Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
  

Auteur Topic: Sneltram Utrecht spoor-N  (gelezen 27048 keer)

Toni Babelony

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Spoor N/Nm, Japans en Nederlands
    • Kabuto Models
Sneltram Utrecht spoor-N
« Gepost op: 20 mei 2015, 05:34:31 »
Laat ik mij eerst voorstellen. Mijn naam is Toni en ik ben al meer dan twee jaar woonachtig in Japan, in Sagamihara, een grote stad net ten westen van Tokio.

Mijn algemene focus ligt voornamelijk bij Japanse treinen in schaal N (1:150) van privé maatschappijen (Keisei, Kanto Railway en Sōtetsu), maar omdat ik een soort van nostalgisch gevoel heb naar mijn geboorteplaats, Utrecht, heb ik besloten een model van de sneltram te maken (in '123D Design'):


Dit model is slechts af aan de buitenkant, maar ik ben op het moment bezig een aandrijvingssyteem te maken. De aangedreven draaistellen en de motor moeten uit een Tomytec eenheid komen. De keuze voor dit is simpelweg omdat ze makkelijk verkrijgbaar zijn en het niet erg moeilijk moet zijn om een vergelijkbare ophanging te maken voor dit project.

Er staat ook een gemoderniseerde versie in de planning, maar omdat ik deze slechts mondjesmaat heb meegemaakt ligt de focus bij het origineel. Als het model af is ben ik ook van plan decals te ontwerpen met wagennummers, logo's (West Nederland, Midnet en Connexxion), alsmede andere details.

In dit topic wil ik graag iedereen op de hoogte houden van dit relatief obscure project. Mochten er vragen zijn, laat gerust een reactie achter!
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2015, 08:43:31 »
Welkom,

De bouw heb ik bewust meegekregen als ex- Utrechtenaar. Was behoorlijk indrukwekkend dat er überhaupt een tramlijn gebouwd werd in de stad.

Inmiddels zijn er weer een hoop zaken veranderd idd. Zo is het opstelspoor bij de Inktpot verdwenen en is aan de beurskant een nieuw vertrekpunt gebouwd.

Al jarenlang gesteggel voor een aansluiting van de lijn naar de Uithof en Zeist.

De stad is wat dat betreft niet meer terug te herkennen.

Zelf bouw ik aan een fictief lijntje langs de Jutphaseweg.

Beelden van de Japanse baan mogen ook wel hier op het forum, lijkt me ook interessant.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2015, 09:04:03 »
Klinkt leuk! Jarenlang ernaast gewoond (en ermee gereisd) in Nieuwegein.

Vraagje: je noemt schaal N trouwens 1:150 in plaats van 1:160. Is dat een typfoutje of houden ze in Japan misschien een andere schaal aan?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Toni Babelony

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Spoor N/Nm, Japans en Nederlands
    • Kabuto Models
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2015, 09:21:26 »
Beelden van de Japanse baan mogen ook wel hier op het forum, lijkt me ook interessant.

Ik heb helaas (nog) geen baan thuis. Niet vanwege ruimtegebrek, maar vanwege een jong zoontje. Er is wel een klein modulair project onderweg, maar ik ben bang dat ik dat niet ga afmaken:



Gelukkig zijn er tal van 'rental layouts' waar je tegen een klein bedrag de benen kunt strekken en heb ik een goede vriend waar ik soms een paar treinen wat rondjes laat rijden:


(van links naar rechts: Keisei 3200 in experimentele kleuren (MicroAce), Keisei 3290 (MicroAce), Keisei 3100 (zelfbouw uit Greenmax kits), Toei 5300 (MicroAce), Toei 5000 (MicroAce))

Daarnaast staat er een T-Trak module in de planning zodat ik met de nationale T-Trak meetings mee kan doen. Ik heb in de tijd dat ik hier ben al flink wat leuke contacten opgedaan wat betreft de (model)spoor wereld.

Vraagje: je noemt schaal N trouwens 1:150 in plaats van 1:160. Is dat een typfoutje of houden ze in Japan misschien een andere schaal aan?

Hallo Reinout. Japan houdt een 1:150 schaal aan in plaats van 1:160 omdat dat dichterbij de smalspoor standaard komt (1,067mm kaapsspoor). Shinkansen daarentegen worden op schaal 1:160 gebouwd omdat ze anders te breed worden voor de perrons die worden gemaakt door dezelfde fabrikanten.

