Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS modelbaan Hoekdam H0 door DE-II
Vandaag om 00:04:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door ceuleer
Vandaag om 00:00:09
Roco 2019 door Bert van Gelder
20 november 2019, 23:45:10
Hoe kun je tekst op gebouw maken zonder papier of sticker? door Sven
20 november 2019, 23:04:37
LS Models 2019 door mardig23
20 november 2019, 23:03:15
Decoder 75340, wie weet meer over deze decoder? door Sven
20 november 2019, 22:51:10
Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus door Ronald Koerts
20 november 2019, 22:11:34
DDM-1 afscheid door Thom
20 november 2019, 22:11:14
Gezocht: iemand die decoder kan inbouwen, en onderhoud. door spock
20 november 2019, 22:05:18
Projekt 083-338 door 44
20 november 2019, 22:04:55
Albulisch H0m en EPIII in H0 door Boertje
20 november 2019, 21:47:49
BNLS trammodule: 'Den Zoedel Tramt' door Marc tramt
20 november 2019, 21:36:31
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
20 november 2019, 21:18:12
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Hans van de Burgt
20 november 2019, 21:12:10
Goede plantenspuit door Rondje_HO
20 november 2019, 21:11:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
20 november 2019, 21:03:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ric
20 november 2019, 21:01:39
OBB Nightjet door Falcon10
20 november 2019, 20:52:24
Fleischmann 1306 probeersels door Menno
20 november 2019, 20:17:05
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
20 november 2019, 20:12:03
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
20 november 2019, 20:07:21
Franse treinen en scenery door hansb58
20 november 2019, 19:58:47
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door jerrytrein
20 november 2019, 19:56:34
Welke (spuitbus)primer voor messing en styreen? door lokloods
20 november 2019, 19:55:47
Update Lenz LH101 naar 2.0 geeft problemen. door Ronald Koerts
20 november 2019, 19:55:22
Zoutkamp 1921 - 1942 door Piet Groot
20 november 2019, 19:54:53
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Rick
20 november 2019, 19:44:07
Fleischmann Profi wissels, met servo's te besturen? door Remunj
20 november 2019, 19:33:58
Watertoren van Wageningen. door Duizendpoot
20 november 2019, 19:06:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door IJsselsteyn
20 november 2019, 18:12:01
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 347158 keer)

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 289
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3795 Gepost op: 20 oktober 2019, 22:08:46 »
De video van de rijdagen van 12 en 13 october staan op youTube (al zijn deze beelden van alleen de zaterdag):


<a href="https://www.youtube.com/v/g1QhiOrZfwc" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/g1QhiOrZfwc</a>

Duur video: 8 minuten. Lengte baan hoofdspoor: 80 mtr.
Zoals Leen al aangaf, was het memorabel omdat de in aanbouw zijnde module van Michael is opgenomen in de opstelling.


Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3796 Gepost op: 20 oktober 2019, 22:30:32 »
Mooie montage Jelle!
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3797 Gepost op: 21 oktober 2019, 11:32:11 »
Ziet er leuk uit, mooi sfeertje door de prachtige treinen :-)
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1068
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3798 Gepost op: 21 oktober 2019, 20:36:29 »
Fijne villum Jelle!  (y)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 289
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3799 Gepost op: 21 oktober 2019, 21:47:42 »
Dank

Ik zit net naar de 2e serie van The Great Model Railway Challenge te kijken, daar staat druk op, zeg. Gelukkig liggen onze rails netter


Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9479
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3800 Gepost op: 30 oktober 2019, 21:34:55 »
In het afgelopen voorjaar en ook nu weer in het najaar volgen de evenementen elkaar snel op. De stof na het weekend Vredepeel en deelname van vier deelnemers aan een weekendje Aalst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90371.msg3222063811#msg3222063811) is nog niet eens opgetrokken of we zijn alweer druk bezig met de voorbereidingen voor een weekendje bij de Verzameljaarbeurs in Utrecht:


De Verzamelaarsjaarbeurs is een groots gebeuren met 5 hallen in de Jaarbeurs te Utrecht. In de meeste hallen zijn allerlei verzamelaarsobjecten te koop, maar in onze hal zullen ook enkele modelbouwactiviteiten te bewonderen zijn zoals treinen, boten, vliegtuigen etc.
Het zal voor de tweede keer zijn dat wij daar een baan opzetten. In april stond er al een BMB-baan van ca. 47,5 meter:


Wij denken nu met een lengte van meer dan 50 meter te kunnen komen. Er is nog overleg gaande over hoe de baan er precies uit moet komen te zien, maar hij wordt in elk geval niet precies hetzelfde als die van vorige keer.

