Doel:€250.00
Donaties:€30.00

Per saldo:€-220.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Stedahult
Vandaag om 11:48:41
Aansluiten MTB MP6 en MP7 wisselaandrijvingen op Digikeijs DR4018 door Bert_Apd
Vandaag om 11:32:35
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Wim Vink
Vandaag om 11:30:57
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 11:16:38
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:52:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 10:52:20
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:46:17
Open dag, Delftse Modelbouw Vereniging, zaterdag 23 november, 10-16 uur, Delft. door Doolemeister
Vandaag om 10:42:09
Zwarte draad soldeerstukje lopi 4 afgebroken door Rick
Vandaag om 10:39:45
Piko hondekoppen in treinschakeling wat is wijsheid? door 008200
Vandaag om 10:09:59
's-Heer Heinkenspolder door RikJ
Vandaag om 09:54:39
Zelfgebouwde Digitale Centrale door bask185
Vandaag om 09:35:29
NS modelbaan Hoekdam H0 door Joran
Vandaag om 08:52:45
Mat 54 in Schaal 0 door BartvD
Vandaag om 08:00:52
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door rotaspeed
Vandaag om 06:58:59
Solderen van lakdraad door Tulpendaal
Vandaag om 04:37:24
Roco v60 lichtgeleiders schilderen door Biesje
Vandaag om 00:47:23
Buffels zijn verkocht door Hendrik Jan
Vandaag om 00:34:09
De Hondsrugbaan, H0 door Niekleair
Vandaag om 00:06:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door T.Trein
Vandaag om 00:01:01
Raadplaatje door dh3201
14 november 2019, 23:54:36
OBB Nightjet door laurent
14 november 2019, 23:52:45
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Bert van Gelder
14 november 2019, 23:25:50
VERPLAATST: BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Bert van Gelder
14 november 2019, 23:24:34
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 november 2019, 23:04:25
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
14 november 2019, 23:00:51
Projekt 083-338 door 44
14 november 2019, 22:22:48
Digitaal pendelen met een Arduino mogelijk? door Ronald Halma
14 november 2019, 21:42:44
NS 6100 van GM&S door HaHoHo
14 november 2019, 20:36:04
Eanos/ Eaos in model door EddyK
14 november 2019, 19:28:02
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 46318 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: Rondom Charlois
« Reactie #330 Gepost op: 08 november 2019, 12:37:32 »
Bedankt mannen, denk vooral mee. Het hoeft niet perfect, maar wel graag een beetje natuurgetrouw.

Marc, dat zag ik ook toen ik er even op zocht.
Ronald, die dakkapellen komen nog wel. Ik heb er al enkele gemaakt, alleen nog nooit definitief bevestigd. Die dakkapellen geven meteen een heel ander gezicht.
Eric, bedankt voor je opmerking. We gaan er rekening mee houden met het laden :).

Er zijn wel plaatjes van gemengde lading:

In dit geval mogelijk voor promotiedoeleinden.


Amersfoort, 10 aug 1956 - is dit (twee soorten containers) ook voor de grap of is het serieus?

Ik noemde de 'Duitse' laadkisten van Roco. Grappig genoeg doen die Roco laadkisten wel een beetje denken aan een ander type van NS:

« Laatst bewerkt op: 08 november 2019, 13:18:31 door Alewijn »

Frans8800

  • Online Online
  • Berichten: 133
Re: Rondom Charlois
« Reactie #331 Gepost op: 08 november 2019, 13:19:50 »
Voor wat betreft het fotobewerkingsprogramma is dat wat ik gebruik, inderdaad niet het meest recente, maar bij mijn weten ontbreekt bij de latere versies de mogelijkheid om in lagen te werken, en dat is juist een toepassing die ik veel gebruik. 

Voor wat betreft de kleurcombinaties , is het zo dat er foto's van het depot Feijenoord bekend zijn, waar we naast stoom, ook al 2400 serie in blauw, en 2200 serie in bruin zien, en daarnaast waren er in die periode ook al de bakkies en sikken.

Dat is het grappige aan de naoorlogse periode, want je kunt in model van alles naast elkaar laten rijden, zonder hoe het destijds werkelijk was geweld aan te doen. Het is daarbij natuurlijk weer zo dat je eigen inzichten en beleving, en de sfeer die je wilt weergeven dat bepalen.  Uiteraard kun je dat niet helemaal met een schaartje knippen, en is het aan een ieder om daar op zijn of haar manier vorm aan te geven. Gewoon lekker frutselen dus.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3126
  • NS tijdperk III b/c
Re: Rondom Charlois
« Reactie #332 Gepost op: 08 november 2019, 13:34:05 »
Gemengde laadkisten kwamen alleen voor bij demonstraties en tentoonstellingen, niet in de reguliere dienst.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: Rondom Charlois
« Reactie #333 Gepost op: 08 november 2019, 13:42:06 »
Eric, ik neem het graag van je aan. Die beide foto's tonen ongetwijfeld niet de normale praktijk.

Frans en Ronald, er werd midden jaren '50 door NS nogal wat met kleuren gewisseld, dat vind ik ook het aantrekkelijke van die tijd. Vooral die blauwe 2400 vind ik fotogeniek.
Het is wel de vraag of er in 1955 al 500-en of 600-en waren met een gele bies. De vroegste foto met bies die ik heb gevonden is van 1959.

Piggelmee

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Rondom Charlois
« Reactie #334 Gepost op: 08 november 2019, 13:51:30 »
Hi Alewijn, grappig dat je dit schrijft:
Citaat
Het is wel de vraag of er in 1955 al 500-en of 600-en waren met een gele bies. De vroegste foto met bies die ik heb gevonden is van 1959.

