Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 22:58:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: Tonen daadwerkelijke snelheid.  (gelezen 39572 keer)

Max Roodveldt

• Offline Offline
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #90 Gepost op: 22 May 2015, 11:51:42 »
Gerard,

ik denk niet dat er optocouplers zijn gebruikt voor die LED uitgangen want dan had Peter geen spanning kunnen meten...

mvg
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

peterha

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 22 May 2015, 12:27:50 »
Gerard,

Hierbij een foto van de BDL168.

Hoop dat je deze goed kunt 'lezen'.

Gr. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 22 May 2015, 20:02:16 »
Kijk, dat is prima te gebruiken! Gewoon een GND draadje en dan vanaf de twee led aansluitingen die overeen komen met de juiste blokken en klaar ben je. Ik had eerder even niet bedacht dat er ook stroomdetectie met S88 (of in dit geval LocoNet) in een zijn. Maar deze is ideaal te gebruiken.  ;D

Deze uitgangen zijn niet voorzien van een opto maar dat is ook niet nodig. De stroomdetectie waarschijnlijk wel maar dat maakt niet uit. Er is een methode om een signaal eruit te krijgen. In de handleiding staat "The LED drive from the BDL168 is active high at about +5 volts above the
BDL168 ground pin, via a 1 Kohm resistor." Helemaal prima om naar de Arduino te voeren. Makkelijkste is alleen wel als de de melders die je wilt gebruiken in dezelfde zone zitten, dan heb je maar 1 stekker nodig :). (Weet het, één rij te weinig maar de zone melding is toch nooit nodig dus is prima.) 3 draadjes erin en gaan!  ;D Okay, waarschijnlijk alleen nog 2 pull-down weerstanden nodig (aangezien ik durf te wedden dat er nu alleen een PNP transistor naar de 5V zit op die led-uitgang) en dat kunnen we prima voor je uittekenen.  ;) Dat is geen rocket science.

Ik zal morgen eens verder naar de code kijken. Heb je al wat besteld Peter?

Timo
« Laatst bewerkt op: 22 May 2015, 20:06:05 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

peterha

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 22 May 2015, 21:53:42 »
Ja, ik had zelf ook al het idee dat deze prima te gebruiken zou zijn: bij bezet +5 Volt en bij niet bezet 0 Volt. Volgens mij is dat perfect om pin 1 van de twee bezetmeldpinnen als start van de meting een HIGH te geven en de meting te eindigen als pin 2 HIGH is.
Dan is het een kwestie van snelheid berekenen met afstand/tijd?

Bedankt voor de link, maar ik heb zelf nog de nodige connectoren liggen en deze zijn makkelijk op maat te maken. Overigens, de melders zitten allebei in dezelfde zone, dus op dezelfde connector.

Ik heb vrijdag 15 mei de UNO R3 ATmega328P Development Board For Arduino besteld en melding gekregen dat deze gelijk de 15e verstuurd is. Het Adafruit display heb ik inmiddels al binnen. Dus dan hopelijk binnen een paar dagen binnen???

Gr. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 25 May 2015, 08:54:07 »
Even een klein praktisch vraagje over de Arduino.
Als ik straks mijn Arduino heb en ik heb de (aangepaste) code/sketch ingelezen, dan kan ik  de gereden snelheid uitlezen.

Ik las dat de Arduino ook als stand-alone gebruikt kan worden.
Betekent dat dat na het (via de computer-usb kabel) inlezen van de code, ik de Arduino kan loskoppelen van de computer, daarna aansluiten op een aparte, eigen voeding en dat het dan nog steeds werkt?

En dat als ik alles afsluit en de volgende dag verder ga, ik gewoon de voeding van de Arduino kan aanzetten en dat ie 't dan weer doet?

Gr. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 25 May 2015, 10:33:44 »
Ja:D

Verstuurd vanaf mijn HTC One X met Tapatalk

Groet Frits

Max Roodveldt

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 25 May 2015, 10:42:04 »
Ja...  ;D

peterha

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 25 May 2015, 11:09:48 »
Het wordt steeds mooier...  ;D
Nu de Arduino zelf nog.
Met vriendelijke groet,
Peter

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #98 Gepost op: 26 May 2015, 08:57:57 »
Peter,

Zowel bij de te gaan gebruiken melders als tussen stroomdetectoren zitten geen opto-couplers. Overigens interessante schakeling. Maar 1 brug voor 4 stroomdetektoren. Uitdenken hoe dat gaat. Wat betreft het aanwezig blijven van het programma: welkom in d emoderne wereld van microcontrollers.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

peterha

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 26 May 2015, 09:43:14 »
Gerard,

De vier 'External LED Connectors' geven bij bezetmelding 5 Volt en in rust zijn ze 0 Volt. Bij elke BDL wordt een testprintje meegeleverd, dat op zo'n connector kan worden gezet. Op die tester zitten 5 smd leds (een voor de baanspanning en vier voor elke sector). Deze smd led's zijn niet voorzien van een (smd) weerstandje.

