Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 656135 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #510 Gepost op: 03 december 2020, 10:30:00 »
Leuke foto.
Maar.... waar in Rotterdam? Raadplaat!

Een Spijkstaal zoals bakker Van der Meer & Schoep er vele in gebruik begin nam vanaf begin jaren zestig.
De foto is genomen in de tijd dat de bedrijfsnaam was vervangen door de landelijke "King Corn". Net te zien ondanks de sneeuw op het dak...

Toen hadden we nog winters...

Ronald
« Laatst bewerkt op: 03 december 2020, 10:33:29 door HRP »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #511 Gepost op: 03 december 2020, 14:05:25 »
Bedankt weer voor de aanvullingen.
Frans, dit is wel een heel mooie illustratie van het melkvervoer bij de RTM.
En Jowi, die Spijkstaals waren een begrip, ze waren niet stuk te krijgen. Heeft NS ook geen bagagekarretjes gehad van dat merk?

In elk geval, mijn vader reed van 1982 tot 1995 met deze wagen:

Spijkstaal met electromotor, 7 meter lang. Er waren verschillende lengtes leverbaar, van 6-11 meter. De meeste van dit soort wagens hadden overigens een bezinemotor.


Drie garages dienden als pakhuis, waarvan een met een koelcel voor de melk en een voor de lege flessen. Het eerste werkje dat je al klein kon doen: flessen sorteren!


Dagelijks kwam de Melkunie de dagverse melk en melkproducten leveren. De rest kwam 1x per week van Emha, leverancier van vnl kleine zelfstandigen, vergelijkbaar met SRV.
Dit zijn beelden van rond 1990. Dit plaats ik gewoon omdat het een stukje van mijn voorgeschiedenis is.

Van 1972 - 1982 reed mijn vader zijn eerste Spijkstaal, ook met electromotor.


Daarvoor had hij 3x een VW bus. Dit is de laatste waarmee hij ook nog in Alexanderpolder reed van 1965-1972. Daarvoor hadden mijn ouders 10 jaar lang een kruidenierswinkel en melkwijk in het Oude Noorden (zie p.27).


« Laatst bewerkt op: 03 december 2020, 14:12:38 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #512 Gepost op: 03 december 2020, 18:01:52 »
De meeste houdbare produchten werden door groothandel Emha geleverd. Maar er was één merk dat heel lang zelf voor de distributie zorgde: Coca Cola.
Tot halverwege jaren 80 kwamen zij met opvallende oranje vrachtwagens, open aan de zijkanten. Op het net kan ik ze bijna niet terugvinden, alleen deze foto kwam ik tegen:


Periode 1971/1975. Keurig gekleed en zo herinner ik me ook altijd representatief in de omgang.

Ook nog een plaatje uit mijn eigen archief:

Omstreeks 1968



« Laatst bewerkt op: 03 december 2020, 18:09:01 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #513 Gepost op: 03 december 2020, 21:25:07 »
Maar weer even terug naar 'Zuid' in de 50-er jaren.


De fabriek heeft geen directe spooraansluiting. Maar een losweg en een verhoogde kop- en zijlading zijn vlakbij.

In elk geval kunnen vrachtwagens met melkbussen bij de fabriek terecht. Omgekeerd kunnen melkboeren met hun VW busjes de melk komen ophalen.
Daarvoor heb ik eigenlijk alles al in huis, ook dit:


Melkbussen, kratten en flessen (Busch 1145) Op het doosje van Busch staat dit plaatje:


Melkbussen op een open wagen is natuurlijk leuk bedacht, maar hoe reëel is dat in de Nederlandse situatie?

Vervoer van melkkratten per spoor kwam voor:


Maar hoe zit het met de vervoersstroom naar de fabriek toe.
Ik leg de vraag graag voor aan de meelezende specialisten in het NS goederenvervoer:

a. vervoerde NS melkbussen en zo ja in wat voor wagens en in welke periode?

b. werden er ooit ketelwagens gebruikt voor melkvervoer?

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Rondom Charlois
« Reactie #514 Gepost op: 03 december 2020, 21:40:23 »
Geen idee Alewijn.

Dat kan Sleutelspoor weten, voor elk vervoer een wagen. :)

De vuilnisemmers in de straat met kolenbakken( schitterende plaat overigens) heb ik wel eens bij Tilly-model gezien.

