Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 23:27:03
Rails roestig verven door Ronald Halma
Vandaag om 23:21:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 23:03:40
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
Vandaag om 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
Vandaag om 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
  

Auteur Topic: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing  (gelezen 41828 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #45 Gepost op: 14 April 2016, 16:22:09 »
@Reinout, dat zie je goed. Nu moet ik wel zeggen dat ondanks dat het China is er nog iets aan verzendkosten bij komt. Als totaal zit je dan op iets van €15,- (exact zie je pas na het in je winkelwagen te hebben enz). Dus ja, PCB's voor prototypen is tegenwoordig een heeeeeeel stuk aantrekkelijker geworden  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #46 Gepost op: 14 April 2016, 20:24:23 »
@Reinout
Je hebt al antwoord van Timo. Deze printjes zijn 10 x 5 cm en hebben me vandaag 19,52 euro gekost. Dat was totaal $ 21,33 ($ 14,90 voor de prints en $ 6,43 verzendkosten). Het bedrag in euro's berekent PayPal met dagkoersen.

@Gerard
Lastig he, zonder schema. Ik sluit dingen niet graag verkeerd aan. De diodes zijn daar alleen een rem voor. Waarom dan drie? Omdat iedere module in staat is 3 Amp te verstouwen heb er 1 per dc-dc-converter op gezet. Zelfs de printbanen naar de diodes heb ik apart naar de diodes gevoerd.
Als de printen in goede orde zijn aangekomen (duurt een dag of 10), dan ga ik alles daarvoor (KiCad-files en gerber-pakketje) op mijn eigen website zetten.

Belofte maakt schuld; dus ook een update van de APM-printen (onderaan de afbeeldingen)
Wat zit er op?
Voor een beter zicht op de print de RJ12 connectors en de rotary-encoder weggelaten
Blauwe headers - Arduino Pro Mini - mijn versie heeft A4 en A5 op de plek van de 2-pol header
Linksboven een drukknop - samen met de drukknop van de encoder heb je dan 2 druktoetsen
Links in het midden DCC-in - met 2 schroefconnectoren of via J1 (LocoNet B bijv. waarbij alleen het DCC-signaal is aangesloten)
Helemaal links vooraan - i2c aansluiting
Daarnaast DCC-out - alleen 2 schroefconnectoren
Dan 1 servo
Midden voor J2 en J3 - LocoNet in/out met de jumper rechts kun je 12 Volt op de connectors zetten
4 LED's rechts van het midden - Bedoeld voor een sein, als je Nederlands denkt een sein met een extra licht (lichtbak of rangeersein)
Rechts van boven naar beneden
Grijze header en wit blok - 2 relais - welke er in kunnen laat ik een volgende keer zien
Instelpotmeter - iets voor een analoge ingang, ga ik o.a. max. snelheid mee instellen
2 LED's blauw en wit - Nog geen bestemming, maar denk aan programmeermode aangeven o.i.d.
Encoder E1 - eindeloze draaiknop met drukschakelaar, kun je ook iets instelachtigs mee gaan doen
Rechts onderaan Power Input - haalt spanningen van die andere print

Waarom nou al die mogelijkheden?
iTead levert je 10 printen, als je een prototype stuurt. Voor de Inglenook baan heb ik wat verschillende dingen nodig. Die heb ik op 1 print proberen te zetten.
Welke taken krijgen de losse printjes:
1 - rijregelaar, waar ik een BNLS-boosterHub op ga aansluiten.
2 - wisselsteller, met puntstuk-omschakeling (heb er voorlopig 2 nodig)
3 - ontkoppelaar aansturen (worden er 3)
4 - sein(en) (voorlopig 1, later indien gewenst meer)

Misschien is het wat overkill en had het slimmer gekund. Dit was echter ook een goede oefening om KiCad beter te leren kennen en zelf wat 3D-componenten te maken met FreeCad en Wings. De weerstanden, diodes, headers en LED's heb ik zo gebouwd.

groet Cees

3D representatie van de print in wording


en het schema van het geheel
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #47 Gepost op: 14 April 2016, 21:01:56 »
Ziet er goed uit Cees! Netjes led_groen (waar je volgens mij nu wit of blauw mee bedoelt  ;D) aan Tx, zo geeft het inderdaad geen problemen met programmeren. Enige nadeel is dat je geen Serial voor het debug kunt starten. Of ja, dat kan wel, maar niet tegelijk met led_groen/drukknop in een functie. Nouwja, je kan niet alles hebben ::)

