Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: REE 2015  (gelezen 17148 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: REE 2015
« Reactie #15 Gepost op: 27 juni 2015, 19:33:09 »
Zeer fraai model zeg!
En wat te denken van de pantografen die op de CC7100 zitten!?  :D
Hopelijk ter zijner tijd los verkrijgbaar om mijn huidige vloot 1300'n verder te kunnen pimpen.
De prijsindicatie ligt zo rond de 270 a 300 euro voor de CC7100 lok.
 
En wie weet komt de Nederlandse markt ook aan de beurt.   (y)
Check dat draaistel!  :-*

(knip)

Jeroen

Wie durft ze te schrijven in zijn/haar beste Frans of ze eventueel Nederlandse liefhebbers blij willen/kunnen maken? :) Ik kan wel Google Translate gebruiken maar ik heb daar slechte ervaringen mee. De intentie komt meestal wel over maar zinsopbouw klopt meestal niet.

Ziet er inderdaad goed uit. Die pantografen lijken op de Carmina's die ik gebruik op mijn NS loks. Zou al mooi wezen als ze alleen het frame met draaistellen kunnen leveren, dan komt KleiNSpoor vanzelf met NS kappen :) Of we pimpen ons suf met een paar Lima's

Mvg,

Robert

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: REE 2015
« Reactie #16 Gepost op: 27 juni 2015, 23:12:34 »
Wie durft ze te schrijven in zijn/haar beste Frans of ze eventueel Nederlandse liefhebbers blij willen/kunnen maken?

Hallo voornaamgenoot,

Schrijf maar in het Nederlands wat je precies aan REE zou willen vragen, dan vertaal ik het wel naar het Frans. Na veertien jaar verblijf in dat land moet me dat wel lukken!

Gegroet,

Rob van Kooy

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: REE 2015
« Reactie #17 Gepost op: 27 juni 2015, 23:44:16 »

Uhhhh... nee? Luck maakt gewoon wisselstroomwielen hoor, met de geduchte flenzen en alles erop en eraan...

Dag Floris,

Zo staat het niet in hun website waar ik het afgelopen zatermiddag (al luisterende naar het EU-drama met Griekenland)  nog heb nagegaan.

Verder zie ik op je foto geloof ik een REE DEV-rijtuig, met puntassen en een draaistel dat daar duidelijk ook voor gemaakt is. Hoe zit het dan met het verhaal over die cilindrische assen?


In dit draadje heb ik al eerder geschreven dat ik in het allereerste begin in Parijs zo'n DEV AO heb gekocht en dat model had cylindrische assen! Daar kon ik dus niks mee en ik heb het rijtuig meteen doorverkocht aan een Frans modelbouwvriendje. Het is mij ook een raadsel, wellicht heb ik een proefmodel in handen gekregen dat per ongeluk bij de winkelier terecht was gekomen.
Dat er nu gelukig puntassen onder zitten moet bijna wel omdat ACME van plan is deze REE rijtuigen in hun ACME sets op te nemen.

en als ik een beetje naar dat draaistel kijk: nee, daar gaan inderdaad geen wisselstroomassen in passen

Nee dat vermoed ik ook niet, maar ook geen vervangende assen van bijvoorbeeld Roco, Liliput en andere gelijkstroommerken. Dat zou best nog wel eens problemen voor ACME kunnen opleveren als de bedoelde sets naar Duitsland worden geleverd. De klandizie aldaar is notoir lastig en met 50% Märklinrijders die "eventjes" de REE gelijkstroomwielen willen vervangen door wisselstroomwielen geeft dat meteen geduvel. En in Duitsland gaan de liefhebbers er bijna nooit zélf aan zitten knutselen, maar geven het hele boeltje meteen terug aan de handelaar. Die moet dan maar zien wat hij er dan mee doet.

Hartelijk gegroet,

Rob

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: REE 2015
« Reactie #18 Gepost op: 28 juni 2015, 00:15:15 »
Paarlen voor de zwijnen...
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: REE 2015
« Reactie #19 Gepost op: 28 juni 2015, 00:59:26 »
Dag Floris,

Zo staat het niet in hun website waar ik het afgelopen zatermiddag (al luisterende naar het EU-drama met Griekenland)  nog heb nagegaan.