Gr Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #515 Gepost op: 03 december 2020, 21:48:06 »
Wellicht dat daar hier iets over te vinden is Alewijn ...
Ik heb melkbussen gezien in schuiten en pramen, op karren en vrachtwagens, zelfs op een tweewielige handkar


Foto: Beeldbank Oud Obdam - Hensbroek

maar nog nooit op een spoorwagen.

P.s.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re: Rondom Charlois
« Reactie #516 Gepost op: 03 december 2020, 22:16:10 »
Vervoer van melkkratten per spoor kwam voor:
Zijn dat melkflessen? Ze ogen zo groot en anders dan de melkflessen met aluminium dop die ik ken.
No dress rehearsel, this is our life.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Rondom Charlois
« Reactie #517 Gepost op: 03 december 2020, 22:29:27 »
Maar weer even terug naar 'Zuid' in de 50-er jaren.
....


Leuk hè, als we telkens je topic kapen  ;) 

Ik heb zelf op foto's van de NS alleen melkflessen gezien, dus het eindproduct. En boter en zo. Melkbussen werden in principe elke dag opgehaald bij verschillende boeren. Dat ging dus met paard en wagen of met een vrachtwagen. En zelfs per boot als dat beter aansloot op het boerenland. Wellicht werd het vervolgens wel weer verzameld op een laadweg om nog een stuk met de NS naar een fabriek te gaan, maar ik weet niet of de NS daar in die tijd snel genoeg voor was. Ik heb wel wagens gezien van de RTM die de melkbussen bij verzamelplaatsen ophaalden en vervolgens naar een fabriek brachten. Edit: ze stonden ook wel los langs het perron en werden met de langskomende tram meegenomen.


Edit: misschien niet zo'n leuk voorbeeld maar nog wat eerder gingen ze blijkbaar wel met de spoorwegen:
http://fotos.serc.nl/gelderland/nijmegen/nijmegen-25990/


« Laatst bewerkt op: 03 december 2020, 22:41:14 door Rondje_HO »

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 310
Re: Rondom Charlois
« Reactie #518 Gepost op: 03 december 2020, 23:22:27 »
Melkbussen bij Van den Bergh en Jurgens:

Met vriendelijke groet,
Teun

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #519 Gepost op: 04 december 2020, 06:48:38 »
De NTM lijkt melk in ketelwagens vervoerd te hebben ...
Werps Modelbouw heeft ooit een model gemaakt van een dergelijke wagen, ik neem aan dat dat niet uit de duim gezogen is.


Foto: Marktplaats/J.Molekamp

Maar nu zijn we wel heel ver van Charlois afgereisd.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #520 Gepost op: 04 december 2020, 08:31:04 »
Dan weer terug van NTM naar RTM.
Bij de RTM had de melkfabriek Galak eigen gesloten goederenwagens voor het melkbussenvervoer.

Ronald
Groet,
      Ronald

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #521 Gepost op: 04 december 2020, 10:57:19 »
Ik heb het even na gekeken. De "grote" spoorwegmaatschappijen waren niet ingericht voor het vervoer van losse melk (ketelwagens) en/of bussen/flessen. De lokale spoorwegen daar in tegen konden dat wel, zeker in het begin van het spoor. Dat de tramwegen dit wel deden en konden is nu wel genoegzaam bekent.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #522 Gepost op: 04 december 2020, 13:37:40 »



