Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door Sven
Vandaag om 21:41:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 21:39:05
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Albert de Heer
Vandaag om 21:34:09
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Huup
Vandaag om 20:58:33
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 20:46:58
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:25:06
20 jaar BNLS door Vroeger
Vandaag om 20:07:12
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580 door Michiel 80
Vandaag om 19:56:09
NZH A 1001 - 1004 door Hans_NB
Vandaag om 19:32:07
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 19:28:57
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:16:54
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:11:53
keerlusproblemen door Frank 123
Vandaag om 18:10:04
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
Vandaag om 17:58:07
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:30:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:11:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 16:49:53
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 16:39:05
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:39:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:15:42
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
Vandaag om 16:09:45
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jan47
Vandaag om 14:26:55
Piko 2025 door 1200blauw
Vandaag om 13:41:50
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
Vandaag om 13:27:33
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:26:44
Maasmuiden Haven door tijgernootje
Vandaag om 13:20:41
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 12:59:53
kade bij Valkenburgse meer "stort in" door spoorijzer
Vandaag om 12:40:43
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:05:10
lais dcc decoder aan sluiten door Ronald Halma
Vandaag om 09:39:36
  

Auteur Topic: Sneltram Utrecht spoor-N  (gelezen 28413 keer)

Toni Babelony

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Spoor N/Nm, Japans en Nederlands
    • Kabuto Models
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #60 Gepost op: 10 July 2015, 11:50:27 »
Het frontvis lastig om voor elkaar te krijgen, omdat er veel vloeiende vlakken zijn. Er hoort ook eigenlijk een knik op de hoogte van het 3e frontsein te zitten, maar dat is erg onduidelijk op sommige foto's. Misschien pas ik dat nog aan, maar het is heel erg subtiel. Het kan heel goed zijn dat de geometrie van de flanken dezelfde is als het front! Ik kijk er later vandaag nog n's naar.
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #61 Gepost op: 10 July 2015, 13:37:06 »
Toni,

Heb je hier iets aan?



Groet, Kees
« Laatst bewerkt op: 10 July 2015, 13:39:47 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Toni Babelony

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Spoor N/Nm, Japans en Nederlands
    • Kabuto Models
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #62 Gepost op: 10 July 2015, 13:46:21 »
Oh zeker weten! Heel hartelijk bedankt Tramkees! (y) Ik ga weer overnieuw beginnen en dit keer moet het er perfect uit gaan komen.
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #63 Gepost op: 10 July 2015, 15:20:11 »
In de Modelbouwer van de NVM heeft in de jaren 80 een hele RET serie gestaan, met tekeningen en foto's van treinstellen, stations en werkmaterieel. Daar hoort deze tekening ook bij. Bij de NVM kun je de tekeningen ook los bestellen, op grote(re) schaal.

Michel
(via mobiel)


Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #64 Gepost op: 11 July 2015, 22:02:05 »
Oh, de Metro uit 010  (y).
Nu ga ik ook voor de H0 versie, ik hoop dat je deze ter beschikking wilt stellen. Dan zal ik deze zeker bij Shapeways bestellen.

Groeten,

Christoph

Toni Babelony

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Spoor N/Nm, Japans en Nederlands
    • Kabuto Models
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #65 Gepost op: 13 July 2015, 09:12:07 »
Als er interesse is in H0 kan ik wat kleine aanpassingen aan doen voordat ik hem beschikbaar stel, zoals uitsparingen voor de bodemplaat en/of een eventuele bodemplaat. Het spoor N model wordt een compleet model met onderstel, net als de Sneltram Utrecht.

Met dank aan Tramkees:



Het dak op de frontpartij heb ik zo vaak overnieuw moeten doen dat ik er gek van werd. Het is nog steeds niet helemaal correct, maar ik denk dat dat makkelijk valt te verhelpen met de handvijl. Liever iets te veel materiaal dan te weinig. Ik denk dat het op 1:160 niet eens op gaat vallen.

In ieder geval, enkel nog wat regengoten toevoegen en de details op het dak toevoegen. Ik ga denk ik voor de gein toch alle drie de versies uitbrengen (1966, 1969 en 1973), want veel lastige verschillen zijn er niet.

Mocht er interesse zijn, dan ga ik ook de SG2 doen.
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #66 Gepost op: 13 July 2015, 18:50:37 »
Goed werk hoor! Is de bodemplaat nog los van de kap? Of is het niet meer kogelijk het interieur te schilderen?

Interesse in de SG2 heb ik wel! Zelf voornemens de RSG3 te maken.
Check ook mijn Facebook

Toni Babelony

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Spoor N/Nm, Japans en Nederlands
    • Kabuto Models
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #67 Gepost op: 13 July 2015, 22:32:35 »
De bodemplaat komt los van de kap, maar ik heb geen plannen om het interieur te maken, want dit is in spoor N (mijn hoofddoel) nauwelijks te zien en wordt in de gemotoriseerde wagen toch weggelaten.
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8313
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #68 Gepost op: 14 July 2015, 01:01:47 »
Je weet toch wel dat als je het wilt verkopen, het in WSF geprint moet kunnen worden? In FUD wordt het namelijk zo kostbaar dat je al blij mag zijn dat je dan één koper hebt. Zeker als de koper zelf nog een onderstel moet verzinnen. Ik zeg het maar even, voordat je het een derde keer moet gaan ontwerpen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Toni Babelony

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Spoor N/Nm, Japans en Nederlands
    • Kabuto Models
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #69 Gepost op: 14 July 2015, 01:20:09 »
Ja, ik was al van plan het H0 model wat steviger te ontwerpen zodat het geen dunne onderdelen gaat hebben. De spijlen in de ramen gaan hierbij wegvallen hierbij zodat het in WSF printbaar is. Voor de rest is het model qua opzet al robuust genoeg dat er geen aanpassingen meer nodig zijn.