Hier staat het: http://www.feinmechanik-luck.de/HO_NEM.html
wisselstroomwielen naar NEM 340, gelijkstroom naar NEM 311, echt een verschillend wielprofiel dus (heb dat spul ook in handen gehad, vandaar)

Verder verwacht ik niet dat acme persé wil dat er acme-assen onder de dev-rijtuigen komen, die kopen gewoon een doos of wat complete rijtuigen van REE (misschien als je mazzel hebt nog wat reserveonderdelen voor reparaties), stoppen ze bij de set en gauw doorschuiven, daar wordt echt niet meer moeite in gestoken. (en waarom zouden ze ook...)
Waarschijnlijk liepen die cilindriscxhe assen gewoon niet lekker en werden het toch weer puntassen of er is nog iets anders aan de hand dat we nooit zeker zullen weten...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: REE 2015
« Reactie #20 Gepost op: 28 juni 2015, 06:44:15 »
Al die specialisten zitten juist in Duitsland. Ik koop meestal bij deze club en daar kan je echt alle mogelijke wielen aan de verschillende assen laten zetten. Dus ook een 24,25 mm as met gewone tweerailwielen, maar dan niet geïsoleerd en op drierailafstand.
http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/

Niet geschikt voor m-rail, maar de liefhebbers van m-rail zijn meestal ook niet erg geïnteresseerd in het type modellen dat REE produceert.
REE is begonnen op de Franse markt. Daar overheerst tweerail en dus doet REE niet alle concessies die nodig zijn om een model geschikt te maken voor echt alle drierailbanen. Ik hoop dat ze dat volhouden. Zo niet dan is het gevolg te zien bij de Artitec ovalen ramenrijtuigen. Prachtige modellen. Helaas zo hoog op de poten dat ze vagelijk op een smalspoormodel beginnen te lijken. Ze hebben gelijk hoor. Wie voor de kleine Nederlandse markt produceert heeft geen keuze. Maar hopelijk kan REE het zich wel veroorloven aan wat uitgangspunten vast te houden.
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2015, 06:46:44 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: REE 2015
« Reactie #21 Gepost op: 28 juni 2015, 15:44:59 »
Hallo voornaamgenoot,

Schrijf maar in het Nederlands wat je precies aan REE zou willen vragen, dan vertaal ik het wel naar het Frans. Na veertien jaar verblijf in dat land moet me dat wel lukken!

Gegroet,

Rob van Kooy

Dag Rob, bedankt voor het aanbod! Ik ga het hier maar proberen, dan kunnen anderen eventueel nog verbeteren/toevoegen wat ik vergeet:

Beste heer/mevrouw,

Naar aanleiding van uw aankondiging en prototype van uw SNCF CC7100 modellen vragen heel wat Nederlandse modelspoorliefhebbers zich af of u zou willen overwegen om een Nederlandse versie van de CC7100 uit te brengen.

De Nederlandse Spoorwegen (NS) kochten in de jaren 50 de serie NS 1300 van Alsthom die op wat details na, gelijk is aan de CC7100. Met wat aanpassingen aan de sierlijst aan de voorkant is relatief makkelijk een NS versie te maken. Latere NS versies na verschillende revisies zijn meer werk (geen sierlijsten en andere frontseinen)

Er zijn andere fabrikanten die een NS versie hebben uitgebracht, waaronder Lima (redelijk mooie kappen in de goede verhoudingen) en Jouef, maar met erbarmelijke aandrijvingen/motoren. De enige die op dit moment leverbaar is zijn aangepaste en omgespoten Spaanse breedspoor loks van Rivarossi (eigenlijk Electrotren). De verhoudingen kloppen niet en dit is storend voor veel modelspoorders. Rivarossi heeft in het verleden correcte uitvoeringen gemaakt voordat het merk overgenomen werd door anderen (nu Hornby) en heeft waarschijnlijk geen zin om met de eigen merken te concurreren. Onder de naam Jouef word nu de CC7100 uitgebracht op basis van de oude en correcte Rivarossi mallen, maar geen NS serie 1300.

Mocht het toch teveel werk zijn om de mallen voor Nederland aan te passen, dan vraag ik of het mogelijk is om de aandrijving en chassis los te kopen. Dan kunnen we de oude Lima modellen een tweede leven gunnen.

Vriendelijke groeten,


Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2575
Re: REE 2015
« Reactie #22 Gepost op: 28 juni 2015, 16:26:28 »
(ter aanvulling).........,en of de mogelijkheid bestaat dat de prachtige pantografen in een setje van twee verkrijgbaar zullen zijn?