Wordt vervolgd....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2019, 10:23:17 door St00mboy »

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 289
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3801 Gepost op: 31 oktober 2019, 19:02:43 »
Ik heb via via een 6-wheel "glass lined milk tank"  van Michael, zie ook Dapol Glass Lined Milk Tank. Deze was voor Ferre, maar die heeft er niets meer aan. Sentimenteel misschien, maar ik zou het prettig vinden om er af en toe mee te rijden.
Er zit een bijzondere koppeling aan. De wagon heeft een verend mechanisme bij de NEM schacht, dat de schacht in het midden probeert te houden. Dit mechanisme is echter zo lomp, dat ik voortdurend ontsporingen krijg. Iemand een idee hoe dit op te lossen? Het schroefje voor de bevestiging wat losser draaien helpt niet echt.Een andere koppeling misschien?

Jelle


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9479
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3802 Gepost op: 31 oktober 2019, 19:48:38 »
Ed had ook problemen met zo'n wagon en heeft die volgens mij opgelost.
Ik heb er ook een, maar die laat ik nooit rijden.  ;D

Leen.

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3803 Gepost op: 31 oktober 2019, 22:44:46 »
Jelle/Leen,
Ik had inderdaad veel problemen met deze wagons. De Hornbies waren prima, de Dapols ontspoorden voortdurend. Na heel veel zoeken en testen heb ik waarschijnlijk de oorzaak gevonden; ik heb de wielen op de middelste as iets dichterbij elkaar gezet. Bij mij ontspoorden de wagons alleen op wissels. Kennelijk raakte het middelste wiel ofwel een puntstuk ofwel een checkrail. Ik heb sindsdien eigenlijk geen problemen meer. Wel heb ik de Dapol wagons iets verzwaard door wat loodkorrels in de tank te gieten. Voor melk zijn ze nu dus ongeschikt! :)
Met de koppelingen heb ik geen problemen gehad.
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 289
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3804 Gepost op: 01 november 2019, 00:02:43 »
Ontsporen op wissels gebeurt ook, dus de aanpassing van de middelste as ga ik uitproberen. Dank voor deze tip.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9479
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3805 Gepost op: 02 november 2019, 18:16:37 »
Over exact twee weken staat de BMB weer op de Verzameljaarbeurs, het is al eerder vermeld. We pakken met een baan van ca. 54 meter groots uit!  (y)
Hierbij alvast een teaser: de cab-ride op onze baan van de vorige Verzameljaarbeurs:

<a href="https://www.youtube.com/v/DBV-PCOvx38" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/DBV-PCOvx38</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2019, 18:33:23 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9479
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3806 Gepost op: 06 november 2019, 22:26:36 »
AVONTUREN MET EEN PECO-WISSEL

Dit is het verhaal over mijn avontuur met een Peco wissel. Ik vermeld dat hier omdat ik tegen een aantal zaken aanliep die betrekking hebben op het functioneren van Peco wissels in het algemeen.

Zoals bekend bestaan er twee soorten Peco wissels: insulfrog en electrofrog. De eerste heeft een plastic puntstuk, waarop je met korte lokjes problemen kan verwachten. Daarom gebruiken wij wissels met electrofrog, waarbij het puntstuk elektrisch geschakeld moet worden. Peco rails zijn oorspronkelijk ontworpen om de stroom door het contact van de switch rails met de stock rails naar het middenstuk te geleiden, maar dat is een niet erg betrouwbare oplossing. Onze wissels worden dan ook DCC voorbereid volgens de beschrijving halverwege deze pagina onder de tekst "Congatulations Peco!":
http://www.wiringfordcc.com/pecoelec_C75-2002_r90.gif

Daarbij worden de twee buitenste rails aan weerzijden met elkaar verbonden en worden onder het wissel de bruggetjes doorgeknipt die de isolatie in de beide middelste rails overbruggen.
Elektrisch bestaat het wissel dan uit drie delen:
1) De twee buitenste rails aan één kant zijn met de rode rijstroomdraad verbonden.
2) De twee buitenste rails aan de andere kant zijn met zwart verbonden.
3) Het middendeel boven de zwarte plastic onderbreking in de beide middelste rails onderaan op de foto is met grijs verbonden:


Dat middelste gedeelte bestaat uit twee aparte delen, die met een ongeïsoleerde draad met elkaar verbonden zijn:
1) De wing rails.
2) De crossing nose oftewel frog.

