Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 00:33:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
17 July 2025, 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
17 July 2025, 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 848269 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2850 Gepost op: 04 June 2022, 20:25:58 »
Luchtfoto's zijn sowieso leuk. Zeker als je ze van verschillende jaren kunt vergelijken.


Centrum-luchtfoto-1930-nl-rtsa-4029-pbk-2007-429-1


Centrum-luchtfoto-1941-nl-rtsa-4029-pbk-2007-429-2
Dit lijkt een uitsnede te zijn van de foto hieronder, het is dus 1941 of 1946, ik denk het laatste.


Centrum1946


Coolsingel-luchtfoto-1952


Centrum-1962

« Laatst bewerkt op: 04 June 2022, 20:29:27 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2851 Gepost op: 04 June 2022, 20:31:54 »
Een bijzondere luchtfoto (nee, geen satellietfoto...) van grote hoogte:




Rotterdam 1940 of eerder - NIMH-2011-9040

1931
Gezien:
Noorderhaven.
Bebouwing Blijdorp
Museum Boijmans in aanbouw.
Statensingelkerk en Prinsekerk nog afwezig
Bouw Beurs niet gestart.
Gr.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 04 June 2022, 20:36:06 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2852 Gepost op: 04 June 2022, 20:42:29 »
Dank voor de snelle datering. Super!

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2853 Gepost op: 05 June 2022, 21:15:59 »
En een mooi overzicht van de Waalhaven met daaronder het terrein van het vliegveld Waalhaven.

Helaas zijn de details van het veld wat minder. Toch een mooie lucht foto.

Richard

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2854 Gepost op: 05 June 2022, 21:39:06 »
De Kuip staat ook nog niet op de foto.  8)
Meest fascinerende aan de foto vind ik nog wel al die weilanden rond Pernis en 'Op Zuid' wat inmiddels allemaal woonwijk of haven- en industriegebied is geworden.
No dress rehearsel, this is our life.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2855 Gepost op: 06 June 2022, 09:11:05 »
En een mooi overzicht van de Waalhaven met daaronder het terrein van het vliegveld Waalhaven.

Helaas zijn de details van het veld wat minder. ...

Gelukkig zijn daar meer foto's van, zie p.82 :)


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2856 Gepost op: 06 June 2022, 09:15:52 »
Nu zou ik willen inzoomen op het Hofplein.


voor 1940


na 1940


Wederopbouw centrum jan 1953 Gemeentearchief Rotterdam



1954


1955


1955





hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2857 Gepost op: 06 June 2022, 09:55:56 »
Hofplein in diverse stadia.
In  oktober 1952 werden de tramsporen van het circulatieplein in gebruik genomen, derde foto.
Regulier bereden de trams de sporen in de rijweg, de sporen vlak om de fontein waren voor noodgevallen.
De fontein was een gift van reder Van Ommeren.
De sporensituatie bleef gehandhaafd tot 1961, toen wegens de bouw van de Metro het Hofplein en omgeving op de schop ging.
In 1966 werd een nieuw tramcircuit aangelegd. De situatie werd zo, dat de trams ruim voor het plein richting kozen, zodat op het plein niet hoefde te worden geremd bij bovenleiding wisselcontacten, zoals in de jaren vijftig het geval was geweest.

Op de derde foto zie je rechts boven de Nieuw Amsterdam bij de Wilhelminakade liggen, nog in oude kleurstelling.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 06 June 2022, 10:08:09 door hrp »
Groet,
      Ronald

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1759
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2858 Gepost op: 06 June 2022, 11:09:25 »
Ik vind de sporensituatie rond het naoorlogse Hofplein wel boeiend; zijn er op sommige plaatsen passeerspoortjes aangelegd ?
En zo ja, waarom net daar ?
gr. Frank

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2859 Gepost op: 06 June 2022, 11:33:59 »
Hi Frank,

Passeerspoortjes, zo kan je ze duiden...
Klopt.
Hierdoor werd het aantal wachtende trams bij de halte beperkt en kon de doorstroming worden bevorderd.

Op het Hofplein kwamen uit: Coolsingel (lijnen 1,2,3,4,9, 11) , Schiekade (lijnen 1,3 en 5) , Weena (lijnen 2, 4, 5, 9, 14, 15 en 16) en Pompenburg(lijnen 11,14,15 en 16)
Vier tramstraten.
Vóór het circuit op elke straat tramhaltes met elk twee sporen richting Hofplein.
Verderop, terug dus, ook haltes in de andere richting, ook met twee sporen.
Duidelijk te zien op deze foto van de situatie op de Coolsingel.

