Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
Vandaag om 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
Vandaag om 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
Vandaag om 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
Vandaag om 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
Vandaag om 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:47:19
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:17:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
  

Auteur Topic: Artitec plan U  (gelezen 152982 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5345
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec plan U
« Reactie #330 Gepost op: 18 September 2016, 00:00:10 »
Helaas Chris, het geklaag en gecommentaar begint (traditiegetrouw) al voor het model in de winkels ligt.

Ik betrek het ook maar even op mij, ik heb immers ook geklaagd vanmorgen. Waarom?

Omdat als het inderdaad nog pre-productie is, er nu nog dingen aangepast kunnen worden. Ik vraag het me echter ernstig af of het hier wel om pre-productiemodellen gaat. Mooi dat het glaswerk nu helder is, maar waarom zijn de raamlijsten bij de gele stellen dan niet meteen aangepakt? Ik heb de foto's nog eens goed bekeken, maar je ziet duidelijk vier zilverkleurige raamlijsten bij de bovenste ramen, waarvan alleen de schuifbare raampjes een zilveren lijst moeten hebben. De andere twee (de buitenste) horen donkergrijs te zijn, net als de lijst om het gehele raam.

{tekst door moderatoren verwijderd}

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 18 September 2016, 10:48:11 door Bert van Gelder. Reden: Deel tekst verwijderd »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Artitec plan U
« Reactie #331 Gepost op: 18 September 2016, 00:29:54 »
IMaar het feit dat Artitec mijn mail over het NS vignet op de ABk van de 113 niet beantwoord en dat ook hier niet gereageerd wordt op mijn opmerkingen, baart me echt zorgen.

Maar zou je je dan niet afvragen of je niet teveel verwacht? Dit bedoel ik echt serieus, er zijn denk ik zelfs voor Artitec grenzen aan waar ze op reageren en wat ze wel en niet meenemen in hun ontwikkelproces.


(en meerderen met mij die ik hier vandaag over heb gesproken)

Dat zal best maar daar tegenover staat waarschijnlijk een nog veel grotere groep die het niet uitmaakt of het vignet exact onder het juiste raam zit of welke kleur de raamlijsten hebben. Die kijken gewoon naar het totale plaatje en als dat ook voor die prijs nog steeds bevalt, vliegen die U's straks echt wel de deur uit hoor  ;)

Ik vind ze in ieder geval zeer geslaagd  (y)

PS ik las zelfs al iemand die er gelijk vier (met sound) aan ging schaffen  8)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4353
    • Modeltrein projecten
Re: Artitec plan U
« Reactie #332 Gepost op: 18 September 2016, 00:44:57 »
Jeroen, je hoeft je niet aangesproken te voelen, dit gaat echt niet over jouw (ik vermoed) terechte fout aanwijzing. Het gaat over andere figuren.  ;)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec plan U
« Reactie #333 Gepost op: 18 September 2016, 04:26:36 »
Ikzelf reageer alleen op zaken waar ik toevallig (afgezien van de levertijden  ;D )ook iets van weet. (zoals de vraag van Niels over de transfers een paar berichten terug)
Ik reageer dus niet op de plaats van de vignetten (en of dat wel of niet fout is), want dat weet ik niet.
Dat laat ik (eventueel) aan anderen over.  ;)

Artitec heeft de moeite en de kosten genomen om een aantal (en dat is gewoon duur, en ik heb het nog geen enkele andere fabrikant zien doen !) zeer fraaie pre productie modellen te laten maken, zodat ze op hun gemak met de mensen in Amsterdam de modellen kunnen bekijken, testen en opmerkingen kunnen doorgeven aan de fabrikant.
Ik weet ook dat er voor de gele modellen is gekozen voor grijze raamstijlen en voor de rode zilveren.


Dat voor de controle van bepaalde zaken (passen de ramen, zijn ze nu mooi helder, liggen ze netjes in lijn met de wand van de trein) de kleur van de ramen helemaal niet van belang is, kan dus.

Dat wilde ik even kwijt.
Ik ga er vanuit dat ik over een paar weken een gele Plan U met grijze ramen in mijn handen heb en een rode met zilveren ramen.  ;)

« Laatst bewerkt op: 18 September 2016, 05:26:49 door Chris »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec plan U
« Reactie #334 Gepost op: 18 September 2016, 07:40:15 »
Att beantwoordt mail behoorlijk trouw, is mijn ervaring. Jeroen, stuur een herinnering, wie weet.
Waar de modellen liggen, varen, vliegen, interesseert me verder niet zo. Dat iemand zonder real-livekennis commentaar levert: so what? Is het terecht dan is het terecht, en wie kan er nou iemand affikken op wat iemand ervaart? Ik kijk wel uit.  :)

Vooralsnog ervaar ik ze als prachtig.

jm2c

 :angel:

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5345
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec plan U
« Reactie #335 Gepost op: 18 September 2016, 08:00:40 »
Maar zou je je dan niet afvragen of je niet teveel verwacht? Dit bedoel ik echt serieus, er zijn denk ik zelfs voor Artitec grenzen aan waar ze op reageren en wat ze wel en niet meenemen in hun ontwikkelproces

Ik denk zeker niet dat ik teveel verwacht als een fabrikant met allerlei varianten van een treinstel komt met, overigens zeer loofwaardige, detailverschillen zoals afwijkende uitlaten etc. Op elke Plan U foto in de periode van na de vergeling (vanaf eind jaren '60) tot de revisie in de jaren '80 us te zien dat het NS vignet op de ABk direct achter de cabine zit. Dat valt wel iets meer op dan een hoge of lage uitlaat.