Voor het schakelen van de frog bestaan diverse methodes. Zo gebruik ik nu meestal een Gaugemaster DCC80, een soort frog juicer. Je soldeert er drie draadjes op en klaar! (2 draadjes van de rijstroom de ene naar de frog):
https://hattonsimages.blob.core.windows.net/products/BPDCC80_3245334_Qty1_1.jpg


Een tijdje terug had ik twee Peco wissels nodig voor de nieuwe BMB-keerlus, die ik aan het maken was, een SL-E 187 en een SL-E 188, beide code 75 wissels. Ik vond in de oude voorraad een nieuwe SL-E 187 en een heel oude gebruikte afgeragde SL-E 188:




Het wissel is flink smerig van de verf en de corrosie en zoals je op de tweede foto ziet is de tie bar aardig ingekort. Het veertje werkt nog wel, maar niet echt soepel. Eigenlijk zou er beter een nieuw veertje in kunnen, misschien vind ik er nog wel een. Ik weet niet meer hoe ik aan het wissel kom. Het is mogelijk dat ik het voor een pond of 2 van een beurs meegenomen heb. In dit geval was het bijna een godsgeschenk, want ik hoefde geen nieuwe te kopen en had nog maar weinig tijd tot de BMB-rijdag in Vredepeel.
Na een testrit bleek de keerlus in orde en een paar dagen later werd hij in Vredepeel opgezet. Het nieuwe wissel functioneerde zoals verwacht, maar met het oude deden zich een paar problemen voor. Korte lokjes kwamen er niet doorheen, tenzij met heel veel vaart. Er werd spanning gemeten en gespeculeerd: het nog aanwezige vuil aan de binnenkant van de rails zou het doorgeven van de stroom en detectie door de DCC80 onmogelijk maken, de DCC80 zou defect kunnen zijn etc. Maar ja, tijdens het rijden haal je het wissel natuurlijk niet los. De meeste loks reden er trouwens probleemloos overheen.

Vanmiddag heb ik het wissel eens uitgebreid onderzocht. Ja, het was inderdaad smerig, maar de meeste contactvlakken waren schoon. Na nog wat gepoetst te hebben eerst een testrit met een hééél klein lokje. Dat bleek ook nu op de frog te stoppen.  :o De gemeten spanning op de frog bleek ca. 3 V te bedragen en op de rest van het wissel 19V. De frog wordt normaal van spanning voorzien met het ongeïsoleerde draadje wat Peco onder het wissel heeft gemaakt, maar dat was hier losgegaan.  ??? Er was dus geen sprake meer van een doorverbinding: de frog kreeg geen spanning en dat vraagt om een oplossing. Het is mogelijk om de frog vanaf de belendende rails spanning te geven. Dan moet je het isolasje gewoon iets verderop in de beide rails leggen en de grijze frog-kabel aan de betreffende rails solderen. Op die manier heb je daarvoor veel meer ruimte dan onder het wissel.
Maar in dit geval heb ik er toch voor gekozen om het naakte draadje van Peco onder het wissel aan de frog vast te solderen:


Het ziet er niet uit, maar het zit goed vast en het werrukt!  (y) Na nog een aantal metingen bleek dat nu de wingrails en de frog goed met elkaar verbonden zijn.  Probleem opgelost!  (y)
Maar iets verderop in de wing rails zitten de scharnierpunten naar de switch rails. Ik heb geen idee hoe daar in dat scharnier precies de stroomdoorgifte geregeld is, maar de stroom kwam mooi niet door het scharnierpunt heen. Op de foto zie je de spleetjes van de scharnieren in de middelste twee rails zitten:


Het scharnierpunt wordt in de literatuur niet gezien als een slecht contact, maar kan dat wel degelijk zijn, zo bleek nu. Na het nodige schoonmaakwerk en heen en weer schakelen van het wissel had ik weer verbinding, maar of die betrouwbaar is?  ??? Ik moet maar eens wat contactvloeistof op de kop tikken.  ;)

