Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:57:04
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
  

Auteur Topic: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?  (gelezen 135815 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #375 Gepost op: 19 februari 2019, 18:44:30 »


Zo ziet  't er nu dus uit.

De koppeling van de andere kant even los ernaast gelegd. Je gaat vermoeden dat er wel zo'n inklikding bestaat met een NEM-schacht eraan (al rijd je dan misschien niet buffer-aan-buffer?).

Sterker nog, op zoek naar info over die geheimzinnige Chinese copieën (??) van het merk Altaya kwam ik op deze pagina, waar de onderdelen die ik zoek lijken te staan (onder het midden); en lijkt er zelfs buffer-aan-buffer mee gereden te worden. Helaas kan ik het Frans niet helemaal volgen -- waarnaar verwijst 'boucle' ('gesp' )?

http://dud.train.pagesperso-orange.fr/dud/materiel/altaya/oe.htm
Met boucle bedoelt hij waarschijnlijk de beugel van de beugelkoppeling die er origineel aan zat. Die moet er dus af...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Spoor 0 adept

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #376 Gepost op: 20 februari 2019, 00:02:54 »
Mocht iemand het onderdeelnummer weten van die koppelbomen, dan houd ik me aanbevolen...

Erik Mijd

  • Offline Offline
  • Berichten: 692
    • flickr
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #377 Gepost op: 20 februari 2019, 08:37:14 »


Dit is geen kortkoppeling. Het is ingekorte koppelingshouder. Il suffit de couper la boucle = Gewoon de koppelingshouder afsnijden. (met de Franse slag???)

Als je alleen maar rechtuit rijd is dit de oplossing. En anders gewoon een kortkoppel mechaniek aanbrengen.

Mvg.Erik.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #378 Gepost op: 20 februari 2019, 10:30:35 »
Volgens mij werkt het ook prima in bogen. Ding zit vast aan het draaistel en dat zwenkt al mee, daarnaast kan de koppeling nog links en rechts uitslaan. Wat die Fransoos bedoeld is dat je van de bestaande koppeling prima een koppeling met nem schacht kan maken, waar je jouw eigen koppeling in steekt. En blijkbaar kan het spul dan ook nog kortgekoppeld rijden. Nou ja, one way to find out...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Spoor 0 adept

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #379 Gepost op: 20 februari 2019, 10:46:02 »


Dit is geen kortkoppeling. Het is ingekorte koppelingshouder. Il suffit de couper la boucle = Gewoon de koppelingshouder afsnijden. (met de Franse slag???)

Als je alleen maar rechtuit rijd is dit de oplossing. En anders gewoon een kortkoppel mechaniek aanbrengen.

Het klopt wat Tomasso zegt; ze werken ook prima in bogen. Mijn fourgon heeft het bovenstaande onderdeel ook, maar dan officieel gefabriceerd, en het werkt gewoon als normaal. Op recht spoor staan de rijtuigen net niet buffer aan buffer maar wel bijna.
De houder is dus door Rivarossi gewoon gemaakt, ik kan er alleen geen onderdeelnummer van vinden.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Mijn website
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #380 Gepost op: 27 februari 2019, 14:06:04 »


En (teleurstelling alom) alle modellen van Fleche d'Or rijtuigen met nummers 4001-4015 (O.a. RivaRossi, maar ook Elettren en Fulgurex in spoor 0 en J&M in spoor 1) zijn dus verkeerd kwa raamindeling.

Groet
Fred
Er blijkt toch een fabrikant te zijn die wel kijkt naar het origineel. En dan nog wel in N!
Zie hier de correcte Kato (let op de 2 rechter ramen):


En hier de verkeerde RivaRossi ook in N (als voorbeeld, maar iedereen (voorzover ik weet) heeft het verder fout gedaan):


Groet
Fred
Meer plaatjes in mijn e-book over CIWL modellen: http://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2019, 15:48:54 door sncf231e »
Mijn website: http://sncf231e.nl/

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #381 Gepost op: 27 februari 2019, 19:43:57 »
Interessant....

