Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 00:09:49
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
04 September 2025, 23:37:14
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 September 2025, 22:32:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
04 September 2025, 21:44:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 September 2025, 21:16:58
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
04 September 2025, 20:51:47
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
04 September 2025, 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 September 2025, 20:19:33
Een Rotterdams gebouw door Keska
04 September 2025, 20:14:53
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
04 September 2025, 19:58:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
04 September 2025, 19:25:04
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
04 September 2025, 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
04 September 2025, 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
04 September 2025, 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
04 September 2025, 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
04 September 2025, 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
04 September 2025, 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
04 September 2025, 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 September 2025, 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
04 September 2025, 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
04 September 2025, 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
04 September 2025, 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
04 September 2025, 11:19:20
  

Auteur Topic: SHM schiet NS te hulp :-)  (gelezen 12397 keer)

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: SHM schiet NS te hulp :-)
« Reactie #30 Gepost op: 12 July 2015, 18:42:52 »
Er is bij het koppelen geprobeerd om het ICm stel geremd te krijgen met enkel de remleiding aangesloten maar dit is uiteindelijk niet gelukt. Het vermoeden bestaat dat er ergens een verbinding tussen remleiding en hoofdreservoirleiding bestond die op korte termijn niet gesloten kon worden. Hierdoor konden de remmen van het ICm stel niet in bedrijf gesteld worden.

Ik heb zelf in mijn periode als machinist bij ACTS een keer 9 bakken ICMm af moeten slepen vanaf de Gaasperdammerweg aansluiting met een G2000 en ook daar was het probleem dat de de treinleiding en hoofdreservoir niet gevuld kreeg.
Probleem zat ehm onder andere in de de luchtvering die deze treinstellen hebben. Deze worden door het hoofdreservoir gevuld en als je ze niet in 1x weet te vullen blijven ze leeg en krijg je ze ook niet vol.
Bij de G2000 was het probleem dat om je treinleiding gevuld te krijgen deze in 1x van 0,0 naar 5,1 bar moet brengen middels een soort vulstoot en die moet boven de 4 bar blijven staan gebeurt dat niet dan gooit die ehm weer leeg. (maar dat is een G2000 iets) Waarschijnlijk heeft het luchtbalg-probleem ook hier parten gespeeld.
Ik ben uiteindelijk met samenwerking van de ongevallenploeg van prorail me 3 bakken geremd en 6 bakken ongeremd vertrokken met max 40km/u naar Amersfoort om daar de stellen te stallen voor verdere afvoer naar de werkplaats.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7615
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: SHM schiet NS te hulp :-)
« Reactie #31 Gepost op: 12 July 2015, 18:44:17 »
Mooie plaatjes Paul  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Alfred O

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: SHM schiet NS te hulp :-)
« Reactie #32 Gepost op: 12 July 2015, 18:45:19 »
http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article27447055.ece/Nostalgie-bij-een-ongeluk-gestrande-intercity-weggesleept-door-stoomloc?lref=SR_1

Ja ja ... die mensen van Prorail toch, weer een heerlijke quote van Mevrouw Grootscholten op 0:37

Citaat
Noueh, normaal gesproken hebben wij diesellocomotiefs eh staan om eh gestrande treinen weg te halen ...

Je zou ze er haast een trofee voor geven zeg  ;D
« Laatst bewerkt op: 12 July 2015, 18:52:33 door Alfred O »

guest7823

  • Gast
Re: SHM schiet NS te hulp :-)
« Reactie #33 Gepost op: 12 July 2015, 18:48:27 »
Plaatje klikbaar voor filmpje