Nog twee vraagjes:
-Waar gaat DCC_out_inv heen?
-Waarom voer je juist de onversterkte versie van de ledjes uit en niet pas achter de ULN?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #48 Gepost op: 14 April 2016, 22:07:05 »
Ja Timo,

onderweg van gedachten veranderd en LED-groen blauw gemaakt net als Led rood nu wit is. Eigenlijk om onderscheid te houden met de "sein"-LED's

DCC_out_inv gaat nergens heen. Was meer een geheugensteun. De library CmdrArduino gebruikt die pin om een geïnverteerd DCC-signaal op te zetten. Dat gebruik ik niet, maar de pin wordt natuurlijk wel aangestuurd.

Die header voor de 2803 is bedoeld voor input aan de APM. Het zijn alle digitale poorten. Zo kan ik ze multifunctioneel inzetten. Mocht ik de LED's buiten de print willen, dan zet ik headers op de plek van de LED's op de print en dan zijn ze netjes gebufferd. Bijkomend voordeel de LED's na de 2803 kunnen dan wat terugkoppeling geven bij gebruik als input voor de APM.

groet Cees.
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #49 Gepost op: 15 April 2016, 10:37:31 »
DCC_out_inv gaat nergens heen. Was meer een geheugensteun. De library CmdrArduino gebruikt die pin om een geïnverteerd DCC-signaal op te zetten. Dat gebruik ik niet, maar de pin wordt natuurlijk wel aangestuurd.
Ah, kijk. Maar als je niet wil dat dit signaal naar buiten komt kan je dit natuurlijk aanpassen. Misschien is het inderdaad niet zo makkelijk in de library zelf (of moet je die echt aanpassen) maar een mooie manier van valsspelen is pin A7 opgeven. Als eerste heb je deze niet en als tweede is deze puur analoog. Elke poging tot digitaal aansturen gaat gewoon verloren zonder error  ;D

Die header voor de 2803 is bedoeld voor input aan de APM. Het zijn alle digitale poorten.
Ah, kijk. Je zou eventueel ook nog een header op de uitgang kunnen doen, ben je helemaal multifunctioneel. Iig makkelijker dan een losse 2 pin header per led.

En wat ik zelf zou doen is denk ik dan proberen de boel wat te schuiven en dan een 2x9 header (1 rij voor ULN, 1 rij na ULN) aan de rand van het bord maken zodat kabels wat makkelijker af te voeren zijn. Misschien wat gepuzzel met routen maar lijkt nog wel te passen. maar goed, dat ben ik  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #50 Gepost op: 15 April 2016, 11:38:48 »
DCC_out_inv:
In de library veranderen is wat minder, want daar worden de pennen benoemd als PB1 e.d. op de standaard Atmel-manier. Dat uitzoeken heb ik nu niet zo'n zin in. Er staat ook de nodige machinecode in, wie weet wat je dan over het hoofd ziet. De bedoeling is overigens, dat "rijregelaar" een aparte print wordt, waarbij ik kan voorkomen, die pin te benutten. Nu zit Pin 10 aan een LED, die laat dan vast wel iets zien van DCC-out_inv.

Nog een header bij de ULN2803:
Dan krijg je zoiets als op deze print:

de ULN2803 zit bij de Inglenook-print al bijna aan de rand, dus als je een klein strokenprintje met headers (een soort steker) maakt, kun je mooi met je snoertjes weg. De ruimte is er wel voor. Goede suggestie  (y) maar ik heb het nu (nog?) niet nodig. Daarmee heb je ook de mogelijkheid de LEDjes op een opsteekprintje te zetten. Dat schiet nu mijn doel wat voorbij. Op die ODC-print heb ik het weleens gebruikt om de ULN2803 te vervangen door 8 darlington transistoren.

