Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing  (gelezen 40354 keer)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #30 Gepost op: 27 maart 2016, 16:52:17 »
Cees

Ik heb wel interesse in de bestanden, zal ze nog niet direct gebruiken, maar na de zomervakantie krijg ik hopelijk wat meer tijd

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #31 Gepost op: 29 maart 2016, 07:51:33 »
Hoi Cees,

Bedankt voor het posten van het schema, kan altijd veel duidelijk maken :)

De rotary's, die ik besteld heb, zouden ruim moeten passen.
Dat ze passen had ik ook niet anders verwacht  ;D Maar dat rotary aan de buitenkant iets toegankelijker zit.

Nog een paar dingen die me aan het schema opvallen
- 5v regulator zou je weg mogen laten, zit al op de Arduino
- Ik zou voor de LM311, de potmeter en Vcc out (bij de I2C) de Vcc van de Arduino gebruiken. Op die manier is de 7805/5V DC-DC alleen voor de servo en hou je alle storing gevoelige dingen op een nette losse voeding.
- R16 mag je weglaten. Deze zit al op de Pro Mini en zou zelfs de auto reset moeilijker kunnen maken
- R2 mag weg, float is volgens de data sheet een prima on-state
- R5 zou je kunnen vervangen door de interne pull up. Moet wel zeggen dat ik deze zelf ook gebruik omdat 10k iets krachtiger is dan de 30k-ish van de Arduino
- D3 en D4 zou je weg kunnen laten. Deze zitten al in de ULN2803
- De ledjes zou je kunnen voeden vanaf de 5V, scheelt vermogen

Maar goed, dit zijn allemaal minor puntjes  (y)


Timo
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2016, 07:53:07 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #32 Gepost op: 29 maart 2016, 11:32:38 »
Dag Timo,

wat reacties:
De rotary's hebben een vrij lange as en naar de rand brengen vond ik te lastig. Het is de vraag of die vaak voor zal komen. Dus op die plek laat ik hem maar.
Citaat
- Ik zou voor de LM311, de potmeter en Vcc out (bij de I2C) de Vcc van de Arduino gebruiken. Op die manier is de 7805/5V DC-DC alleen voor de servo en hou je alle storing gevoelige dingen op een nette losse voeding.
Kan ik het mee eens zijn, echter aan de i2c aansluiting komt mogelijk een LCD-display te hangen. Die lijkt me wat veel stroom trekken voor de 100 mA die de regulator op de APM kan leveren. En als je meer slaves er aan hangt, zonder eigen voeding en dat gaat vast gebeuren tijdens het testen, is dat ook niet zo bevorderlijk voor die regelaar.
R16 blijft, omdat ik de drukknop nog wil verhuizen naar een andere pin (RXI). De reset is door de opzet van deze print goed bereikbaar op de APM. R2 blijft onder het motto "baat het niet, het schaadt ook niet.
D3 en D4 blijven, want dicht bij de relais en dus geen tegen EMK door een dun spoortje naar de ULN. Hier ben ik in het verleden wel eens tegen aan gelopen.
Citaat
- De ledjes zou je kunnen voeden vanaf de 5V, scheelt vermogen
Ik heb die samen met de relais op 12v gezet om de  5 V te ontzien. Zeker als je 2 regelaars achter elkaar zet leek me dat handiger. Voorts met de DC-DC-converters zullen ze beide apart uit de ingang gevoed gaan worden. Overigens: het scheelt geen vermogen, het wordt alleen op een andere plek verstookt.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2016, 11:36:24 door Cees Baarda »
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #33 Gepost op: 29 maart 2016, 15:21:54 »
@Cees Baarda:
Citaat
De rotary's hebben een vrij lange as en naar de rand brengen vond ik te lastig.
Als je er zo mee kunt werken dan (y) Was maar iets wat in mijn hoofd op kwam.

Citaat
Kan ik het mee eens zijn, echter aan de i2c aansluiting komt mogelijk een LCD-display te hangen. Die lijkt me wat veel stroom trekken voor de 100 mA die de regulator op de APM kan leveren.
Als je inderdaad denkt dat het zal voorkomen dan inderdaad aan losse regulator hangen. Maar het blijft staan voor de LM311 en de potmeter. Hou je de noise van de servo lekker weg bij de analoge readings.

Citaat
R16 blijft, omdat ik de drukknop nog wil verhuizen naar een andere pin (RXI). De reset is door de opzet van deze print goed bereikbaar op de APM.
Deze snap ik even niet. Reset is toch reset? Wat heeft dat te doen met de RXI/pin1?