Van links naar rechts:
  • Remco van Doren
  • Wouter Adriaanse (beide voor bediening grendel naar de boze buitenwereld, iets wat bij de SHM niet zo vaak gebeurd. Op zich kon ieder van beiden het alleen, maar "if you can't take a joke, you shouldn't have joined")
  • Erik Louw, machinist tram 1/2
  • Rein Korthof, depotmachinst van dienst
  • Frank v/d Broeke, machinist en manager techniek SHM
  • Fred Tabak, NS pilot, die op dit moment nog steeds niet kon geloven dat hij niet door collega's zwaar in de zeik werd genomen en constant om zich heen keer wanneer diezelfde collega's rollend van het lachen om de hoek zouden komen
  • Rutger de Water ("RutgerSHM"), stoker tram 1/2 en sinds deze dag de enige SHM hoofdlijnstoker in dit millennium




Het overtuigende bewijs dat het ging gebeuren / is gebeurd. SHM tractie op het hoofdspoor, vertrekkend van spoor 3 te Hoorn (y). Op zich NIETS vreemds aan. In de begin jaren van de SHM was het "business as usual" dat de SHM trams vertrokken van spoor 3. Later is de SHM vertrokken van de halte aan de Koepoortsweg en pas daarna is het huidige "Hoorn Tramstation" in gebruik gekomen aan de sporen 8-9




Geen plaatje uit het filmpje, maar als "en profile" foto te mooi om niet te laten zien  ;D.
Voor het plaatje had het mooier geweest wanneer de Sik voorop had lopen mekkeren, maar voor "het verhaal" moest de stoomloc domweg voorop en aldus geschiedde  8)

Tot zo ver het verslag van een nog nagrijnzende Kniesoor

« Laatst bewerkt op: 12 July 2015, 19:14:50 door guest7823 »

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: SHM schiet NS te hulp :-)
« Reactie #34 Gepost op: 12 July 2015, 19:35:02 »
Het blijft een mooi verhaal zo. Hoe is het met de koppeling opgelost?

Groet, Sicco Jan

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: SHM schiet NS te hulp :-)
« Reactie #35 Gepost op: 12 July 2015, 19:39:41 »
Aan de gezichten op de facebook foto's te zien had iedereen een top dag.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: SHM schiet NS te hulp :-)
« Reactie #36 Gepost op: 12 July 2015, 21:57:05 »
De lichte sleepkoppeling. Die past in ieder geval op alle NS-trekhaken, dus ook op die van de Sik. Op de Class 58 past 'ie overigens niet, aldus onze ervaring, en op een MaK 400C past 'ie ook niet omdat de omlooprand in de weg zit. De LMT 26 ken ik helaas niet ;)

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: SHM schiet NS te hulp :-)
« Reactie #37 Gepost op: 13 July 2015, 11:57:09 »

guest7823

  • Gast
Re: SHM schiet NS te hulp :-)
« Reactie #38 Gepost op: 13 July 2015, 15:47:22 »
Dat was het iets optrekken van het stel omdat het achter niet ver genoeg vrij stond om de LTM 26 & NS 271 te kunnen accepteren op  (bezet) spoor drie. Op spoor 4 stond ook een Koploper en daarmee waren de beide wegen naar grendel 39 geblokkeerd. Verder is het volgens mij beveiligingstechnisch enkel maar mogelijk om vanaf spoor 3 naar de Medemblikker / Hoorn - emplacement te gaan.

De SHM loctrein is via het spoor naar Obdam (inrijsein 4) en spoor 1 naar het inrijsein (46-48, ik weet niet welke) Hoorn (Enkhuizenkant gegaan) om daarna naar bezet spoor drie achter sein 38 wit licht te krijgen naar grendel 39. (www.sporenplan.nl) Oorspronkelijk stond de achterkant van de Koploper net vrij van sein 38 en daarmee kon de loctrein dus niet tussen sein 38 en de kop van de trein

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: SHM schiet NS te hulp :-)
« Reactie #39 Gepost op: 14 July 2015, 15:29:30 »
Als ik dat verslag en de tijdsduur lees, dringt zich de herinnering aan de militaire dienst op, af en toe korte heftige actie en vooral heel veel wachten.....

Dirk