Fred, weet jij ook of dit bij de Etoile du Nord 9-ramers ook zo was aan de gangpadzijde van de keuken?

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Mijn website
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #382 Gepost op: 27 februari 2019, 22:29:49 »
Bij de Etoile du Nord WPc was iets soortgelijks (maar minder opvallend); de 3 rechtse ramen hadden enige afstand tot het vierde raam (van rechts); ik vond zo gauw geen betere foto.



Het Jouef Prestige model laat dit ook (correct dus) zien:



Verder was bij de later gebouwde 8 ramers type FdO de asymmetrie er niet ( WPc nummers 4031-4040, 4051-4065), dus wagens van RivaRossi etc met deze nummers kloppen wel in dit opzicht. En van de WPc nummers 4081-4085 weet ik het niet (nog geen plaatje van gevonden (dus als iemand een plaatje heeft!)).
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #383 Gepost op: 01 maart 2019, 21:08:08 »
Er was ooit zo'n mooi informatiedocument op internet met foto' s en gegevens over de inzet van Pullmanrijtuigen in Nederland, volgens mij was dat onder deze link:
http://www.spoorinfo.nl/ciwl/pullmansinholland.htm

maar daar zit nu iets heel anders onder. Heeft iemand toevallig dat document opgeslagen? Of is de auteur soms hier ook actief?

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #384 Gepost op: 01 maart 2019, 21:09:25 »
-- Fred, bedank voor die plaatjes van de Etoile du Nord-zijwand. Helemaal helder nu!

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Mijn website
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #385 Gepost op: 01 maart 2019, 23:30:24 »
Er was ooit zo'n mooi informatiedocument op internet met foto' s en gegevens over de inzet van Pullmanrijtuigen in Nederland, volgens mij was dat onder deze link:
http://www.spoorinfo.nl/ciwl/pullmansinholland.htm

maar daar zit nu iets heel anders onder. Heeft iemand toevallig dat document opgeslagen? Of is de auteur soms hier ook actief?
Vanaf pagina 43 in dit document: http://www.semgonline.com/coach/coupe/pull_ciwl-news002.pdf

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #386 Gepost op: 01 maart 2019, 23:54:05 »
Ja, inderdaad! Fantastisch. Dank. Ik ga nu in elk geval een print maken. En het document opslaan!

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #387 Gepost op: 04 maart 2019, 20:12:08 »
Weer iets wat ik niet snap. Ik kom met grootbedrijffoto' s al helemaal niet verder, dus even met modellen.

Fred toonde een model van een Etoile du Nord 9-ramer met keuken:


Hier neemt de keuken de ruimte in van 3 compartimenten.

Maar bij dit model zie ik een keukendeel en 7 normale coupes; dus neemt de keuken de plaats van 2 compartimenten in. Hoe zit het nu?



Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #388 Gepost op: 04 maart 2019, 20:34:53 »
Als ik het zo zie, dan is het 7e raam  (van rechts af bekeken) meer naar rechts geplaatst, de afstand tussen het 6e en 7e raam is kleiner, dus is er meer ruimte voor de raampartij van de keuken...

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #389 Gepost op: 04 maart 2019, 20:45:34 »
Maar dat levert niet genoeg ruimte op om een heel raam verschil te verklaren.

Edit
Ik vind een link die ik nog niet eerder gezien heb, met zowaar een tekening van precies zo'n rijtuig, als ik me niet vergis:
https://www.ecosia.org/images?q=etoile+du+nord+wspc#id=29DACF683A0565D325CF08C03CE8F41C5DC6FCD1

Hiet neemt de keuken iets meer dan 2 normale compartimentslengtes + het eindraampje over. De laatste coupe voor de keuken lijkt een dienstcoupe met maar twee zitplaatsen ipv vier, hierdoor ontstaat de kortere tussenruimte voor het 7e raam waar Wijktrein op wijst.
Maar het effect dat ik bij het door Fred getoonde model zie, waar je dus aan de andere zijde ook achter raam 7 (van links geteld) de achterkant van de keuken ziet, zou dan denk ik niet kloppen.
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2019, 21:14:58 door janw »