Kleine update:



2x Werkspoor en Düwag en onderstel (allemaal N-spoor). Er komen nog aanpassingen voor ruimte voor de ramen (wat dunnere wanden). Hierbij ga ik het voorlopig laten totdat de laatste revisie van de Sneltram Utrecht er is. Voornamelijk het onderstel is belangrijk goed voor elkaar te hebben voordat ik met andere treinen verder ga.
« Laatst bewerkt op: 14 July 2015, 07:00:55 door Toni Babelony »
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

Toni Babelony

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Spoor N/Nm, Japans en Nederlands
    • Kabuto Models
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #70 Gepost op: 22 July 2015, 09:07:03 »
Een update wat betreft het onderstel wat laatst is geleverd:



Het beweegt, maar gaat door de dikke bekabeling nogal erg stroef door de bocht (en wil graag ontsporen). Snel maar dunnere draadjes kopen om dit probleem op te lossen. Het ziet er in ieder geval goed genoeg uit voor verdere ontwikkeling van rollend materieel.
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

Toni Babelony

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Spoor N/Nm, Japans en Nederlands
    • Kabuto Models
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #71 Gepost op: 23 July 2015, 09:49:13 »
En weer een update voor de aandrijving. Dit keer met springveren. Volgens mij zijn dit draden voor een gitaar, maar het werkt goed! Het gewicht wordt goed verdeeld over de draaistellen en krappe bochten (radius 140mm) kunnen redelijk goed genomen worden.



Het chassis is succesvol en gaat verder gebruikt worden voor de ontwikkeling van ander rollend materieel. Op de lijst staan:
- RET MG2;
- RET SG2;
- KVB/SWB/SSB B100 en varianten;
- KVB B80 en varianten.
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #72 Gepost op: 23 July 2015, 13:16:42 »
De Stadtbahn B is in H0 al te krijgen op Shapeways en ik heb er 2 van in ruwbouw staan thuis. Qua onderstel komt hij in de buurt van de Utrechtse sneltram, want ze zijn aan elkaar verwant.

Gr, Mark
« Laatst bewerkt op: 23 July 2015, 14:47:13 door MMTB »
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

carl de meij

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Sneltram Utrecht spoor-N RET Metro materieel
« Reactie #73 Gepost op: 23 July 2015, 14:32:12 »
Ik heb ook wel interesse in het RET metro materieel in H0 en met name deze .
Mocht je ook de RET ZGT 800 en /of 700 in H0 dan wel N gaan tekenen ben ik ook een klant van je
de ZGT waren mijn werkplekken tot 2014

Toni Babelony

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Spoor N/Nm, Japans en Nederlands
    • Kabuto Models
Re: Sneltram Utrecht spoor-N RET Metro materieel
« Reactie #74 Gepost op: 24 July 2015, 01:43:33 »
Ik heb ook wel interesse in het RET metro materieel in H0 en met name deze .
Mocht je ook de RET ZGT 800 en /of 700 in H0 dan wel N gaan tekenen ben ik ook een klant van je
de ZGT waren mijn werkplekken tot 2014

Ik wil wel ZGT'en gaan maken, maar het probleem is altijd de lage kastbouw bij dit soort materieel. De wielen komen erg dicht bij de kast in bochten, dus dat kan ernstige problemen opleveren met Tomytec draaistellen die een asverlenging hebben buiten de wielen om: http://www.hs-tamtam.co.jp/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/4/5/4543736271321_001_2.jpg Er zijn ook aandrijvingen zonder deze asverlengingen, maar die zijn minder makkelijk te vinden en daarvoor moet ik een nieuw chassis ontwikkelen wat misschien niet succesvol kan zijn. Daar wil ik ook pas aan beginnen als ik wat meer ervaring heb met modelleren (ik ben pas een paar maandjes bezig).

De Stadtbahn B is in H0 al te krijgen op Shapeways en ik heb er 2 van in ruwbouw staan thuis. Qua onderstel komt hij in de buurt van de Utrechtse sneltram, want ze zijn aan elkaar verwant.

Aan de KVB/SWB B-wagen heb ik goede herinneringen omdat ik 5 jaar in Bonn deels in een oud stationsgebouw gewoond heb tijdens mijn studententijd (nee, geen kraak, maar echt via de Stadtwerke). Voor H0 heb ik geen plaats en is er nauwelijks interesse voor in Japan, dus geen plek om de benen te laten strekken. Daarom spoor-N, maar wel de internationale standaard van 1:160 i.p.v. 1:150 (zoals gebruikelijk in Japan).
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!