Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:11:04
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 15:09:04
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 14:19:21
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
US diorama in H0 door RetroJack
Vandaag om 13:47:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 13:35:09
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 11:06:46
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rob Bennis
Vandaag om 10:29:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 July 2025, 20:20:42
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
04 July 2025, 17:15:32
5 juli SSN Bello festival express door Seinhuis
04 July 2025, 16:53:46
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
04 July 2025, 08:34:09
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door marco
04 July 2025, 07:58:49

Auteur Topic: Wissels analoog schakelen  (gelezen 18711 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wissels analoog schakelen
« Reactie #15 Gepost op: 14 July 2015, 13:20:48 »

@Calimero;

Als je bij de schakelaar aangeeft welke stand bedoeld is voor rechtdoor en afbuigend heb je toch helemaal geen terugmelding nodig?

Dat als oplossing voor:

Citaat
Ik zou graag mijn wissels (fleischmann n) willen schakelen met een normale micro tuimelschakelaar zodat ik aan de schakelaar kan zien hoe de wissel staat.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 14 July 2015, 13:33:15 »
De TS wil graag aan de stand van de schakelaar zien hoe de zaken er voor staan en dat lukt niet bij een terug verende
schakelaar, druk knopjes en het spijker bord van Jamie (wat op zich een leuke "no budget" oplossing is !). Of dat al dan
niet nodig is, daar verschillen jullie dus van mening.
Groet, Ronald.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 14 July 2015, 14:11:48 »
Bestaan er schakelaars die welliswaar in de geschakelde stand blijven staan maar alleen een puls geven?
Of zijn er wellicht simpelere (lees andere goedkope) oplossingen.

Ja, de Fleischmann wisselschakelaars voor het maken van een bedieningspaneel.  Die witte met een zwart hendeltje. Hendeltje blijft in de richting staan, maar om te schakelen even doorduwen. Zijn we allemaal zo jong dat we dat niet meer kennen ?  Dan ben ik een ouwe ..... , maar gelukkig nog niet zo vergeetachtig.

Of als voorbeeld de wisselschakelaars (net echte wisselstellers) van Cobalt.  Maar die kun je niet in een paneel inbouwen.

Maarten.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 14 July 2015, 17:00:42 »
Calimero:

Eric vraagt een oplossing met de schakelaar, of:
Citaat

Die is er dus met het schemaatje uit de encyclopedie. Kijk daar eerst eens naar. Die werkt op basis van een goed functionerende eindafschakeling, en dat is meestal het geval bij de Fleischmann wisselaandrijving. Ik heb niks gezegd over 'iets overbruggen'... ::) Om precies te zijn, dat schrijf je in je EIGEN bericht...

Jouw voorstel om:
Citaat
Zo ja zou deze normaal gesproken geschikt zijn om er
permanent spanning op te zetten omdat er inwendig een schakelaar (per spoel) in zit die de de boel automatisch
afschakelt zodra de juiste stand bereikt is.
met een normale tuimelschakelaar (en permanente spanning) is dus een slecht voorstel, want als de eindafschakeling kapot gaat, is de aandrijving kapot en kun je deze dus bij het grof vuil kieperen.
Citaat
Ik lees hier dat je op voorhand maatregelen moet nemen. De aandrijving heeft maar 3 draden dus heb je niet
"fabrieks af" de optie om voor wel of geen afschakeling te kiezen. Je zal dan dus zelf aan de hobby moeten.
Met alle respect, je leest hier iets, en probeert het vervolgens mij in de mond te leggen..

De genoemde kastjes van Trix (groen) en Marklin (blauw) is ook een mogelijkheid. Maar ik denk dat de goedkoopste momentschakelaar, een paar leds en een weerstandje de goedkoopste oplossing is... En dan heb je geen flip-flops of relais nodig!

Gr, Bert

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 14 July 2015, 18:18:15 »
Ik leg je niks in de mond Bert, lees maar terug. (ik knip hier een A4tje tekst weg .....) En verder wil ik dit draadje niet met
"welles-nietes" gaan vervuilen.
Groet, Ronald.

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 14 July 2015, 19:29:09 »
Leuke discussie maar....zal ons forumlid EricZmS er iets van opgestoken hebben of inmiddels hoofdschuddend zijn afgehaakt...

