Doel:€250.00
Donaties:€187.50

Per saldo:€-62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-06-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Eelco Storm
Vandaag om 15:13:04
NS modelbaan Hoekdam H0 door DH1-3104
Vandaag om 14:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:51:48
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door Dennis1984
Vandaag om 14:22:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:06:22
Wel remgeluid, maar lok rijdt door door bellejt
Vandaag om 13:44:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Forever Rocofan
Vandaag om 13:32:55
Testbaan door C-rails
Vandaag om 13:25:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Tramfan
Vandaag om 13:20:49
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door rolfm
Vandaag om 13:12:55
LS models ICR door Duikeend
Vandaag om 12:54:03
Spoor op industrieterrein Lage Weide door spoorzeven
Vandaag om 12:50:12
Station Markelo in schaal 0 door WesleyMunnik
Vandaag om 12:44:53
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 12:22:38
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door jerrytrein
Vandaag om 12:03:04
BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951 door Duikeend
Vandaag om 11:13:29
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 10:05:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 09:45:01
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 09:24:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jeroen Water
Vandaag om 08:50:33
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:11:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 07:55:22
Rijnstraat door Rob Moerkerken
Vandaag om 06:59:55
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 06:39:46
Wie maakt de Nedmag trein compleet met de juiste wagens? door T.Spat
28 juni 2022, 23:21:09
iTrain 5.1 door Dirk
28 juni 2022, 21:49:38
RhB H0m, Albulisch door Boertje
28 juni 2022, 21:40:21
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Eegtrain
28 juni 2022, 21:38:27
Aandrijving Roco 2200 door Lokführer Bas
28 juni 2022, 21:27:28
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
28 juni 2022, 20:38:03
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 313683 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2655 Gepost op: 18 mei 2022, 11:03:12 »
En dan nu het station DP zoals het in 1877 geopend werd:


Rotterdam DP-1877-foto-JG-Hameter

Hans Reints gaf in het topic over de Hoekse lijn een mooi stukje informatie:


Rotterdam Delftsche Poort was het eerste gezamenlijke station van twee concurrerende maatschappijen, de SS en HYSM, en was daarmee het allereerste Centraal Station van Nederland. Het station werd uitgevoerd als kopstation met langssporen,wat ook een primeur voor Nederland was. Door deze spooropstelling heeft het stationsgebouw een bijzondere vorm gekregen, namelijk de vorm van een haak. Het hoofdgebouw bestaat uit een trapezium-vormig middendeel met aan weerszijden vleugels. In de vleugel die op de kopsporen uitkwam was de HIJSM gehuisvest terwijl Staatsspoor in de tegenoverliggende vleugel zat. Hoewel dit station wel degelijk een Centraal Station was bleef het de naam Delftsche Poort houden. Meestal werd de naam afgekort tot Rotterdam D.P.


Het stationsgebouw werd in 1934 grondig verbouwd door architect Van Ravesteyn. Bij deze verbouwing werd de gevel van het middendeel vervangen door een nieuwe glazen ingangspartij en er werd een nieuwe achtertoegang toegevoegd.

Bij het bombardement op 14 mei 1940 werd de binnenstad van Rotterdam verwoest waarbij ook het station en de omgeving werden weggevaagd. Tijdens de oorlog werd het station Delftsche Poort provisorisch opgelapt. Bij de ingebruikname van het nieuwe baanvak tussen Nieuwerkerk en Rotterdam werd station D.P., in afwachting van de bouw van het nieuwe Centraal Station, alvast omgedoopt tot Rotterdam Centraal Station. Het nieuwe Centraal Station werd naast het oude station Delftsche Poort gebouwd en werd op 31 mei 1957 geopend. Vrijwel meteen daarna werd het restant van het oude station gesloopt om plaats te maken voor het nieuwe stationspostkantoor.

Twee foto's van na de verbouwing van 1934:


Rotterdam-DP-stationsplein-1934-1940-HUA-467


Rotterdam DP-1938-1939-NL-RtSA-4100-2005-573-27-01

« Laatst bewerkt op: 18 mei 2022, 11:14:52 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2656 Gepost op: 18 mei 2022, 11:57:36 »
Op deze luchtfoto is de combinatie van kop- en doorgangsstation goed te zien:


Rotterdam DP 1922 NIMH-2011-0304


Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2763
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2657 Gepost op: 18 mei 2022, 12:17:39 »
Leuk dat hier de oude diergaarde in beeld is (voorgrond). En een fraaie verzameling rijtuigen en postwagens.
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2658 Gepost op: 18 mei 2022, 13:45:08 »
Ja, op dit soort foto's raak je niet snel uitgekeken.
Nog eentje uit iets later tijd.


Rotterdam DP 1924-1934 (er hangt bovenleiding - station is nog niet verbouwd)

« Laatst bewerkt op: 18 mei 2022, 13:47:42 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 1776
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2659 Gepost op: 18 mei 2022, 18:49:46 »
Foto na 1927.

Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2660 Gepost op: 18 mei 2022, 23:38:32 »
De vorige foto is zo te zien een deel van deze:


Rotterdam DP 1928 (na de Nenijto, zie onder)-1934

« Laatst bewerkt op: 19 mei 2022, 10:53:41 door Alewijn »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2763
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2661 Gepost op: 18 mei 2022, 23:44:51 »
Het Nenijto terrein met poort (het is niet de latere diergaarde) is mooi te zien op deze prent, rechts bovenin.
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2662 Gepost op: 19 mei 2022, 00:10:54 »
Hier vanaf de andere kant:


Blijdorp-luchtfoto-1938-NL-RtSA-4232-IX-120-01

Dan is deze ook nog wel leuk:


Miniatuurspoorweg op Nederlandsche Nijverheidstentoonstelling Nenijto 26 mei - 15 september 1928 NL-RtSA-4029-PBK-1993-1139-01

Nog wat plaatjes toegevoegd:


Nenijto-paviljoen https://stadsarchief.rotterdam.nl/zoek-en-ontdek/themas/nenijto/


Nenijto-terrein-1928-NL-RtSA-4282-XXXIII-337-01



« Laatst bewerkt op: 19 mei 2022, 10:52:26 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2663 Gepost op: 19 mei 2022, 09:44:40 »
Onder de kap...


Rotterdam-DP-1930-1939-HUA-515


Rotterdam-DP-1930-1939-HUA-429


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 1776
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2664 Gepost op: 19 mei 2022, 09:52:02 »
De vorige foto is zo te zien een deel van deze:


Rotterdam DP 1927(?)-1934

...derhalve is de foto van later datum. Na 1928, het jaar dat de Nenijto er was, hal A is er al verdwenen. Er staan er nog drie en in de verte ook het lunapark.
Een hal verhuist in 1955 na naar Dijkzigt, manifestatie E'55, en gaat verder als Energiehal van het toemalige Ahoy. De E-hal werd in 1966 verplaatst naar de Abr. van Stolkweg en daar na jaren in de jaren negentig gesloopt.

Aan de onderzijde vd prent de Schiekade wz..
Links onder de Poortstraat, iets naar rechts de Haarlemmerstraat, rechts daarvan de vm remise van de tram naar Overschie.
Vanaf de Molenwaterweg loopt de (Stations)singel tot aan de tunnel  bij de Statenweg. Gedempt in jaren vijftig.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2022, 10:50:13 door hrp »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2665 Gepost op: 19 mei 2022, 11:36:55 »
Nog wat vooroorlogs materiaal:


Rotterdam DP 1930 NL-RtSA-4029-PBK-1983-1698-01


NS 3916 Rotterdam DP


NS 1700 (correctie HSM 350-358 / NS 1601-1609) Rotterdam DP ca 1921



Rotterdam DP NS 3911 1930 NL-RtSA-4029-PBK-6597-01

« Laatst bewerkt op: 19 mei 2022, 12:24:10 door Alewijn »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2009
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2666 Gepost op: 19 mei 2022, 12:13:33 »

NS 1700 Rotterdam DP

Dit is geen NS 1700, maar een loc uit de serie 1601-1609.
Deze "Rijnbogen" waren oorspronkelijk de serie 101-109 van de NRS. Na de liquidatie van de NRS in 1890 werden het de HSM 350-358. Bij de HSM bevielen de locs zo goed, dat de maatschappij er nog eens 50 stuks van kocht (bijgenaamd "HSM bogen") en die nummerde als 359-408. Deze verschilden op een paar kleine punten van de Rijnbogen.
De hele serie werd bij de NS genummerd als 1601-1659.

Zo te zien is deze foto gemaakt rond de overgang van HSM naar NS in 1921: donkere HSM-beschildering, geen nummerplaat en geschilderd nummer op de zijkant van het machinistenhuis.
En de rijtuigen op de achtergrond hebben nog geen klasseborden.

Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2022, 12:23:54 door TonM. Reden: Toevoeging om de foto de dateren. »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2667 Gepost op: 19 mei 2022, 16:15:20 »
Bedankt, Ton. Mooi dat je wat info over dit loctype geeft.

De verbouwing van station DP van 1934 is al even genoemd.
Het resultaat zien we hier:


Rotterdam DP 18 04 1936 NL-RtSA-4261-2002-1575-01


Rotterdam DP ingang noordzijde 05 07 1935 NL-RtSA-4261-2002-1608-01


Rotterdam DP nieuw trappenhuis 05 07 1935 NL-RtSA-4261-2002-1609-01


Rotterdam DP wachtkamer 2e perron aug 1936 HUA-359


Rotterdam DP wachtkamer 2e perron aug 1936 HUA-X16273-163384

Toegevoegd:


Rotterdam DP stationshal mrt 1934 HUA-X8011-152551

« Laatst bewerkt op: 19 mei 2022, 17:23:28 door Alewijn »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11348
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2668 Gepost op: 19 mei 2022, 16:28:58 »
Wel gek om te zien dat uitgang van DP schijnbaar gro(o)t(s)er was dan de ingang.
Was dat omdat men de mensen vlot naar buiten wilde hebben of omdat men niet teveel mensen (tegelijk) naar binnen wilde hebben ?  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2669 Gepost op: 19 mei 2022, 16:34:27 »
Het zal wel te maken hebben met de uitgangscontrole.

In die dagen alle nadruk op de verboden. Waar je dan wel erin en eruit kon...

Toevoeging - de ingang staat toch wel aangegeven, maar het is inderdaad maar een smalle deur:


Rotterdam DP ingang 1941-1942 NL-RtSA-4100-1997-1854-01
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2022, 16:50:58 door Alewijn »