Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 00:57:04
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
22 October 2025, 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door JoostJ
22 October 2025, 22:31:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Besselspoor
22 October 2025, 22:17:35
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Raadplaatje door eemstede
22 October 2025, 21:56:15
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
Stroomdetectie issues. door flyerman
22 October 2025, 21:20:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Project seaside Germany door Ronald Halma
22 October 2025, 21:09:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
22 October 2025, 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
22 October 2025, 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
22 October 2025, 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
22 October 2025, 19:00:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
22 October 2025, 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 October 2025, 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
22 October 2025, 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
22 October 2025, 17:11:00
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
22 October 2025, 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
22 October 2025, 16:57:05
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 900764 keer)

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2246
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1035 Gepost op: 19 December 2021, 20:38:09 »
Haha, de Lach bij de kapper....

Je bedoelt deze soms?

Net als de geweldige foto serie die hier ontstaat over het havengebied van Rotterdam was dit blad (was het een maandblad?) onlosmakend verbonden met de ontwikkelingen die wij toen mee maakte.
« Laatst bewerkt op: 19 December 2021, 21:14:30 door Reinout van Rees. Reden: Plaatje op verzoek achter link gezet, leidt een beetje af »
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1036 Gepost op: 19 December 2021, 20:39:01 »
Eerst maar weer eens enkele overzichtsfoto's.


Waalhaven, gezien vanuit het oosten


Westelijk deel van de Waalhaven gezien vanuit het noorden (Heijplaat, RDM)

En een kaartje van de situatie in de jaren 50 (correctie: eerder jaren 30 of 40).

« Laatst bewerkt op: 19 December 2021, 21:19:40 door Alewijn »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1037 Gepost op: 19 December 2021, 20:45:46 »
Frappant. Die kapper ken ik wel, die had de Leesmap liggen met de Lach.....  :)

In '76 ben ik uit het ouderlijk huis vertrokken naar de Pantserstraat, bij de Putselaan dus. En in '80 kochten wij een woning in Brielle.

Gr, Ben.
Wij zijn in ‘73 naar Poortugaal, de Zalmplaat verhuisd. Later werd dat na een herindeling onderdeel van Hoogvliet en dus gemeente Rotterdam. Zelf ben ik via het Oude Noorden en Bergpolder uiteindelijk in Barendrecht belandt.

Dan nog over die kapper, kapper Tsang om precies te zijn. Mijn vader vader is er altijd klant gebleven, ook na onze verhuizing naar Hoogvliet. Toen de oude baas zijn eigen zaak sloot bleef hij voor zijn oude klantjes nog actief in de zaak van zijn zoon, die in Barendrecht voor zichzelf was begonnen. En zelfs nu de oude Tsang gestopt is (zie dit krantenartikeltje) neemt mijn vader, 89 inmiddels, nog steeds trouw de metro en tram van de Zalmplaat naar Barendrecht om daar naar de kapper te gaan.

En om de relatie met het spoor te leggen, mijn vader was een spoorman en onder andere werkzaam op de Waalhaven Zuid en het goederenstation Feijenoord Wilheminakade. (het fluitje van Van Ravesteyn).
« Laatst bewerkt op: 19 December 2021, 20:48:19 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7722
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1038 Gepost op: 19 December 2021, 20:50:03 »
Citaat
Volgens mij staan hier ook wat van die dumptrucks:

Zeker! Op de voorgrond 2 CMP trucks, aan de vorm van de schildjes op de grille ben ik geneigd te zeggen "links een Ford en rechts een Chevrolet", maar de foto is niet scherp genoeg om het echt goed te zien. Beiden met een 'kantoor' opbouw.
Rechts daarvan een Opel Blitz, maar die is naoorlogs.
Meer op de achtergrond een M1A1 Heavy Wrecker, ik kan niet zien of het een Ward La France of een Kenworth is.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1039 Gepost op: 19 December 2021, 21:17:02 »
En een kaartje van de situatie in de jaren 50.
Ik schat de kaart eerder vooroorlogs in. De Maastunnel staat nog “in aanleg” (geopend ‘40). De Eemhaven (‘55) ontbreekt en van de woonwijk Wielewaal (‘49) is ook nog geen spoor te bekennen.
No dress rehearsel, this is our life.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1040 Gepost op: 19 December 2021, 21:18:32 »
Ik twijfelde al een beetje of dit kaartje echt jaren 50 was.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1041 Gepost op: 19 December 2021, 22:38:23 »
@ Bart, post 1035, vraagt of de Lach maandblad was.
Nee het was weekblad.
Te koop bij kiosk en sigarenboer.
En in de leesmap. Bij de kapper dus.
Oorspronkelijk moppen blaadje, vandaar de naam. Jaren zeventig deels met soft erotische inhoud, verder oninteressant. Net als de grote broer op de middenpagina een leuke dame. :)