Ik sprak eerder dit jaar met een mede forumlid die beaamde dat er op elke gestelde vraag meerdere oplossingen geopperd worden waarna de discussie start....welke haan heeft de grootste en/of mooiste veren. De encyclopedie  - de naam zegt het al - bevat tal van tips om een situatie c.q. probleem op te lossen. Als 'oudgediende', echter (nog) zonder modelbaan maar met de nodige praktische ervaring, zal ik ook van tijd tot tijd de encyclopedie raadplegen en - zoals recentelijk voor mijn zoon - ook het forum om advies vragen.

Terugkomend op het topic hoop ik dat er bij soortgelijke vragen van forumleden geen 'noem het maar haantjesgedrag' getoond wordt. Vanzelfsprekend kan een ieder zijn mening geven maar dan graag to-the-point.

Groet,
Silvolde

EricZmS

• Offline Offline
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
« Reactie #21 Gepost op: 14 July 2015, 19:54:31 »
Beste forum collegea,
Silvolde heeft het wel een beetje bij het rechte eind, sorry, maar het was niet mijn bedoeling een verhitte discussie te doen starten.
Mijn vraag kwam voort uit de onduidelijkheid aangaande eindafschakeling ja of nee.
Hieronder namelijk het antwoord wat ik van fleischmann kreeg.

De Fleischmann wisselaandrijvingen zijn puls-gestuurd. Als uw schakelaar slechts een korte puls afgeeft is dit geen probleem, anders branden de spoelen door.

Met vriendelijke groeten,

Mart Brouwers

Webmaster Fleischmann-HO.nl

Ik begrijp nu uit het verhaal van henk dat het wel mogelijk is gebruikt te maken van drukpulsschakelaars en de leds.
Dit vind ik een hele mooie duidelijke manier, maar de antwoorden spreken elkaar tegen.

Eigenlijk wil ik gewoon graag een tuimelschakelaar met pulscontact die echter wel in de geschakelde stand blijft staan, deze bestaan blijkbaar niet, je hebt alleen de terugverende versies. :P

Dus is mijn uiteindelijke vraag nu kan ik wel of niet de door Henk geopperde oplossing vanuit de encyclopedie gebruiken zonder schade aan mijn wisselaandrijving te veroorzaken.

Eric
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 14 July 2015, 20:12:58 »
De schakeling uit de encyclopedie werkt alleen als de eindafschakeling in takt is en naar behoren werkt.
Sloop je de eindafschakeling er uit omdat deze niet lekker meer is zullen beide LED's via een helft van de spoel van de
aandrijving hun stroom naar massa kunnen vinden. Als de eindafschakeling werkt dan zal er steeds 1 LED wel en 1 LED
niet branden. Een LED trekt daarbij dusdanig weinig stroom dat de spoel bij lange na de kracht niet heeft het wissel om
te gooien.
Voor het snappen van de werking is het ook belangrijk dat het je op valt dat de groene LED bij de rode schakelaar zit en
de rode LED bij de groene schakelaar. Als je ze in het paneel zet plaats je natuurlijk wel de kleuren netjes bij elkaar.
Groet, Ronald.

henk

• Online Online
« Reactie #23 Gepost op: 14 July 2015, 20:23:31 »
Eigenlijk wil ik gewoon graag een tuimelschakelaar met pulscontact die echter wel in de geschakelde stand blijft staan, deze bestaan blijkbaar niet, je hebt alleen de terugverende versies. :P

Dus is mijn uiteindelijke vraag nu kan ik wel of niet de door Henk geopperde oplossing vanuit de encyclopedie gebruiken zonder schade aan mijn wisselaandrijving te veroorzaken.