Laten we daarnaast vooral ook niet vergeten welke prijs wij mogen betalen voor zo'n model. Dan moet het gewoon goed.

Enfin, ik wacht het verder rustig af. Tenslotte wil ik nog kwijt, dat ik het zeker eens ben met anderen en dat de totaalindruk absoluut fantastisch is en Artitec hier een heel fraai model neerzet.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Artitec plan U
« Reactie #336 Gepost op: 18 September 2016, 08:35:15 »
Helaas Chris, het geklaag en gecommentaar begint (traditiegetrouw) al voor het model in de winkels ligt.

Zo jammer dit soort opruiende opmerkingen. Zowel Jeroen als ik klagen niet, maar geven opbouwende kritische opmerkingen! Zelf jaren meegedieseld op Dordrecht-Geldermalsen en er moet dus zeker een model komen! Dan echter wel graag (zo goed als) mogelijk. Ook al is de prijs van dit stel netjes, er zijn dagen dat ik zoveel geld niet in mijn portomonaie heb zitten. En laten we wel wezen: Toen Rivarossi de eerste plaatjes van de geel/grijze 1316 liet zien bleek er een verkeerd lettertype te zijn gebruikt. Na opbouwende kritiek werd het uiteindelijke model WEL AANGEPAST! blijkbaar kan het zogenaamde "klagen" dus wel helpen. Mede door die wijziging heb ik die Riva loc wel aangeschaft. Dus laten we hopen dat ook de opmerkingen over de raamstijlen en het NS Vignet nog worden meegenomen, want de kwaliteit van Att is verder natuurlijk prima in orde.

PS: Iemand nog iets gehoord van die andere DE3 leveranciers(s)  ???

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22446
Re: Artitec plan U
« Reactie #337 Gepost op: 18 September 2016, 09:03:36 »
Ach Floris, het is Artitec, en dus ligt de tolerantie voor opmerkingen laag.  :)
Ik lees het allemaal graag, zodat ik zelf kan bepalen of ik het goed genoeg vind. Tot nu toe niks gelezen wat mij zou kunnen verhinderen het model te kopen. Sterker, tegen mijn gewoonte in, heb ik er eentje besteld.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Artitec plan U
« Reactie #338 Gepost op: 18 September 2016, 09:12:21 »
Citaat
Laten we daarnaast vooral ook niet vergeten welke prijs wij mogen betalen voor zo'n model. Dan moet het gewoon goed.

Laten we vooral niet vergeten dat, welke prijs je ook 'mag' betalen, je als consument niet de opdrachtgever bent en dus ook niet gerechtigd bent op voorhand eisen te stellen.
In dit geval produceert (of laat produceren) Artitec op eigen verantwoordelijkheid een model en biedt dat aan voor een prijs waarvan Artitec vindt dat die gerechtvaardigd is. Die prijs hoef je niet te betalen, alleen krijg je dan ook geen model.

Of Artitec het wenselijk vindt om op suggesties van de consument in te gaan is aan Artitec.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3567
    • Flickr
Re: Artitec plan U
« Reactie #339 Gepost op: 18 September 2016, 09:22:05 »
Ik zou me er niet druk om maken. Dergelijke discussies komen telkens weer terug, met dezelfde argumenten, die niks helpen. Er is nu eenmaal een groep die overtuigd is van een bepaalde zienswijze. Rationeel gezien is er natuurlijk geen enkel echt argument te bedenken waarom je van tevoren geen opbouwende kritiek mag hebben (opbouwende kritiek is in dit geval suggesties voor verbetering, iets aangeven wat niet klopt etc. zoals Jeroen netjes doet bijvoorbeeld en waarbij ik voor 100% overtuigd ben dat Artitec of welk ander bedrijf dan ook dit waardeert.

Wat ik in België zie is dat het meest gebruikte argument is om maar te bashen tegen alles wat ook maar niet vererend is naar de fabrikanten is dat sommigen denken dat de voorgestelde aanpassing per definitie het model véél duurder gaat maken, ook al gaat het om een logootje op een andere plaats. Van het tegendeel zijn dat soort mensen niet te overtuigen, ook niet door mensen die nota bene zelf enige relatie met die fabrikant hebben, dan moet je het dus ook niet proberen.

