Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 18:16:11
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:58:21
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
  

Auteur Topic: NS Brandweer  (gelezen 14908 keer)

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
NS Brandweer
« Gepost op: 14 June 2015, 12:58:35 »
Vandaag kwam ik er achter dat hier vlak over de grens in Rheine de firma Windhoff voor de SBB een "Lösch- und Rettungszug" LRZ gemaakt heeft op basis van hun 4-assige Multi Purpose Vehicle MPV.


LRZ van de SBB bij station Frutigen Foto: Academic

Voor zover mijn kennis gaat hebben wij* zoiets niet. Waarom niet? Ok...  veel minder spoortunnels, de Zwitsers hebben over het hele land verspreid enkele van dit soort treinen klaar staan. Maar ook in Nederland hebben we enkele spoortunnels van enige lengte. Ik denk daarbij aan de Schipholtunnel, de tunnel onder het groene Hart en de Salland-Twentetunnel. Mocht daar iets fout gaan, brand, lekkage giftige stoffen. Is dan de reguliere brandweer instaat om te blussen?
dan wel mensen te evacueren?
De SBB Zug bestaat uit 3 delen, een materieelwagen een, bluswagen en een evacuatiewagen voor 60 personen. Alle drie de wagens kunnen ook zelfstandig rijden. Video Gedeeltelijk in swieserduutz, maar wel goed te volgen voor iemand met minstens 10 jaar Zwitserland vakantie ervaring. ;D
Lijkt me wel een goede investering na het Fyra debacle.
Zelfbouw schoot er meteen door me heen. Bachmann (die van Liliput) maken een MPV-4 op schaal 00 is dus net iets te groot. Cabine lijkt op eerste gezicht een cabine van een BR 185 TRAXX, maar toch niet helemaal :'( Ik zag mijn verzaagde
Piko rail4chem al voor me. Maar ja, eerst de NS onkruidbestrijdingswagen (das een hoop Scrabble punten) maar eens productie rijp maken, dan de Lima 25.5 Benelux-lok, de AKZO/Armitra zout onderlosser, O&K MV 6, 3X Lima 1200 Pimpen, nog 2X Lima 1300, Artitec Energiewagen, CTO Meetwagen en tenslotte de HSM Vesta tender-lok uit 1867.

* wij als in Nederland
Ride On

Rino

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re: NS Brandweer
« Reactie #1 Gepost op: 14 June 2015, 13:29:16 »
De Nederlandse tunnels die je noemt zijn allemaal landtunnels net onder het maaiveld met heel veel toegangspunten. Het zware materieel hoeft niet eens naar binnen. Is toch wat anders dan zo'n basistunnel van tig kilometer lang en met een paar kilometer berg erop.
« Laatst bewerkt op: 14 June 2015, 13:59:40 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: NS Brandweer
« Reactie #2 Gepost op: 14 June 2015, 14:13:37 »
In Nederland is de bestrijding van een tunnelbrand de taak van de lokale brandweer. Denk ik tenminste. Wie het beter weet mag het zeggen. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re: NS Brandweer
« Reactie #3 Gepost op: 14 June 2015, 15:45:29 »
Klopt. In NL heeft ieder spoor zijn eigen 'tunnelbuis'. Van uit de 'veilige' buis is dan de 'calamiteitenbuis' bereikbaar.
De tunnels zijn voorzien van brandweertechnische installaties, zoals o.a. brandmelders en bluswatervoorziening.
En de tunnels in de Betuweroute zijn bovendien nog voorzien van een sprinklerinstallatie.

mvg,
Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12466
    • sleutelspoor
Re: NS Brandweer
« Reactie #4 Gepost op: 14 June 2015, 16:10:17 »
Nederland is opgedeeld in Veiligheidsregio's. Deze Regio's sturen weer de overheidsbrandweer aan. In mijn tijd (toen het nog gezellig was) was degene op wiens grondgebied de calamiteit plaats vond de eerst aangewezene, beroeps of vrijwillig dat maakte geen ruk uit. Nu beslist de Veiligheid coördinator. Zo kan het voorkomen, zoals gisteren hier gebeurde, dat er een waterongeval om de hoek is, maar dat de duikers uit Goes en Middelburg moeten komen??????????
« Laatst bewerkt op: 14 June 2015, 16:12:20 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: NS Brandweer
« Reactie #5 Gepost op: 14 June 2015, 23:47:48 »
Brandweer Nederland is bezig, samen met het IFV, om een vijftal specialisaties over de veiligheidregio's te verdelen. Ook de tunnel incidentbestrijding heeft daarin een plaats gekregen.
Op dit moment heeft elke Veiligheidsregio de regie over de eigen risico objecten en de evt. bestrijding van incidenten.
Hier (in Nederland edoch per Veiligheidsregio verschillende) afspraken gemaakt met NS en Prorail inzake de incidentbestrijding op en rond het spoor. De eerste inzet wordt gedaan door brandweereenheden die volgens de Kazerne Volgorde Tabel gealarmeerd worden. Dat is een dynamisch en geautomatiseerd systeem wat de centralist ondersteunt in de (eerste) inzet van de te alarmeren eenheden. Later worden zij aangevuld met experts, de Prorail Incidentbestrijding en/of bedrijfsbrandweerkorpsen met specialistische kennis van zaken.