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2015, 16:33:10 door Thowra »
We're all riders on this train.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: REE 2015
« Reactie #23 Gepost op: 28 juni 2015, 19:27:20 »
RETROBAHN A.G.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2575
Re: REE 2015
« Reactie #24 Gepost op: 28 juni 2015, 19:36:18 »
Wereld van verschil!  ;D

Jeroen
We're all riders on this train.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: REE 2015
« Reactie #25 Gepost op: 28 juni 2015, 20:46:03 »
(ter aanvulling).........,en of de mogelijkheid bestaat dat de prachtige pantografen in een setje van twee verkrijgbaar zullen zijn?

Jeroen

Off topic: de Pantografen lijken op de Carmina, en deze zijn hier verkrijgbaar: http://www.jppennati.com/HO/04.html (even op het pijltje klikken)

Maar we kunnen het altijd vragen aan REE natuurlijk :)

Och, waarom wachten..
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62471.msg3221579267.html#msg3221579267
 ;)

Ik wacht nog op je topic hierover :P

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: REE 2015
« Reactie #26 Gepost op: 28 juni 2015, 22:08:22 »
Ik moet hem natuurlijk eerst ff ombouwen, het is geen streaming verslag van de live-werkzaamheden ;D
Als het meevalt met de hittegolf heb ik wel wat deze week, zoniet wacht ik even tot het op mijn zolder géén 40 graden is :P
RETROBAHN A.G.

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: REE 2015
« Reactie #27 Gepost op: 28 juni 2015, 23:34:30 »
Hier staat het: http://www.feinmechanik-luck.de/HO_NEM.html
wisselstroomwielen naar NEM 340, gelijkstroom naar NEM 311,

Ja Floris,

Ik was - zoals ik al schreef - nogal afgeleid door het  luisteren naar de radio vanwege de Griekse problemen en zat tegelijkertijd de website van Luck  te bekijken dan krijg je zoiets...

Sorry.

Gegroet,

Rob

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: REE 2015
« Reactie #28 Gepost op: 30 juni 2015, 18:06:53 »

Schrijf maar in het Nederlands wat je precies aan REE zou willen vragen, dan vertaal ik het wel naar het Frans.

Ziehier mijn Frans tekstvoorstel. Ik heb daarbij wel rekening gehouden met de Franse gebruiken om iets te formuleren zonder de strekking van jouw tekst wezenlijk te veranderen.

Dan krijg je het volgende:

Mesdames, Messieurs,

Permettez-moi d’attirer votre attention sur ce qui suit :

Après l’annonce des modèles REE de la SNCF CC7100 pas mal de modélistes néerlandais se sont demandés si vous avez considéré de  commercialiser également des versions néerlandaises de cette locomotive.

Dans les années cinquante les chemins de fer Néerlandais (NS) achetaient d’Alstom une série de ces locomotives françaises qui ont reçu ensuite la dénomination néerlandaise NS 1300. Avec quelques petites adaptations extérieures du modèle SNCF (comme une moulure sur les fronts)  il parait relativement facile de commercialiser en tout cas  la première version néerlandaise de cette locomotive. Toutefois j’observe que les adaptations de l’extérieur de l’original lors des révisions  ultérieures (comme d’autres phares et l’enlèvement des moulures) rendent la reproduction des caisses ainsi adaptées plus compliquée. 

Dans le passé d’autres producteurs ont commercialisé des versions néerlandaises de la SNCF CC 7100 dont  Lima avec des caisses bien correctes et Jouef (malheureusement avec une motorisation douteuse). Actuellement sont disponibles des versions néerlandaises de cette locomotive de Rivarossi (en fait d’Electrotren) mais avec des dimensions espagnoles qui ne plaisent pas les amateurs néerlandais. Il n’a que peu d’espoir que Rivarossi  reconstruira les caisses actuelles de son modèle SNCF parce que Hornby commercialise déjà sous la marque-sœur Jouef la CC7100 sur base des moules plus anciennes de Rivarossi (ayant des dimensions correctes) , mais pas une NS 1300 !

Eventuellement il serait une idée que vous livrerez comme pièce détachée des chassis complets de votre nouvelle SNCF CC 7100 permettant aux amateurs néerlandais de les munir d’anciennes caisses Lima  encore dans leur possession.

Dans l’attente de vous lire,

Je vous prie agréer, Mesdames, Messieurs, l’expression de mes sentiments distingués.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: REE 2015
« Reactie #29 Gepost op: 30 juni 2015, 18:28:57 »
Rob, is het gezien jouw perfecte kennis van de Franse taal, misschien een idee om REE direct voor een complete NS 1300 loc (in de blauwe uitvoering) te benaderen? Voor zo'n exemplaar teken ik in.

Silvolde