Ik ben trouwens verder gevorderd met het chassis waar de motor op komt te liggen:



Voor dit model wil ik alles klikbaar maken zodat er geen lijm aan te pas hoeft te komen (behalve de ramen, maar daar kan vast ook een oplossing voor gevonden worden).
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2015, 09:25:10 »
@Toni,
Alhoewel ontwerpen het leukste is hieronder het resultaat in messing dat voor mij als etsplaten in Tsjechie gemaakt is.



Meer foto's:
http://www.skiptram.nl/?SKIPtramN_%281%3A160%29:BUITENLANDS_mat.:DE_SIG_trams

Met groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Toni Babelony

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Spoor N/Nm, Japans en Nederlands
    • Kabuto Models
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2015, 09:36:12 »

Bedankt Paul! Ik weet dat deze gemaakt is al messing, maar omdat ik geen fan ben van messing modellen (en ik heb geen soldeermachine), heb ik besloten een compleet model te maken waar (bijna) geen verbindmiddelen voor nodig zijn.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2015, 14:19:15 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2015, 13:49:21 »
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar je achtergrond. Hoe kom je terecht in Japan en heb je je er definitief gevestigd?

Leuk ontwerp ook. Altijd leuk, nieuwe 3D ontwerpers.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Toni Babelony

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Spoor N/Nm, Japans en Nederlands
    • Kabuto Models
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2015, 14:05:12 »
Hallo Sven (grappig, ik heb een goede vriend die ook zo heet en een nog ergere Japanse treinengek is dan ik),

Ik woon in Japan op een tijdelijk visum van 3 jaar op het moment, maar wil hier semi-permanent blijven, afhankelijk van de carriére van mijn vrouw (ze is Japanse). Hier heb ik me geregistreerd als beroepsillustrator, dus ik ga niet snel weg denk ik zo. Mijn educatieve achtergrond is Japanologie, wat ik in Leiden en in Bonn (Duitsland) gestudeerd heb.

Tussen het illustratiewerk door geef ik wat Engelse taallessen aan het kappersgilde in een wijk in Tokio (vraag niet hoe), doe ik mee met schunnige tentoonstellingen, en probeer ik tegenwoordig een voet in de Japanse modeltreinmarkt te krijgen. Op het moment ben ik aan het onderhandelen met een kleine modeltrein fabrikant/handelaar die geïnteresseerd is in een 3D model opdracht voor de commerciële verkoop.

De Utrechtse Sneltram is meer een persoonlijk project wat uit de hand is gelopen en waar ik van denk dat het ook verkoopbaar is. Als dit model succesvol is overweeg ik meer Nederlandse modellen te produceren. De hogevloer sneltrams van Amsterdam en de oude metro's van Rotterdam (bovenleidingmaterieel) staan bij mij ook op het verlanglijstje.

Eerder heb ik een model van de Kanto Railway 2200 Serie gemaakt (zie mijn avatar) als 3D print, maar omdat Tomytec twee versies van de 2100 Serie heeft aangekondigd (2-wagen versie van de 2200), heb ik dit opgegeven. Zo'n aankondiging betekent meestal dat er een andere versie op volgt. Een model van Tomytec is ook ±2.5x goedkoper dan een 3D print...
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2015, 14:18:46 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2015, 14:34:40 »
 (y)

Deze berichtjes verwijderen zich vanzelf... ;)

En succes met je leuke project!

Toni Babelony

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Spoor N/Nm, Japans en Nederlands
    • Kabuto Models
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2015, 03:34:55 »
Een kleine update van wat werk in de ochtend:





Het armpje van het verbindingsstuk ziet er erg fragiel uit, dus dat ga ik ook flink wat verstevigen. Acryl is flexibel, maar breekt heel snel als het veel stress ondervindt.

Het draait nu vooral om een draaistel te ontwerpen voor het ongemotoriseerde uiteinde en opzetstukken te maken voor de aangedreven draaistellen. Daarna komt de aandrijfas (vervelend priegelwerk) en de koppelingen.

Voor de koppelingen denk ik dat ik ga kiezen voor Tomix scharfenberg types. Niet helemaal voorbeeldsgetrouw, maar erg betrouwbaar en zien er goed uit. Met 3D printen kan er zelfs een plekje worden gemaakt voor een klein veertje om de koppeling op z'n plaats te houden.