Ik kan dan toch de twee bezetmeldpunten vanaf deze connector aansluiten op de Arduino? Het is tenslotte 'maar' 5 Volt.

Wat betreft het aanwezig blijven van het programma: welkom in d emoderne wereld van microcontrollers.
Inderdaad, na wat neuzen en speuren op Internet gaat er zeker een nieuwe wereld voor mij open.

Groet,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 26 May 2015, 10:15:58 »
Ja maar zoals Timo al aangaf zijn dit vermoedelijk open collector uitgangen (sorry voor de technische term). Hierdoor zit er als het ware alleen maar een schakelaar tussen de +5 met weerstand en de LED. Hierdoor zal de spanning aan de niet 0 Volt zijde voor je meter schakelen tussen "0 volt" en 5 volt. Deze "0 volt" is eigenlijk geen spanningen geen 0 volt. Hiervoor stelt Timo om met een pulldown weerstand (wederom een technisch term) het 0 volt spanningsniveau te maken. Een gebruikelijke manier. Maar deze uitgangen zijn ideaal. Zowel voor dit doel als tijdens het ingebruik nemen, zeker als zo'n opzet printje standaard meegeleverd word zoals ik begrijp. Als toch wel een beetje luie elektronicus zou je er graag vier hebben, om de gehel schakeling in een keer te kunnen controleren.

Groet,

Gerard van der Sel.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 26 May 2015, 10:35:11 »
Gerard was me eigenlijk al voor  ;D

De uitgangen hebben inderdaad geen opto-coupler maar dat is ook niet erg. Zolang een losse voeding gebruikt wordt voor de Arduino gaat dat prima.

@Gerard, je hebt toch verkeerd gekeken. Er zitten 8 bruggen op voor 16 detecties. Dat maakt het al een stuk beter te begrijpen. Ik denk dat er maar de spanningsval over 1 paar diodes (halve brug, + en - aansluiting als spanning in, de twee ~ aansluitingen voor twee blokken) gebruikt wordt voor de detectie ipv de gangbare 2 paar (hele brug). Hierna gewoon de standaard opto schakeling (ook al kan ik geen foto vinden waarop ik de IC types kan lezen).

@Peter, op de print zitten al 1k weerstanden waardoor je direct de ledjes er aan kunt hangen. Maar aangezien de Arduino geen vermogen vraagt van die uitgangen is het helemaal prima en ziet de Arduino gewoon 5V. Maar wat ik al zei, waarschijnlijk moet je nog wel een weerstand (van pak hem beet, 50k) tussen iedere uitgangen en de GND bevestigen  (zogeheten pull-down). Dit omdat de uitgangen waarschijnlijk alleen kunnen sourcen (en niet sinken) zoals dat heet.

Timo

Max Roodveldt

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 26 May 2015, 11:10:48 »
Als ik het goed begrijp gaan we het dus zo aansluiten:

Zo ja, dan hoef ik alleen de software wat aan te passen want dan is het met drukknoppen te testen...  ;D

mvg

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 26 May 2015, 11:52:00 »
Zo zal het wel worden. Denk bij drukknoppen aan bounsen, alhoewel de detektie misschien door het huppelen van de wielen ook wel wat zal dansen.

Groet,

Gerard van der Sel.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 26 May 2015, 12:01:56 »
Tja, hoeveel bounce er uit de Digitrax komt is even afwachten. Maar ik denk dat deze (net als de meeste stroomdetectie) al is voorzien van een soort debounce. Maar zolang je triggert op de eerste flank en dan alleen nog naar de andere input kijkt dan levert het bouncen geen probleem op.

@max, qua schema klopt het helemaal. Ik zou denk ik alleen een iets hogere waarde pakken om het spanningsdeler effect wat te verkleinen (er is namelijk nog een 1k weerstand in serie).

Timo