Het onderhoud aan dit wissel heeft mij aan het denken gezet over Peco wissels in het algemeen. Het zijn natuurlijk prima wissels, maar je moet wel weten waar zich de zwakke punten kunnen manifesteren. Norman Solomon, een bekende banenbouwer, legde op een "Right Track" DVD uit dat het een massa geproduceerd produkt is waarbij sprake is van toranties. Hij vijlt de switch rails aan de bovenkant glad af met de stock rails voordat hij een wissel in de baan legde. Niemand doet dat, maar het zou eigenlijk wel moeten.
Over de verbinding met het naakte draadje van de beide spoordelen in het middelste wisseldeel zijn doorgaans geen klachten, maar het is maar een minuuscuul verbindinkje en als er later iets mee is kun je er niet meer bij.  :-\
De stroomdoorgifte over het scharnierpunt kan problemen geven, blijkt nu. Ik ga binnenkort nog eens wat wissels nameten. OK, wat contactvloeistof zou dat kunnen oplossen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2019, 11:24:09 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9479
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3807 Gepost op: 08 november 2019, 20:18:11 »
Ik heb het scharnierpunt nog met alcohol schoongemaakt en daarna het wissel getest. Het lijkt nu goed te gaan: de Terrier ging er feilloos overheen.
Tijdens het rijweekend in Vredepeel, waar deze keerlus voor het eerst werkend was, waren kabels, railuiteinden, frog juicers en de keerlusmodule nog volledig onbeschermd. De module lag er los op, en die heb ik na afloop weer losgeschroefd en terug in de verpakking gedaan.
Vandaag heb ik de keerlusmodule weer aangesloten en van de beschermkap voorzien, die ik eerst vanmorgen in een speciaalzaak gekocht had.
Aan de onderkant zitten de uitgaande kabels bijeen gebonden en het stuk kabelgoot beschermt ook kabels:


Op de ene helft van de splitsing zit de keerlusmodule samen met de DCC80 onder een beschermkap. Onderaan zit de railbeschermer:


Op de andere helft zit de DCC80 onder een beschermkapje. De railbescherming zit er inmiddels ook op. Op deze helft moet nog een extra keerlusmodule komen t.b.v. het binnenste spoor:


We hebben nog 6 dagen, en dàn:
<a href="https://www.youtube.com/v/DVF0D0dOcCM&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/DVF0D0dOcCM&amp;feature=youtu.be</a>


Wordt vervolgd......

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 november 2019, 20:54:35 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9479
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3808 Gepost op: 09 november 2019, 23:45:24 »
Het is haast niet voor te stellen  :o, maar volgende week rond deze tijd hebben we alweer een dag op de Verzamelbeurs achter de rug. De Verzamelaarsbeurs is Europa's grootste vintage evenement met maar liefst 5 hallen in de Jaarbeurs met antiek, curiosa, speelgoed, glas, aardewerk, boeken, munten, kaarten, postzegels, archeologie, platte zaken, fifties spullen en design woon – en interieurartikelen, kortom, alles wat je maar kunt bedenken. Er is ook een reusachtige mega vinylplaten en CD beurs.

Vrijdagmorgen begint het feest! Elke keer weer als je in zo'n lege hal aankomt zinkt de moed je in de schoenen: binnen een paar uur moet je daar met anderhalve man en een paardenkop een reusachtige treinenbaan opgebouwd hebben! Waar moet je beginnen? Het lijkt alsof er echt een wonder voor moet geschieden ::):


Maar na wat gesjouw, geschroef en gesleutel begint het er al snel aardig op te lijken:


En op een gegeven moment staat er dan weer een baan:


En het leuke begint pas als hij ook nog goed werkt!  (y) Dat geeft altijd weer plezier en voldoening!  :)

Het is handig als je bij het opzetten van de baan je plan niet vergeet, zoals ik meestal doe.  :-\ Maar bijna altijd komen er op het laatste moment toch weer een paar aanpassingen in de opstelling. Dat zal deze keer waarschijnlijk niet anders zijn. Ik vind dat we niet exact dezelfde baan als vorige keer moeten neerzetten, ook al hebben we met de beschikbare ruimte van 54 x 5,5 meter niet veel mogelijkheden om het ècht helemaal anders te doen. Als we alles achter elkaar zetten dan ziet het er ongeveer als volgt uit:


Ik denk dat het nu beter is om van deze opstelling uit te gaan:


Deze opstelling is een meter of acht korter dan die van het eerste plaatje. De lage bakken van de fiddle yard en de 4-track mainline staan naar voren opgesteld. Daarmee creëren we iets van een prettig plein tussen de landschapsbakken en de knusse FY (het is soms net een bar ;D) en staan de lage bakken van het slingerspoor goed in het zicht zodat we tijdens het rijden minder hoeven te lopen om onze trein in het oog te houden. Bovendien staat de hele groep deelnemers vóór de bakken, wat plezieriger is, vooral bij zo'n langgerekte baan. Normaal gesproken zetten we de fiddle yard op een beurs liever niet vóór de baan maar erachter, om Piet Vingervlug c.s. minder kans te geven. Maar er komt bij deze beurs minder publiek op ons af dan bij een grote modelspoorbeurs, hebben wij gemerkt, en daarom verwachten we de boel wat makkelijker goed in het oog te kunnen houden.