Hier heb ik soms de indruk dat mensen bang zijn dat een fabrikant 'geen zin meer heeft om modellen te maken' bij kritiek, een erg merkwaardige gedachte die misschien nog voortkomt uit de beginjaren van Nederlandse modellen waar de bekende dooddoener 'wees blij dát ze wat maken' nog steeds af en toe opkomt. Mensen die dat anno 2016 nog roepen moeten gewoon niet serieus genomen worden, sorry dat ik het zeg.

De belangrijkste reden voor dit soort discussie echter is, wat ik merk, een afkeer door sommigen van mensen die zaken belangrijk vinden die zij toevallig niet zo belangrijk vinden. Het is 2016, mensen kunnen zich in steeds grotere mate niet meer inleven in meningen van anderen en dat merk je ook in de hobby. We lijken het vermogen iets te accepteren van andersdenkenden volledig te verliezen. Iemand die iets vind wat een ander niet interesseert wekt op de een of andere manier irritatie en agressie op en is in het beste geval een betweter, regelneuker, klinknagelteller en vul verder maar in.

Al met al heeft het weinig zin dergelijke discussies telkens weer aan te gaan, want het levert niks op, en uiteindelijk is het belangrijkste dat positieve kritiek er blijft zijn, want zonder dat zouden modellen nooit de ontwikkeling hebben doorgemaakt die ze de laatste decennia hebben doorgemaakt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22446
Re: Artitec plan U
« Reactie #340 Gepost op: 18 September 2016, 09:49:25 »
De belangrijkste reden voor dit soort discussie echter is, wat ik merk, een afkeer door sommigen van mensen die zaken belangrijk vinden die zij toevallig niet zo belangrijk vinden. Het is 2016, mensen kunnen zich in steeds grotere mate niet meer inleven in meningen van anderen en dat merk je ook in de hobby. We lijken het vermogen iets te accepteren van andersdenkenden volledig te verliezen. Iemand die iets vind wat een ander niet interesseert wekt op de een of andere manier irritatie en agressie op en is in het beste geval een betweter, regelneuker, klinknagelteller en vul verder maar in.

Of het iets met 2016 te maken heeft weet ik niet Sicco, maar dit is ook naar mijn mening de kern van de zaak. Sommige mensen weten wel dat de hobbybeleving verschilt en vinden dat dat natuurlijk moet kunnen, maar kunnen het kennelijk maar moeilijk opbrengen daarnaar te handelen.
Wat mij betreft blijven de detailspecialisten hier hun commentaar leveren. Hoe meer ik over een model te weten kom, hoe beter. Ik schaf graag goed geïnformeerd een model aan, of niet natuurlijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Artitec plan U
« Reactie #341 Gepost op: 18 September 2016, 10:59:44 »
Beste allen,

Om deze discussie in dit draadje maar te stoppen (hij komt namelijk in elk draadje weer terug...): kritiek geven is toegestaan, mits dit gefundeerd is. Het moet dus aantoonbaar zijn. Iemand mag dan ook zijn mening geven, ook al is het model nog niet verschenen. Het is aan de fabrikant om daar eventueel(!) een reden voor te geven.

Wat niet is toegestaan zijn aannames, onderbuikgevoelens, "ik heb gehoord dat", en andere vermoedens. Deze berichten (of deel van berichten) zullen we verwijderen, omdat ze in sommige gevallen valse beschuldigingen betreffen.

Bij deze. nogmaals, het verzoek deze discussie te stoppen en te wachten op meer nieuws over de Plan U. Bij vragen en/of opmerkingen: graag per Pb, of "meld dit bericht aan de moderator".

Gr, Bert
Team moderatoren.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Artitec plan U
« Reactie #342 Gepost op: 18 September 2016, 11:17:13 »
Knap hoor; er zijn geen foto's van de onderkant van de productiemodellen en iemand weet al te melden dat het er te plasticachtig uitziet.

Vermoedelijk heeft hij het over de schortplaten, al zorgen de merkwaardige woordvolgorde en het het ontbreken van een aantal essentiële leestekens ervoor dat het enigszins gissen is wat er precies wordt bedoeld.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re: Artitec plan U
« Reactie #343 Gepost op: 18 September 2016, 11:23:28 »
De bakken zijn lijken, netjes zelfs te overdreven mooi gespoten terwijl de onderkant gewoon echt een plastic look heeft.

Je zou een leesteken kunnen verplaatsen maar ik denk niet dat dat een verbetering is ;D.

Stephan.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec plan U
« Reactie #344 Gepost op: 18 September 2016, 11:32:38 »
Citaat van: Jeroen Water
Ook heb ik Artitec gemaild dat het NS vignet bij de 113 op de ABk onder het eerste raam achter de cabine hoort te zitten en niet zoals de tekening laat zien onder het tweede raam. Helaas nooit een reactie gehad. Het blijft wat mij betreft dus nog even spannend.

Hoi Jeroen,

Van welke tekening ga jij uit ? Ik zit hier namelijk naar een tekening ( van het soort dat jou welbekend is ;) ) te kijken, waarop het vignet op de kop van de 113 ABk keurig onder het eerste raam zit (y)

Grtzz,

Karst

P.S. Ik zal vragen of ik daar een uitsnede van mag posten hier ;)