Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eindstation Daarhuizen door Sikko
Vandaag om 20:58:00
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Eric v C
Vandaag om 20:39:19
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 20:28:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 19:45:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:42:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 19:28:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:26:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 19:21:59
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:31:46
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:27:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 917814 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2665
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3210 Gepost op: 13 July 2022, 18:32:13 »
Station Bergweg - op niveau +1


station-Bergweg-mat-54-rode-biezen-gele-neus-ca-1960
Niet dus: het was een nostalgie-ritje in 1995 - zie de reacties hieronder.


station-Bergwerg-okt-1967-HUA-395


« Laatst bewerkt op: 14 July 2022, 14:46:53 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2665
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3211 Gepost op: 14 July 2022, 09:14:41 »
De laatste jaren dat er treinen reden was alleen het oostelijke spoor in gebruik. de westelijke helft lag er desolaat bij:


station Bergweg ongebruikt spoor


spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5632
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3212 Gepost op: 14 July 2022, 09:54:35 »
Opvallend dat die Hondekop twee foto's hierboven in 1960 ook al links rijdt op het oostelijke spoor. Of was dat toen nog incidenteel?
Groet, Frank

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3213 Gepost op: 14 July 2022, 11:00:53 »
Frank,

Misschien was de meester vergeten de verlichting te wisselen.
Als ik het andere spoor zo zie, oogt het roestig.
Of zie ik dat verkeerd?

De reclameplaat links oogt niet 1960 en de perronverlichting is duidelijk recenter dan die op de foto uit 1967. ;D
Ik denk museumtreinstel in laatste periode.



Groetjes
Ronald
« Laatst bewerkt op: 14 July 2022, 11:21:57 door hrp »
Groet,
      Ronald

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5632
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3214 Gepost op: 14 July 2022, 11:26:26 »
Je zou zo maar eens gelijk kunnen hebben, Ronald. Ik ben te blindelings afgegaan op het vermelde jaartal.
Groet, Frank

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3215 Gepost op: 14 July 2022, 11:38:07 »
Frank,

Daar zou je toch van uit mogen gaan?

Ik kan het treinstel echter niet op Internet in deze kleurstelling vinden als museumstel.

Groetjes
Ronald
Groet,
      Ronald

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5632
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3216 Gepost op: 14 July 2022, 11:51:43 »
Ronald, inmiddels ik wel: dit is de 381 vermomd als 348. Is in 1995 in deze kleurstelling nog even op de baan geweest voordat het doodvonnis werd voltrokken.
Met dank aan de Beeldbank van de NVBS (DIA102746-1995-126).
Groet, Frank

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3217 Gepost op: 14 July 2022, 11:58:26 »
Frank,

Derhalve foto uit 1995.

Met vereende krachten komen we er wel.
Met snelheid van een drie-asser...

Groet.
Ronald
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2665
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3218 Gepost op: 14 July 2022, 20:07:49 »
Duidelijk zo, ik heb de correctie mbt het jaartal er al bij gezet.
Afgezien van de reclameborden ziet alles er op de foto zo authentiek uit dat ik toch op het verkeerde been werd gezet.

Overigens vraag ik me af of de hondekoppen er geregeld gereden hebben.
Die waren toch vooral voor het langeafstandsverkeer. Op andere foto's zie ik met name mat 40, 46 en 64. En later natuurlijk jarenlang de sprintertweetjes.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3219 Gepost op: 14 July 2022, 21:10:59 »
Hondenkoppen op Hofpleinlijn....
Op de website van Bert Stortenbeker kan je ze zien.
Beneluxstellen kwam je er ook wel tegen, niet alleen in relatie net de werkplaats te Leidschendam, overigens.
R.
Groet,
      Ronald

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3858
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3220 Gepost op: 14 July 2022, 21:27:55 »
Ronald, inmiddels ik wel: dit is de 381 vermomd als 348. Is in 1995 in deze kleurstelling nog even op de baan geweest voordat het doodvonnis werd voltrokken.
Met dank aan de Beeldbank van de NVBS (DIA102746-1995-126).
De 381 heeft het nog wel wat langer uitgehouden zoals te zien is op dit plaatje van 07 april 1996 in Rtd CS;
960407 43-25 Rotterdam by Gerard van Vliet, on Flickr
NS 348 (=381),
Rotterdam CS,
07 april 1996.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4033
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3221 Gepost op: 14 July 2022, 21:57:49 »
De Hofpleinlijn werd  soms als omleiding van de Oude Lijn gebruikt als er iets mis was tussen Den Haag en Rotterdam CS
Ik heb zelf een keer in de Beneluxstrein gezeten , die werd omgeleid over de Hofpleinlijn. De lok was eentje uit de serie 1100 ,zoals de 1181 b.v.
 Ik zie het bochtige stukje  spoor nog voor me tussen de Halte Kleiweg en de lijn uit Gouda  ri Rtd met veel struikgewas.

Peter
« Laatst bewerkt op: 15 July 2022, 21:34:21 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3222 Gepost op: 14 July 2022, 23:16:36 »
Peter,

Zoiets heb ik ook eens meegemaakt. Vanwege storm geen trein van Delft naar Rotterdam. Maar wel een trein die uit Schiedam kwam en me via Den Haag en de Hofpleinlijn naar Rotjeknor bracht. Mat.46. 1973.

Dienstregeling 1989 erbij gepakt.
Tussen Den Haag CS en Hofplein twee treinen per uur. Rijtijd rest 29 en 31 minuten! Daar waren drie treinstellen voor nodig dus. In ochtendspits vier treinen per uur. In middagspits slechts een rit heen en terug vanaf het Haagje, op vrijdag ging die echter maar terug tot Pijnacker!

In andere perioden werd deels ook naar Rotterdam CS gereden.
Het andere eindpunt varieerde ook: Scheveningen, Den Haag HS en later Den Haag CS.

Ogenschijnlijk een saai lijntje maar voor liefhebbert toch wel leuk. Op de laatste exploitatiedag oud materieel en kort erop even metrostellen van de RET.

Ook aardig: de lijn passeerde drie trambedrijven NZHTM, HTM en RET.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 14 July 2022, 23:25:39 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2665
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3223 Gepost op: 15 July 2022, 11:20:03 »
De Hofpleinlijn is naar mijn mening zeker een interessante lijn met een unieke geschiedenis.
En dan vooral het laatste stukje door Rotterdam.

Niet heel efficiënt maar wel bijzonder waren de laatste jaren dat de lijn werd bereden door de metro.


RandstadRail op de Hofbogen - 2006-2010

zie ook https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_E_Den_Haag_Centraal_-_Rotterdam_Hofplein

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2665
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3224 Gepost op: 15 July 2022, 11:54:34 »
Nog een 'historisch' plaatje, nu van een van de laatste dagen dat er nog treinen reden.


Hofpleinlijn-viaduct-Bergselaan-plan-U-25-05-2006