Terug naar de trein;
Een brandweertrein zou in NL met een enorm drukke dienstregeling en bezet spoornet geen effectief middel  kunnen zijn. Hij zou te lang onderweg zijn. Wel zijn er vele andere veiligheidsmaatregelen genomen. Naast de al eerder genoemde,  zijn de basis brandweer eenheden (de rode bluswagen of TS) uitgerust met extra blusmiddelen als monitoren en (dompel)pompen.

Groetjes

Hoontje

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: NS Brandweer
« Reactie #6 Gepost op: 15 June 2015, 00:35:41 »
Zoals gezegd zijn het "Lösch- und Rettungszuge" maar dat is veel meer dan alleen een "brandweer trein". In Nederlandse kennen we iets degelijks als calamiteiten dienst (ProRail sleepdienst). Wat hier de 6400en doen, hoort in Zwitserland ook tot de LRZ taken. Ze kennen een 7x24 bezetting. Maar wanneer bijvoorbeeld de LRZ van de Loetschberg Basistunnel (LBT) door omstandigheden niet kan uitrukken, wordt deze LBT gestremd voor alle verkeer. Dat er bij de nieuwe tunnels hier ten lande rekening is gehouden met andere vormen van calamiteiten interventie is duidelijk. Of die keuze ook de juist en voldoende is zal de tijd uit wijzen. Aan het hele concept van de LRZ hangt niet onbelangrijk ook een behoorlijk prijskaartje.
Jeanne Kok

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: NS Brandweer
« Reactie #7 Gepost op: 15 June 2015, 00:40:47 »
Heren bedankt voor jullie meedenken.
Zo wordt je toch iedere keer weer wijzer.

Terug naar de trein;
Een brandweertrein zou in NL met een enorm drukke dienstregeling en bezet spoornet geen effectief middel  kunnen zijn. Hij zou te lang onderweg zijn.

Zwitserland is nou ook niet bepaald een rustig treinland, en als je ze in de buurt van een tunnel posteert en bij een calamiteit lijkt mij dat je de blustrein voorrang verleend in de dienstregeling.  Maar goed, ik hoef mij hier achter de computer dan ook niet druk te maken over boze reizigers en de dienstregeling. Ik wil gewoon een leuk Nederlands model ;D
Anders komt de SBB calamiteiten gewoon een keer voor een demo op m´n baan en voor de rest in de vitrine.
Ride On

Rino

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re: NS Brandweer
« Reactie #8 Gepost op: 15 June 2015, 07:18:03 »
Maar ik denk dat een speciale trein hier weinig toegevoegde waarde heeft. Bij de Schipholtunnel of de Groene Harttunnel kan een speciale trein echt niet dichterbij komen dan een auto die zowat op de tunnel wordt geparkeerd. De treintunnels onder waterwegen zijn ingewikkelder, maar niet echt bijzonder in een land vol dergelijke tunnels voor allerlei verkeer. Wie zin heeft kan het denk ik hier vragen.
http://www.kennisplatformtunnelveiligheid.nl

Vraag me eigenlijk af wat die trein in Zwitserland helemaal gaat uitrichten bij een serieuze calamiteit in een basistunnel. Maar ja, ze moeten wat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jasperkc

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: NS Brandweer
« Reactie #9 Gepost op: 15 June 2015, 07:38:09 »
De Deutsche Bahn AG hebben ook zo'n brandweer trein. Ook hebben ze een tunnelrettungzug. Märklin heeft beide ooit uitgebracht.

Groet, Jasper

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: NS Brandweer
« Reactie #10 Gepost op: 15 June 2015, 10:05:49 »
@ Jasper heb je een nummer van zo'n 'Marklin set
Ride On

Rino

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: NS Brandweer
« Reactie #11 Gepost op: 15 June 2015, 10:41:17 »
Op ebay duitsland word de complete serie aangeboden.
Kun je kijken hoe die eruit ziet en welke nrs die heeft.
Rode variant
http://m.ebay.de/itm/251968241967
Gele variant
http://m.ebay.de/itm/151684674467
« Laatst bewerkt op: 15 June 2015, 10:48:55 door Thurbo »
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12466
    • sleutelspoor
Re: NS Brandweer
« Reactie #12 Gepost op: 15 June 2015, 10:55:47 »
Deze trein zal NOOIT, maar dan ook NOOIT, een brandende tunnel of een tunnel vol rook binnen gaan.
Mens en machine hebben lucht nodig om te ademen en om te kunnen werken!!! en die lucht is er in een tunnel vol rook en giftige gassen nou net niet!!! Op het plaatje is te zien dat het om twee gewone locomotieven gaat die bediend moeten worden door een Mch, Dus............
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: NS Brandweer
« Reactie #13 Gepost op: 15 June 2015, 13:26:58 »
Lucht is er zat in zo'n tunnel, zuurstof echter...........

Dirk

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12466
    • sleutelspoor
Re: NS Brandweer
« Reactie #14 Gepost op: 15 June 2015, 13:38:50 »
In je flessen zit toch Perslucht en geen Perszuurstof ???
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.