Doel:€250.00
Donaties:€214.50

Per saldo:€-35.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-01-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinen tuffen de winkel uit (RTV Dordrecht) door VAM65
Vandaag om 07:41:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 06:52:06
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 06:50:37
Märklin / Trix, nieuws van de fabrikant. door Sicco Dierdorp
Vandaag om 06:46:24
Bahnstrecke 5867 door Falcon10
Vandaag om 06:46:20
Kalender 2022 door Martijn193
Vandaag om 06:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 00:28:15
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
Vandaag om 00:01:26
Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig? door Klaas Zondervan
17 januari 2022, 23:40:02
Frans loodsje et cetera door NS1220
17 januari 2022, 23:30:22
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
17 januari 2022, 23:25:05
NextGen de virtuele loksound 5 simulator download (update) door D_Loc
17 januari 2022, 23:21:36
Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald? door rjr
17 januari 2022, 23:16:21
BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530 door Tedo
17 januari 2022, 23:00:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
17 januari 2022, 22:53:42
Antieke Marklin loc, hulp met identificeren? door sncf231e
17 januari 2022, 22:53:06
Rondom Charlois door Hans Reints
17 januari 2022, 22:51:30
Micro Modelbouw Nederland door EricZmS
17 januari 2022, 22:31:03
Baanbouw Bosje77 door bosje77
17 januari 2022, 22:27:15
Diorama Schiehaven, Rotterdam door BlindeVink
17 januari 2022, 22:10:27
Best verslavend … door H0ppakee
17 januari 2022, 22:05:54
Vreemde rails in Hardinxveld-Giessendam door MOVisser
17 januari 2022, 21:49:11
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door hooidonk
17 januari 2022, 21:47:45
Communicatiefout tussen 3e module DR4088 GND( Digikeijs) en Märklin CS3 plus door Ruud van der Sluijs
17 januari 2022, 21:44:07
VERPLAATST: Re: Minitrix 2022 door Bert van Gelder
17 januari 2022, 21:35:00
VERPLAATST: Artitec 2022, nieuws van de fabrikant. door Bert van Gelder
17 januari 2022, 21:34:08
VERPLAATST: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant. door Bert van Gelder
17 januari 2022, 21:33:32
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
17 januari 2022, 21:21:45
De fabriek - Spoor 0 door Luit
17 januari 2022, 20:59:18
Onderhoud baan en locomotieven door Frank 123
17 januari 2022, 20:37:02
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 174452 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 1157
Re: Rondom Charlois
« Reactie #840 Gepost op: 02 december 2021, 21:01:23 »
 :)
@ alewijn, je hebt gelijk. Het metronetwerk heeft geen keermogelijkheid.
Was er wel geweest als de plannen in Ommoord waren gerealiseerd, nl een verbinding tussn beide takken.

Maar ook de keermanouvre bij de aflevering snap ik niet. Dan had men bij Werkspoor de koppelingen toch ook zo hebben kunnen monteren dat keren niet nodig was. Of ben ik nou gek?
Volgens "Trammend naar de Metro" waren de koppelingen identiek aan de NS met oog op transport over het spoor.

Gr.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 02 december 2021, 21:06:42 door hrp »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9945
Re: Rondom Charlois
« Reactie #841 Gepost op: 02 december 2021, 21:18:40 »
Nagezocht en het was precies andersom.  ;D
Bij aflevering waren de metros voorzien van symmetrische koppeldozen.’
Bij de komst van de sneltrams type T, begin jaren ‘80, was het aantal verbindingen onvoldoende vanwege de extra apparatuur die deze aan boord hadden en omdat koppelen met de oudere M’ tjes een eis was. Omdat toen inmiddels duidelijk was dat het net geen keerlussen ging bevatten is dat los gelaten. (Zie eerder genoemde boek, blz 169).