Twee extra dingen die ik nu gewoon opeens bedenk:
- Waarom überhaupt een reset? Die op de Pro Mini zelf is hier ook prima bereikbaar
- Gebruik maar een van de twee Arduino RST pinnen. Zo heb je geen loop en het scheelt je een printspoor.

Citaat
R2 blijft onder het motto "baat het niet, het schaadt ook niet.
Dat is wel een beetje een kul reden...  ;) Als je helemaal niets meer aan de print gaat doen snap ik het. Dan kan je hem met solderen gewoon weg laten. Maar als je toch nog gaat aanpassen kan je nutteloze componenten best weglaten toch?

Maw, het is jouw print, jij beslist. Gaat me hier vooral om de reden waarom  ;) (Lees me opmerking dus niet te kwaad....  ;D )

Citaat
D3 en D4 blijven, want dicht bij de relais en dus geen tegen EMK door een dun spoortje naar de ULN. Hier ben ik in het verleden wel eens tegen aan gelopen.
Okay, prima reden.

Ook al moet ik wel zeggen dat ik er nooit tegenaan gelopen ben. Zeker omdat het vermogen van de tegen EMK stukken lager is dan normale relais stroom. En de stroom is miniem vergeleken met de normale stroom. Het probleem zit hem alleen in het voltage.

Citaat
Ik heb die samen met de relais op 12v gezet om de  5 V te ontzien. Zeker als je 2 regelaars achter elkaar zet leek me dat handiger. Voorts met de DC-DC-converters zullen ze beide apart uit de ingang gevoed gaan worden. Overigens: het scheelt geen vermogen, het wordt alleen op een andere plek verstookt.
Ik ging hierbij uit van DCDC, dan scheelt het wel vermogen. Lineair is het inderdaad om het even.  ;D


Timo
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2016, 22:17:09 door NS264. Reden: directe citaten verwijdert »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #34 Gepost op: 29 maart 2016, 16:26:13 »
Dag Timo,

ik ben niet snel over de rooie te krijgen  :D. Bovendien verschillen van mening zullen er altijd zijn.
Citaat
Deze snap ik even niet. Reset is toch reset? Wat heeft dat te doen met de RXI/pin1?
Daar was mijn tekst duidelijk te kort. Ik miste nog een extra toets om in program-modus te kunnen gaan. Dat is die druktoets inmiddels geworden. R16 kan dan ook wel weg. Wat je verderop zegt over de resettoets is helemaal waar.
Citaat
Als je inderdaad denkt dat het zal voorkomen dan inderdaad aan losse regulator hangen. Maar het blijft staan voor de LM311 en de potmeter. Hou je de noise van de servo lekker weg bij de analoge readings.
Daar heb je een punt, moet ik nog maar even over nadenken  (y). Zou ik weleens kunnen gaan aanpassen.

Over R2 hebben we al eens eerder gediscussieerd. Ik heb intussen gevonden waar ik die "wijsheid" vandaan heb. Hans Kufer (OpenDCC bij Dekoder: beschrijving werking hardware 1) zegt hierover: Pin 7 van de 6N137 (enable ingang) moet met Pin 8 verbonden worden (= VCC). Ergens logisch, immers bij een NAND-poort wil je gedefinieerde toestanden voor 1 en 0. Een weerstand tussen die 2 kan geen kwaad. Je zou dan zelfs de datastroom naar de micro kunnen stopzetten, door Enable laag te trekken. Of je in deze toepassing daar wat aan hebt??
Er stond nog wel een aardige tip: als je D1 vervangt door een LED heb je wat indicatie van de DCC activiteit.

Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #35 Gepost op: 29 maart 2016, 19:47:52 »
Citaat
ik ben niet snel over de rooie te krijgen  :D.
Gelukkig! ;D Maar zet het er meestal toch even bij op het forum. Voor je het weet vatten mensen het anders negatief op terwijl ik alleen mijn gedachten over de print heb laten gaan.

Citaat
Daar was mijn tekst duidelijk te kort. Ik miste nog een extra toets om in program-modus te kunnen gaan. Dat is die druktoets inmiddels geworden. R16 kan dan ook wel weg. Wat je verderop zegt over de resettoets is helemaal waar.
Ahhhh, dat verklaard!  (y)

Citaat
Daar heb je een punt, moet ik nog maar even over nadenken  (y). Zou ik weleens kunnen gaan aanpassen.
Zou anders zonde zijn als je readings schommelen door de servo.

