Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:09:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:05:30
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 09:03:25
Het betere bochtenwerk door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:54:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 08:52:08
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: Zelf software schrijven  (gelezen 5418 keer)

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Zelf software schrijven
« Reactie #15 Gepost op: 19 oktober 2007, 01:05:58 »
Ik ben er inmiddels ook al uit hoe ik wissels kan bedienen...
Bedankt Wim...
Het kwartje viel een beetje langzaam, maar het is uiteindelijk toch gelukt.
Nu de bezetmelders nog uitlezen  ;D

Michel
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Zelf software schrijven
« Reactie #16 Gepost op: 26 oktober 2007, 23:27:52 »
Jammer dat ik dit draadje pas laat zie, maar C# lijkt me een goede keus. Aan de ene kant is het afgekeken van Java, aan de andere kant heb je waarschijnlijk gemakkelijker toegang tot de hardware. Wel lever je platform-onafhankelijkheid in, maar daar is toch al geen sprake van als je hardware aan moet spreken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re: Zelf software schrijven
« Reactie #17 Gepost op: 31 oktober 2007, 22:53:58 »
Het zelf schrijven van je software is een vreselijk interessant projekt maar daarvoor geldt hetzelfde als je baan, het is nooit af.
Het programmatje van Wim Ros is een goed begin om uit te vlooien hoe je je commando's moet geven en ontvangen, dat heeft mij erg goed op weg geholpen.
En zorg ervoor dat je ten allen tijden een makkelijk bereikbare noodstop hebt. Niets zo spannend als een klein pop-up schermpje wat vertelt dat er een fout in die en die module staat, je klikt ok en alles is weg, met 8 loks op weg met een snelheid die niet 0 is.........Rara, hoe weet ik dat. :) ;D

Maar niks zo mooi als je zelf geschreven en vrij programmeerbaar automatisch bedrijf, niet op je stoel blijven zitten maar kijken op de baan naar wat er gebeurt met af en toe een blik richting je monitor of daar geen rare dingen te zien zijn.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Zelf software schrijven
« Reactie #18 Gepost op: 01 november 2007, 00:11:43 »
Het zelf schrijven van je software is een vreselijk interessant projekt maar daarvoor geldt hetzelfde als je baan, het is nooit af.

Kijk, met die uitspraak ben ik het toch niet helemaal eens. Zelf schrijf ik software voor mijn beroep en als ik mijn manager zou vertellen "ja, ik weet wel dat het product vorige maand gelanceerd zou worden, maar je weet het, hè, software is nooit af" dan denk ik dat hij mij wat anders zou vertellen. :)

Software begint met een goed ontwerp. Dat hoeft niet persé op papier te staan, maar het helpt wel. Het helpt bijvoorbeeld om vast te stellen welke onderdelen of deelproblemen er zijn. Die los je één voor één op en als je ze allemaal gehad hebt, is je programma klaar.

Als je vindt dat je eigenlijk nooit klaar bent, heeft je programma waarschijnlijk last van "creeping featurism". Dat betekent dat je denk, ach, laat ik dit even toevoegen, of dat. Voor je het weet heb je een monster geschapen dat absoluut niet onderhoudbaar is. Als iemand anders naar de code kijkt om een probleem op te lossen (open source en zo) dan schudt hij het hoofd en concludeert dat het gemakkelijker is om helemaal opnieuw te beginnen.

Dit alles na zo'n tien jaar ervaring als professioneel programmeur. Vaak heb ik code van collega's herschreven en zelfs van mezelf, omdat ik iets helemaal verkeerd had aangepakt. Tegenwoordig schrijf ik software op zo'n manier dat je zonder veel moeite een klein onderdeel (authenticatie, bijvoorbeeld) kunt vervangen, zonder dat het ook maar enige invloed heeft op de rest van het programma.

Maar goed, dat is iets dat je in de loop der tijd leert. Of niet, dat kan ook. Gelukkig zijn de meesten van die laatste groep vertrokken of weggepromoveerd. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Zelf software schrijven
« Reactie #19 Gepost op: 01 november 2007, 00:28:00 »
Citaat van: Peter Korsten
...maar C# lijkt me een goede keus...

Ben op dit moment bezig een 'Class Library' te maken voor de elementaire aansturing van DCC gebaseerde systemen in C#. Met plug-ins voor de diverse Command stations. Uiteraard ;) de eerste implementatie gebaseerd op LocoNet  :P

Een beetje leunen op JRMI, maar toch met wat nieuwe ideeen en gebaseerd op het .NET Property / event mechanisme.  8)

Als het 'af' dreigt te raken, komt er hier wel een post met download mogelijkheden ;)

Grtzz,

Karst

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3215
    • nederlof.net
Re: Zelf software schrijven
« Reactie #20 Gepost op: 01 november 2007, 10:54:33 »
Het zelf schrijven van je software is een vreselijk interessant projekt maar daarvoor geldt hetzelfde als je baan, het is nooit af.

@Peter/Jelle: ik kan mezelf wel herkennen in deze zin. En dan niet voor mijn werk (want dan zou m'n baas niet blij worden) maar wel prive.
Het komt bij mij omdat ik altijd gigantisch veel ideeen heb wat ik er ooit nog eens in wil maken. en zo is het nooit af...
Voor de software die ik voor m'n werk maak heb ik trouwens ook nog ideeen zat maar daar rond je je software-onderdelen wel af.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Zelf software schrijven
« Reactie #21 Gepost op: 01 november 2007, 11:27:43 »
Ik had mijn programma wel degelijk af hoor, had nog ideeen zat, maar dat is gewoon voor een volgende versie, die weer bij mijn nieuwe baan komt. Het programma voldeed, de treinen reden semi automatisch, waarbij ik handmatig via een eigen muis reed. Ik gebruik hiervoor C code in combinatie DDW ( de windows variant van DDL )

volgende uitdaging is en semi automatische baan in combinatie met de multimause van Roco. Op dit moment is de kamer voor de nieuwe baan nog niet eens af, dus heb nog even de tijd.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 417
Re: Zelf software schrijven
« Reactie #22 Gepost op: 01 november 2007, 11:43:42 »
Op dit moment is de kamer voor de nieuwe baan nog niet eens af, dus heb nog even de tijd.
Ik had een gelijkaardig probleem, echter mijn baan in opbouw ligt op de zolder, net boven de slaapkamers van m'n kindjes. Betekent dus dat je na 21u de treintjes geen rondjes meer kan laten draaien om eigen software te testen.
Als oplossing heb ik dan een software virtuele baan simulator geschreven. Deze gedraagt zich naar buiten toe als een command station (P50x protocol) met daarachter een baan inclusief terugmelders, wissels, treinen met optrek/afremertraging etc. Ik kan dus als het ware m'n besturingssoftware testen op m'n virtuele treinbaan. Maakt de botsingen wat minder spectaculair maar wel goedkoper  ;)

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Zelf software schrijven
« Reactie #23 Gepost op: 01 november 2007, 12:05:11 »
Zn virtuele baan is nog niet zn gek idee...
Ik ben zelf ook nog hard bezig met het bouwen van mijn baan. Maar met het stukje dat ik nu heb kan ik de basis functies van de software wel al gaan schrijven en testen. Alleen kan een trein nog niet rond rijden maar pendelen en rangeren. Als ik zover ben zal ik het als download op mijn site zetten... maar dat gaat echt nog even duren.  ;)

Wel leuk dat zoveel mensen zich hier mee bezig houden. Ik had niet verwacht dat het er nog zoveel zouden zijn.

Michel
(www.1op160.nl)
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N