De keermanouvre op RMO wordt daarmee wel een raadsel.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1603
    • Flickr pagina
Re: Rondom Charlois
« Reactie #842 Gepost op: 02 december 2021, 21:41:19 »
Kan toch zijn dat het onderdeel was van het driehoeken van het ding?
Metro's staan allemaal op het Rotterdamse net met de 'neus' dezelfde kant op.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 648
Re: Rondom Charlois
« Reactie #843 Gepost op: 02 december 2021, 21:53:44 »
Dat laatste zal het toch geweest zijn.

Hoe dan ook, dit item begon allemaal rond remise Hilledijk die in plaats kwam van het vroegere depot Feijenoord.
Het werd een railknooppunt waar trein-,  tram- en metro-sporen aan elkaar verbonden waren.
Waren, want het allemaal verleden tijd.

Nog één foto van het complex - met ernaast opvallend volle opstelsporen.


Rotterdam Feijenoord aanleg remise Hilledijk 1965 (van de site van de feijenoordsemeesters)

Maar dat was dus allemaal ruim na 1955...
« Laatst bewerkt op: 02 december 2021, 21:59:54 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 648
Re: Rondom Charlois
« Reactie #844 Gepost op: 03 december 2021, 11:57:03 »
Weer terug naar de havenbedrijven rond Katendrecht.

De overblijfselen van de San Franciscoloods waren herbouwd in de loodsen Fenix 1 en Fenix 2.
Ze kozen de naam Fenix omdat de loodsen als het ware uit de as herrezen waren na de verwoestingen van de oorlog.


1952 vooraan Fenixloods 2

Uit de jaren 50 en 60 vond ik verder nauwelijks foto's, wel wat uit later tijd.


1983 Inmiddels is er links van Fenix 2 een silo bijgebouwd.


Veerlaan ca 1980


Fenix 1


Aug 1990 Foto Ben van Wevering - van http://www.feijenoordsemeesters.nl/10_Feijenoordse%20meesters.htm

« Laatst bewerkt op: 03 december 2021, 12:10:55 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 648
Re: Rondom Charlois
« Reactie #845 Gepost op: 03 december 2021, 14:52:10 »
Nog wat meer recente opnames van beide loodsen - maar wel voor de grote verbouwing.


Fenix 1 met op de achtergrond de eerder genoemde meelfabriek Co-op


Fenix 2 vanaf de Rijnhavenbrug (voetgangersbrug tussen Katendrecht en Wilhelminapier 2012 geopend)

Aan de andere kant van Fenix 2:


ca 1982


ca 1982 - Provimi, opgericht in 1927, is hier nog steeds gevestigd

« Laatst bewerkt op: 03 december 2021, 16:03:54 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 648
Re: Rondom Charlois
« Reactie #846 Gepost op: 03 december 2021, 17:17:52 »
Luchtfoto's helpen om het overzicht te houden:


Maashaven met links onderaan de graansilo, bovenaan de 1e en 2e Katendrechtse haven en rechts de Fenixloodsen  1950


1e en 2e Katendrechtse haven 1923 (de 1e is inmiddels gedempt)
De letters THB staan voor Thomsen Havenbedrijf. Langs de Maashaven een laadplaats van bulkgoederen, na de oorlog zien we die niet meer terug.

Onderstaand plaatje zal dan ook wel van voor de oorlog zijn:


Brugkranen op de kade Maashaven noordzijde (aanvulling: 1935 Foto FH van Dijk) NL-RtSA-4117-1976-4493-01


« Laatst bewerkt op: 08 december 2021, 00:09:53 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 648
Re: Rondom Charlois
« Reactie #847 Gepost op: 03 december 2021, 21:56:25 »
Schitterende foto van de Nieuw Amsterdam. Maar het gaat mij natuurlijk om de havens erachter.