Melkwagen RTM 715 als Railmonument  foto,s RTM

Aan het einde van de 19e eeuw en het begin van de 20e eeuw verplaatste de productie van melk, boter en kaas zich van de boerderij naar de zuivelfabrieken, die tijdens de industriele revolutie overal in het land werden opgericht. Het vervoeren van de melk vanaf de boerenbedrijven naar de grotere fabrieken werd een taak van de interlokale tram, die het platteland met de stad verbond.
Tussen 1901 en 1906 schafte de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (de RTM) tientallen gesloten goederenwagens aan voor haar smalspoornet tussen de havenstad Rotterdam en de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden. Een aantal van die wagens, waaronder de 715, werd speciaal ingericht voor het melkvervoer; ze waren voorzien van planken waarop de bussen gevuld met melk konden staan. Om ze van de grijze goederenwagens te onderscheiden en het zonlicht zoveel mogelijk buiten te houden werden deze wagens wit geschilderd. In Rotterdam-Zuid was een groot aantal afnemers van melk gevestigd, waaronder drie grote zuivelfabrieken, zoals die van Van den Bergh & Jurgens (later Unilever).
Na verloop van tijd werd het melkvervoer meer en meer door vrachtwagens overgenomen. De zijsporen naar de melkfabrieken in Rottedam-Zuid werden na de oorlog gesloten. De melkwagens werden door de RTM omgebouwd tot gewone gesloten goederenwagens en grijs geschilderd. Goederenwagen 715 deed in die hoedanigheid nog dienst tot 1962, kort voor de opheffing van het goederenvervoer bij de RTM.
De heer Van der Laan was melkbegeleider bij de RTM; hij kan zich het melkvervoer nog goed herinneren: Vanaf het eiland Flakkee ging het naar het zuivelbedrijf Van den Berg & Jurgens in Rotterdam en naar andere afnemers. Tussen Ouddorp naar Middelharnis nam hij melkbussen in ontvangst. In Middelharnis werd de witgeschilderde melkwagen op de boot gezet naar Hellevoetsluis en ging dan verder naar Rotterdam. Daar werd de inhoud gewogen en over de afnemers verdeeld. 's-Avonds kwamen de melkbussen leeg terug in Middelharnis. Van der Laan zette ze dan op nummervolgorde om ervoor te zorgen dat de melkbussen weer bij de boer terecht kwamen waar ze van waren.

overgenomen uit Nationale Railmonumenten
« Laatst bewerkt op: 04 december 2020, 13:39:29 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #523 Gepost op: 04 december 2020, 14:57:53 »

Leuk hè, als we telkens je topic kapen  ;) 

De zijsporen vind ik zelf vaak ook erg interessant. Al met al krijgen we toch steeds meer beeld van het spoorgebeuren in Rotterdam.
En als het te gek wordt draai ik het onderwerp wel weer een andere kant op.



Zijn dat melkflessen? Ze ogen zo groot en anders dan de melkflessen met aluminium dop die ik ken.

HUA vermeldt erbij: Afbeelding van de koelwagen nr. NS 26745 (type CHVP, serie NS 26701-26800) van N.S./ Interfrigo op het goederenstation Rietlanden te Amsterdam, beladen met flessen melk, bestemd voor Amerikaanse militairen in Duitsland.
Mogelijk een andere soort flessen.

Wellicht dat daar hier iets over te vinden is Alewijn ...

Op https://historiemelkvervoer.nl/ is zeker aardig wat (beeld)materiaal te vinden. Maar niets over vervoer per spoor.


De foto waar Martijn naar verwijst is dan toch wel weer leuk, ik zet hem er gewoon bij:

Nijmegen Vork 1918 Dat is natuurlijk wat verder terug in de tijd.

De NTM lijkt melk in ketelwagens vervoerd te hebben ...

Het model van Werps is zeker op basis van een voorbeeld:

Sneek 1937


Detail van de melktanks van Hollandia Bolsward, ook Sneek 1937


Zo te zien afneembare tanks, Joure 1936

Dit is natuurlijk ook tramvervoer, net als bij de RTM, waar ik in post 493 al iets over had geschreven.

Melkbussen bij Van den Bergh en Jurgens:
Frans liet er al een deel van zien: een prachtige foto.


Ik heb het even na gekeken. De "grote" spoorwegmaatschappijen waren niet ingericht voor het vervoer van losse melk (ketelwagens) en/of bussen/flessen. De lokale spoorwegen daarentegen konden dat wel, zeker in het begin van het spoor. Dat de tramwegen dit wel deden en konden is nu wel genoegzaam bekend.

Hans, dat moet wel de conclusie zijn.
De NS was simpel gezegd niet snel genoeg.

Het succes van het melkvervoer bij de RTM is ook mede hierdoor te verklaren dat ze een redelijk fijnmazig netwerk hadden op de eilanden en bij hun eindpunt op de oorspronkelijke 'Kop van Zuid' een enorme concentratie van zuivelfabrieken.


Bedankt allemaal voor jullie input.




« Laatst bewerkt op: 04 december 2020, 15:49:27 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #524 Gepost op: 04 december 2020, 15:57:45 »
Om ook het Coca Cola verhaal af te ronden: die reden ook in de 50-er jaren met eigen auto's.


Dongen zj


Sloterdijk zj

De wagens zullen we ongeveer deze kleur gehad hebben: