August 2015, 22:37:43 »
Citaat
Ruud, ik zie niet dat er voor grote stromen gewaarschuwd wordt, derhalve hier geen oplopende gemoederen; wellicht heb je last van de zon gekregen..
Bij mij is het nu 22°C maar ik bevind me dan ook in Nederland.

Nah, ik ook, wel in Limburg, dat is ook nog net Nederland maar dan een paar graden warmer dan korter bij de plomp ;).
Verder 250W bij 12V nah....ca 20A 8). Kun je gelijk je complete lichtinstallatie roosteren en je spaanplaten tot tosti's omtoveren bij een sluiting (y). Meer had ik er dan ook echt niet meer over willen zeggen. Dat staat in de overige draadjes die er al over gaan ;) ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 06 August 2015, 00:15:23 »
In het algemeen .....
Als de vermogens toe nemen is enige kennis van zaken gaandeweg belangrijker.
Groet, Ronald.