Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 656074 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3540 Gepost op: 05 oktober 2022, 18:35:10 »
@Huup
voor op je baan, of de mijne :)
Een wat vage tekening of foto van havenkranen kan wel eens een mooi effect hebben. Ik moet denken aan de fraaie
Bede Alewijn, beide banen!
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3541 Gepost op: 06 oktober 2022, 00:56:33 »
Zo'n achtergrond met havenkranen is wel een idee. Tot nu toe heb ik als achtergrond nooit meer gehad dan een blauwe lucht met een witte waas.


Eerst maar weer eens wat aan het tekenen geweest voor een sporenplan van het stukje straatspoor.
Naar voorbeeld van de Hillestraat.


Die straat is niet al te lang, dat is 1:87 ook nog wel te doen.


Maar of de 2,5 meter die hier is ingeruimd voor de Hillestraat genoeg is?
Drie schetsjes, met achteraan een spoor dat in/achter de huizen omhoog stijgt naar niveau +1. En bij de eerste twee een trameindpunt...
Het afbuigede spoor door de Korte Hillestraat heb ik meer parallel tov de Hillestraat gehouden. Het wordt op mijn baan een doodlopend spoor, het geeft de mogelijkheid enkele wagens te plaatsen. Links van de boekenkast komt een vaste smalle plank tegen de muur waar twee korte treinen kunnen worden weggezet - of ook goederenwagens worden geplaatst.
Het gedeelte ernaast, met de boog van 90 graden wordt uitneembaar.


Ook nog een keer een compleet plan uitgetekend.
Onderaan het Spoorhavengedeelte.
In dit plan alleen sporen op het 0-niveau. In eerste instantie wil ik me daartoe beperken. Uitbreidingen naar een hoger en naar een lager niveau zijn altijd nog mogelijk

.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3542 Gepost op: 06 oktober 2022, 09:00:07 »
Ik mis bij de onderste sporen een uithaalspoor. Met rangeren is zo'n spoor reuze handig.
Bij de tekening van de Hillestraat: ziet er prima uit. Wel even oppassen met het wissel en het uitneembare deel. Daar zit de deur toch? Oppassen dus dat het uitneembare deel niet dwars door het wissel loopt....
Voeg je het stippeldeel later weer bij het doorgaand spoor"? Of leidt dat naar een schaduwstation? Wat wil je allemaal laten rijden? Heb je dat schaduwstation nodig?
En waar is de tram?!?  ;)
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2022, 09:02:13 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3543 Gepost op: 06 oktober 2022, 12:15:16 »
Dank voor de feedback!

Een uithaalspoor is inderdaad handig.
Het is wat lastig met de vensterbank, maar ik ga proberen daar toch twee sporen te leggen, dan kan op een ervan worden uitgehaald, terwijl er op het andere spoor er een trein langs kan rijden.

Er ligt een wissel op de overgang, maar juist dat gedeelte wordt vast. Dat hoeft dus geen probleem te zijn.
Deze plank wordt een soort mini fiddleyard, ook te gebruiken als de uitneembare gedeelten uitgenomen zijn. Dan kan er nog tussen dat punt en de Spoorweghaven heen en weer gereden worden.

In het laatste plan is het gestippelde gedeelte de doorgaande route. Bij gebrek aan ruimte ligt dat spoor echter onder de huizen. Het wissel (nu getekend als een van 15 graden, wordt als het kan slanker) ligt daar achter de huizen. Dat de trein onder de huizen verdwijnt zal aan het oog onttrokken zijn. 

Wat komt er te rijden: NS diesellocs met korte goederentreinen.
En personentreinen? Vooralsnog niet. Maar ik wil de mogelijkheid daarvoor niet helemaal uitsluiten. Langs het onderste spoor, onderaan in het Spoorweghavengebied, kan evt een perron worden gerealiseerd. En als er dan achter de Hillestraat, onder de achterste huizen een spoor omhoog leidt naar niveau +1, dan kan op de boekenplan rechtsonder ook een kopspoor komen en kan er tussen deze twee kopsporen gependeld worden.

En de tram: die kwam helemaal niet in de Hillestraat.
Dus voor mijn gevoel wordt de Hillestraat op mijn baan wat minder Hillestraat als ik er een tram tussen prop. De tram daar is dan ook verdwenen uit het ontwerp.

Er reed tot de jaren 30 wel een tram in de straat erachter, de Parallelweg. En de Parallelweg lag net achter het emplacement van de Spoorweghaven.
Zo kwam ik op het idee om de tram een plek te geven in de vensterbank bij het Spoorweghavengedeelte.
Gewoon een stukje dubbelsporig tracé, de beide uiteinden aan het oog onttrokken door bebouwing.

Bij de Hillestraat was ik zelf niet helemaal tevreden met het stukje dubbelspoor. Op zich is dat wel conform de werkelijkheid. Maar het wordt daar linksboven net wat te krap. Ik zet daar liever een huizenblok neer. Met de mogelijkheid om daaronder nog eens een spoor omhoog te maken.

Alles overziende kom ik tot het volgende aangepaste plan.




hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3544 Gepost op: 06 oktober 2022, 12:34:07 »
Geen trem?
Dat zal Eemstede betreuren. ;)
Zie post 3413.
R.
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2022, 12:37:11 door hrp »
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3545 Gepost op: 06 oktober 2022, 15:36:42 »
Wat je daar ook kunt doen is een water maken waaronder de trein, dan al wat eerder, verdwijnt.
Ik vind het altijd lastig om iets echt na te maken. Het  blijft improviseren en de juiste sfeer weergeven, waarbij 'juist' gelezen moet worden als wat ik als juist ervaar. Dat een trein onder huizen verdwijnt bijvoorbeeld, zou ik zelf geen probleem vinden en niet verstoppen, maar accentueren door een , bijvoorbeeld, vermeent viaduct. Of iets dergelijks. Er zijn zat voorbeelden waarbij huizen hoger liggen dan het spoor. IJmuiden bv. Dat de trein daar niet verdwijnt, neem ik dan voor lief.
Overigens vond ik die twee korte spoortjes lnks boven juist erg leuk. Een mooi reisdoel, zeg maar, voor een sik of hippel 😇
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2022, 16:24:24 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3546 Gepost op: 06 oktober 2022, 17:28:38 »
@Ronald
Hoezo geen trem ???