Eric

Ja, dat kan.
Je hebt overigens geen informatie gevraagd bij Fleischmann, maar bij Mart Brouwers die al jaren een prima website over Fleischmann in de lucht heeft.  :)

En ik denk dat de door jou gewenste tuimelschakelaars best wel ergens in de wereld voorhanden zijn, maar ja waar?
Oh ja, de paneelschakelaars van Fleischmann die Maarten noemde, doen inderdaad precies wat je wilt. Ze geven een puls en blijven toch in een bepaalde stand staan. Het zijn alleen geen tuimelschakelaars maar horen in een tableau-systeem van Fleischmann. Dat systeem was altijd best prijzig, maar volgens mij is het spul goed tweedehands te vinden.
Kijk hier maar eens voor informatie.
http://www.mobadaten.info/wiki/Fleischmann_Gleisbild-Stellwerk
« Laatst bewerkt op: 14 July 2015, 20:49:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 14 July 2015, 20:39:03 »
Het is eventueel op te lossen met een standaard tuimel schakelaar + 1 druk knop.
Je zet dan de tuimel in de gewenste stand en activeert die stand dan kort met de druk knop.
De druk knop moet je dan op de midden pin van de tuimel aansluiten.
Voor de leuk kun je dan alsnog ook de LED schakeling uit de encyclopedie toevoegen mocht je daar in het donker
enig nut in zien maar voor de werking zijn de beide schakelaars voldoende.

*EDIT* (Dat ik hier niet eerder op kwam .....  :-[ )
« Laatst bewerkt op: 14 July 2015, 20:55:44 door Calimero »
Groet, Ronald.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 14 July 2015, 20:59:10 »
Hier en het bericht eronder nog wat opties om met gewone tuimelschakelaars te werken.

Huub

Robert E

• Offline Offline
    • Robert’s Modelspoor Pagina
« Reactie #26 Gepost op: 14 July 2015, 21:02:45 »
Citaat
Bestaan er schakelaars die welliswaar in de geschakelde stand blijven staan maar alleen een puls geven?

Ooit in verleden (zag 2003) dit toegepast voor wissels zonder eindafschakeling maar moet ook werken met wissel met eindafschakeling...
Daar waar relais staat kun je dan zo'n twee standen schakelaar gebruiken.
Waar ik het vandaan heb weet ik geeneens meer...

Uit mijn hoofd waren de elco's 470uF of 4700uf en de weerstanden 10k meen ik...
Kwestie van uitproberen op eigen risico..

Ja er blijft een minimale stroom lopen door de spoelen....
Dus die kunnen ietwat opwarmen....

Mvg

Robert

Edit : Huub was me voor :)
« Laatst bewerkt op: 14 July 2015, 21:05:40 door Robert E »
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 14 July 2015, 21:15:41 »
Laat ik een poging wagen dit schema te verklaren:

Die 10k moet de elco leeg trekken als dat deel niet "aan" staat. Hoe groter hoe beter dus. Echter, hoe groter hoe trager de
elco leeg raakt.
De elco moet groot genoeg om een puls door te laten dus bij een relatief lage waarde beginnen en dan vergroten totdat je
er een goed gevoel bij hebt. Bij benadering moet die puls net zo krachtig "voelen" dan wanneer de 15V draad kortstondig
rechtstreeks op de wisselspoel komt.

Wat dat opwarmen betreft:
Als de R daadwerkelijk 10k is en de voeding 15V dan loopt er dus max. (I= U/R) 1,5mA. Dit is en theoretisch max. die alleen
op gaat als de spoel 0 ohm is (worst case dus). Het vermogen is dan (P=UxI) 22.5mW (oftewel 0,0225W). Ik denk dat een
warme zomerdag meer effect heeft  ;)

*EDIT*
Ik ben niet helemaal duidelijk en/of compleet geweest. Het berekende vermogen is het vermogen in de weerstand.
Het vermogen dat in de spoel verstookt wordt is nog vele malen kleiner omdat de weerstand hiervan aanmerkelijk
lager is dan die 10k.
« Laatst bewerkt op: 14 July 2015, 21:43:43 door Calimero »
Groet, Ronald.

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 14 July 2015, 21:37:55 »
Hallo,

Met dit soort schema's wordt het voor veel van ons alweer ingewikkeld.
Ik zou kiezen voor de wisselschakelaars zoals trix en roco ze hadden(hebben)
Pulskontakt als je ze van stand veranderd en ze blijven in die voorkeursstand staan zonder kontakt te maken

succes jandcargo

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 14 July 2015, 21:47:10 »
Het simpele standaard tuimeltje + het druk knopje komt op ± 1,25 per wissel. Zou dat met Trix en Roco ook lukken ?
De TS vroeg ook om "betaalbaar".
Groet, Ronald.