Met een voor ons record baanlengte van ca. 54 meter, zo'n 110 meter rijlengte over het hoofdspoor, gebruiken we bij deze opstelling 40 meter van de beschikbare lengte in de hal. Omdat deze lengte korter is dan vorige keer mogen we verwachten dat het niet zo moeilijk zal zijn om de baan weer goed draadloos aangestuurd te krijgen. Hiervoor gebruiken we naast de router een access point, wat we een meter of 15 verderop neerzetten.

WEES VOORAL WELKOM!
Mocht je ons niet kunnen vinden? Wij staan in Hal 7 op de modelbouwafdeling, waar ook met vliegtuigen gevlogen, met auto's gereden en met boten gevaren wordt. Een soort Trains and boats and planes dus:

<a href="https://www.youtube.com/v/zGwunrwgcC4" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/zGwunrwgcC4</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2019, 22:33:55 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9479
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3809 Gepost op: 10 november 2019, 13:46:12 »
In maart vorig jaar, één week voordat we op Ontraxs stonden, heb ik BMB-er Cor al eens geholpen om het spoor op zijn bak wat beter uitgelijnd te krijgen:

BMB-deelnemer Cor stond op Eurospoor naast mij en er zaten flinke gaten in de rails tussen onze BB's. Dat konden we daar gelukkig aardig opvangen door e.e.a. iets te verschuiven, maar we hebben toen al afgesproken dat we daar eens goed naar zouden kijken. Dat heeft even geduurd, maar vanmorgen heb ik Cor geholpen om de rails op zijn BB's beter uit te lijnen en op lengte te maken.

Ik heb ze tweeënhalf jaar geleden zelf op lengte gemaakt, maar nu bleek dat de rails op de rechter BB een mm of 3, 4 te kort geworden waren  :-[ . Was het hout misschien gekrompen? Hadden we tweeënhalf jaar jaar geleden niet secuur genoeg gewerkt? Was er iets anders aan de hand? Wie het weet mag het zeggen, het kan allemaal.
Het voorste spoor moet op de BB wel een flinke boog maken, omdat Cor het spoor op zijn bak nogal ver naar voren heeft liggen. Maar het kan allemaal net.
Ook de uitlijning van het spoor was niet perfect. Op de bak kwam het voorste spoor met een flauwe boog, dus zoiets: ), aan en de boog op de BB stond daar a.h.w. haaks ) op. Nou ja, overdreven dan, maar goed uitgelijnd was het niet.
Nu zit het beter uitgelijnd en de verspringing verloopt soepeler:


.......En de BB-bak overgang:


Ja, het blauwe schuimspul ziet er gehavend uit, maar functioneert nog goed.
Het zit vastgeplakt en het leek ons geen goed idee om het nu te vervangen.
We mogen er nu vanuit gaan dat het spoor op Cor zijn bak volgende week vloeiend loopt en geen problemen zal geven.  (y)

Het spoor, hoewel niet helemaal vlak, heeft sindsdien goed gefunctioneerd, maar alweer een flinke tijd geleden hebben we afgesproken dat we de slinger op de rechter BB nog wat beter zouden maken. Daarvoor moet het spoor op de landschapsbak gedeeltelijk losgehaald worden, en vandaag was het dan zover.  (y):


De rails op de BB waren nu weer iets te lang....  :-\, dus die hebben we eerst iets korter gevijld.
We hebben aan de railuiteinden van de scenery bak de midibiels van BNLS/MB gemonteerd:


De onderste had iets verder naar rechts gemoeten, daar letten we even niet goed op. Maar het werkt wel en we hebben nu een mooie boog.
Die lelijke slinger is er eindelijk uit! :


Inmiddels waren er ook klachten over de onvlakheid van het spoor op de bak, en met behulp van een precisie meetinstrument hebben we die samen inderdaad geconstateerd. Op de brug, maar ook op sommige andere plekken, ligt het spoor niet helemaal vlak.  :-\ De oorzaak is het zachte schuim wat eronder ligt en ook dat er na reparaties ballast onder het spoor terechtgekomen is. Met de kennis van zaken van 2015 hebben we toen gebruik gemaakt van het zachte schuim om het spoor op te leggen. Maar als je het iets te stevig aanschroeft, dan krijg je een hobbel in je spoor. Als we het helemaal perfect willen hebben, dan zou het hele spoor even opnieuw gelegd moeten worden, maar dat gaan we niet doen. Als deze bak goed stond, dan reed nagenoeg alles er ondanks de slingers etc. al vier jaar probleemloos overheen. Dat zou nu nog iets beter geworden moeten zijn en zonder slinger zal het er zeker ook beter uitzien.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2019, 22:38:17 door St00mboy »