Groet.
Ronald
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8869
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1042 Gepost op: 19 December 2021, 23:06:54 »
Van moppenblad naar moppenblad dus. 😇

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1043 Gepost op: 19 December 2021, 23:08:56 »
Yep.
R.
Groet,
      Ronald

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1044 Gepost op: 19 December 2021, 23:18:38 »
     
         CMP, dit was een Ford-versie, geen twijfel :
         http://www.alexmiedema.com/images/009/0620X/IMG_9368-border.JPG   (detailfoto door A. Miedema)

'k Heb vaag de indruk dat er in Nederland meer van die ex-legerwagens werden ingezet dan in België.
Kwamen er in Nederland meer (vracht)wagens in de dump, dus in het burgerverkeer terecht ?  En dan bijzonder in de Rotterdamse haven?
Maar misschien zijn er gewoon meer Nederlandse foto's ter beschikking.         
De NMBS-had ze wel kortstondig, die CMP's.   Bijvoorbeeld als trekker van de bekende DAF Van-Huis-tot-Huis-oplegger.

         

ReneN

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1045 Gepost op: 20 December 2021, 00:40:43 »
Mogelijk had het ook toen al te maken met het afknijpen door de overheid. Gebruikte legertrucks waren er idd in overvloed, maar het ministerie van Financiën zag tot begin jaren '50 niet graag dat er veel geld naar buitenlandse fabrikanten ging. Er gold een importbeperking waarbij afhankelijk van de economische ontwikkeling slechts een beperkt aantal vergunningen werd afgegeven voor het bestellen van nieuwe vrachtwagens door transportbedrijven. DAF kreeg de voorkeur vanwege de productie in eigen land, niet in de laatste plaats door Defensie. Noem het protectie of vriendjespolitiek... Daar is toen nog een flinke ruzie met de Ford-vestiging in Amsterdam over geweest, die geen nieuwe vrachtwagens meer kon slijten aan de overheid. Ook van Gend & Loos bestelde steeds minder Amerikaanse Fords.

In België reden idd meer nieuwe Amerikaanse auto's rond, maar ik weet zo niet of dat daar toen ook al aan het fiscale klimaat lag. In de transportwereld en het grondverzet zijn de Belgen trouwens nooit grote spelers binnen Europa geworden. Later loste het probleem van de Amerikaanse trucks zichzelf op door het hoge benzineverbruik, dieselmotoren hadden ze niet. Veel dumptrucks zijn toen alsnog omgebouwd en gingen verder als kipper (6x6 aandrijving) met een DAF-dieselmotor. Transportbedrijven stuurden de GMC's zo snel mogelijk richting sloper omdat ze eigenlijk ongeschikt waren voor gewoon wegvervoer. Het laadvermogen was relatief gering en de aandrijving op alle wielen niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2021, 15:49:59 door ReneN »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7722
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1046 Gepost op: 20 December 2021, 05:51:29 »
Of men liet ze grondig verbouwen met onder meer bredere cabines en dieselmotoren.





Beide foto's van gmcckw.nl.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1047 Gepost op: 20 December 2021, 11:05:29 »
Mooi deze extra informatie en foto's van de dumptrucks.
Als gevolg van de oorlog.

De oorlog heeft in het Waalhaven gebied zware sporen getrokken.
Met name aan de zuidkant waar het vliegveld was.

Zie daarvoor de volgende kaartjes. Die laten ook zien waar de treinsporen lagen. En daar gaat het mij nu vooral om.





« Laatst bewerkt op: 20 December 2021, 11:15:26 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1048 Gepost op: 20 December 2021, 18:05:25 »
Het vliegveldterrein heeft na de oorlog een andere bestemming gekregen.
Het meest zuidelijke deel is gebruikt voor het spooremplacement Waalhaven-Zuid.

Verder is dit er oa gevestigd:


Havenvakschool Waalhaven vml vliegveld 01 09 1958 NL-RtSA-4121-1813-1-01

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7722
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1049 Gepost op: 20 December 2021, 18:44:56 »
Passend bij de kaarten van vliegveld Waalhaven nog een luchtfoto, gevonden bij het NIMH

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.