In 1959 bracht Kitmaster Rosebud een bouwpakket uit van de 500/600, dwz de Engelse versie.
Mijn vader kocht er een en schilderde hem met gele bies in het bruin!
Klaarblijkelijk was zijn gedachte dat de NS alle diesels aan het verbruinen was.

Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: Rondom Charlois
« Reactie #335 Gepost op: 08 november 2019, 16:31:25 »
Als iemand weet wanneer de 500/600 biezen kregen hoor ik het graag. Overigens heb ik ook nog een analoge 517 en een dummy; die zijn beide groen zonder bies.

Het Roco model komt dacht ik aardig overeen met de kortere versie van NS. Deze dus:





Maar NS had ook langere wagens voor 3 laadkisten, met verstevigingsstangen (of hoe noem je dat ook al weer?) aan de onderkant:



In mijn verzameling rondkijkend kwam ik bij deze opties. Nu hebben ze nog een dichte vloer, maar die zou je kunnen openwerken.


Liliput


Märklin 4400-serie

René, als Artitec een wagen gaat uitbrengen, welk type zou dat dan zijn? Die langere of een 4-stands wagen zou dan wel leuk zijn.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3126
  • NS tijdperk III b/c
Re: Rondom Charlois
« Reactie #336 Gepost op: 08 november 2019, 17:01:19 »
Als iemand weet wanneer de 500/600 biezen kregen hoor ik het graag.
In de NVBS beeldbank duikt de eerste foto met biezen op in maart 1958, maar dat zegt niet alles natuurlijk.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
Re: Rondom Charlois
« Reactie #337 Gepost op: 08 november 2019, 17:19:33 »
"...In mijn verzameling rondkijkend kwam ik bij deze opties. Nu hebben ze nog een dichte vloer, maar die zou je kunnen openwerken..."
Komen aardig in de buurt toch?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10514
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #338 Gepost op: 08 november 2019, 17:38:57 »

Een en al bedrijvigheid daar bij jou in de buurt. Rijnhaven op zuid
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: Rondom Charlois
« Reactie #339 Gepost op: 08 november 2019, 18:02:04 »
Dit is op zijn minst 20 jaar later.
Maar niet minder druk dan in de jaren '50.


Maashaven 1956

Terugkomend op de laadkistenwagen.
Zelf vind ik het Märklinmodel het best overeenkomen. En aan die wagentjes is makkelijk te komen.

BartvD

  • Online Online
  • Berichten: 79
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #340 Gepost op: 08 november 2019, 19:24:17 »
Bij de voorgaande foto staat 1956. Ik heb de indruk dat het schip rechtsonder in de foto en S-kerk is van later de Nedlloyd, toenmalig door VNS gebouwd in 1960, 1961.

de foto zou dus later moeten zijn genomen dan 1956.

Desalniettemin, ik volg dit draadje met grote interesse. Het haalt zoveel herinneringen boven.
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: Rondom Charlois
« Reactie #341 Gepost op: 08 november 2019, 21:59:17 »
Dat zou heel goed kunnen. De jaartallen die bij foto's vermeld staan kloppen lang niet altijd.

Nog weer even verder over de laadkistenwagens.

Meest voorkomend waren de driestands laadkistenwagens (gebouwd tussen 1921 en 1941 + verbouwde veewagens tussen 1948 en 1952)
zie ook https://railmagazine.nl/winkel/van-huis-tot-huis-per-spoor/ met een preview waarin een tekening van de verschillende types

Verder had de NS dus ook vierstands laadkistenwagens, tussen 1941 en 1943 gebouwd door Werkspoor.



In een graaibak onder de tafel vond ik een keer een Fleischmann wagen met twee laadbakken - voor een euro of twee. Later nog een gevonden, met vier bakken, maar dan niet beschilderd.
Natuurlijk hoop ik dat Artitec een beter gelijkend model uitbrengt, maar deze zijn ook leuk.


Sorry, de foto is wat donker, maar dan valt minder op dat de wagens wat gedateerd zijn.
Sorry, Eric, voor de gemengde lading, de foto was al gemaakt. We houden het erop dat het voor een demonstratie was ;).




« Laatst bewerkt op: 08 november 2019, 22:24:48 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: Rondom Charlois
« Reactie #342 Gepost op: 08 november 2019, 22:38:56 »
En dan heb ik nog een vijfstandige wagen.
Die vind ik voor de variatie tussen de andere laadkistenwagens wel leuk staan. Maar die wagens waren er in 1955 nog helemaal niet. Ze zijn als ik het goed heb ik 1966 in dienst gesteld. Ze zijn dus niet alleen geschikt voor twee 20 voets containers maar ook voor vijf laadkisten.


Containerwagen van Röwa/Roco waar H.F. Enter in zijn Moderne modelspoorwegen goederenvervoer zo lovend over sprak.
De mijne is de Roco uitvoering met twee Coco Cola koelcontainers.

Maar goed, dit is meer voor de aardigheid. Ik voel er meer voor om een paar Märklin 4400's een nieuwe bestemming te geven als driestandige laadkistenwagen.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
Re: Rondom Charlois
« Reactie #343 Gepost op: 08 november 2019, 22:45:01 »
Gemengde laadkisten kwamen alleen voor bij demonstraties en tentoonstellingen, niet in de reguliere dienst.

Zeker in die tijd zullen veel mensen gezien hebben, dat deze promotie wagens geen remmen hadden.   :laugh:

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 08 november 2019, 22:46:34 door Alexander »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: Rondom Charlois
« Reactie #344 Gepost op: 08 november 2019, 23:45:22 »
Heel apart...

Nog even over het wegverkeer.
De laadkisten werden niet alleen op de beroemde opleggers vervoerd.


Baflo 1960


Stadskanaal 1960

Dat geeft ook in model weer meer mogelijkheden.