Citaat
Over R2 hebben we al eens eerder gediscussieerd. Ik heb intussen gevonden waar ik die "wijsheid" vandaan heb. Hans Kufer [knip] Je zou dan zelfs de datastroom naar de micro kunnen stopzetten, door Enable laag te trekken. Of je in deze toepassing daar wat aan hebt??
Ah, dat was ik al weer vergeten. ::) Maar hard aan Vcc of via een pull up kan inderdaad geen kwaad. Maar volgens de truth tabel en het test circuit van de datasheet mag deze dus weggelaten worden. Was dus vooral bedoelt als opmerking dat je dus een onderdeel kon besparen. Niet dat een weerstand veel kost, meer voor de ruimte en ontwerp/montage tijd.

Citaat
Er stond nog wel een aardige tip: als je D1 vervangt door een LED heb je wat indicatie van de DCC activiteit.
Dat kan inderdaad makkelijk. (y) Maar bedenk wel dat het best een fel ledje kan worden  ;D Op een DCC signaal van 20V heb je namelijk +-12mA door het ledje, aardige schijnwerper bij moderne ledjes (waar 1mA al prima is voor een indicatie led).


Timo
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2016, 22:14:22 door NS264. Reden: directe citaten verwijdert »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #36 Gepost op: 29 maart 2016, 22:10:31 »
Citaat

Ook al moet ik wel zeggen dat ik er nooit tegenaan gelopen ben. Zeker omdat het vermogen van de tegen EMK stukken lager is dan normale relais stroom. En de stroom is miniem vergeleken met de normale stroom. Het probleem zit hem alleen in het voltage.
Timo
De maximale (beginwaarde van de) stroom door de flyback diode is net zo groot als de voorwaartse stroom. De maximale inverse spanning is de spoelspanning die over het relais staat op het ogenblik dat het relais afvalt.

mvg,

Patrick Smout
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2016, 22:15:01 door NS264. Reden: directe citaten verwijdert »
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #37 Gepost op: 30 maart 2016, 14:04:01 »
Wat betreft de stroom moet ik je volledig gelijk geven, deze zal inderdaad gelijk zijn als de normale stroom. Daar deed mijn tekst inderdaad te kort.  ::) Ik doelde er op dat de stroom alleen maar kleiner wordt dan in normaal bedrijf.

Wat betreft de spanning heb je het alleen bij het verkeerde eind. Als dat het geval was dan zou het in veel gevallen geen probleem opleveren omdat 2x de normale spanning of negatief de spanning geen probleem zou zijn voor transistoren. Maar zodra de transistor uit is bestaat er nog amper een last voor de spoel, het voltage zal daarom veel hoger liggen. Welk voltage er dus ontstaat is volledig afhankelijk van de last die er nog aan de spoel hangt. Bij een diode is dit bijna een harde sluiting.

Dat is ook de hele werking waar een DC-DC boost converter op werkt :) Vandaar dat je met gemak 12V van je 4V LiPo kunt maken. Ik heb voor VFD's en Nixies wel eens een simpele step up gemaakt met een 555 om van 12V naar 50V of 200V te gaan. Prima te doen  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #38 Gepost op: 30 maart 2016, 21:47:41 »
Timo,

de inverse spanning over het relais met flyback diode is gelijk aan de relais spanning net voor het afschakelen. Zonder flyback diode is de spanning uiteraard vele malen hoger. De diode zorgt ervoor dat de kring gesloten wordt. Als de stroom die vloeit in de gesloten kring op het moment van het afschakelen gelijk is aan de stroom net voor het afschakelen en de belasting ongewijzigd is (weerstand van het relais) dan kan de spanning niet anders dan dezelfde zijn. Zonder flyback diode is de kring open waardoor de spanning vele malen hoger is (energie die in de spoel opgeslagen is probeert er dan voor te zorgen dat er een zelfde stroom gaat vloeien door een weerstand die quasi oneindig is).
Er zullen altijd kleine verschillen zijn door onvolkomenheden in de componenten maar verder valt het wel mee.

mvg,

Patrick

 
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #39 Gepost op: 01 april 2016, 10:04:13 »
Hoi Patrick,

Ook daar ben ik het niet met je eens. De spanning wordt nu volledig bepaald door de VI-curve van de diode. De belasting is namelijk niet hetzelfde. Enige wat de stroom in stand wil houden is het ideale deel van de spoel. Maar een echte spoel heeft ook nog een serie weerstand (niet letterlijk maar als je de spoel zou willen modelleren) die best een grote rol speelt. Zonder serie weerstand zou immers de stroom niet beperkt zijn in normaal bedrijf.


Maar goed, we zijn een beetje een draadje aan het vervuilen ::) Sorry Cees! :angel: Dit is het laatste wat ik er dus hier over wil posten. Willen we het er verder over hebben moeten we maar een nieuw topic starten  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #40 Gepost op: 06 april 2016, 12:13:31 »
Vandaag weer eens een update.
Baantje uit post #12 in elkaar gezet en deels gesloopt en weer opgebouwd.
Het baanplan zier nu zo uit (totale maten 160 x 30 cm, spoor N):


Met de onderbouw is het mogelijk om nog een bakje rechts te maken. Die moet dan gaan dienen als fiddleyard. Ik ben er nog niet uit of ik de hoek om zal gaan of toch maar rechtuit. In mijn huidige hobbyplek is rechtuit makkelijker. Maar ja, er zit een verhuizing naar een gelijkvloers huis in het achterhoofd. Dan kan ik misschien wel de baan in een hoek gaan zetten.
De roze plakkertjes geven de ruimte aan die nodig is voor, van onder naar boven, 3, 3 en 5 twee-assige wagentjes.

De onderkant is ook niet veel van over:


Bedraden zal nog wel even gaan duren, want ik ben nog steeds bezig met het te gebruiken printje. In een volgende post daar meer over.

groet Cees.
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #41 Gepost op: 06 april 2016, 14:38:00 »
Zoals net gezegd; ook het printje wordt nog aan gewerkt en gedacht. De 2e incarnatie ziet er als volgt uit.


Nu vind ik, die 2 dc-dc converters eigenlijk een beetje groot. Timo had het al over kleinere, maar deze heb ik inmiddels binnen (van AliExpress, 10 dagen levertijd, ze worden sneller). Die dingen kunnen meer leveren dan noodzakelijk voor 1 zo'n printje. Ik heb daarom bedacht om de hele voeding weg te halen en te vervangen door een input connector en 2 diodes (om verkeerd aansluiten geen schade te laten veroorzaken). Dan kan ik het baantje voeden met 1 setje DC-DC-converters en een oude laptopvoeding van 19V en ongeveer 4 Amp.

Ik ga e.e.a. nu maar eens aanpassen.

groet Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #42 Gepost op: 14 april 2016, 12:39:18 »
Dag allemaal,

De print voor de Arduino-taken gaat nog veranderen zei ik al in mijn vorige post. Omdat daarbij het voeding gedeelte extern wordt, heb ik eerst een voedingenprint bedacht en bij iTead besteld. Die gaat 2 vaste voedingen bevatten voor resp. 5 en 12 volt en - omdat er tocht wat ruimte over bleef een derde, die regelbaar kan zijn (zie de afbeelding).
Het geheel ga ik voeden uit een laptopvoeding. Ik heb de print zo gemaakt, dat die ook op beide spanningsrails van een breadboard kan worden geprikt. Verder zitten er losse schroefconnectoren op en een 10-polige header voor de verbinding naar de Arduino-prints. Door deze opbouw kan ik er 1 speciaal voor dit project maken en 1 voor op mijn breadboard. Een derde zal in een behuizing komen, zodat ik die als een soort labvoeding kan meenemen naar HCC!m-bijeenkomsten. Ieder van de drie toepassingen maakt gebruik van andere aansluitingen op de print.


Later op de dag nog een update over de APM-printjes.

groet Cees.
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #43 Gepost op: 14 april 2016, 14:18:39 »
Cees,

Help eens. Ik zie drie "power" diodes. Een of vier zijn te verwachten aantallen. Dus hoe zit dit?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing
« Reactie #44 Gepost op: 14 april 2016, 14:49:26 »
Vraagje over die itead.cc printplaatjes: zie ik dat nou goed en is het nog geen tientje voor 10 plaatjes van 5x5 cm? Ik had gedacht dat custom printplaatjes maken alleen interessant was vanaf 100 stuks of zo iets. Maar dit is andere koek.

Ik werk normaliter met kleine experimenteerprintplaatjes. Arduino, 7805, paar weerstandjes en misschien een mosfet, dan heb je het ook wel weer gehad. Maar voor grotere aantallen is dit is waar ik aan ga denken!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)