@Huup
Dat verdwijnpunt links boven vind ik juist zo slim bedacht :D

Rechts boven hoeft er de trein misschien niet eens echt te verdwijnen. Hij rijdt er al een stukje achter de huizen. Dan moet ik wel proberen de boog daar zo ruim mogelijk te houden.Of anders nog meer gebouwen in dat hoekje.

Een verdwijnpunt onder water heb ik al wel in gedachten gehad.
De vensterbank rechts had ik aanvankelijk als wateroppervlak gedacht. Vanaf de boekenplank rechts zou op niveau +1 een spoorviaduct over het water gaan.
Het doorgaande spoor zou daar dan verdiept worden tot niveau -1, net onder het wateroppervlak.
Dat plan heb ik dus laten vallen.

Datzelfde geldt voor het idee om onder de spoorweghaven nog een soort schaduwstation te maken.
Het schuine uitneembare stuk zou dan behalve een dijkje of een viaduct richting de kade van de Spoorweghaven een afrit krijgen naar een nogal laag niveau, zeg maar -2. Als je de kade ziet als niveau 0, en het water als -1.

Een verdwijnpunt onder een viaduct is voor mij helemaal OK. Of nog breder dan een viaduct. Een hoger gelegen deel van de stad. Dat had ik op mijn vorige baan ook.
Aan zoiets zit ik te denken rechtsonder waar de sporen van de Spoorweghaven scherp afbuigen naar boven.
Dat is in dit sporen plan de lastigste plek om sporen geloofwaardig uit het zicht te laten verdwijnen.
Wat zouden jullie voor dit verdwijnpunt - rechtsonder dus in het baanplan - aanraden?

« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2022, 15:14:39 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3547 Gepost op: 06 oktober 2022, 17:48:32 »
Misschien gewoon het vijftig jaar oude Bommelverhaal van Marten Toonder "Tom Poes en het verdwijnpunt" eens lezen :)
Ronald
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3548 Gepost op: 06 oktober 2022, 19:50:17 »
Hulde aan Toonder met z”n schitterende woordenschat.
Zonder er erg in te hebben neem je d”r wat van over…

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3549 Gepost op: 06 oktober 2022, 21:15:24 »
Op het doodlopende spoortje links vooraan bij de Hillestraat stel ik me onderstaande situatie voor. Zo nu en dan worden daar een of meer wagens geplaatst voor de daar gevestigde bedrijven.

Citaat van: Alewijn link=topic=65536.msg3222292717#msg3222292717

[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nassauhaven-sep-1935-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-1976-11787-01-621170206e610.jpg
[/url]
Nassauhaven (de straat) sep 1935 foto FH van Dijk NL-RtSA-4117-1976-11787-01


Nee, dat was niet de gewoonte in de Korte Hillestraat. Daar reden alleen maar treinen doorheen. Maar dat mag de rangeerpret niet drukken.



Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3550 Gepost op: 07 oktober 2022, 13:08:21 »
Zo camoufleerde ik de scherpe bogen op mijn vorige baan.


Er was echt geen inkijk. Wat ook nog hielp is dat ik de doorrijhoogte minimaal had gehouden.
Zo minimaal dat op een van de doorgaande sporen, dat spoor lag net 1 of 2 mm hoger, er nog wel eens een wagen vastliep... Dat spoor heb ik alsnog iets lager gelegd.

Aan zoiets denk ik dus rechtsonder aan het eind van het Spoorweghavengedeelte.
Ik vermoed dat die op zichzelf niet echt voorbeeldgetrouwe overkapping al snel niet meer opvalt.
Op het emplacement zelf zal genoeg te zien zijn, het 'verdwijnpunt' valt dan optisch weg. Tenminste, daar reken ik wel op.
Zie de situatie op mijn vorige baan:


Voor al die rijtuigen zal dus niet echt plaats zijn op mijn baan.
Die moeten wachten op 'betere' tijden. Misschien kan er eens een keer een postrijtuig meerijden...


Postrijtuig-plan-L-24-apr-1970-in-goederentrein






Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3551 Gepost op: 07 oktober 2022, 13:13:25 »
Duideliijk. Mss een werkliedentrein, die kwam eerder ook al voorbij.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3552 Gepost op: 07 oktober 2022, 13:29:15 »
En niet te vergeten de boottreinen voor de Holland America Lijn, die reden ook echt langs de Spoorweghaven dan wel door de Hillestraat, het kon allebei.

Naast het goederenvervoer kwam er op de Wilhelminakade een heel enkele keer een boottrein voor passagiers van de Holland America Lijn.


Wilhelminakade 1949 foto D.van de Ven

Een stalen D, een ovaalramer, bolkoppen en wat nog meer...

« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2022, 13:32:04 door Alewijn »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3553 Gepost op: 07 oktober 2022, 14:08:33 »
Oja! Geweldig. Denk je zo een reis eens in...... Je gaat naar de States en dan begint dat al zo.......  :)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2213
  • DB Tijdperk III
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3554 Gepost op: 07 oktober 2022, 16:21:42 »
Dat kan tegenwoordig op bijna vergelijkbare wijze. Je pakt de trein naar Schiphol ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal