Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dampflok-Museum Hermeskeil door Montanbahn
Vandaag om 09:12:20
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Martijn193
Vandaag om 08:46:32
Märklin 2025 door Martijn193
Vandaag om 08:44:21
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 08:42:28
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Benelux795
Vandaag om 08:40:08
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Eelco Storm
Vandaag om 08:38:27
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 08:34:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:12:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:29:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:28:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:25:23
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
19 October 2025, 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
19 October 2025, 20:53:09
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
19 October 2025, 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
19 October 2025, 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
19 October 2025, 17:20:57
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 October 2025, 16:55:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
19 October 2025, 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
19 October 2025, 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 October 2025, 16:07:22
  

Auteur Topic: Rivarossi VIRM NS 3-rail, ervaringen gevraagd  (gelezen 8400 keer)

ModelHighSpeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Rivarossi VIRM NS 3-rail, ervaringen gevraagd
« Gepost op: 30 May 2015, 20:10:42 »
Hallo iedereen,

Van de week heb ik gekeken naar de VIRM van Rivarossi. Je hebt een 3-rail versie en die is ook digitaal. Art.nr. 2437. Nu heb ik alleen ervaring met Märklin en Fleischmann. Hoe is tegenwoordig de afwerking van Rivarrossi treinen? Vroeger zagen ze er niet heel netjes uit (qwa kortkoppeling en wat andere details). Hoe is dat nu? Heeft iemand daar ervaring mee?
En kun je Rivarossi 3-rail treinen direct op een Märklin-baan laten rijden? Melden die zich "automatisch" aan bij het mobile station?
Het lijkt me wel een leuke trein.

Even extra: Ik zag hem in de winkel, maar niet gekoppeld, gewoon een paar losse wagens. Zag er opzich wel goed uit, maar dat zegt niks over rijeigenschappen en kortkoppelingen.

Groeten,
Koen
« Laatst bewerkt op: 31 May 2015, 12:07:02 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Virm NS 3-rail
« Reactie #1 Gepost op: 30 May 2015, 20:42:26 »
Hallo Koen,

En kun je Rivarossi 3-rail treinen direct op een Märklin-baan laten rijden? Melden die zich "automatisch" aan bij het mobile station?

De 3rail-versies rijden direct op een Märklin-baan. Digitaal rijden is geen probleem. Er zit meestal een decoder in die zowel Motorola als DCC ondersteund. Geen probleem. Alleen zal het niet automatisch aanmelden zijn omdat het geen MFX-decoder is. Je zal hem handmatig aan je Mobile station moeten toevoegen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
  • ***
Re: Virm NS 3-rail
« Reactie #2 Gepost op: 30 May 2015, 21:20:48 »
Kwa detaillering is het een ge-upgrade Lima uit het latere tijdperk. Maar dan net iets andere kleuren geel en blauw. Beter geschilderd vanwege de technieken van nu en lichte ramen waar de Lima donkere had. Er zit een volledig nieuwe motor in die zo sterk is dat de trein niet eens anti-slipbandjes (nodig) heeft. Maar net zoals de Lima heeft hij dus ook geen bovenverdieping. De onderverdieping is basic en grijs zonder andere kleur.
De koppelingen zijn hetzelfde als bij de Lima maar net iets langer waardoor er net iets meer ruimte is tussen de wagons, of men dit gedaan heft vanwege kleine boogstralen of iets dergelijks weet ik niet.

Persoonlijk vond ik hem een beetje duur maar heb ik er veel plezier van. De bovenverdieping stoort mij niet want aan binnenverlichting doe ik toch niet. Hij rijd geweldig en heeft super stroomafname. Ik rij zelf gelijkstroom dus over de rest kan ik niets zeggen.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Virm NS 3-rail
« Reactie #3 Gepost op: 31 May 2015, 00:03:04 »
Voor de boven verdieping was toch een of ander setje verkrijgbaar waarmee je ook daar stoeltjes kreeg, of is dat wishful thinking van mijn kant

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re: Virm NS 3-rail
« Reactie #4 Gepost op: 31 May 2015, 01:15:10 »
Geen wishfull thinking  ;D

Modelspoor express had ze een tijd op voorraad.
Maar je kan dezelfde ook direct op Shapeways bestellen.

Mitchell Jetten is ook actief hier.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

ModelHighSpeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Virm NS 3-rail
« Reactie #5 Gepost op: 31 May 2015, 11:27:36 »
Citaat
De koppelingen zijn hetzelfde als bij de Lima maar net iets langer waardoor er net iets meer ruimte is tussen de wagons, of men dit gedaan heft vanwege kleine boogstralen of iets dergelijks weet ik niet.

Is dat nog steeds ongeveer zoals hier: ? Let wel dit is een combi tussen twee verschillende treinen.

@Sneeuwtrein: Kun je misschien een foto posten?

Dank voor jullie snelle reacties.
« Laatst bewerkt op: 31 May 2015, 12:08:44 door Bert van Gelder. Reden: Afbeelding zichtbaar gemaakt »

ModelHighSpeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Virm NS 3-rail
« Reactie #6 Gepost op: 31 May 2015, 11:42:59 »
Ik heb nog wat gevonden:
http://wiki.3rail.nl/index.php/Rivarossi_IRM_korter_koppelen Kan vast wel ook gebruikt worden.

De ov-chip versie: [http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/rivarossi/1121-ovvirm
En de oude versie:

Koen
« Laatst bewerkt op: 31 May 2015, 12:10:57 door Bert van Gelder »

ModelHighSpeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Virm NS 3-rail
« Reactie #7 Gepost op: 31 May 2015, 11:58:52 »
Nu snap ik het niet meer. Is die link nou een oude versie? Of gewoon 2437? Ik kwam op die site via een andere en daar stond dat het een oude was. Maar volgens mij is het gewoon de nieuwe?  ???

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Virm NS 3-rail
« Reactie #8 Gepost op: 31 May 2015, 12:02:30 »
Misschien even wat duidelijker aangeven wat je bedoeld en wat je precies wilt weten.
"die site via een andere site" is wel erg vaag  :-\
Internet bestaat uit zoveel sites  8)
Gr.
Eric

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re: Rivarossi VIRM NS 3-rail, ervaringen gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: 31 May 2015, 12:10:05 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22602
Re: Rivarossi VIRM NS 3-rail, ervaringen gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 31 May 2015, 12:53:31 »
Daar worden dus de oude Lima IRM en de Rivarossi IRM (uit de Lima mallen) vergeleken. Daaruit is dan weer de Rivarossi VIRM ontwikkeld waar dit draadje mee begon. Technisch is die hetzelfde.

Voor het begrip is het denk ik goed om te weten dat Rivarossi en Lima (en Jouef en Arnold en Electrotren) alleen nog maar merknamen zijn die samen met de oude mallen aan Hornby zijn verkocht. Hornby gebruikt die oude mallen en plakt daar naar believen een merknaam op. Voor Nederlandse modellen wordt meestal Rivarossi gebruikt, ook al gaat het mallen die ooit door Lima zijn ontwikkeld. Er worden ook nieuwe modellen ontwikkeld. De kwaliteit is heel behoorlijk tot heel goed.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ModelHighSpeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Rivarossi VIRM NS 3-rail, ervaringen gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: 31 May 2015, 22:00:15 »
Bedankt iedereen. Het is duidelijk.
Die site die ik bedoelde was http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/rivarossi/1137-v9405
Zoals ik begrepen heb is dat Art.nr. 2436 oftewel de 2-rail uitvoering van de 2437.

Bedankt,
Koen

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
  • ***
Re: Virm NS 3-rail
« Reactie #12 Gepost op: 31 May 2015, 22:09:55 »
@Sneeuwtrein: Kun je misschien een foto posten?
Kan wel maar hoeft niet, is precies dezelfde afstand als bij mijn Rivarossi.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: Virm NS 3-rail
« Reactie #13 Gepost op: 01 June 2015, 00:55:01 »
Er zit een volledig nieuwe motor in die zo sterk is dat de trein niet eens anti-slipbandjes (nodig) heeft.

Wel of geen anti-slipbandjes nodig heeft niets met de sterkte van de motor te maken. Het enige wat telt is gewicht op de aangedreven assen :)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22602
Re: Rivarossi VIRM NS 3-rail, ervaringen gevraagd
« Reactie #14 Gepost op: 01 June 2015, 05:49:52 »
De Lima had ook al geen antislipbandjes. De motorbak is zwaar vanwege een enorm brok metaal dat goed zichtbaar in het binnenste huist.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.