Ik had nog een tweede doel voor de print in mijn achterhoofd. In deze opbouw is hij m.i. heel geschikt om allerlei libraries op 1 print te testen. De eerste die ik zelf er op wil zetten zijn de AdServo, de MarDec en die andere leuke projecten hier bij BNLS. Daar waar in deze projecten het vaak om meer van hetzelfde gaat is het best wel mogelijk dat te vertalen in 1 item.

groet Cees.
« Laatst bewerkt op: 15 April 2016, 11:56:01 door Cees Baarda »
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #51 Gepost op: 17 April 2016, 17:10:51 »
In post #46 iets gezegd over de relaisposities. Ik maak veel gebruik van 2 typen relais, zie foto:

Ze zijn natuurlijk niet pin-compatibel, maar het bleek wel mogelijk het zwarte relais op pennen van een 16 polige IC-voet te zetten die niet door de blauwe gebruikt worden. Op de afbeeldingen zie je: enkelpolig relais,

dubbelpolig relais en

beide samen.

De laatste heb ik gebruikt op de print. E.e.a. heb ik zo bedraad, dat je achteraf nog kunt besluiten welk relais je wilt gaan gebruiken. Zeker in de oefen- en probeerfase is dan het gebruik van een IC-voet voor de relais een handige oplossing.
Er horen natuurlijk ook schema-symbolen bij.

groet Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #52 Gepost op: 17 April 2016, 18:54:34 »
Heel slim....

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Groet Frits

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #53 Gepost op: 03 May 2016, 17:17:35 »
Een update mag zo zachtjes aan wel weer.

Het printontwerp van de besturing heb ik nog niet opgestuurd naar iTead. Ik wacht nog even af of de voedingenprint in de gewenste vorm aan komt. Tijdens de wachtperiode begonnen met het programmeren van een rijregelaar. Die is zo ongeveer af. Van de werking heb ik een filmpje gemaakt.
Hij staat hier.

groet Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #54 Gepost op: 10 May 2016, 11:38:44 »
Net na mijn post vorige keer, kwam een pakket melding aan. Naar het postagentschap geweest om de verrassing op te halen. De prints zien er weer goed uit. Gelijk maar eens aan het bouwen geslagen en 3 prints bestukt in verschillende varianten, zie de foto.
Bij het opbouwen van de versie voor de baan ontdekt dat een schroefconnector bij de voeding-ingang ook wel handig was geweest. Ga ik aanpassen in het printontwerp, dat beschikbaar gaat komen.
De foto laat ook de volledige proefopstelling zien voor het testen van de Arduino-software (rijden met drukknoppen, zie filmpje uit vorige post). De Arduino geeft op pin 9 een DCC-signaal af dat naar de BNLS/RCU Boosterhub gaat. Deze combinatie is eigenlijk niet meer dan een "DCC_trafo" voor de locomotief. Het geheel wordt nu gevoed met een laptopvoeding van 3,5 Amp 19 Volt en rijdt voor mijn gevoel naar behoren.
De definitieve versie van de Inglenook print gaat binnenkort naar China.

groet Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #55 Gepost op: 11 May 2016, 11:49:25 »
Ziet er allemaal weer mooi uit! En ja, voor power zijn schroefconnectoren altijd wel makkelijk :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #56 Gepost op: 13 May 2016, 14:34:33 »
Dag allemaal,

Wat nu nog ontbreekt is de gebruikte code voor de rijregelaar. Die vind je verderop.
Inmiddels zijn de Gerber-files voor de "Inglenook"-print naar iTead. Ik verwacht ze met een week of 3 te hebben.
Dan wordt het nu tijd mijn eigen website te gaan aanpassen en downloads te maken van prints en deze software. Zodra er iets substantieels staat zet ik hier een link.

groet Cees.

En dan nu de firmware. Ik gebruik de libraries:
CmdrArduino van Railstars
Bounce2 van Thomas Fredericks
en de standaard EEPROM van Arduino
#include <DCCPacket.h>
#include <DCCPacketQueue.h>
#include <DCCPacketScheduler.h>

#include <Bounce2.h>
#include <EEPROM.h>
Bijna bovenaan kun je van 4 loks korte adressen invoeren.
Mocht je voor lange adressen willen gaan, dan moet je onderweg een andere aanroep doen om de snelheid in te stellen.
Bovendien worden dan de constanten van het type int.
/* * * * * *
 * 4 lok-adressen invoeren. Deze zijn te kiezen m.b.v. een bcd-schakelaar of 2 jumpers.
 * De adressen mogen alleen korte adressen zijn (1..127)
 */ 
const byte lok1 = 99;
const byte lok2 = 3;
const byte lok3 = 3;
const byte lok4 = 25;
/* Einde lokadressen  invoeren */

byte lok[] = {lok4, lok3, lok2, lok1};
byte lokAdres;
byte lokIndex;
Rest van variabelen aanmaken.
DCCPacketScheduler dps;
char speed_byte, old_speed = 0, snelheid = 1;
byte prev_state = 0;
byte F0 = 0;

/* * * * * *
 *  Drukknoppen voor de besturing;
 *  DK_xxx = de gebruikte Arduino pin */
const byte DK_Vooruit = 3;    // Drukknop vooruit
const byte DK_Achteruit = 4;  // Drukknop achteruit
const byte DK_Stop = 5;       // Drukknop stop

const byte Knoppenlijst[] = {DK_Vooruit, DK_Achteruit, DK_Stop};
  // * Geef de posities in het array een naam
  const byte Vooruit = 0;
  const byte Achteruit = 1;
  const byte Stop = 2;
 
#define Aantal_Knoppen sizeof(Knoppenlijst)
// * * * * Einde Drukknoppen voor de besturing

const byte Speed_Potm = A0;   // Instelling max. snelheid

Bounce Knoppen[Aantal_Knoppen] = Bounce();

const byte Arduino_LED = 13;

void setup()
{
  Serial.begin(115200);   // voor debug, we gebruiken Pinnen 0 en 1 niet voor iets anders
  dps.setup();            //start de DCC packet schedular
  pinMode(Arduino_LED, OUTPUT);
  digitalWrite(Arduino_LED, LOW);
  /* * * * * * *
   * setup knoppen voor debounce
   */
    for (byte i = 0; i < Aantal_Knoppen; i++)  Knoppen[i].attach(Knoppenlijst[i], INPUT_PULLUP);
  // * * * * Einde setup knoppen
 
Er zijn 2 input pins, die bepalen met welk lokadres gereden gaat worden.
Je kunt daar jumpers op gebruiken maar bijv. ook een BCD-schakelaar.
De gedachte daarbij is, dat je meestal maar 1 lok gebruikt bij zo'n rangeerpuzzel.
Deze keuzemogelijkheid geeft je een vooraf ingestelde reserve lok voor als je met een baan op pad zou zijn.
  /* * * * * * *
   *  Kies huidige locomotief
   *  Aan de pinnen A1 en A2 komen voor dit programma 2 jumpers naar massa.
   *  Zonder jumpers krijgt lokIndex de waarde 3. De jumpers verlagen de waarde met resp. 1 en 2.
   *  Dus beide jumpers geplaatst geeft lokIndex de waarde 3 - 1 - 2 = 0.
   * 
   *  Als het programma eenmaal loopt kun je niet meer van DCC-adres wisselen.
   *  Hiermee voorkom je eventuele 'missers' op bijv. een tentoonstelling.
   */
     pinMode(A1, INPUT_PULLUP);
     pinMode(A2, INPUT_PULLUP);
     lokIndex = digitalRead(A1);                // index wordt 0 of 1
     lokIndex = lokIndex + 2 * digitalRead(A2); // index krijgt er 0 of 2 bij
     lokAdres = lok[lokIndex];
  // * * * * Einde kies locomotief
Ik heb er voor gekozen alleen bij het opstarten in programmeermodus te gaan.
Dit heeft het voordeel, dat je tijdens het gewone gebruik dat niet per ongeluk kunt doen.
Je stelt dan de max. snelheid van de huidige lok in. Die wordt op de juiste plek in EEPROM bewaard.
   
  if (digitalRead(DK_Vooruit) == 0)     // werd de knop ingedrukt gehouden
  {
    stel_snelheid_in();                 // stel dan de max. snelheid in
  }
  speed_byte = EEPROM.read(lokIndex);
  snelheid = 1;
  Serial.println(speed_byte, DEC);
//  if (speed_byte == 0 or speed_byte > 127)  stel_snelheid_in();
}

void loop()
{
  /* * * * * * *
  *  Knoppen afhandelen
  *  Als 1 van de knoppen gedrukt wordt, gaat de trein rijden met de ingestelde snelheid of
  *  wordt er gestopt.
  *  Er zijn 3 knoppen: Vooruit - Stop - Achteruit */
  for (byte i = 0; i < Aantal_Knoppen; i++)
  {
    Knoppen[i].update();
  }
  if (Knoppen[Stop].fell())
  {
    if (snelheid > 0) snelheid = 1;
    if (snelheid < 0) snelheid = -1;
  }
  if (Knoppen[Vooruit].fell())
  {
    if (snelheid < -1) snelheid = -1; else snelheid = speed_byte;
  }
  if (Knoppen[Achteruit].fell())
  {
    if (snelheid > 1) snelheid = 1; else snelheid = -speed_byte;
  }
  /* Einde knoppen afhandelen */
 
  Serial.print("Ingestelde snelheid: ");  // debug
  Serial.println(snelheid, DEC);          // debug
  dps.setSpeed128(lokAdres,DCC_SHORT_ADDRESS,snelheid); // zet de gekozen snelhied klaar
  dps.update();                                         // en voer uit naar DCC-booster
}

void stel_snelheid_in()
{
  Knoppen[Stop].update();
  while (!Knoppen[Stop].fell())
  {
    digitalWrite(Arduino_LED, HIGH);
    int analoge_waarde = analogRead(0);
    speed_byte = (analoge_waarde >> 2)-127 ;  // deel door vier en breng naar -126 tot 126 reeks
    if(speed_byte == 0)
    {
      if(old_speed > 0) speed_byte = 1;
      else speed_byte = -1;
    }
    old_speed = speed_byte;
    dps.setSpeed128(lokAdres,DCC_SHORT_ADDRESS,speed_byte);
    dps.update();
    Knoppen[Stop].update();
  }
  if (speed_byte < 0) speed_byte = -speed_byte;
  EEPROM.write(lokIndex, speed_byte);
  delay(500);                             // wacht tot zeker is dat EEPROM beschreven werd             
  digitalWrite(Arduino_LED, LOW);
}
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #57 Gepost op: 15 May 2016, 09:37:14 »
Cees, dit is een hartstikke leuk project geworden met ongetwijfeld vele uren hobbyplezier (en hopelijk niet al te veel frustratie momenten).

Als het klaar is ... is dan software die elke Inglenook puzzel kan oplossen, gekoppeld aan automatische besturing van jouw apparatuur, het volgende project?

Wie weet is dat een aardige prijsvraag voor de eerste te organiseren 'BNLS Arduino Hackathon'? (Hint voor het forum bestuur.) :)
« Laatst bewerkt op: 15 May 2016, 09:45:47 door RudyB »

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #58 Gepost op: 15 May 2016, 14:26:32 »
Dankjewel Rudy,

Hobbyplezier was het zeker. Frustratie viel wel mee; dat had ik meer met mezelf, omdat je wel eens semantische fouten maakt (de micro deed wat ik vroeg te doen en niet wat ik bedoelde). En ook als ik software niet snel onder de knie krijg, omdat ik de filosofie er achter nog niet helemaal door heb.

Het volgende project wordt zeker niet automatiseren van het puzzelen. Mijn bedoeling is en was een puzzelbaantje te maken, waarbij de speler het rangeerwerk zelf moet doen. Mijn locomotieven zijn alle digitaal, dus een gewone trafo voor het rijden is niet de mooiste oplossing. Verder gebruik ik servo's voor de wissels en ontkoppelrail(s). Daar moet dan ook een vorm van sturing voor zijn. De verschillende oplossingen hier op BNLS hadden net niet wat ik wilde hebben. Daarom toch een eigen servo-controller. Die is overigens wel gebaseerd op de libraries bij de AdServo van Timo E.

Wat ik wel zou willen proberen; is een programmaatje maken met Processing om te communiceren met de Arduino via USB. Daarbij denk ik vooral aan instellen van servostanden, snelheden en andere variabelen. Waarom Processing? Arduino is hier op gebaseerd. Ook multiplatform en open source. En de opzet van de IDE lijkt heel erg op elkaar.

Zo'n Hackathon is misschien best leuk initiatief.

groet Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

Raages

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #59 Gepost op: 15 May 2016, 15:07:06 »
Een mooi en interessant project, te meer daar ik zelf ook een rangeer project probeer te bouwen. Dat idee van de rangeerpuzzel "Inglenook" zat er al in, maar ga ik nog wat meer de nadruk op leggen. Je wordt door mij gevolgd Cees.