Een bijzondere luchtfoto (nee, geen satellietfoto...) van grote hoogte:Rotterdam 1940 of eerder - NIMH-2011-9040
En een mooi overzicht van de Waalhaven met daaronder het terrein van het vliegveld Waalhaven.Helaas zijn de details van het veld wat minder. ...
Gelukkig zijn daar meer foto's van, zie p.82
Hi Richard,Electrisch!Bovenleidingcontacten.Dit hield in dat de tram langzaam het bovenleidingcontact moest benaderen. Door het contact al dan niet "stroomloos" te passeren werd het wissel al dan niet omgelegd.Bestuurders van de 170 vierassers moesten er erg in houden of ze met beugel voor of beugel achter reden. De pantograaf van deze tweerichtingwagens stond niet midden op de wagens. Op een bedieningspaneel was een bordje met in het rood de tekst: beugel voor. De nieuwere eenrichtingtrams hebben de pantograaf op de zelfde afstand van de bestuurder als de vierassers in situatie beugel achter.En als het fout ging, was er de wisselpook waarmee de bestuurder of conducteur de situatie redde...Inderdaad vaak wissels omzetten. Op bovenstaande foto passeerden op het punt van de tram links negen tramlijnen, in 1960 met een spitsfrequentie van gemiddeld 7 trams per uur. Dus 9 * 7 = 63 trams per uur passeerden het afslaande wissel naar de Coolsingel..Tegenwoordig worden de wissels dmv inductie bediend.Ronald