Nabij de zebra twee abri's voor trams vanaf Hofplein, even verder twee sporen en haltes in de andere richting.
De omgeving van de wissels is flink vervuild vanwege het wisselonderhoud: schoonspuiten cq smeren....


Ronald
« Laatst bewerkt op: 06 June 2022, 11:55:09 door hrp »
Groet,
      Ronald

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2860 Gepost op: 06 June 2022, 12:41:21 »
Gelukkig zijn daar meer foto's van, zie p.82 :)

Weet ik en ook bekeken. Maar ik weet niet hoe het anderen vergaat maar ik kan geen genoeg krijgen van dit soort foto’s.

Ook de laatste serie met o.a het Hofplein zijn weer geweldig.

Richard

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2861 Gepost op: 06 June 2022, 12:45:16 »
Voor wat betreft de wissels: werden deze vanuit de tram bediend of moesten de bestuurders eruit met het wisselijzer? Met zoveel lijnen moesten de wissels waarschijnlijk vaak omgezet worden.

Weet iemand hier meer over?

Richard

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2862 Gepost op: 06 June 2022, 12:56:06 »
Hi Richard,

Electrisch!
Bovenleidingcontacten.
Dit hield in dat de tram langzaam het bovenleidingcontact moest benaderen. Door het contact al dan niet "stroomloos" te passeren werd het wissel al dan niet omgelegd.
Bestuurders van de 170 vierassers moesten er erg in houden of ze met beugel voor of beugel achter reden. De pantograaf van deze tweerichtingwagens stond niet midden op de wagens. Op een bedieningspaneel was een bordje met in het rood de tekst: beugel voor.
De nieuwere eenrichtingtrams hebben de pantograaf op de zelfde afstand van de bestuurder als de vierassers in situatie beugel achter.
En als het fout ging, was er de wisselpook waarmee de bestuurder of conducteur de situatie redde...

Inderdaad vaak wissels omzetten.
Op bovenstaande foto passeerden op het punt van de tram links negen tramlijnen, in 1960 met een spitsfrequentie van gemiddeld 7 trams per uur.
Dus 9 * 7 = 63 trams per uur passeerden het afslaande wissel naar de Coolsingel..

Tegenwoordig worden de wissels dmv inductie bediend.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 06 June 2022, 14:02:40 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2863 Gepost op: 06 June 2022, 20:50:09 »
Bedankt voor de toelichting op het tramverkeer. En vooral dan over de wisselbediening.
Vandaar dat de tram altijd afremde om een wissel om te zetten. Dat is nu dus niet meer nodig?

Nog wat meer foto's van de Hofplein rotonde.


Hofplein ca 1955


Hofplein-sep-1959-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-3588-4-01


Hofplein-jul-1967-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-306039-27-01


RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2864 Gepost op: 06 June 2022, 21:22:25 »
Hi Richard,

Electrisch!
Bovenleidingcontacten.
Dit hield in dat de tram langzaam het bovenleidingcontact moest benaderen. Door het contact al dan niet "stroomloos" te passeren werd het wissel al dan niet omgelegd.
Bestuurders van de 170 vierassers moesten er erg in houden of ze met beugel voor of beugel achter reden. De pantograaf van deze tweerichtingwagens stond niet midden op de wagens. Op een bedieningspaneel was een bordje met in het rood de tekst: beugel voor.
De nieuwere eenrichtingtrams hebben de pantograaf op de zelfde afstand van de bestuurder als de vierassers in situatie beugel achter.
En als het fout ging, was er de wisselpook waarmee de bestuurder of conducteur de situatie redde...

Inderdaad vaak wissels omzetten.
Op bovenstaande foto passeerden op het punt van de tram links negen tramlijnen, in 1960 met een spitsfrequentie van gemiddeld 7 trams per uur.
Dus 9 * 7 = 63 trams per uur passeerden het afslaande wissel naar de Coolsingel..

Tegenwoordig worden de wissels dmv inductie bediend.

Ronald

Bedankt Ronald,

Weer wat bij geleerd. De moderne manier was mij bekend, maar de oude methode was mij niet bekend. Nu weten we dus waarom trams moesten af remmen voor een wissel.


Richard