Tweede Katendrechtsehoofd 31 07 1971 Foto B Lamers



Deka Tweede Katendrechtse haven ca 1960



Muller Thomsen Maashaven-Nz 1970 - duidelijk op de foto de ligging van de Fenixloodsen precies tegenover de Wilhelminapier


Maashaven Thomsens-Havenbedrijf - In 1953 startte hier de Havenvakschool

« Laatst bewerkt op: 03 december 2021, 22:55:38 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 648
Re: Rondom Charlois
« Reactie #848 Gepost op: 04 december 2021, 10:18:20 »
Verder heb ik nog wat foto's van de kades. Vaak is het lastig te bepalen waar de foto precies genomen is. Maar met behulp van de luchtfoto's gaat dat steeds beter.

Zo plaatste ik een paar jaar geleden in post 190 twee mooie plaatjes die ik aanvankelijk niet precies kon localiseren.
Maar inmiddels wel. Op de tweede foto zie je de  torentjes van het hoofdkantoor van de HAL aan de Wilhelminakade. Het moet op de, na de oorlog nieuw aangelegde, kade voor de Fenixloodsen aan de Rijnhaven zijn. De eerste foto zal daar niet ver vandaan genomen zijn.

Het bijschrift van de foto's geeft aan: mei 1951. De tweede foto heb ik trouwens teruggevonden in het Utrechts Archief.
Met de naam van de fotograaf die ik hier dan ook graag vermeld.



Foto DC Gerdessen


Foto DC Gerdessen HUA 806682


Nog een foto, met zo te zien dezelfde vrachtwagen van Van Gend&Loos:


Rijnhaven mei 1951 Foto DC Gerdessen HUA 806683

« Laatst bewerkt op: 04 december 2021, 10:56:05 door Alewijn »

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
  • BRrrrrmmmmmm. III-V Diesel Power. Analoog h0 dc
Re: Rondom Charlois
« Reactie #849 Gepost op: 04 december 2021, 11:04:46 »
Een voor zijn tijd een lel van een vrachtwagen.
Als ik het goed zie ex army diamond truck.
Groeten Dirk Jan

Mijn andere hobby...
www.centoclub.nl/index.php?threads/djwpks-monster.832/

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9945
Re: Rondom Charlois
« Reactie #850 Gepost op: 04 december 2021, 11:22:22 »
Fraaie platen! Nooit geweten dat aan de Maashaven massagoed werd overgeslagen.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 313
Re: Rondom Charlois
« Reactie #851 Gepost op: 04 december 2021, 16:54:30 »

Die VGL truck?

Staat ie nou in spiegelbeeld?

Prachtige plaatjes,
ANDREUS

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 648
Re: Rondom Charlois
« Reactie #852 Gepost op: 04 december 2021, 17:43:19 »
Bedankt voor de reacties.

Van oude trucks heb ik geen verstand, maar wat natuurlijk meteen opvalt is dat de motorkap een andere kleur heeft. Zou dat legergroen zijn?
Heeft iemand een idee wat de kleur is van de onderkant van de vrachtwagen. Lichtgrijs of rood?

Nee, deze foto's zijn niet in spiegelbeeld, kijk maar naar de eerste foto: de tekst is gewoon te lezen.
En op alle drie de foto's zit de nummerplaat links op de bumper.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 1157
Re: Rondom Charlois
« Reactie #853 Gepost op: 04 december 2021, 17:55:12 »
Kleur motorkap afwijkend?
Volgens mij is de motorkap ter isolatie voorzien van een leren "hoes".
De foto 's zouden derhalve in de winter zijn gemaakt.
Winters waren nog streng.
Op Buzzybeeforum vond ik uiteindelijk vrachtwagen met ook zo'n hoes.
Oud type kenteken. Staat de L voor Limburg?
De kleur van de onderkant van de laadbak was donkergrijs bij de firma.
Gr.
RONALD
« Laatst bewerkt op: 04 december 2021, 18:17:17 door hrp »

joepDE2

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: Rondom Charlois
« Reactie #854 Gepost op: 04 december 2021, 19:41:12 »
De letter L op de provinciale kentekens stond voor Utrecht. Limburg had P.
Bron: https://www.conam.info/kentekens/provincienummers
groet, Joep