De pantograaf (dit woord wordt ook in het Japans gebruikt!) wordt ook een lastig punt. Het is slechts een kwestie van gaatjes boren, maar ik ga toch n's in de winkel kijken wat voor goede mogelijkheden er zijn. Waarschijnlijk zijn Japanse pantografen net ietsje te klein, maar je weet maar nooit!
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2015, 01:53:10 door Toni Babelony »
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #10 Gepost op: 21 mei 2015, 11:25:06 »
Wordt erg mooi Toni.

Ik ken ze nog goed uit mijn jeugd,
In vakanties logeerde ik vaak bij een neefje in Nieuwegein, tijdens de bouw van de lijn.

Mvg, Michel

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #11 Gepost op: 21 mei 2015, 21:00:17 »
Ontzettend leuk om te lezen over dit interessante project.
En alweer een tramfan die zich hier op Bnls voorstelt.
Wie volgt.......
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #12 Gepost op: 21 mei 2015, 22:05:04 »
Hee Toni, bedankt voor de info. Leuk om te lezen wie erachter zit. Ik zie heel veel gelijkenissen met mijn eigen achtergrond (illustraties, strips en fascinatie voor een/het buitenland). Ik heb alleen niet zoveel met de the latex fetish scene. ;D (voor wie dat niet snapt, even Toni's website bekijken)

Kun je dat verbindingsstukje tussen de twee trams niet beter in WSF printen? Dat is supersterk en flexibel, het beste materiaal voor jouw doeleinde.

Je moet overigens je link naar de Tomix koppelingen even aanpassen. Er staat iets teveel informatie in (2x http en aanhalingstekens) om functioneel te kunnen zijn.

Ik blijf het volgen!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Toni Babelony

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Spoor N/Nm, Japans en Nederlands
    • Kabuto Models
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #13 Gepost op: 22 mei 2015, 02:08:55 »
Hallo Michel en Olaf, bedankt voor de reacties! Ik heb ook goede herinneringen aan de tram, hoewel ik er zelden mee gereden heb. Het simpele design (wat toch voor veel problemen heeft gezorgd in mijn ontwerp) en de hoge snelheid waarmee de sneltram zich beweegt, sprak mij vroeger vooral aan. Ik ken de tram vooral in combinatie met het grauwe stationsplein aan Utrecht centrumzijde. Een machine die de boel een stuk interessanter maakte!

Kun je dat verbindingsstukje tussen de twee trams niet beter in WSF printen? Dat is supersterk en flexibel, het beste materiaal voor jouw doeleinde.

Hallo Sven, ik ben van plan het model in hoog detail acryl te printen, maar misschien is het een goed idee om dit alleen met de niet-bewegende delen te doen. Acryl slijt snel met frictie, dus is lijkt het me handig om alleen de kappen en de zichtbare draaistelonderdelen in acryl te printen. De rest (chassis, ondersteunend onderdeel van ongemotoriseerd draaistel, aandrijvingsassen, etc.) wordt dan in WSF gedaan. Bedankt voor de tip en inspiratie! N's kijken hoe dit de kostprijs gaat beïnvloeden.

Linkje naar de Tomix koppelingen is aangepast! Ik ben het niet meer zo gewend om in deze 'oude' forumcode te werken...

P.s.: Ik ben vandaag verder geraakt met het ontwerp en ben practisch klaar. De draaicircel van de draaistellen is grofweg 10˚, omdat de kap ongeveer de helft van de wielen bedekt. De draaistellen zelf zijn ook deels afgesneden om niet met de kap in aanraking te komen.



De draaistellen zijn ook niet helemaal accuraat omdat een deel niet weergegeven kan worden en ze 2mm langer zijn dan het 12mm origineel. Dit is omdat Tomytec aandrijvingen met 14mm draaistellen veel makkelijker te verkrijgen zijn dan 12mm.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2015, 09:07:00 door Toni Babelony. Reden: update »
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Sneltram Utrecht spoor-N
« Reactie #14 Gepost op: 22 mei 2015, 11:54:35 »
Ziet er strak uit.

Wanneer is ie leverbaar??? :)

Een leuke kijktip voor de bouw van de N-baan is archief van EdwardBary.

Volledige spoorweghistorie vooral omgeving Utrecht, ook op Facebook.
Alle inn's en out's toen en nu.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2015, 11:57:42 door KoenF.. Reden: links toegevoegd »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#